Terug gemeenteraad

do 28/01/2021 - 20:00 raadzaal

Openbare zitting

Secretariaat

Juridische zaken

Personeel & onderwijs

  • In het basisonderwijs bestaat een schoolraad uit vertegenwoordigers van de ouders, het personeel en de lokale gemeenschap. De schoolraad wordt samengesteld voor een periode van vier jaar. De mandaten van de huidige schoolraad eindigen op 31 maart 2021 en dus moet per 1 april 2021 een nieuwe schoolraad worden samengesteld. 

    Aan de gemeenteraad wordt het verkiezingsreglement schoolraad voor ouders en personeel ter goedkeuring voorgelegd.

Aankoop

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • Op 20 oktober 2020 had de dienst mobiliteit een overleg met enkele bewoners van de Pepingesesteenweg omtrent het hinderlijk parkeren van oa. een liftwagen op de straat. Dit parkeergedrag hindert het doorgaand verkeer komende van Pauwke. Voertuigen komende vanuit Pepingen richting Pauwke blijken regelmatig niet te willen wachten als de wagens van Pauwke richting Pepingen de geparkeerde voertuigen voorbijsteken.

    Op het einde van de vergadering  kregen we het engagement dat de liftwagen en bestelwagen steeds in de Impeleer zullen geparkeerd worden, op de 4 parkeerplaatsen bij het inrijden van de Impeleer. De bewoners trachten zich zoveel mogelijk op de nieuwe parkeerstrook te parkeren. Zo krijgt iedereen een plaats om zijn/haar type voertuig te parkeren. Om te garanderen dat enerzijds bewoners enerzijds en anderzijds de eigenaars van grotere voertuigen plaats hebben om hun voertuigen te kunnen parkeren op deze plaatsen, stelt de dienst mobiliteit twee maatregelen voor:

    • Maatregel E9b op de nieuwe parkeerstrook op de Pepingensesteenweg: parkeren voorbehouden voor personenwagens.
    • Maatregel E9c op de vier parkeerplaatsen net na de eerste bocht in de Impeleer: parkeren voorbehouden voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's. Om dit mogelijk te maken dient het zonebord "parkeren voorbehouden voor voertuigen met een max. toegelaten massa van niet meer dan 3,5ton" bij het begin van Impeleer wel opgeschoven te worden tot net na de 4 parkeerplaatsen t.h.v. huisnummer 2. Dit wordt vastgelegd in een apart aanvullend reglement.
  • Op 20 oktober 2020 had de dienst mobiliteit een overleg met enkele bewoners van de Pepingesesteenweg omtrent het hinderlijk parkeren van oa. een liftwagen op de straat. Dit parkeergedrag hindert het doorgaand verkeer komende van Pauwke. Voertuigen komende vanuit Pepingen richting Pauwke blijken regelmatig niet te willen wachten als de wagens van Pauwke richting Pepingen de geparkeerde voertuigen voorbijsteken. Op het einde van de vergadering  kregen we het engagement dat de liftwagen en bestelwagen steeds in de Impeleer zullen geparkeerd worden, op de vier parkeerplaatsen bij het inrijden van de Impeleer. De bewoners trachten zich zoveel mogelijk op de nieuwe parkeerstrook te parkeren.

    Zo krijgt iedereen een plaats om zijn/haar type voertuig te parkeren. Om te garanderen dat enerzijds bewoners enerzijds en anderzijds de eigenaars van grotere voertuigen plaats hebben om hun voertuigen te kunnen parkeren op deze plaatsen, stelt de dienst mobiliteit twee maatregelen voor:

    • Maatregel E9c op de vier parkeerplaatsen net na de eerste bocht in de Impeleer: parkeren voorbehouden voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's. Om dit mogelijk te maken dient het zonebord "parkeren voorbehouden voor voertuigen met een max. toegelaten massa van niet meer dan 3,5ton" bij het begin van Impeleer wel opgeschoven te worden tot net na de vier parkeerplaatsen naast woning Paardenbloemweg nr. 2.
    • Maatregel E9b op de nieuwe parkeerstrook op de Pepingensesteenweg: parkeren voorbehouden voor personenwagens. Dit wordt vastgelegd in een apart aanvullend reglement.
  • Naar aanleiding van het project "Veilige schoolomgeving Ave-Mariaschool" werd éénrichtingsverkeer ingesteld in een gedeelte van de Kamstraat, van de Postweg naar de Borrestraat. Tegelijkertijd werd éénrichtingsverkeer ingesteld in de Schreinstraat (van de Laudinnestraat richting Postweg), zodat er een lussysteem ontstaat. 

    In de Kamstraat is echter uitgezonderd plaatselijk verkeer van toepassing sinds 1989. Bestuurders die vanaf de Postweg de kleuterschool willen bereiken zijn door het lussysteem verplicht om de Kamstraat te nemen, maar zijn omwille van het uitgezonderd plaatselijk verkeer eigenlijk in strijd met de wegcode. Daarom het voorstel om het uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Kamstraat op te heffen.

    Aangezien het éénrichtingsverkeer op de Kamstraat (van de Postweg naar de Borrestraat) niet duidelijk zichtbaar is voor verkeer op de Borrestraat, wordt een verkeersbord C31b geplaatst (verbod aan het volgende kruispunt naar rechts af te slaan).

  • In de Klein-Bijgaardenstraat belemmeren geparkeerde wagens t.h.v. de uitrit van het woonproject Priorij van het missiehuis van Scheut regelmatig het zicht op het aankomende verkeer. Er wordt daarom voorgesteld om parkeerverbod in te stellen over een lengte van +/- 10m. Na het parkeerverbod worden parkeervakken aangebracht. Zo kan het parkeren meer georganiseerd verlopen.

  • In voorjaar 2021 zal de Vlaamse Waterweg aanpassingswerken uitvoeren aan het jaagpad op het tracé van de fietssnelweg F20, vanaf de sluis Ruisbroek tot het viaduct van de Ring rond Brussel. Haviland staat in voor de aanleg van het plateau en de fietsoversteekplaats op het Sasplein en de Spoorwegstraat. Het verkeer op het Sasplein zal voorrang moeten verlenen aan de fietsers op de fietssnelweg F20. Dit dient te worden vastgelegd met een aanvullend reglement.

Omgeving

  • Het gebruikersreglement van het recyclagepark dient te worden aangepast. 

    Aanbieden van Asbestafval op het Recyclagepark

    De omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het aanlevering door burgers van verpakt asbestcement op recyclageparken uitgebaat door lokale besturen en het asbestveilige beheer ervan ter plaatse werd op 18 december 2020 gepubliceerd.

    In titel 2. Inzamelwijze van asbestcement in de praktijk, punt 2 wordt gesteld dat het recyclagepark enkel verpakt asbestcement aanvaart op het recyclagepark. Deze verplichting wordt uiterlijk zes maanden nadat deze omzendbrief van kracht werd, opgenomen in het politiereglement betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

    Aanvaardingsplicht matrassen vanaf 01-01-2021

    Na 10 jaar van beleidsintenties om een producentenverantwoordelijkheid voor matrassen in te voeren, gaat de aanvaardingsplicht matrassen op 1 januari 2021 van start. Het Vlarema voert vanaf die datum ook een verplichting tot selectieve inzameling van afgedankte matrassen in.

    De aanvaardingsplicht houdt in dat de producenten verantwoordelijk worden voor de financiering van de  inzameling van matrassen via de lokale besturen. Concreet betekent dit dat burgers hun matrassen gratis moeten kunnen deponeren op het recyclagepark.

Patrimonium & Openbare ruimte

Algemeen directeur

Financiën

  • Het gebruik van de ondergrondse molokcontainers (sorteerstraat) in de verkaveling Klein-Bijgaarden is verplicht voor de bewoners die hiervoor werden aangeduid door de gemeente. Het gaat om de bewoners van de Priorijlaan en de G. Van Leuvenlaan. De aangeduide inwoners bepalen zelf wanneer zij, tijdens de toegelaten uren, het afval in de ondergrondse container deponeren. Zij gebruiken hiervoor een toegangskaart. Er wordt per gezin één toegangskaart voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.

    De vulopeningen van volgende ondergrondse containers hebben een welbepaald volume. Deze volumes zijn:

    • restafval: 60 liter
    • pmd: 60 liter
    • papier en karton: papierklep zonder vast volume

Secretariaat

Hoogdringende punten