Terug
Gepubliceerd op 27/12/2019

2019_GR_00310 - Aanvullend verkeersreglement Ruisbroek: instellen zonale tonnagebeperking max. 5t - Beslissing

gemeenteraad
do 19/12/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens, Luc Deconinck, Bart Keymolen, Jan Desmeth, Gunther Coppens, An Speeckaert, Herwig Smeets, Paul Defranc, Marleen De Kegel, Jean Cornand, Annie Mathieu, Kathleen D'Herde, Georgios Karamanis, Lydie De Smet, Eddy Longeval, Michel Miedzinski, Guy Jonville, Nicole Billens, Gust Crabbe, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Natacha Martel, Veerle SerĂ©, Jeroen Tiebout, Betty Willems, Jeroen Steeman, Walter Vastiau

Afwezig

Aurore Vanden Meersche

Verontschuldigd

Wim Peeters

Secretaris

Walter Vastiau

Voorzitter

Siebe Ruykens
2019_GR_00310 - Aanvullend verkeersreglement Ruisbroek: instellen zonale tonnagebeperking max. 5t - Beslissing 2019_GR_00310 - Aanvullend verkeersreglement Ruisbroek: instellen zonale tonnagebeperking max. 5t - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

Het centrum van Ruisbroek wordt geconfronteerd met de doortocht van zwaar verkeer. Momenteel is er enkel een tonnagebeperking van kracht op de Fabriekstraat en Karel Gilsonstraat, waarbij de toegang verboden is voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is van 5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer). 

Om het zwaar verkeer ook te weren uit de overige straten wordt voorgesteld om een zonale tonnagebeperking in te voeren, ter vervanging van de zonale hoogtebeperking. Via de ANPR camera's worden voertuigen geregistreerd die hoger zijn dan 3m, dit dient dan als 'hit' voor te zware voertuigen.

Gunstig advies politie.

Juridische gronden

Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het aanvullend reglement betreffende de verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton (met uitzondering van het plaatselijk verkeer) op de Fabriekstraat dd. 24/05/1984 wordt opgeheven. 

Artikel 2

Het aanvullend reglement betreffende de verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton (met uitzondering van het plaatselijk verkeer) op de Karle Gilsonstraat dd. 28/02/1985 wordt opgeheven.

Artikel 3

Het aanvullend reglement betreffende de zonale hoogtebeperking van maximum 3 meter in Ruisbroek dd. 22/02/2018 wordt opgeheven.

Artikel 4

Zonale tonnagebeperking centrum Ruisbroek  - gemeenteweg:

In de zone begrensd door:

  • Fabriekstraat, ter hoogte van nr. 345
  • Stationsstraat, uitgang spoorwegtunnel komende van Kanaal Brussel-Charleroi
  • N266 Humaniteitslaan, ter hoogte van de Paul Gilsonlaan
  • Vorstsesteenweg, ter hoogte van de N266 Humaniteitslaan

wordt de zonale tonnagebeperking “maximum 5t” ingevoerd.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van het verkeersbord C21 met zonale geldigheid.

Artikel 5

Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.