Het gemeentelijk beleid inzake verwaarloosde woningen en gebouwen moet verdergezet worden. Verwaarloosde woningen en gebouwen geven een verloederde indruk aan leef- en woonomgeving. Overwegende dat het wenselijk is dat op het grondgebied van de gemeente het beschikbare patrimonium voor wonen optimaal benut wordt en een geïntegreerd beleid wordt gevoerd ter bestrijding van leegstand en verwaarlozing, wordt er voorgesteld om binnen de gemeente, naast het reeds bestaande leegstandsreglement, alsook een reglement in te voeren inzake registratie en heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen.
Het dossier werd besproken op de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie van 12 december 2019.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De beslissing van de gemeenteraad op 28/03/2013 ter goedkeuring van de invoering van een gemeentelijk heffingsreglement verkrotting.
Het decreet van 23 december 2016 dat het beleid met betrekking tot verwaarloosde woningen en gebouwen overhevelt van het Vlaamse naar het gemeentelijk niveau, waarbij de gewestelijke registratie en heffing volledig worden opgeheven.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het reglement registratie en belasting van verwaarloosde woningen en gebouwen als bijlage wordt goedgekeurd.