Sinds maandag 2 september is kleuterschool Puur Natuur actief in de Molenborre, Molenborrestraat 34. Het K.B. 26.4.2004 stelt dat iedere schoolomgeving moet afgebakend worden met de verkeersborden F4a en A23 (begin zone 30 schoolomgeving) en F4b (einde zone 30).
De noodzaak bestaat om de schoolomgevingen als zone-30 in te richten, waarbij de verblijfsfunctie essentieel beschouwd wordt tegenover de verkeersfunctie.
Deze maatregel werd reeds uitgevoerd middels de tijdelijke politieverordening goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 2 september 2019.
Gunstig advies politie.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer van 2 september 2019 betreffende het inrichten van een zone 30 schoolomgeving in de Molenborrestraat.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Zone 30 - schoolomgeving Molenborrestraat - gemeenteweg:
De Molenborrestraat, tussen huisnummers 32 en 41, wordt ingericht als zone 30 - schoolomgeving. Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden A23 en F4a-b.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.