Langs de Bergensesteenweg (N6) staan tussen Selexion en de bocht van Brukom, en tussen de toegang naar Unil en Hoogelst, vaak grote voertuigen geparkeerd. Ze belemmeren het zicht voor voertuigen die de bedrijven of handelszaken langs de N6 willen bereiken of verlaten.
Op de commissie van 1 maart 2018 werd een toetsingskader vastgelegd voor het invoeren of afschaffen van "parkeren uitsluitend voor personenauto's (E9b)". Het omvat de volgende criteria:
Er wordt voorgesteld om dit toe te passen op de Bergensesteenweg (N6) (tussen Selexion en de bocht van Brukom en tussen de toegang naar Unil en Hoogelst) waar geparkeerde vrachtauto's de zichtbaarheid op het aankomende verkeer belemmeren. De straat voldoet aan de bovenvermelde criteria.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Stilstaan en parkeren Bergensesteenweg (N6) - gewestweg:
Op de Bergensesteenweg wordt parkeren voorbehouden enkel voor personenauto's:
Deze maatregel wordt aangeduid middels verkeersborden E9b en onderbordenGXa-b-d.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.