Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

2023_GR_00243 - Aanvullend verkeersreglement Fietssnelweg F20 - Fietsoversteekplaats sas Ruisbroek - Beslissing

gemeenteraad
do 21/12/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Jean Cornand; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Marleen De Kegel; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Kim Paesmans; Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00243 - Aanvullend verkeersreglement Fietssnelweg F20 - Fietsoversteekplaats sas Ruisbroek - Beslissing

Aanwezig

Siebe Ruykens, Bart Keymolen, Jan Desmeth, Gunther Coppens, An Speeckaert, Herwig Smeets, Jean Cornand, Eddy Longeval, Michel Miedzinski, Guy Jonville, Nicole Billens, Gust Crabbe, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Jeroen Steeman, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Ann Verheyen, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Patricia Dereymaeker
Stemmen voor 23
Gunther Coppens, Godefroid Pirsoul, Bart Keymolen, Gust Crabbe, Nicole Billens, Jean Cornand, Jan Desmeth, Michel Miedzinski, Veerle Seré, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Guy Jonville, Eddy Longeval, Raimondo Palermo, Herwig Smeets, Jeroen Tiebout, An Speeckaert, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Siebe Ruykens
Stemmen tegen 2
Ann Verheyen, Jeroen Steeman
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00243 - Aanvullend verkeersreglement Fietssnelweg F20 - Fietsoversteekplaats sas Ruisbroek - Beslissing 2023_GR_00243 - Aanvullend verkeersreglement Fietssnelweg F20 - Fietsoversteekplaats sas Ruisbroek - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en motivering

In juli 2021 werd de nieuwe oversteekplaats voor fietsers op het kruispunt van de fietssnelweg F20 met het Sasplein te Ruisbroek opengesteld. Hierbij werd uitgegaan van een situatie waarin fietsers in de voorrang zijn ten opzichte van het aankomende autoverkeer op het Sasplein.

Een paar maanden later, in oktober 2021, werd deze voorrangsregeling omgekeerd na advies van de politiezone Zennevallei dd. 21 september 2021 betreffende gevaarlijke situaties die zich voordeden sinds de nieuwe voorrangsregeling.

Volgend op dit advies werd een tijdelijke politieverordening goedgekeurd op 4 oktober 2021 om de voorrangregeling om te draaien. Sindsdien hebben fietsers geen voorrang meer op het autoverkeer op het Sasplein. Op 7 maart 2022 werd deze tijdelijke politieverordening verlengd, met vermelding dat deze van kracht is tot maximaal 6 maanden na het in werking treden van de verkeerslichten aan de oversteekplaats aan het sas te Lot (Stationsstraat). Deze tijdelijke politieverordening werd nadien nogmaals verlengd tot 31 december 2023.

In samenspraak met de provincie Vlaams-Brabant en de fietsersbond afdeling Sint-Pieters-Leeuw werd afgesproken om de werking van de verkeerslichten t.h.v. kruispunt F20 x Stationsstraat te Lot te evalueren, om na te gaan of deze maatregel een oplossing kan bieden voor de kruising in Ruisbroek.

De evaluatie van de gemeente werd reeds voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 28/8/2023. Er werd tot de conclusie gekomen dat er geen verkeerslichten dienen geplaatst te worden t.h.v. de oversteekplaats van de F20 te Ruisbroek.

De provincie Vlaams-Brabant raadt, na analyse van zowel de oversteekplaats te Lot als te Ruisbroek, zonder verdere infrastructurele aanpassingen aan het kruispunt  de installatie van verkeerslichten met fietsdetectie af aan de oversteekplaats te Ruisbroek. Hun voorkeur gaat uit naar een oversteekplaats met fietsers op de F20 in de voorrang in combinatie met enkele flankerende maatregelen.

De Fietsersbond sluit zich aan bij het voorkeurscenario van de provincie Vlaams-Brabant. Zij bezorgden een dossier met enkele aanbevelingen tot aanpassing van het kruispunt en de oversteekplaats. 

Na evaluatie van de oversteekplaats door de drie partijen werden alle gegevens samengenomen. Er werd gekeken naar de volgende drie parameters:

  • Snelheid (V85): 
    • Ruisbroek: de V85 bedraagt 29 km/uur, op een locatie waar 50 km/u is toegelaten. 
    • Lot: V85 niet gekend, maar toegelaten snelheid is 30 km/u
  • Zichtbaarheid: 
    • Ruisbroek: de zichtbaarheid op het kruispunt is goed, fietsers worden vroegtijdig opgemerkt door autobestuurders
    • Lot: matige zichtbaarheid, fietsers worden eerder laattijdig opgemerkt
  • Vrachtverkeer: 
    • op het sas te Ruisbroek passeert geen vrachtverkeer
    •  in Lot is dit wel het geval. Daar is de Stationsstraat  de enige aanrijroute richting Heideveld.

De evaluatie van de provincie toont aan dat de doorstroming op de F20 90% bedraagt, waar dit in Lot slechts 36% is in een drukke spits. Sinds de fietsers  uit de voorrang zijn gehaald, is er geen enkel ongeval meer gebeurd. In Lot is sinds de invoering van de verkeerslichten één ongeval gebeurd met gewonden t.h.v. de oversteekplaats.

Op basis van deze objectieve gegevens wordt voorgesteld om de fietser uit de voorrang te behouden. Weliswaar worden enkele suggesties van de provincie en Fietsersbond meegenomen om de oversteekplaats veiliger te maken:

  • Aanbrengen van galgverlichting
  • Aanbrengen rijstrookmarkering op de F20, om het kruispunt te accentueren
  • Toevoegen gevaarsbord dat wijst op overstekende fietsers.

Tot nu toe werd de voorrangsregeling op de oversteekplaats van de F20 vastgelegd in een tijdelijke politieverordening die nog geldig is tot 31/12/2023. Met dit aanvullend verkeersreglement wordt de keuze voor fietsers uit de voorrang bestendigd.

Juridische gronden

Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het ministerieel besluit van 9 april 2021 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Sasplein - gemeenteweg:

Bestuurders op de fietssnelweg F20 moeten ter hoogte van het kruispunt met het Sasplein voorrang verlenen. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de bestuurder door middel van het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 2

Sasplein - gemeenteweg

Op de fietssnelweg F20 wordt over een lengte van minimum 12 meter een doorlopende witte streep aangebracht. deze maatregel wordt gesignaleerd met wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode. 

Artikel 3

Wegmarkeringen Sasplein - gemeenteweg:

Op het Sasplein, in het verlengde van de fietssnelweg F20, wordt een oversteekplaats met verbindingsmarkering aangebracht overeenkomstig het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van het Agentschap Wegen & Verkeer.

Artikel 4

Wegmarkeringen Sasplein - gemeenteweg:

Op het Sasplein ter hoogte van de fietssnelweg F20 wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd. Deze maatregel wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 5

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.