De afgelopen maanden en jaren werd meermaals nagedacht over een realistisch en duurzaam plan om de drukke doortocht door het centrum van Sint-Pieters-Leeuw leefbaarder en veiliger te maken. Naast maatregelen voor het centrum van Sint-Pieters-Leeuw, werd ook een standpunt ingenomen met betrekking tot de Noord-Zuid-as namelijk:
Ter ondersteuning van beide projecten liet de dienst Mobiliteit in de loop van mei 2022 verkeersmetingen uitvoeren m.b.v. telslangen op verschillende wegen in het centrum van de gemeente en op de Noord-Zuid-as. Dit biedt de mogelijkheid om een evaluatie te maken van de verkeersintensiteiten, -samenstelling en gemiddelde snelheid op deze locaties.
De verkeersmetingen werden uitgevoerd voor de start van de trajectcontrole 30 km/uur in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw. Voor het project Leefbaar Leeuw centrum vormt de meting de zogenaamde 0-meting. In mei 2023 zal een 1-meting uitgevoerd worden. De vergelijking tussen beiden zal een beeld geven hoe het verkeer zich - al dan niet - heeft aangepast aan de nieuwe situatie met een trajectcontrole.
De Excel in bijlage toont per locatie het gemiddeld aantal lichte (<3.5t) en zware voertuigen (>3.5t) per uur en per rijrichting alsook de V85. Dit is de snelheid die door 85 % van de passanten niet wordt overschreden.
Drie criteria werden onderzocht en geëvalueerd:
Evaluatie van de snelheidsmetingen op de Noord-Zuid-as toont aan dat de invoering van trajectcontroles op de Edouard Rooselaersstraat en Pedestraat te verantwoorden is. Aan de gemeenteraad wordt daarom een concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq - Trafiroad) voorgelegd voor deze twee nieuwe trajecten.
Het consortium TM TaaS (Macq - Trafiroad) biedt Trajectcontrole-as-a-service aan: zij ontzorgen de gemeenten door o.a. het studiewerk over de praktische plaatsing, de installatie- en netwerkkosten, ijking, onderhoud,... op zich te nemen. Het uitbesteden van beperkte snelheidsovertredingen is enkel van toepassing op trajecten waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur, gezien overtredingen tegen snelheidsbeperking 70 km/uur steeds strafrechtelijk worden afgehandeld. Het voordeel voor de lokale overheden is dat de politiezone wordt ontzorgd van het onderhoud, periodiek ijken van de installaties,... zodat ze zich kunnen focussen op hun kerntaken. De private partner speelt geen enkele rol in de vaststellingen (deze gebeuren enkel door de politiediensten), noch in de verdere verwerking (deze gebeuren enkel door de sanctionerend ambtenaar) en de lokale overheid blijft volledig autonoom beslissen over de inrichting van haar wegenis, haar openbaar domein,... als enige wegbeheerder.
Zoals voorzien in artikel 5§2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, zoals gewijzigd bij wet van 12 november 2009, dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren vooraleer de verantwoordelijke van verwerking kan overgaan tot het plaatsen van een cameranetwerk. Vervolgens zal de verantwoordelijke voor de verwerking de beslissing meedelen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Hij zal dit doen uiterlijk de dag voor de camera's in gebruik worden genomen.
De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in luidend als volgt:
Artikel toevoegen:
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om een test uit te
voeren met het handhaven van de tonnagebeperking van 7,5t in de Pedestraat en Edouard
Rooselaerstraat door middel van ANPR-camera’s. Dat kan of door middel van het plaatsen
van tijdelijke ANPR-camera’s of door gebruik te maken van de nieuw te plaatsen vaste
ANPR-camera’s.
Het Europees verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet op het politieambt van 5 augustus 1992.
De wet van 8 december 1992 to bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gerbuik van bewakingscamera's.
De wet van 12 november 2009 houdende wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
De wet van 21 maart 2018 houdende wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
De ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 augustus 2009.
Het koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 augustus 2010.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 betreffende de uitbreiding van het ANPR-camera netwerk op trajecten 30 en 50 km/uur.
De gemeenteraad geeft een positief advies voor de plaatsing van een camerabewakingssysteem op de volgende trajecten:
De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst (versie 30/08/2022) met het TM TaaS (Macq - Trafiroad) ter uitvoering van de trajectcontroles goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.