De Brabantsebaan is een lokale weg type II waar, buiten de bebouwde kom van Sint- Laureins-Berchem, 70 km/uur van kracht is. In vergelijking met andere wegen van dit type in onze gemeente (zoals de Postweg, Galgstraat,...) heeft de Brabantsebaan een smal wegprofiel (+/- 4,4m), beschikt het niet over fiets- of voetpaden en is er geen uitwijkstrook. De aanleg in kasseien zorgt ook voor de nodige trillingen en geluidshinder.
De Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg maakt deel uit van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk. Vanaf 2021 zal de Brabantsebaan ook belangrijker worden in het recreatief fietsnetwerk: ze zal vanaf de Hollestraat (Halle) tot aan de Hoogstraat in Sint-Pieters-Leeuw opgenomen worden in het recreatief netwerk. Daarenboven is het ook een route die veelvuldig wordt gebruikt door studenten die school lopen in Halle. Er is echter geen fietsinfrastructuur aanwezig. Het fietsvademecum stelt dat bij gemengd verkeer (fietsers/voertuigen) 50 km/uur de maximaal toegelaten snelheid is, zoniet moeten er gescheiden fietspaden aangelegd worden.
Op basis van hogervermelde argumenten wordt voorgesteld om over de volledige lengte van de Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg de snelheid te verlagen van 70 naar 50 km/uur. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de Stad Halle zullen eenzelfde agendapunt agenderen op de gemeenteraden van oktober 2020, zodat deze maximumsnelheid van 50 km/uur over de gemeentegrenzen heen op elkaar wordt afgestemd.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de stad Halle spreken af dat eventuele initiatieven rond de handhaving van de maximale snelheid van 50 km/uur als volgt opgedeeld worden:
Sint-Pieters-Leeuw zal eventuele initiatieven voor de volgende twee tracés aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven die investeringen zouden vergen (zie plan in bijlage):
De stad Halle zal eventuele initiatieven voor het volgende traject aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven die investeringen zouden vergen (zie plan in bijlage):
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Opheffingsbepaling Brabantsebaan - gemeenteweg:
Uit artikel 2 van het aanvullend reglement dd.27 maart 2014, betreffende de lokale gemeentewegen type I en II gelegen buiten de bebouwde kom waar het snelheidsregime van 70 km/uur geldt, worden de volgende straten geschrapt:
Verbodsbepaling Brabantsebaan - gemeenteweg:
Langsheen de volgende weggedeelten wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden C43 en C45.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.