Sluikstort is een maatschappelijk probleem in heel het land. Daders van sluikstort jagen de lokale besturen en de correcte belastingbetaler op kosten. Een minderheid zorgt voor een oncomfortabel gevoel bij een meerderheid, die de regels wel correct volgt. Het is laakbaar en daarom is het sinds jaren een prioriteit van het gemeentebestuur om hier efficiënt tegen op te treden. Wekelijks worden inspanningen geleverd door verschillende medewerkers en de moderne middelen (verdoken en zichtbare camera’s, sporenonderzoek,…) worden permanent ingezet. Bovenop het GAS PV (of in sommige gevallen een alternatieve straf) worden op heden reeds in een aantal gevallen de ophaal- en verwijderkosten aangerekend aan de dader. Dit laatste aspect wenst het gemeentebestuur nu nog verder te verstrengen.
Wanneer er een sluikstort ontdekt wordt, gaan gemeentelijke vaststellers en/of politie op zoek naar de vermoedelijke dader. Aan deze persoon wordt – bovenop het GAS PV - een retributie opgelegd voor het verwijderen en verwerken van het afval. In geval het om een minderjarige gaat zal de retributie aan de ouders of voogd worden overgemaakt. De retributie dient om de opruimings- en verwerkingskosten van de vastgestelde inbreuk te verhalen op de vervuiler. De retributie wordt uitgedrukt als een prijs per kilogram en omvat de personeelskosten, inzet van voertuigen, materiaal,…
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §3, en artikel 41, tweede lid, 14°.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), artikel 16.1.2, 2°en artikel 16.6.3, §2.
Het decreet van de Vlaamse regering van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), artikel 12.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringslopen en afvalstoffen (VLAREM).
De algemene politieverordening van Sint-Pieters-Leeuw, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.10.2019 en latere wijzigingen.
Voor de kalenderjaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie geheven op het ambtshalve opruimen, reinigen en/of ontsmetten van de openbare weg naar aanleiding van sluikstorten en zwerfvuil, door of in opdracht van de gemeente.
Onder sluikstorten moet onder andere en niet limitatief worden verstaan:
Daarnaast wordt de retributie eveneens toegepast voor de volgende handelingen:
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke en/of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de gestelde handeling. Volgende personen kunnen hoofdelijk worden aangesproken voor de betaling van de retributie:
Voor alle sluikstorten en zwerfvuil gevonden op het openbaar domein wordt er een retributie geheven.
Het bevoegde gemeentepersoneel is gemachtigd om alle vaststellingen te doen van feiten, die aanleiding geven tot het vestigen van deze retributie.
De retributie wordt als volgt bepaald:
De werkelijke kostprijs van de verbruikte producten en materialen worden eveneens aangerekend.
Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door derden in opdracht van de gemeente wordt het factuurbedrag van deze derde, vermeerderd met 10 % en doorgerekend aan de overtreder.
Er wordt een uitzondering toegestaan indien het een overtreding betreft op het aanbieden van huishoudelijk afval op een niet-reglementair tijdstip. In dit geval zal de overtreder eerst een schriftelijke aanmaning krijgen. Bij herhaling van deze overtreding zal er een retributie opgelegd worden voor de opruimkosten.
Deelfietsen, deelsteps en gelijkaardige vervoersmiddelen kunnen pas opgehaald worden na voorleggen van een betaalbewijs van de retributie.
Bij het uitvoeren van een bemiddeling (voor minderjarigen), gemeenschapsdienst of werkstraf blijft de retributie op het verwijderen en verwerken van sluikstort en zwerfvuil nog steeds verschuldigd.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en heft alle voorgaande reglementen met hetzelfde onderwerp op.