Op 28 juni 2018 werd de maatregel E9c, parkeren uitsluitend voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's, ingesteld op de Albert Van Cotthemstraat tussen de Stokerijstraat en Sportlaan.
De politie maakte onlangs de melding dat de maatregel te kort voor de oversteekplaats t.h.v. de Stokerijstraat toegelaten is, waardoor het oversteken wordt gehinderd. Deze oversteekplaats wordt ook veel gebruikt door kinderen die naar De Groene Parel gaan.
Daarom wordt voorgesteld om de parkeerzone met 10m in te korten, zodat de zichtbaarheid van overstekende kinderen verbeterd.
Gunstig advies politie.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het aanvullend verkeersreglement betreffende de maatregel E9c in de Albert Van Cotthemstraat dd. 28/06/2018 wordt opgeheven.
Stilstaan en parkeren Albert Van Cotthemstraat - gemeenteweg:
In de zone begrensd door
wordt de beperkte parkeertijd ingevoerd met volgende modaliteiten:
Deze maatregel wordt aangeduid middels verkeersborden E9c met zonale geldigheid en het symbool van de parkeerschijf. Deze maatregel eindigt 10m voor oversteekplaatsen.
Tussen het einde van de parkeerstrook en de voetgangersoversteek wordt een verdrijvingsvlak aangebracht. Dit wordt aangeduid met wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.