De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/notulen-gemeenteraad-van-30-juni-2022-0
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-30-juni-2022
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 30 juni 2022 goed.
De minimale inhoud wordt vastgelegd in artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018 en in artikel 5 MB BBC 26 juni 2018:
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het MB BBC van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2022.
Opmerking Jeroen Steeman.
TEKST AAN TE PASSEN !!!
De juridische dienst van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw heeft de afgelopen maanden een algemeen kader uitgewerkt houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding. Denk daarbij zowel aan onbebouwde als aan bebouwde percelen bestemd voor wonen. Voor dit algemeen kader werd inspiratie gehaald uit een besluit/reglement, waarin gelijkaardige verkoopvoorwaarden en hetzelfde type van beoordelings- en toewijzingssysteem worden gehanteerd dat in de gemeente Zaventem al ruim 20 jaar toegepast wordt.
De doelstelling van dit algemeen kader is om gemeentelijke onroerende goederen met voorrang te verkopen aan natuurlijke personen die een sterke maatschappelijke en socioculturele binding hebben met de gemeente. Daar Sint-Pieters-Leeuw een Vlaamse gemeente is met het Nederlands als voertaal, is een dergelijk initiatief wenselijk om de sociale cohesie binnen de gemeente te versterken. Het kader is er bovendien op gericht om mensen uit de gemeente die op zoek zijn naar een eerste woning de kans te bieden om in de eigen gemeente te blijven wonen.
In dit algemeen kader wordt de verkoop van een onroerend goed gekoppeld aan een aantal algemene verkoopvoorwaarden, waaronder de vereiste van verwerving van een eerste eigendom, een basiskennis van de Nederlandse taal, een bewoningsplicht van vijf jaar, et cetera.
In het geval er zich meerdere kandidaat-kopers aandienen, zal de gemeente een aantal beoordeling- en toewijzingscriteria hanteren waaraan een puntensysteem gekoppeld zal worden. De best scorende kandidaat zal het goed uiteindelijk kunnen verwerven aan een vooraf vastgestelde minimumprijs die bepaald zal worden door de gemeenteraad. De beoordelings- en toewijzingscriteria bestaan uit drie elementen met name het hebben van (1) een sterke maatschappelijke binding met de gemeente, (2) een sterke socioculturele binding met de gemeente en (3) de prijs. Een kandidaat-koper die geboren en getogen is in de gemeente, in Leeuw onderwijs gevolgd heeft en deelneemt aan het Leeuwse verenigingsleven, zal een hogere score behalen dan een kandidaat-koper die noch een maatschappelijke noch een socioculturele binding met de gemeente kan aantonen. Deze criteria zorgen ervoor dat een kandidaat-koper die een sterke lokale binding heeft met de gemeente voorrang kan krijgen op een andere kandidaat-koper die in mindere mate een band met de gemeente heeft.
Het algemeen kader zal geen afbreuk doen aan de vigerende wetten, decreten, besluiten en andere wettelijke bepalingen die gelden voor onroerende transacties door lokale besturen, maar zal fungeren als aanvulling op de reeds bestaande wet- en regelgeving dienaangaande.
Het algemeen kader houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding, gevoegd als bijlage, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het (nieuw) Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 40, §2.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad keurt het algemeen kader houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding en de daarin opgenomen algemene voorwaarden en toewijzings- en beoordelingscriteria, gevoegd als bijlage, integraal goed.
Telkenmale de gemeente Sint-Pieters-Leeuw het voornemen heeft om een onroerend goed te verkopen, zal de gemeenteraad een beslissing nemen over de volgende drie elementen:
Indien er slechts één kandidaat-koper is, is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om na te gaan of de kandidaat-koper aan alle algemene verkoopvoorwaarden voldoet. In bevestigend geval, zal het goed aan de enige kandidaat-koper worden verkocht.
Indien er meerdere kandidaat-kopers zijn, zal de toewijzing van het onroerend goed gebeuren op basis van drie beoordelings- en toewijzingscriteria: maatschappelijke binding met de gemeente, socioculturele binding met de gemeente en de prijs.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast om een onderzoek in te stellen naar elk van de kandidaat-kopers, waarbij de beoordelings- en toewijzingscriteria zullen toegepast worden op elke kandidaat-koper, of indien de kandidaat-koper een echtpaar of een feitelijk gezin vormt, op beide personen en eventueel hun kinderen.
De kandidaat-koper met de hoogste score, zal het goed kunnen verwerven.
Onderhavig algemeen kader zal in werking treden op de dag na de datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 juni 2019 om twee gemeentelijke gebouwen, de kleuterschool Puur Natuur gelegen Gaasbeekstraat te Oudenaken en het voormalig vredegerecht gelegen Villalaan te Ruisbroek, openbaar te verkopen.
De juridische dienst van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw heeft de afgelopen maanden een algemeen kader uitgewerkt houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding. Het gaat om goederen bestemd voor wonen die bijvoorbeeld hun functie verloren hebben en waar de gemeente geen nieuwe functie aan wenst te geven. De doelstelling van dit algemeen kader is om gemeentelijke onroerende goederen met voorrang te verkopen aan natuurlijke personen die op zoek zijn naar een eerste woning en die een sterke maatschappelijke en socioculturele binding hebben met de gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Als het algemeen kader houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding door de gemeenteraad goedgekeurd wordt, kan in een volgende zitting aan de raad voorgesteld worden om het kader toe te passen en de kleuterschool Puur Natuur en het oud vredegerecht onderhands te verkopen met lokale binding.
Om voormelde reden wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het besluit 'Verkoop Puur Natuur & vredegerecht - principebeslissing' (2019_GR_00195) in te trekken.
Het (nieuw) Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 40, §2 en 41, §1, 11°.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad besluit het gemeenteraadsbesluit houdende de verkoop van Puur Natuur en het oud vredegerecht (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2019 - 2019_GR_00195) in te trekken.
Toelichting door schepen Keymolen.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst zes percelen grond aan te kopen. Concreet betreft het vier percelen gelegen aan de Lotstraat (Kapelleveld), gekend ten kadaster onder Sint-Pieters-Leeuw, 2e afdeling, sectie D, nrs. 376R, 377C, 377D en 377G, en twee percelen gelegen tussen de Pepingensesteenweg en de Hendrik Vanhouchestraat (Sterkennest), gekend ten kadaster onder Sint-Pieters-Leeuw, 3e afdeling, sectie I, nrs. 263D en 264H.
Het doel van de aankoop is om de vier gronden gelegen aan de Lotstraat te gebruiken voor de uitbreiding van de recreatiezone (sport en spel) aan Laekelinde en de twee percelen gelegen tussen de Pepingensesteenweg en de Hendrik Vanhouchestraat te gebruiken voor het creëren van regenwaterbuffering.
De administratie heeft meermaals contact gehad met de eigenaars van de gronden om haar interesse te uiten. De eigenaars van de gronden hebben hun akkoord om de gronden te verkopen aan de gemeente bevestigd in een eenzijdige verkoopbelofte, die als bijlage aan dit besluit werd toegevoegd.
De goederen werden geschat door een landmeter-expert werkzaam bij de Vlaamse belastingdienst, de heer Van Droogenbroeck Davy (schattingsverslagen van 3 mei 2022):
Om een marktconforme aankoop-/verkoopprijs te bepalen heeft de gemeente tevens beroep gedaan op een eigen schatter, de heer De Vidts Glenn (schattingsverslag van 11 juli 2022):
Conform de vigerende wetgeving houdende onroerende transacties door lokale besturen is de schattingsprijs tevens de maximumprijs die het bestuur voor deze aankoop kan betalen.
Het voorstel luidt om de vier percelen grond gelegen aan de Lotstraat aan te kopen voor een totaalbedrag van € 160.000,00 (€ 10.000,00 onder de schattingsprijs en vraagprijs eigenaars) en de twee percelen gelegen tussen de Pepingensesteenweg en de Vanhouchestraat voor een totaalbedrag van € 90.000,00 (schattingsprijs en vraagprijs eigenaars).
Drie van de zes gronden, m.n. nrs. 376R - 263D - 264H, worden momenteel bewerkt door een pachter, die cfr. de pachtwetgeving zijn voorkooprecht kan uitoefenen.
Gelet op het voorgaande wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de aankoop van voormelde gronden goed te keuren. Onder voorbehoud van goedkeuring van de aankoop door de gemeenteraad zal in uitvoering van deze beslissing door het college van burgemeester en schepenen een notaris worden aangesteld voor de opmaak van de authentieke akte.
Het (nieuw) Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen);
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°;
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
Er zijn budgetten voorzien op RA 301918 ( 0050/22000000)
De gemeenteraad keurt de aankoop van zes gronden gelegen in de gemeente Sint-Pieters-Leeuw, waarvan vier gelegen aan de Lotstraat en twee gelegen tussen de Pepingensesteenweg en de Hendrik Vanhouchestraat, gekend ten kadaster onder resp. Sint-Pieters-Leeuw, 2e afdeling, sectie D, nrs. 376R, 377C, 377D en 377G en 3e afdeling, sectie I, nrs. 263D en 264H, voor een totaalbedrag van € 250.000,00, goed.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2020. Sindsdien werd de wetgeving aangepast. OVSG heeft naar aanleiding van deze veranderende wetgeving een nieuw model arbeidsreglement gepubliceerd. De aanpassingen in het nieuwe model werden overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement van het deeltijds kunstonderwijs.
Het gaat o.a. over:
Het arbeidsreglement werd op 12 september 2022 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan het Bijzonder Overleg- en Onderhandelingscomité (ABC).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het arbeidsreglement voor het deeltijds kunstonderwijs goed te keuren.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2020 betreffende aanpassingen aan het arbeidsreglement van het deeltijds kunstonderwijs.
Het arbeidsreglement en bijlagen voor het deeltijds kunstonderwijs van Sint-Pieters-Leeuw wordt aangepast en zoals hieronder opgenomen goedgekeurd.
Voor elke academie deeltijds kunstonderwijs moet een academiereglement worden opgesteld dat de betrekkingen regelt tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders.
Ouders en leerlingen kunnen het academiereglement raadplegen op de website van de academie. Indien zij dit wensen, kunnen ze een papieren versie aanvragen.
Aan het huidige academiereglement van de Leeuwse Kunstacademie, goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2021, zijn aanpassingen gebeurd. Het nieuwe academiereglement werd opgesteld aan de hand van het meest recente model van OVSG van juni 2022.
Het gaat o.a. over:
Het academiereglement werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 5 september 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het academiereglement van de Leeuwse Kunstacademie goed te keuren.
Het besluit van de Vlaamse regering van 31 juli 1990 houdende organisatie van het deeltijds kunstonderwijs, studierichting “Beeldende kunst”.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2000 betreffende de goedkeuring van het schoolreglement.
De gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2007 betreffende het gemeentelijk reglement voor het systeem van klachtenbehandeling.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2021 betreffende de goedkeuring van het academiereglement.
Het academiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2021 wordt opgeheven.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het bestaand academiereglement van de Leeuwse Kunstacademie, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
De gemeente is aangesloten bij Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 duidde mevrouw Natacha Martel aan als stemgerechtigd lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad van 19 mei 2022 heeft kennis genomen van het ontslag van mevrouw Natacha Martel als gemeenteraadslid.
Naar aanleiding van dit ontslag moet de gemeenteraad een stemgerechtigd lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024 aanduiden.
De deelnemende gemeenten duiden elk 1 afgevaardigde aan als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde is steeds een raadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijke welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 388-395.
De statuten van Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Huishoudelijk reglement Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Bij geheime stemming:
Als stemgerechtigd lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei wordt de heer Jeroen Steeman, raadslid, voorgedragen voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei, JC Castelhof, Molenstraat 102, 1700 Dilbeek of via e-mail: koen@erfgoedcelpz.be
Toelichting door burgemeester Jan Desmeth.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een overheidsopdracht (RRN 3/2008) voor de ontwikkeling van een nieuw elektronisch stemsysteem voorzien. De raamovereenkomst met als doel de oprichting van een aankoopcentrale voor de leveringen en de diensten inzake elektronisch stemmen werd gegund aan de firma Smartmatic International Holding BV, Naritaweg 165, 1043 BW Amsterdam.
De raamovereenkomst heeft een looptijd van 15 jaar met ingang vanaf de ondertekening door alle partijen.
Dit raamcontract werd georganiseerd als aankoopcentrale. Dit betekent dat de Vlaamse Overheidsdienst Binnenlandse Zaken fungeert als tussenpersoon door het sluiten van een raamovereenkomst die door aanbestedende overheden kan gebruikt worden. Door toe te treden tot dit raamcontract is de gemeente Sint-Pieters-Leeuw vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat een contractuele band tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de dienstverlener Smartmatic. De gemeente kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen bij Smartmatic.
Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het gemeentebestuur:
Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is.
Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a artikelen 2,6°,8°,22°,35°,36,43 e 47.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB uitvoering').
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB plaatsing').
De gemeenteraad gaat akkoord met de aansluiting bij de raamovereenkomst "Raamovereenkomst met als doel de oprichting van een aankoopcentrale voor de leveringen en de diensten inzake elektronisch stemmen", zoals integraal opgenomen bij dit besluit.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat de raamovereenkomst met als doel de oprichting van een aankoopcentrale voor de leveringen en de diensten inzake elektronisch stemmen, werd toegewezen aan Smartmatic.
De looptijd van het raamcontract bedraagt 15 jaar.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Toelichting door schepen Bart Keymolen.
In het kader van de opdracht “Aankoop heetwaterunit voor onkruidbestrijding” werd een bestek met nr. 2022-272 opgesteld door de dienst Aankoop.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,00 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2022-272 en de raming voor de opdracht “Aankoop heetwaterunit voor onkruidbestrijding” opgesteld door de dienst Aankoop worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.719,00 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2300000/01/0119/00 (actie/raming AC000154).
Om privatisering van het openbaar domein langsheen de Bergensesteenweg tegen te gaan, keurde de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022 een aanvullend verkeersreglement goed waarbij in de zones zonder bebouwing of bedrijvigheid langsheen de Bergensesteenweg het parkeren wordt voorbehouden voor vrachtwagens, met een beperking van de parkeerduur tot max. 72 uur.
In de zone tussen de rotonde van de Lotstraat en Hoogelst bevindt zich ter hoogte van huisnummer 696 een woning met kantoor (Bidos-BVBA en Sodib, import/export en dienstverleningskantoor).
Door ter hoogte van de woning met kantoor (nr. 696) het parkeren uitsluitend voor te behouden voor vrachtwagens "max.72 uur" hebben personeelsleden, bezoekers en klanten geen mogelijkheid meer om hun personenwagen of bestelwagen voor dit pand te parkeren.
Daarom wordt voorgesteld om het aanvullend verkeersreglement van 30 juni 2022 aan te passen door ter hoogte van het eigendomsperceel pand nr. 696 het parkeren uitsluitend voor te behouden voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5t.
De maatregelen E9b en E9c worden als volgt aangepast:
De gemeente Beersel liet ook een aanvullend verkeersreglement goedkeuren voor dezelfde maatregelen E9b en E9c op hun grondgebied (onpare huisnummers). Hun voorstel is ook opgenomen in bijlage.
Het decreet van 28 april 1993 houdende de regeling, voor het Vlaams Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen plaatsing van de verkeerstekens.
Het ministerieel besluit van 9 april 2021 tot wijziging van diverse bepalingen van het miniterieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Opheffingsbepaling:
Het aanvullend reglement betreffende parkeren uitsluitend voorbehouden voor personenwagens (E9b) en vrachtwagens (E9c) op de Bergensesteenweg dd. 30 juni 2022 wordt opgeheven.
Parkeren en stilstaan Bergensesteenweg– gewestweg:
Op de Bergensesteenweg N6 wordt
de volgende reglementering ingevoerd: het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen. Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid met de verkeersborden E9b aangevuld met x-borden, Xa-b-d.
Parkeren en stilstaan Bergensesteenweg - gewestweg:
Op de Bergensesteenweg N6 wordt aan de kant van de pare huisnummers
de volgende reglementering ingevoerd: het parkeren is voorbehouden voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's. De parkeertijd is beperkt tot 72 uur. Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid met de verkeersborden E9c aangevuld met het verkeersbord GVIIc en x-borden, Xa-b-d.
Parkeren en stilstaan Bergensesteenweg - gewestweg:
Op de Bergsensesteenweg ter hoogte van huisnummer 696 wordt de volgende reglementering ingevoerd: het parkeren is voorbehouden voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5t. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord E9a aangevuld met GIV "3.5t max." en Xa.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken
De wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de Wet van 21 maart 2018, tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's voorziet in artikel 5,§2/1, lid 6, dat de gemeenteraad een advies tot plaatsing van camera’s op een niet-besloten plaats verstrekt na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone te hebben geraadpleegd. De analyse strekt zich tot het nagaan van de wettelijkheid en het voeren van een veiligheids- en doelmatigheidsanalyse met betrekking tot de voorgestelde locaties.
Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet op het politieambt van 5 augustus 1992.
De wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s zoals gewijzigd door de wet van 21 maart 2018.
Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 augustus 2009.
Het koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 augustus 2010.
Het koninklijk besluit van 21 augustus 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Het koninklijk besluit van 27 augustus 2010 tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 tot aanwijzing van de categorieën van personen die bevoegd zijn om in real time de beelden te bekijken van de bewakingscamera's die in niet-besloten plaatsen geïnstalleerd zijn, en tot bepaling van de voorwaarden waaraan deze personen moeten voldoen.
De ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
De gemeenteraad neemt kennis van de analyse d.d. 31 augustus 2022 van de korpschef van PZ Zennevallei, KC Mark Crispel, met betrekking tot de implementatie van een ANPR-cameranetwerk op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw.
Jeroen Steeman zegt akkoord te gaan met de maatregelen om de snelheid te beperken, maar vraagt dat ook maatregelen worden genomen om het zware vrachtverkeer te weren. Daarom wil Groen een amendement indienen zoals terug te vinden in de bijlage (Parnassus).
De burgemeester antwoordt dat alles wat technisch mogelijk is door het bestuur wordt aangepakt. Burgemeester antwoordt dat de meerderheid dit niet zal steunen omdat momenteel blijkt dat dit technisch nog niet mogelijk is via ANPR.
Jeroen zegt het amendement NU in te trekken maar het later wel te zullen hernemen.
De afgelopen maanden en jaren werd meermaals nagedacht over een realistisch en duurzaam plan om de drukke doortocht door het centrum van Sint-Pieters-Leeuw leefbaarder en veiliger te maken. Naast maatregelen voor het centrum van Sint-Pieters-Leeuw, werd ook een standpunt ingenomen met betrekking tot de Noord-Zuid-as namelijk:
Ter ondersteuning van beide projecten liet de dienst Mobiliteit in de loop van mei 2022 verkeersmetingen uitvoeren m.b.v. telslangen op verschillende wegen in het centrum van de gemeente en op de Noord-Zuid-as. Dit biedt de mogelijkheid om een evaluatie te maken van de verkeersintensiteiten, -samenstelling en gemiddelde snelheid op deze locaties.
De verkeersmetingen werden uitgevoerd voor de start van de trajectcontrole 30 km/uur in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw. Voor het project Leefbaar Leeuw centrum vormt de meting de zogenaamde 0-meting. In mei 2023 zal een 1-meting uitgevoerd worden. De vergelijking tussen beiden zal een beeld geven hoe het verkeer zich - al dan niet - heeft aangepast aan de nieuwe situatie met een trajectcontrole.
De Excel in bijlage toont per locatie het gemiddeld aantal lichte (<3.5t) en zware voertuigen (>3.5t) per uur en per rijrichting alsook de V85. Dit is de snelheid die door 85 % van de passanten niet wordt overschreden.
Drie criteria werden onderzocht en geëvalueerd:
Evaluatie van de snelheidsmetingen op de Noord-Zuid-as toont aan dat de invoering van trajectcontroles op de Edouard Rooselaersstraat en Pedestraat te verantwoorden is. Aan de gemeenteraad wordt daarom een concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq - Trafiroad) voorgelegd voor deze twee nieuwe trajecten.
Het consortium TM TaaS (Macq - Trafiroad) biedt Trajectcontrole-as-a-service aan: zij ontzorgen de gemeenten door o.a. het studiewerk over de praktische plaatsing, de installatie- en netwerkkosten, ijking, onderhoud,... op zich te nemen. Het uitbesteden van beperkte snelheidsovertredingen is enkel van toepassing op trajecten waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur, gezien overtredingen tegen snelheidsbeperking 70 km/uur steeds strafrechtelijk worden afgehandeld. Het voordeel voor de lokale overheden is dat de politiezone wordt ontzorgd van het onderhoud, periodiek ijken van de installaties,... zodat ze zich kunnen focussen op hun kerntaken. De private partner speelt geen enkele rol in de vaststellingen (deze gebeuren enkel door de politiediensten), noch in de verdere verwerking (deze gebeuren enkel door de sanctionerend ambtenaar) en de lokale overheid blijft volledig autonoom beslissen over de inrichting van haar wegenis, haar openbaar domein,... als enige wegbeheerder.
Zoals voorzien in artikel 5§2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, zoals gewijzigd bij wet van 12 november 2009, dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren vooraleer de verantwoordelijke van verwerking kan overgaan tot het plaatsen van een cameranetwerk. Vervolgens zal de verantwoordelijke voor de verwerking de beslissing meedelen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Hij zal dit doen uiterlijk de dag voor de camera's in gebruik worden genomen.
De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in luidend als volgt:
Artikel toevoegen:
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om een test uit te
voeren met het handhaven van de tonnagebeperking van 7,5t in de Pedestraat en Edouard
Rooselaerstraat door middel van ANPR-camera’s. Dat kan of door middel van het plaatsen
van tijdelijke ANPR-camera’s of door gebruik te maken van de nieuw te plaatsen vaste
ANPR-camera’s.
Het Europees verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet op het politieambt van 5 augustus 1992.
De wet van 8 december 1992 to bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gerbuik van bewakingscamera's.
De wet van 12 november 2009 houdende wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
De wet van 21 maart 2018 houdende wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
De ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 augustus 2009.
Het koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 augustus 2010.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 betreffende de uitbreiding van het ANPR-camera netwerk op trajecten 30 en 50 km/uur.
Stemverklaring meerderheidsfractie: Alles wat momenteel technisch mogelijk is wordt door het bestuur ingezet. De meerderheid zal dit amendement niet steunen omdat dit momenteel technisch nog niet mogelijk is via ANPR.
Rekening houdend hiermee is de heer Jeroen Steeman bereid zijn amendement in te trekken maar hij zal dit later wel hernemen.
Stemming over het ontwerpbesluit:
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad geeft een positief advies voor de plaatsing van een camerabewakingssysteem op de volgende trajecten:
De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst (versie 30/08/2022) met het TM TaaS (Macq - Trafiroad) ter uitvoering van de trajectcontroles goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad van Sint-Pieters-Leeuw heeft op 27 mei 2021 het reglement Parkeer & Zorg goedgekeurd. Dit is een intergemeentelijk project met de stad Halle en gemeente Beersel.
Omwille van de parkeerdruk vinden zorgverstrekkers niet altijd een parkeerplaats dichtbij de woning van hun patiënt. Op deze manier gaat er soms veel tijd verloren.
Met het gemeentelijk initiatief "Parkeer & Zorg" kan een bewoner door middel van een Parkeer & Zorg-sticker de parkeerplaats ter hoogte van zijn inrit/garage aanbieden aan zorgverstrekkers tijdens de uitvoering van de zorg. De zorg kan op een andere locatie plaatsvinden dan de locatie van de inrit. De zorgverstrekker die hiervan gebruik wil maken, moet in het bezit zijn van een Parkeer & Zorg-kaart. Die moet zichtbaar achter de voorruit van zijn/haar voertuig geplaatst worden en vermeldt het gsm-nummer van de zorgverstrekker.
Evaluatie na 1 jaar toont aan dat het project positief wordt onthaald, maar ook dat er vraag is naar enkele aanpassingen. Zorgverleners gaven aan dat een langere parkeertermijn dan 90 minuten realistischer is en dat er nog verduidelijking nodig is over wie onder het begrip 'zorgverlener' valt. In overleg met de stad Halle en gemeente Beersel worden daarom de volgende aanpassingen aan het reglement voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De gemeente Beersel en stad Halle laten dezelfde aanpassingen goedkeuren. Er wordt voorgesteld om het aangepaste reglement in werking te laten treden vanaf 1 januari 2023.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het reglement Parkeer & Zorg, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Het reglement Parkeer & Zorg treedt in werking op 1 januari 2023.
Eddy Longeval zegt te vinden dat voorliggend besluit niet bijdraagt tot het bestrijden van het sluikstorten.
Op 22 maart 2021 werd de nieuwe overheidsopdracht voor selectief ophalen van afvalstoffen op het recyclagepark gegund. De nieuwe prijzen waren veel hoger dan de oude prijzen (372.000 euro in 2021 versus 278.000 euro in 2019).
Na marktonderzoek werd voor de duurste fracties een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven. Er werden betere prijzen bekomen voor drie veel voorkomende afvalfracties en de nieuwe opdracht werd gegund op 21 januari 2022.
De meerkost blijft echter beduidend hoger (316.000 euro in 2022 versus 278.000 euro in 2019).
De belangrijkste wijziging die wordt voorgesteld bestaat erin om de maximale theoretische hoeveelheid die het aangeboden voertuig aan afval kan bevatten te beperken tot 7 m3. Hierdoor vermijden we grote hoeveelheden afval, die - minstens voor een groot deel - tot bedrijfsafval behoren, maar niet als dusdanig kunnen worden aangeduid in de huidige werkwijze. Bedrijfsafval moet immers rechtstreeks afgevoerd worden en niet via recyclageparken.
Sint-Pieters-Leeuw voert reeds een streng handhavingsbeleid op het vlak van sluikstorten. Wekelijks zetten meerdere medewerkers zich in voor deze problematiek en gebruiken permanent moderne middelen zoals onder andere allerhande camera’s om het handhavingsbeleid efficiënt te voeren. Bij overtredingen worden niet alleen de GAS-boetes effectief geïnd, maar worden bij grotere hoeveelheden ook de opruimkosten verhaald op de daders. Er wordt aan de hand van een ander agendapunt voorgesteld om dit tweede aspect verder aan te scherpen vanaf 1 januari 2023.
Het tarief voor de eerste 5 beurten per jaar van bouw-, sloop-, hout en vlakglasafval en de eerste 20 beurten per jaar voor snoei- en tuinafval, tot 4 m3, blijven ongewijzigd. Deze beurten tussen 4 en 7 m3 blijven eveneens goedkoop en zeer toegankelijk.
Vanaf de respectievelijke 6de en 21ste beurt, gaan we naar prijzen pro rata een eigen afvalcontainer huren. We gaan er immers van uit dat de respectievelijk 5 en 20 beurten per jaar voldoende zijn voor 99,9 % van onze inwoners en gezinnen.
Er zal bijgevolg gewerkt worden met 3 categorieën.
In totaal kan men op het recyclagepark terecht met 22 verschillende afvalfracties.
Het overgrote deel van deze fracties, zijnde 14 of 65 % van het totaal aantal afvalfracties blijft volledig gratis op het recyclagepark.
Omschrijving categorieën:
- Categorie 1: de aangebrachte hoeveelheid bedraagt maximaal 1 m³ (Voorbeelden: te voet, met de fiets, personenwagen met een hoogte tot 1,7 meter)
- Categorie 2: de aangebrachte hoeveelheid bedraagt meer dan 1 m³ tot maximaal 4 m³ (Voorbeelden: kleine bestelwagen (tot laadruimte 4 m³), gezinswagen (hoogte >1,7 meter) met neergeklapte achterbank, personenwagen met aanhangwagen (tot max. 4 m³))
- Categorie 3: de aangebrachte hoeveelheid bedraagt meer dan 4 m³ tot maximaal 7 m³ (Voorbeelden: bestelwagen (tot max. 7 m³), personenwagen met aanhangwagen (tot max. 7 m³))
Categorie 1 zal niet gemeten worden, voor zover de hoogte van 1,7 meter niet wordt overschreden.
Categorie 2 en 3 zal gemeten worden aan de hand van een lengtemeting, die aangebracht wordt op de grond aan de ingang van het recyclagepark.
PMD dient te worden aangeboden in de uitgebreide PMD-zak.
Het is wenselijk om voor bepaalde fracties op het recyclagepark een retributie te vragen.
Het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Het gebruiksreglement betreffende het gemeentelijk recyclagepark.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad keurt het aangepaste gebruikersreglement recyclagepark, zoals integraal opgenomen in deze beslissing, goed.
De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement recyclagepark, zoals integraal opgenomen in deze beslissing, goed
Eddy Longeval: 1. achterlaten steps: volgens hem gemakkelijk te innen. Maar bij wie komen ze terecht. Art. 3:
Sluikstort is een maatschappelijk probleem in heel het land. Daders van sluikstort jagen de lokale besturen en de correcte belastingbetaler op kosten. Een minderheid zorgt voor een oncomfortabel gevoel bij een meerderheid, die de regels wel correct volgt. Het is laakbaar en daarom is het sinds jaren een prioriteit van het gemeentebestuur om hier efficiënt tegen op te treden. Wekelijks worden inspanningen geleverd door verschillende medewerkers en de moderne middelen (verdoken en zichtbare camera’s, sporenonderzoek,…) worden permanent ingezet. Bovenop het GAS PV (of in sommige gevallen een alternatieve straf) worden op heden reeds in een aantal gevallen de ophaal- en verwijderkosten aangerekend aan de dader. Dit laatste aspect wenst het gemeentebestuur nu nog verder te verstrengen.
Wanneer er een sluikstort ontdekt wordt, gaan gemeentelijke vaststellers en/of politie op zoek naar de vermoedelijke dader. Aan deze persoon wordt – bovenop het GAS PV - een retributie opgelegd voor het verwijderen en verwerken van het afval. In geval het om een minderjarige gaat zal de retributie aan de ouders of voogd worden overgemaakt. De retributie dient om de opruimings- en verwerkingskosten van de vastgestelde inbreuk te verhalen op de vervuiler. De retributie wordt uitgedrukt als een prijs per kilogram en omvat de personeelskosten, inzet van voertuigen, materiaal,…
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §3, en artikel 41, tweede lid, 14°.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), artikel 16.1.2, 2°en artikel 16.6.3, §2.
Het decreet van de Vlaamse regering van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), artikel 12.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringslopen en afvalstoffen (VLAREM).
De algemene politieverordening van Sint-Pieters-Leeuw, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.10.2019 en latere wijzigingen.
Voor de kalenderjaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie geheven op het ambtshalve opruimen, reinigen en/of ontsmetten van de openbare weg naar aanleiding van sluikstorten en zwerfvuil, door of in opdracht van de gemeente.
Onder sluikstorten moet onder andere en niet limitatief worden verstaan:
Daarnaast wordt de retributie eveneens toegepast voor de volgende handelingen:
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke en/of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de gestelde handeling. Volgende personen kunnen hoofdelijk worden aangesproken voor de betaling van de retributie:
Voor alle sluikstorten en zwerfvuil gevonden op het openbaar domein wordt er een retributie geheven.
Het bevoegde gemeentepersoneel is gemachtigd om alle vaststellingen te doen van feiten, die aanleiding geven tot het vestigen van deze retributie.
De retributie wordt als volgt bepaald:
De werkelijke kostprijs van de verbruikte producten en materialen worden eveneens aangerekend.
Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door derden in opdracht van de gemeente wordt het factuurbedrag van deze derde, vermeerderd met 10 % en doorgerekend aan de overtreder.
Er wordt een uitzondering toegestaan indien het een overtreding betreft op het aanbieden van huishoudelijk afval op een niet-reglementair tijdstip. In dit geval zal de overtreder eerst een schriftelijke aanmaning krijgen. Bij herhaling van deze overtreding zal er een retributie opgelegd worden voor de opruimkosten.
Deelfietsen, deelsteps en gelijkaardige vervoersmiddelen kunnen pas opgehaald worden na voorleggen van een betaalbewijs van de retributie.
Bij het uitvoeren van een bemiddeling (voor minderjarigen), gemeenschapsdienst of werkstraf blijft de retributie op het verwijderen en verwerken van sluikstort en zwerfvuil nog steeds verschuldigd.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en heft alle voorgaande reglementen met hetzelfde onderwerp op.
Toelichting door schepen Brahim Harfaoui.
Het LEKP 2.0 werd op 8 juli goedgekeurd door de Vlaamse Regering, met een totaalsubsidie van 8.750.000 euro verdeeld over alle besturen die intekenen op het LEKP 2.0. Onder deze versie werden zes doelstellingen vernieuwd met het oog op het versnellen van de transitie.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld.
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Sint-Pieters-Leeuw aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3 te behalen.
De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 30 september 2021;
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente Sint-Pieters-Leeuw van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 30 september 2021.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het Lokaal Energie en Klimaatactieplan Halle - Beersel - Sint-Pieters-Leeuw (2022).
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw ondertekent het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Toelichting door schepen Bart Keymolen.
De gemeente heeft de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.
De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp :
De conceptie, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie, in de ruimste betekenis van die termen, van alle netten van leidingen, rioleringen, kunstwerken en inrichtingen van alle aard die op het grondgebied van de aangesloten gemeenten moeten dienen voor de opvang en de beheersing van het afvalwater en hemelwater om het, al dan niet na een zuiveringsbehandeling, aan de natuur terug te geven; alle verrichtingen die rechtstreeks met het voorwerp van Riobra inzake afvalwater en hemelwater verband houden.
Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met ander privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.
De opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv (Fluvius)
Fluvius wil in het kader van de rioleringsactiviteiten en i.o.v. deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt.
Fluvius wil voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik ter beschikking stellen.
Per 1 januari 2023 voorziet Fluvius in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen, nl voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.
Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius als voor de aangesloten gemeenten.
Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid.
Richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater.
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten te beheren. Dit houdt ondermeer in:
Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1 x per kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de recht van de betrokkenen en regels van de AVG.
Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, naam van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
De bestaande gemeentelijk subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor voernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (pdf-versie) op het emailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In het kader van de opdracht 'Renovatie technische installaties en herinrichting gemeentehuis' werd een bestek met nr. 2022-274 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Elfjulistraat 43 te 9000 Gent.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.520.714,04 excl. btw of € 3.050.063,90 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De aanneming omvat een grondige energetische renovatie en herinrichting van het gemeentehuis, met de nadruk op volgende investeringen:
- vernieuwen van de elektrische installaties (incl. zonnepanelen);
- vernieuwen van HVAC;
- herorganisatie van onthaal en back office.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2022-274 en de raming voor de opdracht 'Renovatie technische installaties en herinrichting gemeentehuis', opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Elfjulistraat 43 te 9000 Gent, zoals opgenomen bij dit besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.520.714,04 excl. btw of € 3.050.063,90 incl. 21% btw incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2211107/01/0119/00.
Indien nodig zal het krediet verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Nieuwbouw KLJ Vlezenbeek” werd gegund aan Ark architecten CVBA, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 10576/AANN opgesteld door de ontwerper, Ark architecten CVBA, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 888.438,68 € excl. btw of 1.075.010,80 € incl. 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2300000/03/0750.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 10576/AANN en de raming voor de opdracht “Nieuwbouw jeugdlokalen KLJ Vlezenbeek”, opgesteld door de ontwerper, Ark architecten CVBA, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 888.438,68 € excl. btw of 1.075.010,80 € incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2300000/03/0750.
Toelichting door burgemeester Jan Desmeth.
Op het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2019 werd de ontwerpopdracht voor de opdracht “restauratie Sint-Pieter- en Pauluskerk - fase III” gegund aan Perspectiv Architecten, Kerkplein 4 te 1930 Zaventem.
In het kader van de opdracht “Restauratie Sint-Pieter- en Pauluskerk - fase III” werd een bestek met nr. 2022-275 opgesteld door de ontwerper, Perspectiv Architecten, Kerkplein 4 te 1930 Zaventem.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 1.203.966,94 excl. btw of € 1.456.800,00 incl. 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2022-275 en de raming voor de opdracht “restauratie Sint-Pieter- en Pauluskerk - fase III”, opgesteld door de ontwerper, Perspectiv Architecten, Kerkplein 4 te 1930 Zaventem worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.203.966,94 excl. btw of € 1.456.800,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. De publicatie van de opdracht zal voltooid worden door de ontwerper, Perspectiv Architecten, Kerkplein 4 te 1930 Zaventem.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2210007/01/0790.
Toelichting door burgemeester.
Momenteel is Woonpunt Zennevallei in samenwerking met SVK Zuidkant alles in het werk aan het stellen om tegen 1 januari 2023 omgevormd te zijn naar een woonmaatschappij.
Ondertussen voeren zij ook gesprekken met SVK Webra i.v.m. de dienstverlening aan de kandidaten en de huurders en het beheer van SVK-woningen die in onze gemeente ingehuurd worden, evenals in andere gemeenten binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Zuid dat voortaan omschreven zal worden als werkingsgebied ‘Zennevallei’.
Daarnaast voeren WPZ en Zuidkant ook gesprekken met de collega’s van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting en van Providentia. SHM Woonpunt Zennevallei blijft streven naar een omvorming voor 1 januari 2023.
Niettemin bevindt Woonpunt Zennevallei zich in een situatie waarbij ze niet alles in eigen handen heeft. Uitgaande van het voorzichtigheidsprincipe vraagt ze naast de erkenning als woonmaatschappij, ook een tijdelijke 2/3 verlenging van de huidige erkenning als SHM aan.
Bij deze aanvraag moet een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied worden gevoegd. Er is ook een advies van de lokale besturen vereist voor een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij. Om dubbel werk te vermijden omtrent dezelfde materie, vraagt Woonpunt Zennevallei in één beweging zowel het advies voor de tijdelijke verlenging als SHM, alsook het advies voor de omvorming naar Woonmaatschappij. Wonen-Vlaanderen heeft die mogelijkheid voorzien in de modelbeslissing in de bijlage door een optioneel artikel 3 te voorzien.
De aanvraag om de erkenning te laten verlengen dient uiterlijk op 30 september 2022 ingediend te worden.
Als bijlage is het ingevulde aanvraagformulier met inbegrip van het stappenplan opgenomen.
Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om zowel positief advies te verlenen voor de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023 alsook een positief advies te verlenen voor de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei tot en met 30 juni 2023 .
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
De gemeenteraad van 25 juni 1998 keurde een princiepsbeslissing houdende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met sociaal verhuurkantoor Webra goed.
Op 3 maart 2005 keurde de gemeenteraad een aangepaste samenwerkingsovereenkomst goed naar aanleiding van het schrijven van SVK Webra van 17 november 2004.
Het decreet regelgeving van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, zorgen voor één geïntegreerd landschap van sociale woningbouwmaatschappijen en sociale huurkantoren in een geografisch nieuw afgebakende regio. In deze nieuwe structuur is geen aparte samenwerkingsovereenkomst met SVK Webra aangewezen.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
De gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 1998 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met sociaal verhuurkantoor Webra.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 maart 2005 betreffende de aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst met Webra.
De gemeenteraad zegt de samenwerkingsovereenkomst tussen het sociaal verhuurkantoor Webra en de gemeente op.
De samenwerkingsovereenkomst eindigt op 30 juni 2023.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter en de directeur van sociaal verhuurkantoor Webra.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint Stefaan werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Sint Stefaan heeft in 2023 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 1.562,86 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Sint Stefaan.
Het budget 2023 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw heeft in 2023 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 4.870,20 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden heeft in 2023 geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden
Het budget 2023 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen heeft in 2023 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 21.537,41 en een investeringstoelage van € 20.000 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Lutgardis werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Sint-Lutgardis heeft in 2023 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 9.151,86 en een investeringstoelage van € 15.000 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Lutgardis.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Pieter werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 16 augustus 2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2023 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Sint-Pieter heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Pieter.
Het retributiereglement DKO-materiaalbijdrage en bijdrage vrije leerlingen Leeuwse Kunstacademie moet vernieuwd worden vanaf het schooljaar 2022-2023.
Het tarief voor de vrije leerlingen wordt vanaf het schooljaar 2022-2023 gelijkgesteld aan het tarief van de gewone leerlingen waarvoor het tarief wettelijk wordt vastgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen.
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
De ministeriële omzendbrief DKO/2018/01 van 8 oktober 2018 betreffende de jaarlijkse inlichtingen schoolbeheer deeltijds kunstonderwijs.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De materiaalbijdrage wordt vanaf schooljaar 2022-2023 voor de leerlingen van de Leeuwse Kunstacademie, vastgesteld op:
Het inschrijvingsgeld van de vrije leerlingen aan de Leeuwse kunstacademie wordt gelijkgesteld met de officiële tarieven voor de gewone leerlingen van de hogere graad.
Het schoolbestuur van de Leeuwse Kunstacademie beslist om de Leeuwse Kunstacademie de module voor het online (her)inschrijven en betalen te laten gebruiken.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Een uittreksel van de notulen zal aan de Leeuwse Kunstacademie worden bezorgd.
Artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 legt een aantal rapporteringsverplichtingen op. Hieronder kan u kennis nemen van de rapportering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177.
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegde rapportering.
Toelichting door Eddy Longeval.
Repliek door schepen An Speeckaert.
"Het bezoek aan een speeltuin is voor een gezin met kinderen steeds weer een beleving. Kleuren, bewegen en interactie met andere kinderen maken het verhaal compleet. Ook kinderen met een beperking hebben het recht om op een veilige en avontuurlijke manier deel uit de maken van deze ontdekkingstocht.
Als ontwerper is het niet evident om de behoeften van de verschillende doelgroepen te kennen. Daarom proberen wij met dit wenkenblad een werkinstrument aan te bieden om speelterreinen te ontwerpen die voor iedereen een aangename plek vormen om te vertoeven.
Een goed toegankelijke speeltuin heeft immers ook voordelen voor grootouders die minder goed te been zijn, voor ouders met kinderwagens, …"
Dit is de inleiding van een interessante publicatie, uitgegeven door Inter met de steun van het Vlaamse Gelijkenkansenbeleid.
Vlaams Belang Sint-Pieters-Leeuw wil dat er meer kinderen met een beperking de weg vinden naar de gemeentelijke speelpleintjes, dat kan uiteraard best als er inclusief-vriendelijke speeltuigjes ter beschikking zijn. Dit voorstel kan bijdragen tot een meer inclusieve maatschappij.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21.
Schepen An Speeckaert antwoordt dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 juni 2022 de speelterreinvisie heeft goedgekeurd en dat die tijdens de commissievergadering van oktober 2022 zal worden toegelicht.
Rekening houdend hiermee trekt de heer Eddy Longeval zijn bijkomend agendapunt terug.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw zal zich engageren om de gemeentelijke speelpleintjes inclusief te maken voor kinderen met een beperking en zal:
De gemeente is aangesloten bij Bedrijvencentrum Zennevallei nv.
De raad van bestuur AGB van 30 april 2020 duidde mevrouw Nicole Billens, de heer Herwig Smeets en de heer Bart Keymolen aan als bestuurders voor Bedrijvencentrum Zennevallei nv.
De heer Herwig Smeets wenst zijn mandaat van bestuurder vanaf 20 oktober 2022 over te dragen aan de heer Olivier Huygens, schepen van Lokale Economie.
De raad van bestuur AGB van 29 september 2022 heeft kennis genomen van de email dd 29 augustus 2022 van de heer Herwig Smeets waarin hij vraagt om zich vanaf 20 oktober 2022 te laten vervangen als bestuurder van Bedrijvencentrum Zennevallei nv.
Naar aanleiding van deze vervanging heeft de RVB AGB van 29 september 2022 een nieuwe bestuurder aangeduid voor Bedrijvencentrum Zennevallei nv.
De gemeenteraad dient hiervan kennis te nemen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de email dd 29 augustus 2022 van de heer Herwig Smeets waarin hij vraagt om zich vanaf 20 oktober 2022 te laten vervangen als bestuurder van Bedrijvencentrum Zennevallei nv.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanduiding van de heer Olivier Huygens als bestuurder voor Bedrijvencentrum Zennevallei nv vanaf 20 oktober 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Bedrijvencentrum Zennevallei nv, Bergensesteenweg 709, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.