Terug
Gepubliceerd op 07/12/2023

2023_GR_00228 - Aanvullend verkeersreglement Stokerijstraat - aanbrengen voetgangersoversteek - Beslissing

gemeenteraad
do 30/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00228 - Aanvullend verkeersreglement Stokerijstraat - aanbrengen voetgangersoversteek - Beslissing 2023_GR_00228 - Aanvullend verkeersreglement Stokerijstraat - aanbrengen voetgangersoversteek - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

Voorstel voor het aanbrengen van 2 voetgangersoversteekplaatsen om een veiligere verbindingsroute te voorzien voor schoolgaande kinderen in Negenmanneke.

Vandaag is er geen voetgangersoversteek voorzien op het kruispunt Meibloemstraat x Stokerijstraat x L.A. Schockaertstraat.

Vroeger gaf de De Groene Parel uit op de L.A. Schockaertstraat en was er een oversteekplaats voorzien op de L.A. Schockaertstraat ter hoogte van Koersweide. Gezien De Groene Parel vandaag gericht is naar de Albert van Cotthemstraat is in GR 2021 beslist om de oversteekplaats op deze locatie weg te nemen. 

Het voorstel zou zijn om in dezelfde lijn als de bestaande voetgangersoversteek van de Gustave Gibonstraat en Gaston Deruyverstraat een voetgangersoversteek op de L.A. Schockaertstraat te voorzien, en vervolgens een voetgangersoversteek te voorzien op de Stokerijstraat om zo de verbinding te maken naar Koersweide richting Albert van Cotthemstraat.

Zie plan in bijlagen voor verduidelijking.

Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 8. 

Artikel 1 tot en met 7, en artikel 9 tot en met 11 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in.
Artikel toevoegen: De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken of deze en andere oversteekplaatsen op schoolroutes binnen afzienbare termijn verhoogd kunnen worden aangelegd.

Juridische gronden

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Stokerijstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.

Artikel 2

De Stokerijstraat maakt deel uit van de bebouwde kom “Negenmanneke Sint-Pieters-Leeuw”.

Artikel 3

Op de Stokerijstraat aan het kruispunt met de Albert van Cotthemstraat geldt, 

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 4

Op de Albert van Cotthemstraat het is verboden rechts af te slaan naar de Stokerijstraat; de maatregel geldt enkel voor +3,5t uitgezonderd laden en lossen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C31b;
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type GIV: “+3,5t uitgezonderd laden en lossen”.

Artikel 5

Op de Stokerijstraat ter hoogte van de woning huisnummer 43 geldt:

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a;
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type VIId en;
  • X-bord Xc 6m.

Artikel 6

Op de Stokerijstraat ter hoogte van de woning huisnummer. 55 geldt:

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a;
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type VIId en;
  • X-bord Xc 6m.

Artikel 7

Op de Stokerijstraat aan het kruispunt met de L.A. Schockaertstraat, geldt het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C31a;
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M3.

Artikel 8

Op de Stokerijstraat aan het kruispunt met de L.A. Schockaertstraat, geldt voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  •  wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 9

Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.

Artikel 10

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikel 11

Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.