De vestiging van nachtwinkels,van private bureaus voor telecommunicatie en shishabars in zones met een hoge concentratie van huisvesting is niet opportuun gelet op de geluidshinder en de verstoring van de openbare orde die deze handelszaken kunnen veroorzaken.
De verkoop van drank en voedingswaren door nachtwinkels bezorgt hen een verdoken horecafunctie.
Het dossier werd besproken op de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie van 12 december 2019.
De wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, meer bepaald de artikelen 6 en 18.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
De financiële toestand van de gemeente.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025, zowel een openingstaks als een jaarlijkse taks geheven op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en shishabars gelegen op het grondgebied van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Voor de toepassing van huidig reglement gelden volgende definities:
Nachtwinkel: een inrichting die:
a) ingeschreven is in de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen) uitsluitend onder de rubriek ‘verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen’
b) geen andere handelsactiviteit uitoefent dan die hierboven bedoeld
c) een maximale netto-verkoopsoppervlakte heeft van 150 m²
d) en op een duidelijke en permanente manier de vermelding ‘Nachtwinkel’ draagt.
Privaat bureau voor telecommunicatie: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting voor het verlenen van telecommunicatiediensten.
Shishabar: Elke publiek toegankelijke inrichting, onder meer bestemd om waterpijp te roken, ook al is dit sporadisch. Onder waterpijp wordt verstaan een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.
De aanslagvoet van de openingstaks is vastgesteld op éénmalig 6.000,00 euro verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit nachtwinkel, privaat bureau voor telecommunicatie of shishabar. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.
De aanslagvoet van de jaarlijkse taks is vastgesteld op 1.500 € per nachtwinkel, privaat bureau voor telecommunicatie of shishabar.
De jaarlijkse taks gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingstaks, of bij gebreke hiervan vanaf de inwerkingtreding van huidig belastingsreglement. Voor de jaarlijkse taks wordt de toestand op 1 januari van het aanslagjaar in aanmerking genomen.
De openingstaks en jaarlijkse taks zijn verschuldigd voor het hele jaar ongeacht de stopzetting van economische activiteit of de wijziging van uitbating in het jaar van inkohiering.
Er wordt geen enkele korting of teruggave van de taks gedaan voor welke reden dan ook.
De belasting is solidair en ondeelbaar verschuldigd door de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de economische activiteit wordt gehouden.
De eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan alsmede de eigenaar van het pand zijn ertoe gehouden voorafgaandelijk aan elke economische activiteit aangifte hiervan te doen bij de gemeentelijke overheid. Ze zijn verplicht alle nodige documenten en vergunningen voor te leggen op eerste verzoek van de gemeentelijke overheid. Ze worden eraan gehouden de eventuele controle van hun verklaring mogelijk te maken.
In geval van tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de zaak omwille van een sanctie van het college van burgemeester en schepenen, krachtens artikel 119 bis van de Nieuwe gemeentewet, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele schadeloosstelling aanspraak maken.
Elke wijziging of stopzetting van economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur.
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsstukken van de administratie), 6 tot en met 9 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft o.m. de verjaring en de vervolgingen) van toepassing zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Huidig reglement heft alle vorige reglementen betreffende hetzelfde onderwerp op.