ma 31/05/2021 - 16:00 collegezaal
De notulen van de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 17 mei 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd, overeenkomstig artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie in volle grond voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 50 jaar met kelder voor 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?
De in de beraadslaging vermelde personen werden ten onrechte ambtshalve geschrapt.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze beslissing in te trekken?
Betrokkene werd op 3 december 2019 het slachtoffer van een arbeidsongeval.
Sinds 1 juli 2014 is de werkgever wettelijk verplicht bij arbeidsongevallen met een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van minder dan 30 dagen de genezen verklaring af te handelen.
In de nabijheid van onderstaande woningen werd een parkeerplaats voor mensen met een handicap ingericht. Aangezien de aanvrager overleden is, dient bij hoogdringendheid maatregelen genomen te worden om deze parkeerplaats te verwijderen.
Voor het nemen van maatregelen tot regeling van niet blijvende of periodieke toestanden, zoals het wijzigen van de verkeerssignalisatie, dient het college van burgemeester en schepenen een tijdelijke politieverordening op het verkeer goed te keuren.
Sinds het beeïndigen van de werken in de Fabriekstraat wordt er op bepaalde plaatsen op straat hinderlijk geparkeerd, bijvoorbeeld tussen de Brugstraat en de Laekebeeklaan richting Lot. Bestuurders die de Brugstraat willen uitrijden hebben een beperkt zicht op het aankomende verkeer.
Daarom wordt voorgesteld om op de Karel Gilsonstraat en Fabriekstraat, waar geen parkeervakken aanwezig zijn, parkeerverbod in te stellen om een veilige en vlotte doorgang te garanderen. Tegen september 2021 zal een onderbroken aslijn worden aangebracht om het hinderlijk parkeren te verhinderen. De parkeerverbodsborden worden dan weggenomen.
InterFacilities heeft de borgvrijgave van de afgelopen opdracht aangevraagd.
De voorheen federale kinderbijslag werd op 1 januari 2019 het Vlaamse Groeipakket. Momenteel zijn er 5 verschillende uitbetalers. De publieke uitbetaler FAMIFED werd FONS.
Vanaf januari 2020 houden zij een maandelijkse zitdag in Huis van het Kind, namelijk de 3e donderdag van de maand tussen 9u en 12u.
Het is nu de bedoeling met heel de sector (Fons, Infino, Kidslife, MyFamily en Parentia) deze samenwerking verder te zetten.
Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.
De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
Aan het college wordt goedkeuring gevraagd voor de organisatie van "Beestig Bos". Een dag waarop we ons richten op kinderen en gezinnen en die in het teken staat van dieren en natuur. De organisatie gebeurt door CC Coloma en de jeugddienst en zou doorgaan in het Colomapark op zondag 8 mei 2022.
De lijst met animatoren die ingeschakeld worden tijdens de speelpleinwerking wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het CBS.
De vrijetijdsdiensten voorzien een pakket met allerlei leuke activiteiten en spelletjes voor kinderen van 6 tot 12 jaar om zich tijdens de zomervakantie te amuseren. Deze activiteiten en spelletjes kunnen in de gezinsbubbel worden gedaan en dus onder alle coronamaatregelen. Het pakket is als volgt samengesteld:
Dit initiatief is genomen omdat we deze zomer nog niet corona-proof zullen zijn. Het is niet de bedoeling om dit initiatief in de toekomst te herhalen.
Als bijlage tekst van Leeuwleeft juni 2021.
We voorzien in totaal 2.300 pakketten waarvan er ongeveer 2.000 via de scholen worden verdeeld aan de oudste kinderen van de gezinnen. Gezinnen die geen pakket ontvingen omdat hun kinderen elders naar school gaan, kunnen er ook altijd 1 online aanvragen.
Omwille van corona, werd beslist om de Gordel dit jaar, in samenspraak met Flanders Classics, te laten doorgaan in de Gordelweek van 28 augustus tot en met 5 september 2021. De hele week worden de wandel- en fietsroutes opengesteld voor de gordelaars. Hierdoor wordt het aantal deelnemers niet geconcentreerd op 1 dag, maar verdeeld over 9 dagen .
We vroegen lokale handelaars wie er wil meewerken/iets aanbieden aan de deelnemers tijdens de gordelweek. We zorgden ervoor dat enkele wandelroutes langs de handelaars lopen die hierop positief hebben gereageerd. Tijdens het gordelweekend bieden de deelnemende handelaars op zaterdag of zondag de gordelaars iets aan.
Op 5 september wordt het Colomapark de centrale locatie voor de Gordel waar wandelingen en fietstochten zullen starten en ook verschillende randanimatie en eet-en drankgelegenheden worden voorzien. Uiteraard houden we hierbij rekening met de geldende coronamaatregelen. Na overleg met de dienst maatschappelijke veiligheid en politie, leggen we een voorstel op tafel met de concrete uitwerking en het advies van deze dienst;
Hieronder vinden jullie een overzicht van het sportieve programma:
Wandelingen | |||||
Wijk | Afstand | Deelnemende handelaars | In de kijker-dag | Startlocatie | Thema |
Zuun + Negenmanneke | 7,5 km | - Brouwerij Belle Vue | Zaterdag 28 augustus 2021 | Zilverlinde | Geen |
Sint-Laureins-Berchem + Oudenaken | 8 km | - Hof te Berchemveld | Zondag 29 augustus 2021 | De Molenborre | Geen |
Centrum | 3 à 4 km | / | Zondag 5 september 2021 | Colomapark | Vertelwandeling ism. met bibliotheek |
Centrum | 7 à 8 km | / | Zondag 5 september 2021 | Colomapark | Zoektochtwandeling ism. 'Dropping: The Challenge' |
Centrum | +/- 10 km | 't Gareel | Zondag 5 september | Colomapark | Geen |
Centrum | +/- 18 km | 't Gareel | Zondag 5 september | Colomapark | Geen |
Fietstochten | |||
Wat | Afstand | Extra beleving | Opmerking |
Recreatieve tochten | NTB | NTB | Deze worden opgesteld door de provincie Vlaams-Brabant maar daar hebben we nog geen nieuws over. |
100 kilometer challenge | +/- 100 km | Strava-challenge | |
Gravelroute | 40 en 60 km | Fototentoonstelling van Christophe Heymans |
Op 5 september voorzien we volgende animatie in het Colomapark:
- Cultureel: optredens van Jeuk live band (kidsoptreden), Belle Perez en Niels Destadsbader. Er dient nog besproken te worden of we de optredens splitsen en we al dan niet een maximumaantal zetten op de mensen die een concert willen bijwonen.
- Kinder- en jongerenanimatie: we voorzien enkele leuke workshops en activiteiten voor kinderen. Welke deze exact zullen zijn, wordt op het eerstkomende overleg besproken. Daarnaast voorzien we een aantal avontuurlijkere activiteiten zoals een hoog touwenparcours en kabelbaan.
Bovenstaande voorstellen werden vastgelegd na een intern overleg met de betrokken diensten. Verdere uitwerking hiervan wordt op een volgend overleg besproken.
In het kader van de onteigeningsprocedure voor de realisatie van het project ‘Ruysbroeckveld’ dient een advocatenkantoor, gespecialiseerd in het onteigeningsrecht, te worden aangesteld.
Om te voldoen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten en teneinde de algemene principes van deze regelgeving te eerbiedigen, werden drie advocatenkantoren geraadpleegd.
Een cursist van Groep Intro vraagt een stageplaats bij de bibliotheek.
Voorstel tot tijdelijke aanstelling van bepaalde duur van betrokkene in het ambt van leraar beeldende vorming aan de Leeuwse Kunstacademie voor de vervanging van een afwezig personeelslid.
Betrokkene is momenteel aangesteld als administratief medewerker (kassa zwembad) op de sportdienst met halftijdse prestaties.
Aangezien de jobstudenten, die normaal tewerkgesteld zijn aan de kassa in de maand augustus, niet kunnen werken wegens herexamens is het aangewezen om betrokkene verder aan te stellen tijdens de maand augustus.
In collegezitting van 1 maart 2021 werd beslist om voor de betrekking van technisch assistent cel patrimonium/WZC over te gaan tot de organisatie van een gezamenlijke selectieprocedure met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De betrekking wordt begeven bij procedure van aanwerving, bevordering, interne en externe mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen moet kennis nemen van het proces-verbaal dd. 26 mei 2021 en de werfreserve vaststellen.
In collegezitting van 22 februari 2021 werd beslist om voor de betrekking van onderwijzer over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar.
Het college van burgemeester en schepenen moet kennis nemen van het proces-verbaal dd. 19 mei 2021 en de werfreserve vaststellen.
In collegezitting van 22 februari 2021 werd beslist om voor de betrekking van kleuteronderwijzer over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar.
Het college van burgemeester en schepenen moet kennis nemen van het proces-verbaal dd. 19 mei 2021 en de werfreserve vaststellen.
In collegezitting van 26 april 2021 werd beslist om voor de betrekking van directeur basisonderwijs over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure. De betrekking wordt begeven bij procedure van aanwerving en bevordering.
De uiterste inschrijvingsdatum werd vastgelegd op 24 mei 2021.
Ontvangen kandidaturen en voorstel van aanvaarding.
In zitting van 26 april 2021 ging het schoolbestuur van de gemeentelijke basisscholen akkoord met de opstart van de selectieprocedure voor een directeur in het gemeentelijk basisonderwijs.
Het schoolbestuur deelt haar vacante betrekkingen met het oog op een vaste benoeming op 1 juli 2021 mee vóór 15 juni 2021.
Deze mededeling van de vacante betrekkingen bevat een duidelijke omschrijving van de aangeboden betrekkingen en vermeldt de vorm waarin en de termijn waarbinnen een personeelslid moet kandideren bij het schoolbestuur, evenals de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vaste benoeming.
Dit bericht wordt aan alle personeelsleden meegedeeld en openbaar gemaakt vóór 15 juni 2021.
Op basis van de door het Ministerie van Onderwijs en Vorming toegekende lestijden-, uren, en puntenpakketten, de lestijden in het kader van het lerarenplatform, de puntenenveloppes zorg, de stimuluspunten en de lestijden aanvangsbegeleiding worden de personeelsformaties van de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2021-2022 vastgesteld. De basisomkadering, aanvullende lestijden voor kleuteronderwijs en lager onderwijs, de uren voor paramedisch personeel en de punten voor de ICT-coördinatie en administratieve ondersteuning zijn toegekend op basis van de leerlingentellingen van 1 februari 2021. Enkele andere dienstbrieven worden nog verzonden.
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling de eerste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt. De onderwijsinstelling krijgt heel wat autonomie om een professionaliseringsbeleid uit te stippelen. Ze maakt daartoe een nascholingsplan, dat deel uitmaakt van het professionaliseringsbeleid, en krijgt van de overheid nascholingsmiddelen om dat uit te voeren.
Aanvraag om de kalenders met de vakanties en de vrije dagen van de gemeentelijke basisscholen schooljaar 2021-2022 goed te keuren.
Aanvraag om de kalender met de vakanties en de vrije dagen van de Leeuwse Kunstacademie schooljaar 2021-2022 goed te keuren.
De directies van de basisscholen in Ruisbroek merken dat hun leerlingen moeilijk de weg vinden tot de kunst- of muziekacademie. Dankzij het project 'KUNSTKUUR' hopen zij een doorstroom te creëren van de basisscholen naar de kunstacademie.
Dit drie jaar lopende project houdt in dat leerkrachten van de kunstacademie een co-teaching op poten zetten met de leerkrachten van het zesde leerjaar in de basisscholen van Ruisbroek. Op die manier hopen ze de weg te tonen naar zinvolle culturele activiteiten.
Er dienen twee LED-borden zone 30 (F4a met aangepaste bevestigingsbeugels en elektrisch aangesloten op het net van de elektriciteitsmaatschappij) aangekocht te worden.
Het leveren, installeren en verhuren van een tooginstallatie e.a. en het leveren van dranken in polyvalente zaal Laekelinde.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst twee van haar huidige leasingwagens voor dienstverplaatsingen te vervangen. Tevens wenst ze drie voertuigen in eigendom van het OCMW te vervangen.
Het gaat dus om zes deelwagens, die in het straatbeeld geplaatst worden en die vooraf door het lokale bestuur kunnen gereserveerd worden. Buiten deze uren kunnen ze ook gedeeld kunnen worden met de inwoners van onze gemeente, zonder dat dit een strikte voorwaarde is om de wagens te gebruiken.
Jaarlijks worden er wegmarkeringen aangebracht. Voor deze werkzaamheden worden verschillende aannemers aangeschreven om een prijs in te dienen.
Aanstellen van een beëdigd landmeter-expert voor het opstellen van schattingsverslagen en voor het uitvoeren van opmetingen (incl. opmaak en afleveren van de nodige pv's, plaatsen grenspalen, ...).
Op de vervoerregioraad van 1 juni 2021 zal de lijst/kaart van Hoppinpunten voorgelegd worden voor voorwaardelijke goedkeuring. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd of zij akkoord zijn met de Hoppinpunten geselecteerd voor Sint-Pieters-Leeuw.
Kennisgeving verslag vergadering van de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV) van 02.03.2021.
Voorstel standpunt dossier 2227, akkoord met dossier 2228.
Het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw vraagt om deel te nemen aan de actie Samenaankoop ‘Behaag je tuin’ 2021. Door deel te nemen aan deze actie stimuleert de gemeente haar inwoners om meer streekeigen groen aan te planten.
De schouwen op het dak van de politiepost Brabantpoort dienen te worden afgebroken wegens vochtproblemen.
Het decreet lokaal bestuur verplicht een systeem van organisatiebeheersing te hebben. Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur hierover aan het college en de raad, uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Op 10 mei 2021 verklaarde het college van burgemeester en schepenen zich akkoord deel te nemen aan het project Zennevallei Hergist. Aan het college wordt voorgesteld deze beslissing formeel te bevestigen.