Het weghalen en verwijderen van afvalstoffen gestort of achtergelaten op niet-reglementaire wijzen en/of plaatsen en/of tijdstippen veroorzaakt kosten voor de gemeente. Het is wenselijk dat deze kosten verhaald worden op de overtreder.
Het dossier werd besproken op de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie van 12 december 2019.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Artikel 16.6.3, § 2 Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
Artikel 12, § 1 Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalklinglopen en afvalstoffen ( materialendecreet).
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De financiële toestand van de gemeente.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen gestort of achtergelaten op niet-reglementaire wijzen en/of plaatsen en/of tijdstippen.
De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen heeft gestort en/of achtergelaten op niet-reglementaire wijzen en/of plaatsen en/of tijdstippen.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
Klein afval: 25 euro
Voor de toepassing van onderhavig reglement wordt onder klein afval verstaan: afval met een gewicht tot en met 10 kg.
middelgroot afval: 3 euro per kg met een minimum van 50 euro
Voor de toepassing van onderhavig reglement wordt onder middelgroot afval verstaan: afval met een gewicht van meer dan 10 kg.
Indien het afval niet door de gemeentediensten wordt verwijderd maar door een derde partij, dan wordt de factuurprijs (incl.btw) verhoogd met 15% administratiekosten doorgerekend aan de overtreder.
Huidig reglement heft alle vorige reglementen betreffende hetzelfde onderwerp op.