Het is wenselijk om de werking van de erkende vereniging van lokale handelaars verder aan te moedigen.
Het dossier werd besproken op de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie van 12 december 2019.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt aan de erkende vereniging van lokale handelaars een werkingssubsidie van € 500/vereniging toegekend.
§ 1. Overeenkomstig de bepalingen van dit reglement gaat het college van burgemeester en schepenen over tot:
§ 2. De erkenning kan door het college ingetrokken worden indien de vereniging niet meer voldoet aan de bepalingen van dit reglement.
De intrekking van de erkenning heeft het verlies van het recht op subsidies tot gevolg.
Om erkend te worden moet de erkende vereniging van lokale handelaars daarenboven aan de volgende voorwaarden voldoen:
haar activiteit uitoefenen in de taal van de streek in overeenstemming met de vigerende taalwetten;
De organisatie, die de erkenning aanvraagt en voor de eerste maal om een subsidie verzoekt, moet de aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen voor 1 mei van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
De aanvraag tot erkenning dient volgende documenten te bevatten:
- de samenstelling van het bestuur met de vermelding van de naam, de voornaam en het adres van de bestuursleden;
- de opgave van het aantal leden;
- een exemplaar van de statuten of van het huishoudelijk reglement of bij gebrek hieraan een omschrijving van het nagestreefde doel;
- een verslag, samen met de nodige bewijsstukken, over de activiteiten gerealiseerd tijdens het vorige dienstjaar/werkjaar.
§ 1. De organisatie is verplicht vóór 1 mei van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd volgende bewijsstukken voor te leggen:
- een gedetailleerd verslag over de gerealiseerde activiteiten tijdens het vorige werkjaar van de organisatie
- een financieel verslag over het vorige werkingsjaar, waarin de uitgaven en ontvangsten vermeld zijn
- een nota met de noodzakelijke vermeldingen om de uitbetaling te kunnen doen; deze nota bevat tevens de naam van twee verantwoordelijke bestuursleden
- een nota met vermelding van de wijzigingen, die zich desgevallend hebben voorgedaan op het gebied van samenstelling van het bestuur, de structuur en de statuten van de organisatie. Deze verslagen en nota’s moeten ondertekend worden door diegenen, die volgens de statuten namens de organisatie kunnen optreden of, zo er geen statuten zijn, door twee bestuursleden.
§ 2. Met laattijdig ingediende aanvragen wordt geen rekening gehouden.
Indien blijkt dat door de vereniging onjuiste gegevens worden verstrekt of indien de voorwaarden van dit reglement niet werden nageleefd, kan het college van burgemeester en schepenen de op grond van dit reglement toegekende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen van de betrokken instantie.
Huidig reglement heft alle vorige reglementen betreffende hetzelfde onderwerp op.