Terug gemeenteraad

do 29/09/2022 - 20:00 Raadzaal

Openbare zitting

Secretariaat

Juridische zaken

  • De juridische dienst van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw heeft de afgelopen maanden een algemeen kader uitgewerkt houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding voor  zowel onbebouwde als bebouwde percelen bestemd voor wonen. Het gaat om goederen die bijvoorbeeld hun functie verloren zijn en waar de gemeente geen nieuwe functie aan wenst te geven. 

    De doelstelling van dit algemeen kader is om gemeentelijke onroerende goederen met voorrang te verkopen aan natuurlijke personen die op zoek zijn naar een eerste woning en die een sterke maatschappelijke en socioculturele binding hebben met de gemeente Sint-Pieters-Leeuw.

    Een kandidaat-koper zal steeds moeten voldoen aan een aantal cumulatieve verkoopvoorwaarden. In het geval er zich meerdere kandidaat-kopers aandienen, zal toepassing worden gemaakt van een beoordelings- en toewijzingssysteem, waarbij de best scorende kandidaat het goed zal kunnen aankopen.

    Voor dit algemeen kader werd inspiratie gehaald uit een besluit/reglement dat in de gemeente Zaventem al ruim 20 jaar wordt toegepast, en waarin gelijkaardige verkoopvoorwaarden en hetzelfde type van beoordelings- en toewijzingssysteem worden gehanteerd.

    Het algemeen kader houdende de verkoop van gemeentelijke onroerende goederen met lokale binding wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • De gemeenteraad besliste in zitting van 27 juni 2019 om twee gemeentelijke gebouwen, de kleuterschool Puur Natuur gelegen Gaasbeekstraat te Oudenaken en het voormalig vredegerecht gelegen Villalaan te Ruisbroek, openbaar te verkopen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het besluit 'Verkoop Puur Natuur & vredegerecht - principebeslissing' (2019_GR_00195) in te trekken.

  • De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst zes percelen grond aan te kopen, waarvan vier gronden gelegen aan de Lotstraat (Kapelleveld) en twee gronden tussen de Pepingensesteenweg en de Hendrik Vanhouchestraat (Sterkennest).

    De vier gronden aan de Lotstraat kunnen dienen voor de uitbreiding van de recreatiezone (sport en spel) aan Laekelinde en de twee gronden gelegen tussen de Pepingensesteenweg en de Hendrik Vanhouchestraat kunnen gebruikt worden voor het creëren van regenwaterbuffering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van voormelde gronden goed te keuren.

Personeel & onderwijs

Secretariaat

Aankoop

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • In zitting van 30 juni 2022 werd door de gemeenteraad een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd waarbij in de zones zonder bebouwing of bedrijvigheid langsheen de Bergensesteenweg het parkeren wordt voorbehouden voor vrachtwagens met een beperking van de parkeerduur tot max. 72 uur.

    In de zone tussen de rotonde van de Lotstraat en Hoogelst bevindt zich ter hoogte van huisnummer 696 een woning met kantoor (Bidos-BVBA en Sodib, import/export en dienstverleningskantoor).

    Door ter hoogte van de woning met kantoor (nr. 696) het parkeren uitsluitend voor te behouden voor vrachtwagens "max.72 uur" hebben personeelsleden,  bezoekers en klanten geen mogelijkheid meer om hun personenwagen of bestelwagen voor dit pand te parkeren. 

    Daarom wordt voorgesteld om het aanvullend verkeersreglement van 30 juni 2022 aan te passen door ter hoogte van het eigendomsperceel pand nr. 696 het parkeren uitsluitend voor te behouden voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 t.

  • De wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's voorziet in artikel 5,§2/1, lid 6, dat de gemeenteraad een advies tot plaatsing van camera’s op een niet-besloten plaats verstrekt na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone te hebben geraadpleegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de analyse d.d. 31 augustus 2022 van Korpschef Mark Crispel van de politiezone Zennevallei.

  • De afgelopen maanden en jaren werd meermaals nagedacht over een realistisch en duurzaam plan om de drukke doortocht door het centrum van Sint-Pieters-Leeuw leefbaarder en veiliger te maken. Naast maatregelen voor het centrum van Sint-Pieters-Leeuw, werd ook een standpunt ingenomen met betrekking tot de Noord-Zuid-as. 

    Ter ondersteuning van beide projecten liet de dienst Mobiliteit in de loop van mei 2022 verkeersmetingen uitvoeren m.b.v. telslangen op verschillende wegen in het centrum van de gemeente en op de Noord-Zuid-as. Dit biedt de mogelijkheid om een evaluatie te maken van de verkeersintensiteiten, -samenstelling en gemiddelde snelheid op deze locaties.

    Evaluatie van de snelheidsmetingen op de Noord-Zuid-as toont aan dat de invoering van trajectcontroles op de Edouard Rooselaersstraat en Pedestraat te verantwoorden zijn.

    Aan de gemeenteraad wordt daarom een concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq - Trafiroad) voorgelegd, voor de twee nieuwe trajecten.

  • De gemeenteraad van Sint-Pieters-Leeuw keurde op 27 mei 2021 het reglement Parkeer & Zorg goed en het project werd op 1 juni 2021 gelanceerd. 

    Evaluatie na 1 jaar toont aan dat het project positief wordt onthaald, maar ook dat er vraag is naar enkele aanpassingen. In samenspraak met de stad Halle en gemeente Beersel worden aan de gemeenteraad de volgende aanpassingen aan het reglement ter goedkeuring voorgelegd:

    • verduidelijking en uitbreiding van de aanvrager;
    • verlengen van de parkeertermijn van 90 naar 120 minuten.

Omgeving

  • Op 22 maart 2021 werd de nieuwe overheidsopdracht voor selectief ophalen van afvalstoffen op het recyclagepark gegund. De nieuwe prijzen waren veel hoger dan de oude prijzen (372.000 euro in 2021 versus 278.000 euro in 2019). 

    Na marktonderzoek werd voor de duurste fracties een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven. Er werden betere prijzen bekomen voor drie veel voorkomende afvalfracties en de nieuwe opdracht werd gegund op 21 januari 2022.

    De meerkost blijft echter beduidend hoger (316.000 euro in 2022 versus 278.000 euro in 2019).

    Uit een vergelijking met de omliggende recyclageparken blijkt dat wij de goedkoopste tarieven van de hele regio hebben. Dat wenst het bestuur te behouden.

    Anderzijds merken we een ongewild en niet-gewenst gebruik van grote hoeveelheden afval op bij een beperkte groep bezoekers, waarbij we vermoeden dat het minstens deels om bedrijfsafval gaat.

    Binnen het huidige kader is dit echter niet te voorkomen.

    Hogervermelde elementen leiden ertoe om de huidige categorieën te herbekijken. 

  • Sluikstort is een maatschappelijk probleem in heel het land. Daders van sluikstort jagen de lokale besturen en de correcte belastingbetaler op kosten. Een minderheid zorgt voor een oncomfortabel gevoel bij een meerderheid, die de regels wel correct volgt. Het is laakbaar en daarom is het sinds jaren een prioriteit van het gemeentebestuur om hier efficiënt tegen op te treden. Wekelijks worden inspanningen geleverd door verschillende medewerkers en de moderne middelen (verdoken en zichtbare camera’s, sporenonderzoek,…) worden permanent ingezet. Bovenop het GAS PV (of in sommige gevallen een alternatieve straf) worden op heden reeds in een aantal gevallen de ophaal- en verwijderkosten aangerekend aan de dader. Dit laatste aspect wenst het gemeentebestuur nu nog verder te verstrengen.

  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit is in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

Patrimonium & Openbare ruimte

Welzijn

  • De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM’s en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke spelers worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend. De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij SHM’s een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij. Deze aanvraag moet ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. De  aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij moet aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kan omvormen tot woonmaatschappij gebaseerd op een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art. 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen). De sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei wil aan de gemeenteraad ter kennis geven dat ze een verlenging van haar erkenning tot en met 30 juni 2023 zal aanvragen en heeft daarvoor een positief advies nodig van de deelnemende lokale besturen.

    Daarnaast zal er op korte termijn tevens een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021). De sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei verzoekt ons een advies te verlenen over het stappenplan waarmee zij haar SHM wenst om te vormen tot de unieke woonmaatschappij in het werkingsgebied waartoe onze gemeente behoort in het kader van de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij die binnen enkele maanden wordt verwacht.

  • Het gemeentebestuur heeft sinds 1998 een samenwerkingsovereenkomst met sociaal verhuurkantoor Webra. Gelet op het opgaan van de sociale huisvestingsmaatschappij 'volkshuisvesting' in de sociale huisvestingmaatschappij 'Woonpunt Zennevallei' waarin ook de sociale verhuurkantoren van het werkgebied zullen geïntegreerd worden, is het raadzaam om de samenwerkingsovereenkomst met SVK Webra op te zeggen.

    Deze opzeg moet, na overleg met de directie van SVK Webra op 29 augustus, voor 26 december 2022 gebeuren om definitief te eindigen op 30 juni 2023. Tegen die datum is de nieuwe structuur van de sociale huisvestingsmaatschappij 'Woonpunt Zennevallei' een feit.

Financiƫn

Secretariaat

Mondelinge vragen

Hoogdringende punten


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen