De dienst mobiliteit ontving de vraag van Fluvius om ter hoogte huisnummer 43 ter hoogte van het deksel van hun pompstation een parkeerverbod aan te brengen.
Het deksel van het pompstation ligt deels in de parkeerhaven. Hierdoor is de pomp door geparkeerde wagens niet toegankelijk voor het interventieteam van Fluvius (pomp kan niet naar boven gehaald worden). Zie bijlage ter verduidelijking en visualisatie van het probleem dat zich daar voordoet.
Het is zo dat dit een groot pompstation is met een zeer hoge aanvoer. Op het plan in bijlage kan je in het geel terug vinden welke straten aangesloten zijn op het pompstation. Het betreft de L.A. Schockaertstraat, de Seringenstraat, de Meibloemstraat, een deel van de Gaston Deruyverstraat en de Pastoor Vendelmansstraat zelf.
Het parkeerverbod is van groot belang in geval van een storing, hier moet Fluvius onmiddellijk kunnen ingegrepen. Een tijdelijk parkeerverbod moet minimaal 48u op voorhand geplaatst worden en is hier geen optie. Ze willen vooral vermijden dat er wateroverlast ontstaat doordat het pompstation in storing staat en zij de storing niet kunnen oplossen.
Fluvius geeft aan dat dit parkeerverbod noodzakelijk is en zonder kunnen zij niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wateroverlast en de eventuele schade die hieruit voortvloeit.
Gezien er in de rest van de straat reeds gebruik gemaakt wordt van verdrijvingsvlakken als parkeerverbod, stellen we voor om in kader van harmonisering ook hier gebruik te maken van een verdrijvingsvlak. Voorstel is om in het uiteinde van het parkeerhaven een verdrijvingsvlak aan te brengen alsook het plaatsen van een paaltje om het verdrijvingsvlak te beschermen en er zo voor te zorgen dat Fluvius ten allen tijde aan het rooster kan in geval van panne van het pompstation. Zo kan ervoor gezorgd worden dat inwoners geen problemen krijgen van wateroverlast. Het verkleinde parkeervak kan dan enkel nog gebruikt worden voor kleinere voertuigen.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 14.
Artikel 1 tot en met 13, artikel 15 tot en met artikel 19 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Pastoor Vendelmansstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De Pastoor Vendelmansstraat maakt deel uit van de bebouwde kom “Negenmanneke Sint-Pieters-Leeuw”.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein eindigt de Schoolomgeving “zone 30 – Negenmanneke centrum”.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein eindigt de blauwe zone – weerstandplein.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat vanaf het Weerstandsplein tot de Albert van Cotthemstraat aan beide kanten van de weg geldt,
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 16 over een lengte van +/- 8m50 geldt,
het is iedere bestuurder verboden de verhoogde doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 28 over een lengte van +/- 8m50 geldt,
het is iedere bestuurder verboden de verhoogde doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tegenover de parking ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tegenover de parking ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
is een doodlopende weg.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tussen huisnummer 40 en 42 ter hoogte van het plant vak geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 43 op het putdeksel geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van de Zuunbeek geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte verkeersgeleider op het kruispunt met de Albert van Cotthemstraat geldt,
de bestuurders zijn verplicht de hindernis (verkeersgeleider) langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.