Terug
Gepubliceerd op 03/11/2022

2022_GR_00172 - Evaluatie verkeersmetingen i.k.v. trajectcontroles Pedestraat en Edouard Rooselaerstraat - concessieovereenkomst TaaS - Beslissing

gemeenteraad
do 29/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle SerĂ©; Jeroen Tiebout; Betty Willems; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Walter Vastiau

Verontschuldigd

Kathleen D'Herde; Lydie De Smet

Secretaris

Walter Vastiau

Voorzitter

Siebe Ruykens
2022_GR_00172 - Evaluatie verkeersmetingen i.k.v. trajectcontroles Pedestraat en Edouard Rooselaerstraat - concessieovereenkomst TaaS - Beslissing 2022_GR_00172 - Evaluatie verkeersmetingen i.k.v. trajectcontroles Pedestraat en Edouard Rooselaerstraat - concessieovereenkomst TaaS - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

De afgelopen maanden en jaren werd meermaals nagedacht over een realistisch en duurzaam plan om de drukke doortocht door het centrum van Sint-Pieters-Leeuw leefbaarder en veiliger te maken. Naast maatregelen voor het centrum van Sint-Pieters-Leeuw, werd ook een standpunt ingenomen met betrekking tot de Noord-Zuid-as namelijk:

  • In de loop van 2023 de snelheid op de Noord-Zuid-as beter afdwingen door twee ANPR-trajectcontroles alternerend te installeren
    • Traject Edouard Roosselaersstraat (50 km/u)
    • Traject Pedestraat (50 km/u). Het deel buiten de bebouwde kom wordt ook 50km/uur, zodat het traject voldoende lang is om een ANPR-trajectcontrole te installeren.

Ter ondersteuning van beide projecten liet de dienst Mobiliteit in de loop van mei 2022 verkeersmetingen uitvoeren m.b.v. telslangen op verschillende wegen in het centrum van de gemeente en op de Noord-Zuid-as. Dit biedt de mogelijkheid om een evaluatie te maken van de verkeersintensiteiten, -samenstelling en gemiddelde snelheid op deze locaties.

De verkeersmetingen werden uitgevoerd voor de start van de trajectcontrole 30 km/uur in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw. Voor het project Leefbaar Leeuw centrum vormt de meting de zogenaamde 0-meting. In mei 2023 zal een 1-meting uitgevoerd worden. De vergelijking tussen beiden zal een beeld geven hoe het verkeer zich - al dan niet - heeft aangepast aan de nieuwe situatie met een trajectcontrole.

De Excel in bijlage toont per locatie het gemiddeld aantal lichte (<3.5t) en zware voertuigen (>3.5t) per uur en per rijrichting alsook de V85. Dit is de snelheid die door 85 % van de passanten niet wordt overschreden.

Drie criteria werden onderzocht en geëvalueerd:

  • Totaal aantal voertuigen: Het verkeer situeert zich op de gemeentelijke hoofdwegen (lokale wegen type I en II). Dit stemt overeen met de visie van de wegencategorisering opgenomen in het mobiliteitsplan van 2012. 
  • Totaal aantal voertuigen > 3.5t: Op de Noord-Zuid-as is er een tonnagebeperking van kracht van maximum 7.5ton, in het centrum heerst een tonnagebeperking van max. 3.5ton. De aantallen zwaar verkeer die worden vastgesteld, zijnde 10-12 voertuigen > 3,5 T per uur per rijrichting, bevinden zich op de wegen die hier infrastructureel op voorzien zijn: de lokale wegen type I en II beschikken immers over verhoogde en/of gescheiden fiets- en voetpaden. Ondanks het feit dat tussen die 10-12 voertuigen per uur per rijrichting ongetwijfeld ook voertuigen zijn die niet laden of lossen in de zone en bijgevolg in overtreding zijn, zijn de aantallen van die aard dat periodieke controles door de politiezone Zennevallei een voldoende proportionele handhavingsmaatregel is om doorgaand zwaar verkeer aan te pakken. De gemeten aantallen rechtvaardigen echter niet een investering van +/- 300.000 euro, zijnde +/- 75.000 euro per locatie. Een automatische ANPR-vrachtwagensluis die opgesteld zou worden op dit traject zal ontwijkingsgedrag via kleinere wegen teweeg brengen, hetgeen absoluut moet vermeden worden. Op deze kleinere wegen is de infrastructuur niet aangepast aan zwaar verkeer, waardoor zwaar verkeer op die locaties veel gevaarlijker en dus nog meer ongewenst is. Een sluitend systeem met ANPR-vrachtwagensluis-systeem, dat geen verplaatsing van het zwaar verkeer teweeg zou brengen, vereist minimaal 4 locaties met ANPR-camera's.  
  • Snelheid: De gemeten snelheden zijn inderdaad problematisch. De metingen geven aan dat vandaag circa 15 % van de passanten een PV zouden krijgen voor te hoge snelheid, zelfs rekening houdende met de 6 km technische correctie. De actuele ervaringen van de bestaande trajectcontroles geven aan dat dit snel kan dalen tot 0,3 % van de passanten, waardoor de snelheid effectief verlaagd wordt tot aanvaardbare snelheden, hetgeen de veiligheid ten goede komt. Andere ingrepen zoals wegversmallingen zijn niet mogelijk omdat grote voertuigen (bussen van De Lijn, landbouwvoertuigen,….) elkaar moeten kunnen blijven kruisen. Daarom kiezen we voor ANPR trajectcontrole op minstens twee onderdelen van de Noord-Zuid-as.
    • Noord-Zuid-as: De V85 is het hoogst in de Pedestraat en Victor Nonnemanstraat, gevolgd door de Edouard Rooselaersstraat. Als flankerende maatregel op de ingrepen in het centrum aan de Rink en mede gezien de effecten van trajectcontroles op de trajecten voor en na de eigenlijke controle, is een trajectcontrole op de Edouard Rooselaersstraat te verantwoorden.
    • Leefbaar Leeuw centrum: De meting hier betreft een 0-meting en gebeurde voor de uitbreiding van de zone 30 in het centrum en voor de inwerkingtreding van de trajectcontrole. De V85 in de Joseph Depauwstraat en Hendrik Vanhouchestraat (toen nog 50km/uur) lag rond de 49 km/uur.  Op de Pastorijstraat, t.h.v. het begin van de zone 30, lag de V85 rond 39 km/uur. De 1-meting in 2023 zal uitwijzen of het verkeer zijn gedrag al dan niet heeft aangepast.

Evaluatie van de snelheidsmetingen op de Noord-Zuid-as toont aan dat de invoering van trajectcontroles op de Edouard Rooselaersstraat en Pedestraat te verantwoorden is. Aan de gemeenteraad wordt daarom een concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq - Trafiroad) voorgelegd voor deze twee nieuwe trajecten. 

Het consortium TM TaaS (Macq - Trafiroad) biedt Trajectcontrole-as-a-service aan: zij ontzorgen de gemeenten door o.a. het studiewerk over de praktische plaatsing, de installatie- en netwerkkosten, ijking, onderhoud,... op zich te nemen. Het uitbesteden van beperkte snelheidsovertredingen is enkel van toepassing op trajecten waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur, gezien overtredingen tegen snelheidsbeperking 70 km/uur steeds strafrechtelijk worden afgehandeld. Het voordeel voor de lokale overheden is dat de politiezone wordt ontzorgd van het onderhoud, periodiek ijken van de installaties,... zodat ze zich kunnen focussen op hun kerntaken. De private partner speelt geen enkele rol in de vaststellingen (deze gebeuren enkel door de politiediensten), noch in de verdere verwerking (deze gebeuren enkel door de sanctionerend ambtenaar) en de lokale overheid blijft volledig autonoom beslissen over de inrichting van haar wegenis, haar openbaar domein,... als enige wegbeheerder.

Zoals voorzien in artikel 5§2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, zoals gewijzigd bij wet van 12 november 2009, dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren vooraleer de verantwoordelijke van verwerking kan overgaan tot het plaatsen van een cameranetwerk. Vervolgens zal de verantwoordelijke voor de verwerking de beslissing meedelen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Hij zal dit doen uiterlijk de dag voor de camera's in gebruik worden genomen.


De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in luidend als volgt:
Artikel toevoegen: De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om een test uit te voeren met het handhaven van de tonnagebeperking van 7,5t in de Pedestraat en Edouard Rooselaerstraat door middel van ANPR-camera’s. Dat kan of door middel van het plaatsen van tijdelijke ANPR-camera’s of door gebruik te maken van de nieuw te plaatsen vaste ANPR-camera’s.

Juridische gronden

Het Europees verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

De wet op het politieambt van 5 augustus 1992.

De wet van 8 december 1992 to bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gerbuik van bewakingscamera's.

De wet van 12 november 2009 houdende wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.

De wet van 21 maart 2018 houdende wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.

De ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.

Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 augustus 2009.

Het koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 augustus 2010.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 betreffende de uitbreiding van het ANPR-camera netwerk op trajecten 30 en 50 km/uur.

Adviezen

Visum financieel directeur Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een positief advies voor de plaatsing van een camerabewakingssysteem op de volgende trajecten:

  • Pedestraat, tussen rotonde Postweg en de N282 Lenniksebaan; 
  • Edouard Rooselaersstraat, tussen rotonde Kapelleke en rotonde Lotstraat.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst (versie 30/08/2022) met het TM TaaS (Macq - Trafiroad) ter uitvoering van de trajectcontroles goed.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.