ma 19/04/2021 - 16:00 collegezaal
De notulen van de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 12 april 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd, overeenkomstig artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De in de beraadslaging vermelde persoon zou haar hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?
De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie in volle grond voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie in volle grond voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 50 jaar met kelder voor 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie in volle grond voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Vlezenbeek toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Ruisbroek toe te kennen aan de concessiehouder.
In mei 2022 vervallen verschillende 15-jarige grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen.
Aanvraag kapvergunning voor het rooien van 1 kerselaar- Postweg 221- 1602 Vlezenbeek
Netvernieuwing staal - Topstraat
De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.
Voor de goede werking van de diensten en in uitvoering van het personeelsplan moeten voor verschillende betrekkingen selectieprocedures worden opgestart.
Het college moet de wijze van publicatie en de selectietechniek bepalen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 12 april 2021 kennis genomen van het proces-verbaal van de selectieprocedure voor de contractuele betrekking van deskundige openbare werken en de werfreserve vastgesteld.
Er kan 1 voltijdse contractuele betrekking van deskundige openbare werken vacant worden verklaard en ingevuld door te putten uit de werfreserve.
Met ingang van 1 september 2020 richtte Sint-Pieters-leeuw de scholengemeenschap van de gemeentelijke basisscholen onder 1 schoolbestuur op. Voor een efficiënte werking werd een directeur coördinatie-SG aangesteld.
Met ingang van 1 april 2021 wordt de nieuwe schoolraad 2021-2025 opgestart. Op 28 december 2020 nam het college kennis van de organisatie van de verkiezingen en in zitting van 28 januari 2021 heeft de gemeenteraad het verkiezingsreglement goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen beslist wie wordt aangeschreven om de geleding lokale gemeenschap te vertegenwoordigen.
Er dient een procedure opgestart te worden voor het leveren en plaatsen van 10 grafkelders en het leveren van 80 urnekelders en -zandgraven.
Op 23 maart 2021 diende de Bosgroep Vlaams-Brabant een aanvraag in voor een vergunning voor het bebossen van landbouwgrond, gelegen te Sint-Pieters-Leeuw, afdeling 6, sectie E, nr 147A.
Advies werd gevraagd aan ELIA en het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid.
Het Departement Landbouw en Visserij geeft een ongunstig advies voor de bebossingsaanvraag.
Het AGB heeft in 2020 uiteraard enorm afgezien van de coronacrisis. Er waren enerzijds minder ontvangsten van de concessievergoedingen ( cfr. beslissingen van het bestuur); anderzijds minder ontvangsten uit inkom sporthal/zwembad en deelname kampen door de verplichte sluitingen, de beperktere heropeningen van de infrastructuur, de gelegenheid om kosteloos te annuleren voor de kampen.
De normale vergoeding van de gemeente aan het AGB is bepaald als een prijssubsidie met factor 1. Door de minder ontvangsten, is dus ook de gemeentelijke prijssubsidie veel lager dan normaal. De exploitatiekosten van het AGB verminderen echter niet in gelijke verhouding zoals de ontvangsten, waardoor het AGB voor 2020 verlies zou maken. Dit mag echter niet. De globale werking van het AGB hoort winstgevend te zijn, en daarenboven effectief winst moet (kunnen) worden uitgekeerd. Het louter vermelden van deze intentie en het winstoogmerk in de statuten is dus niet voldoende.
Er werd een circulaire gepubliceerd voor 2020 - Circulaire 2020/C/68 dd. 15/05/2020 - ( en ondertussen met verlenging tot eind 2021) dat er een gemeentelijke corona-toelage kan worden toegekend. In het geval het AGB in 2020 verliezen lijdt als gevolg van de Corona-crisis worden deze verliezen dus best weggewerkt, om in de toekomst winst te kunnen genereren en uitkeren. Deze algemene werkingstoelage (rubriek 6490/4) is dan vrijgesteld van BTW. De gemeentelijke corona-toelage is voor het AGB in de vennootschapsbelasting vrijgesteld.
Rekening houdend met het huidige verlies van het AGB 2020 is het aangewezen dat de gemeente een corona-toelage toekent aan het AGB van 160.000,00 euro ter dekking van de verliezen.
In 2020 heeft het AGB ook investeringen gerealiseerd, de belangrijkste nog in de eerste 2 maanden van het jaar, namelijk de herstelling van de vloer in het zwembad.
De totale investeringen van het AGB bedroegen in 2020 86.733,61 euro. Het bestuur kent aan het AGB ter financiering van deze investeringen een renteloze lening toe van 90.000,00 euro, terugbetaalbaar over 10 jaar. Rekening houdend met de aanhoudende coronacrisis en de zware impact op het AGB gaat het bestuur akkoord dat de eerste terugbetaling van deze lening, uitgesteld wordt tot 2022.
De dagorde van de gemeenteraad van 29 april 2021 wordt als bijlage voorgelegd.
Het bestek voor de inrichting van de nieuwe bibliotheek in het landhuis is zo goed als klaar. Een volgende stap is het advies vragen aan de leden van de Raad van Bestuur van PEVA VZW CC Coloma en leden van de cultuurraad. Alvorens advies te vragen wordt op woensdag 28 april een presentatie gegeven over deze inrichting. Het diensthoofd van de bibliotheek en de architecten zullen de visie, principes en enkele details van de inrichtingskeuzes toelichten. Aansluitend krijgen de leden de tijd om vragen te stellen.
Het bestek voor de inrichting van de nieuwe bibliotheek in het landhuis is zo goed als klaar. Een volgende stap is het advies vragen aan de leden van de Raad van Bestuur van PEVA VZW CC Coloma en leden van de cultuurraad. Alvorens advies te vragen wordt op woensdag 28 april een presentatie gegeven over deze inrichting. Het diensthoofd van de bibliotheek en de architecten zullen de visie, principes en enkele details van de inrichtingskeuzes toelichten. Aansluitend krijgen de leden de tijd om vragen te stellen.