Terug gemeenteraad

do 27/05/2021 - 20:00 raadzaal

Openbare zitting

Secretariaat

Cultuur & Toerisme & Erfgoed

  • Baanbrekend Producties, de samenwerking van Axuma en BDF Projects, wenst in en rond de periode van de herfstvakantie 2021 een evenement te organiseren in park Groenenberg onder de naam Lampur.

    Op 31 augustus 2020 verklaarde het college zich principieel akkoord met deze organisatie op voorwaarde dat het evenement coronaproof kon georganiseerd worden. Intussen geeft de evolutie van het virus hoop op een enige normalisatie tijdens het najaar en anderzijds heeft de organisatie scenario's volgens verschillende coronamaatregelen die ze kan uitrollen. Baanbrekend engageert zich om 'groen licht' te krijgen via het Event Risk Model.

    Alle afspraken hierover tussen de organisator Baanbrekend en de partners Lennik en Sint-Pieters-Leeuw worden geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Juridische zaken

  • Het opdrachtgevend bestuur VERA, autonoom provinciebedrijf Vlaams-Brabant, schreef een raamcontract uit voor digitale communicatietools. Digitaal communiceren wordt steeds belangrijker, ook voor een lokaal bestuur. Door de huidige coronacrisis is de nood aan digitaal communiceren in een stroomversnelling gekomen. Daarom werkte VERA een nieuwe raamovereenkomst uit met een aantal digitale tools die men als bestuur kan inzetten om op een slimme manier met de burger in contact te treden.

    De opdracht betreft concreet een raamcontract voor een aantal digitale communicatietools en adviesverlening: website en CMS, een participatieplatform en adviesverlening m.b.t. digitale communicatie.

    Dit raamcontract werd georganiseerd als aankoopcentrale, waarbij VERA optreedt als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten. VERA fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamcontracten die door aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt. Door toe te treden tot dit raamcontract is de gemeente Sint-Pieters-Leeuw vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. De gemeente dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier. 

    Er wordt voorgesteld om toe te treden tot voornoemd raamcontract.

Personeel & onderwijs

  • Vanaf 1 september 2008 kunnen personeelsleden aangesteld worden in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel te vervangen bij een korte afwezigheid. Onder “korte afwezigheden” worden verstaan: de afwezigheden waarvoor op basis van andere regelgeving geen vervanger kan worden gefinancierd of gesubsidieerd.

    De scholen krijgen middelen toegekend onder de vorm van vervangingseenheden. Deze vervangingseenheden staan los van lestijden en puntenenveloppen.
    Het Ministerie van Onderwijs en Vorming deelt de scholen in een dienstbrief mee hoeveel vervangingseenheden ze ontvangen.

    De bepalingen zijn opgenomen in het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 mei 2009 betreffende de vervangingen van korte afwezigheden.

    De vervangingseenheden worden toegekend op voorwaarde dat een convenant werd afgesloten tussen de schoolbesturen en minstens één vakorganisatie. Het convenant wordt afgesloten op het niveau van het samenwerkingsverband van de scholen.

Secretariaat

Aankoop

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

Omgeving

  • Naar aanleiding van de collegebeslissing van 15 maart 2021 om als gemeentebestuur een overeenkomst aan te gaan met Valumat vzw in het kader van de aanvaardingsplicht voor afgedankte matrassen wordt de voorgestelde overeenkomst in bijlage toegevoegd. Deze overeenkomst is het resultaat van de onderhandelingen tussen Valumat en de VVSG.

    De overeenkomst wordt vastgelegd voor een periode van 6 jaar met aanvang op 1 januari 2021 en bepaalt de vergoedingen die door Valumat aan het gemeentebestuur verschuldigd zijn, samen met de betalingsmodaliteiten. Daarnaast worden er een aantal voorwaarden gestelde en praktische afspraken gemaakt omtrent de inzameling van de (conforme en niet-conforme) matrassen.

    De volgende vergoedingen worden voorzien:

    • Referentievergoeding van 0,1581 euro per inwoner voor de selectieve inzameling van afgedankte matrassen op het recyclagepark (Referentievergoeding wordt jaarlijks herberekend) 
    • Referentievergoeding van 137,79 euro per ton voor de selectieve inzameling van afgedankte matrassen op het recyclagepark (Referentievergoeding wordt jaarlijks herberekend) 
    • Vergoeding van de reële kosten voor het inzamelen en verwerken van de matrassen.
    • Vergoeding van de reële kost voor de aanschaf van een inzamel recipiënt 
    • Forfaitaire administratieve vergoeding van 2 500 euro in het jaar, waarin de aanbesteding wordt gegund en 1 600 euro in het jaar waarin er geen aanbesteding wordt gegund. 
    • Communicatievergoeding van 0,025 euro per inwoner op voorwaarden dat er 3 maal per jaar gecommuniceerd wordt.  
  • Voor de verbinding tussen de Eugène Ghijsstraat en de Drie Fonteinenstraat (Drogenbos)  via de Drie Fonteinenbrug over het Kanaal naar Charleroi dient een straatnaam toegekend te worden.

    Zie plannetje in bijlage.

    Aan de gemeenteraad wordt als princiepsbeslissing voorgesteld de naam 'Drie Fonteinenstraat' toe te kennen.

Patrimonium & Openbare ruimte

Welzijn

  • Logo Zenneland vzw moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027.

    Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Zenneland vzw deze erkenning formeel ondersteunen (Zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/01/2009). 

    De ondersteuning van de erkenning houdt geen automatisch lidmaatschap van Logo Zenneland vzw in. Hierrond zal pas door Logo Zenneland vzw gecommuniceerd worden na goedkeuring van hun erkenning. 

  • Op 11 januari 2021 ging UiTPAS Sint-Pieters-Leeuw van start. Met de UiTPAS willen we onze inwoners stimuleren om deel te nemen aan het vrijetijdsaanbod, met bijzondere aandacht voor inwoners die recht hebben op een kansentarief. Hiermee participeren zij aan 20% van de kostprijs van de activiteit.  Om deze inwoners bewust te maken van hun recht op zo'n UiTPAS, wil de welzijnsdienst personen die een verhoogde tegemoetkoming genieten pro-actief aanschrijven. De rechthebbenden kunnen vervolgens tijdelijk (tot 31/12/2021) met deze brief hun UiTPAS met kansentarief aanvragen, in plaats van eerst een attest bij hun ziekenfonds aan te moeten vragen. We kunnen deze gegevens verkrijgen via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, mits een aanvraag en goedkeuring van de gemeenteraad.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek vast te stellen voor de toewijzing van een voorbehouden concessieovereenkomst tot exploitatie van een sociaal inclusieve ontmoetingsplaats met eet- en drankgelegenheid in het oud gemeentehuis te Vlezenbeek. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het model van concessieovereenkomst goed te keuren dat met de te selecteren kandidaat- concessiehouder zal worden gesloten. 

  • Ingevolge de richtlijnen van de federale regering, de provinciegouverneur en het Agentschap Zorg en Gezondheid werken de verschillende lokale besturen van de ELZ Zennevallei, de vzw eerstelijnszone Zennevallei en de vzw Artsenkring Zennevallei samen voor de organisatie van de vaccinatiecentra Zennevallei in het kader van de bestrijding van het coronavirus COVID-19.

    Het doel van het samenwerkingsverband is om tussen alle partners een (juridisch/financieel) afsprakenkader te creëren.

Financiën

Secretariaat

Hoogdringende punten


Publicaties

Agenda
Notulen