De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 november 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-30-november-2023
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 30 november 2023 goed.
Het jokerreglement ‘kleinere samenwerkingsprojecten’ tussen vzw CC Coloma en verenigingen wordt aangepast op 4 punten:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan het jokerreglement ‘kleinere samenwerkingsprojecten’ tussen vzw CC Coloma en verenigingen, zoals integraal opgenomen bij dit besluit.
De concessieovereenkomst voor taverne "De Koetsier" werd op 1 mei 2016 afgesloten voor 18 jaar en zou van rechtswege – zonder dat een opzeg vereist is – een einde nemen op 30 april 2034.
Omwille van ernstige en langdurige gezondheidsproblemen moest “De Koetsier” in augustus 2023 plots definitief sluiten en waren de concessiehouders genoodzaakt om de concessieovereenkomst stop te zetten.
Overeenkomstig de bepalingen van de concessieovereenkomst kan de lopende concessieovereenkomst met huidige uitbater eindigen door:
Beëindiging van de concessie omwille van overmacht zoals medische redenen met onmiddellijke sluiting en einde van de uitbating of het niet meer kunnen verzekeren gedurende de ganse opzegperiode tot gevolg, is niet voorzien in de concessieovereenkomst.
Stopzetting van de concessieovereenkomst mits het respecteren van een opzegtermijn van 18 maanden wat in casu eveneens zou inhouden 18 maanden sluiting omwille van medische redenen was niet in het algemeen belang en geen optie.
Bekommerd om zo snel mogelijk de Koetsier te heropenen en opnieuw op de kaart te zetten in het algemeen belang, ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om met ingang van 1 november 2023 de concessieovereenkomst te beëindigen.
Met akkoord van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 duidde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 november 2023 een nieuwe concessiehouder aan die de concessie zal overnemen en dit met ingang van 1 februari 2024 met een opening voor het grote publiek in de tweede helft van maart 2024.
Door in het belang van de voortgang van het dossier en ter goeder trouw zelf op zoek te gaan naar een concessionaris-overnemer die de voorwaarden en de modaliteiten van de concessieovereenkomst integraal overneemt, werd de facto een handeling gesteld die niet conform artikel 17 van de concessieovereenkomst is.
Tussen het bestuur en de huidige concessionaris is er onenigheid ontstaan omtrent de toepassing van artikel 17 betreffende de overdracht van de concessieovereenkomst. Huidige uitbaters verkeren in en minder gunstige positie bij de onderhandelingen met de concessionaris-overnemer.
Voor al de voormelde redenen wordt aan de gemeenteraad een dading voorgelegd als oplossing om het geschil definitief te beëindigen tot slot van alle rekeningen en zodoende elke toekomstige gerechtelijke procedure uit te sluiten.
In de dading is voorzien dat de concessie met de huidige concessiehouder eindigt op 27 december 2023 en de concessievergoeding verschuldigd is tot en met september 2023 door huidige concessionaris.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 6 november 2023 op basis van het verslag van de commissie d.d. 3 oktober 2023, Wendy DE MOTE en Mathias SCHEPPERS aan als overnemers van de concessie "De Koetsier" met ingang van 1 februari 2024.
In totaal zal de gemeente voor 4 maanden € 1.050 per maand (totaal € 4.200), moeten delven maar dit weegt niet op tegen de kosten van een gerechtelijke procedure.
Door de huidige concessionaris werd een voorstel van dading ondertekend zodat van hunnentwege hierop niet meer kan worden teruggekomen.
Het oud Burgerlijk Wetboek, art. 2044 e.v.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen, art. 41, §1, 17°.
De gemeenteraad trekt artikel 1 van de raadsbeslissing van 26 oktober 2023 in, waarin werd besloten tot stopzetting van de concessieovereenkomst met bvba Taste 'n More met ingang van 1 februari 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de dading waarvan de tekst integraal deel uitmaakt van onderhavig besluit, en waarbij het geschil tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de concessiehouder, Taste 'n More bvba, omtrent de vroegtijdige beëindiging van de concessieovereenkomst definitief en tot slot van alle rekeningen wordt beëindigd per 27 december 2023.
De eigenaars van twee kleine percelen gelegen aan het Damiaanpark, t.h.v. J. Vanderstraetenstraat, wensen hun percelen kosteloos over te dragen aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw. De percelen zijn kadastraal gekend als Sint-Pieters-Leeuw, 1e afdeling, sectie C, nrs. 309Y en 312P, met resp. kadastrale oppervlakten van 306m² en 84m².
Voor de gemeente is dit een interessante opportuniteit aangezien beide percelen aan de Zuunbeek gelegen zijn. De gemeente en de VMM zien met deze verwerving een mooie kans om meer plaats aan de Zuunbeek te geven, hetgeen belangrijk is in het kader van klimaatadaptatie. Bovendien kan de gemeente deze percelen gratis verwerven, wat een mooie bonus is.
Aangezien de overdracht kosteloos wordt toegestaan, wensen de eigenaars zo weinig mogelijk administratie en vragen zij om zelf geen kosten te moeten dragen.
De gemeenteraad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen, incl. kosteloze grondafstanden. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de kosteloze grondafstand goed te keuren.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (Goederen).
Het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming ("Bodemdecreet”) van 27 oktober 2006, art. 101 e.v.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht door cons. GHYSELS aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw van twee percelen gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, aan de J. Vanderstraetenstraat en kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C, nrs. 309Y en 312P.
Op 1 januari 1997 sloot de gemeente Sint-Pieters-Leeuw met Natuurpunt (toen vzw Natuur- en Vogelreservaten) een erfpachtovereenkomst voor 27 jaar op een aantal percelen gelegen aan de Oude Zuun, kadastraal gekend als:
- sectie C: nrs. 142b, 143a, 144, 145a, 152a, 246b en 246c, met een kadastrale oppervlakte van 2ha 81a 5ca;
- sectie D: nrs. 44f en 46c, met een kadastrale oppervlakte van 1h 13a69ca;
- sectie E: nr. 153c, met een kadastrale oppervlakte van 73a 45ca;
en met een totale kadastrale oppervlakte van 4ha 68a 19ca.
Natuurpunt beheert momenteel 20,72ha natuurgebied in de Zuunvallei. In een eerste fase van de verwerving van natuurgebieden in de '90 kocht de gemeente Sint-Pieters-Leeuw de gronden zelf aan. Vervolgens kocht Natuurpunt gronden aan en gaf de gemeente een bijdrage in de restfinanciering waardoor er middelen via subsidie aan Natuurpunt, als erkende terreinbeheerder, ter beschikking kwamen.
Aangezien het erfpachtrecht op 31 december 2023 van rechtswege zal eindigen en beide partijen de overeenkomst willen verderzetten, kan de erfpachtovereenkomst worden verlengd. Partijen wensen de overeenkomst te verlengen voor een nieuwe periode van 27 jaar, wat de totale duurtijd van het contract op 54 jaar brengt. Een verlenging betekent dat louter de duurtijd van de oorspronkelijke erfpachtovereenkomst wordt verlengd, maar er inhoudelijk geen essentiële wijzigingen aan het contract worden aangebracht.
Om de erfpachtovereenkomst te verlengen, moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:
1. er moet wilsovereenstemming zijn vooraleer de oorspronkelijke duurtijd is verstreken;
2. er mag niet aan de essentiële bestanddelen van de overeenkomst worden geraakt;
3. de gecumuleerde totale duurtijd van de initiële periode en de verlengingstermijn mag niet meer dan 99 jaar bedragen.
De verlenging van de erfpachtovereenkomst voldoet aan deze voorwaarden.
De verlenging van de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Natuurpunt wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal burgemeester Jan DESMETH optreden als notaris om de verlenging van de erfpachtakte in orde te brengen.
Het Burgerlijk Wetboek, boek III (goederen), bepalingen inzake het recht van erfpacht;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Natuurpunt vzw op een aantal percelen gelegen aan de Oude Zuun, voor een nieuwe periode van 27 jaar en brengt hierdoor de totale duurtijd van de erfpachtovereenkomst op 54 jaar.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw is geïnteresseerd in de raamcontracten voor telecomdiensten van de Vlaamse overheid. De Vlaamse overheid heeft namelijk in de zomer van 2023 nieuwe raamovereenkomsten afgesloten voor de ondersteuning van haar telecommunicatiebehoeften, de zogenaamde ‘Telecomcontracten 2023’.
De raamovereenkomsten voor telecomdiensten van de Vlaamse overheid zijn opgezet als een aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de wet overheidsopdrachten en de diensten kunnen afgenomen worden door de Vlaamse overheid en lokale besturen.
De Vlaamse overheid publiceerde de raamovereenkomsten voor telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De raamovereenkomst bevat vier percelen:
1. Perceel 1: vaste communicatie (vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers) - gegund aan Telenet;
2. Perceel 2: mobiele communicatie (mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT)) - gegund aan Orange;
3. Perceel 3: virtuele telefooncentrale/cloud PBX - gegund aan Telenet;
4. Perceel 4: klassieke PSTN - gegund aan Proximus.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw heeft (momenteel) voornamelijk interesse in percelen 1 en 2.
Alvorens te kunnen gebruikmaken van deze raamovereenkomsten voor telecommunicatiediensten, dient de lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende toetredingsovereenkomst, die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
Als gemeente volstaat het om aan te sluiten bij de aankoopcentrale van de Vlaamse overheid om eenvoudig en conform de wet op de overheidsopdrachten van het raamcontract voor telecomdiensten te kunnen afnemen. Dit blijft volledig vrijblijvend en zonder aankoopverplichting.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruikmaakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om de volgende redenen:
Om voormelde redenen adviseert de juridische dienst om aan te sluiten bij de aankoopcentrale van de Vlaamse overheid.
De wet d.d. 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.
De wet d.d. 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47.
Het decreet over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen, art. 40-41 en 386.
Het koninklijk besluit d.d. 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering') en alle latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing') en alle latere wijzigingen;
De contractuele documenten van de raamovereenkomsten voor telecommunicatiediensten.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Oorspronkelijk werd het lokaal bestuur als verwerkingsverantwoordelijke aangeduid door het decreet en keurde de gemeenteraad de standaardovereenkomst (model VVSG) goed.
Het COC is echter van oordeel dat de korpschef van de lokale politiezone beschouwd dient te worden als de verwerkingsverantwoordelijke voor wat betreft de vaststellingen van de GAS 5-inbreuken - beperkte snelheidsovertredingen (en dus niet het lokaal bestuur zoals artikel 29quater §9 van de Wegverkeerswet stelt).
Een van de gevolgen hiervan is dat er vanuit de politiezone verwerkingsovereenkomsten (VWO) afgesloten dienen te worden met de verschillende verwerkers die een rol spelen in het Gas 5-verhaal.
Er dient ook een protocol afgesloten te worden tussen de politiezone en het lokaal bestuur omdat er persoonsgegevens over de vaststelling (verantwoordelijkheid politie) worden overgemaakt aan de lokale besturen die gebruikt worden voor de afhandeling (verantwoordelijkheid gemeente).
Het protocol is toegevoegd als bijlage.
De Data Privacy Officer heeft eveneens positief advies gegeven.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De bepalingen vervat in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, meer in het bijzonder artikel 6;
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater;
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Wet 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De gemeenteraad keurt het protocol, zoals integraal opgenomen in dit besluit, goed.
In het kader van de opdracht “Opmaak mobiliteitsstudie schoolomgeving 't Populiertje” werd een bestek met nr. 2023-400 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in:
Opmaak mobiliteitsstudie schoolomgeving 't Populiertje.
Toevoegen in Bestek Opmaak mobiliteitsstudie schoolomgeving ‘t Populiertje op pagina 17: In het ontwerp van de veilige schoolomgeving dienen minstens de volgende elementen opgenomen te worden:
- De veilige bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers van de schoolomgeving tot aan de fietsenstalling/schoolpoort.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Stemming over het amendement:
Met 5 stemmen voor (Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Eddy Longeval, Daniel De Maeght, Guy Jonville), 16 stemmen tegen (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Marc De Bosscher, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Raymond Stiens, An Speeckaert), 4 onthoudingen (Jean Cornand, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul)
Het amendement is verworpen.
Stemming over het ontwerpbesluit:
Met 21 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Marc De Bosscher, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Raymond Stiens, An Speeckaert, Jean Cornand, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Eddy Longeval), 2 stemmen tegen (Jeroen Steeman, Ann Verheyen), 2 onthoudingen (Daniel De Maeght, Guy Jonville)
Het bestek met nr. 2023-400 en de raming voor de opdracht “Opmaak mobiliteitsstudie schoolomgeving 't Populiertje”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024.
In het kader van de opdracht “Huur van anti-vuiltapijten met wisselservice” werd een bestek met nr. 2023-413 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-413 en de raming voor de opdracht “Huur van anti-vuiltapijten met wisselservice”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in het besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget, onder budgetcode 6131800/01/0119, 6131800/0945, 6131800/0820, 6131800/0800, 6131800/0703.
In juli 2021 werd de nieuwe oversteekplaats voor fietsers op het kruispunt van de fietssnelweg F20 met het Sasplein te Ruisbroek opengesteld. Hierbij werd uitgegaan van een situatie waarin fietsers in de voorrang zijn ten opzichte van het aankomende autoverkeer op het Sasplein.
Een paar maanden later, in oktober 2021, werd deze voorrangsregeling omgekeerd na advies van de politiezone Zennevallei dd. 21 september 2021 betreffende gevaarlijke situaties die zich voordeden sinds de nieuwe voorrangsregeling.
Volgend op dit advies werd een tijdelijke politieverordening goedgekeurd op 4 oktober 2021 om de voorrangregeling om te draaien. Sindsdien hebben fietsers geen voorrang meer op het autoverkeer op het Sasplein. Op 7 maart 2022 werd deze tijdelijke politieverordening verlengd, met vermelding dat deze van kracht is tot maximaal 6 maanden na het in werking treden van de verkeerslichten aan de oversteekplaats aan het sas te Lot (Stationsstraat). Deze tijdelijke politieverordening werd nadien nogmaals verlengd tot 31 december 2023.
In samenspraak met de provincie Vlaams-Brabant en de fietsersbond afdeling Sint-Pieters-Leeuw werd afgesproken om de werking van de verkeerslichten t.h.v. kruispunt F20 x Stationsstraat te Lot te evalueren, om na te gaan of deze maatregel een oplossing kan bieden voor de kruising in Ruisbroek.
De evaluatie van de gemeente werd reeds voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 28/8/2023. Er werd tot de conclusie gekomen dat er geen verkeerslichten dienen geplaatst te worden t.h.v. de oversteekplaats van de F20 te Ruisbroek.
De provincie Vlaams-Brabant raadt, na analyse van zowel de oversteekplaats te Lot als te Ruisbroek, zonder verdere infrastructurele aanpassingen aan het kruispunt de installatie van verkeerslichten met fietsdetectie af aan de oversteekplaats te Ruisbroek. Hun voorkeur gaat uit naar een oversteekplaats met fietsers op de F20 in de voorrang in combinatie met enkele flankerende maatregelen.
De Fietsersbond sluit zich aan bij het voorkeurscenario van de provincie Vlaams-Brabant. Zij bezorgden een dossier met enkele aanbevelingen tot aanpassing van het kruispunt en de oversteekplaats.
Na evaluatie van de oversteekplaats door de drie partijen werden alle gegevens samengenomen. Er werd gekeken naar de volgende drie parameters:
De evaluatie van de provincie toont aan dat de doorstroming op de F20 90% bedraagt, waar dit in Lot slechts 36% is in een drukke spits. Sinds de fietsers uit de voorrang zijn gehaald, is er geen enkel ongeval meer gebeurd. In Lot is sinds de invoering van de verkeerslichten één ongeval gebeurd met gewonden t.h.v. de oversteekplaats.
Op basis van deze objectieve gegevens wordt voorgesteld om de fietser uit de voorrang te behouden. Weliswaar worden enkele suggesties van de provincie en Fietsersbond meegenomen om de oversteekplaats veiliger te maken:
Tot nu toe werd de voorrangsregeling op de oversteekplaats van de F20 vastgelegd in een tijdelijke politieverordening die nog geldig is tot 31/12/2023. Met dit aanvullend verkeersreglement wordt de keuze voor fietsers uit de voorrang bestendigd.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 9 april 2021 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Sasplein - gemeenteweg:
Bestuurders op de fietssnelweg F20 moeten ter hoogte van het kruispunt met het Sasplein voorrang verlenen. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de bestuurder door middel van het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Sasplein - gemeenteweg
Op de fietssnelweg F20 wordt over een lengte van minimum 12 meter een doorlopende witte streep aangebracht. deze maatregel wordt gesignaleerd met wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.
Wegmarkeringen Sasplein - gemeenteweg:
Op het Sasplein, in het verlengde van de fietssnelweg F20, wordt een oversteekplaats met verbindingsmarkering aangebracht overeenkomstig het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van het Agentschap Wegen & Verkeer.
Wegmarkeringen Sasplein - gemeenteweg:
Op het Sasplein ter hoogte van de fietssnelweg F20 wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd. Deze maatregel wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De dienst mobiliteit ontving de vraag van Fluvius om ter hoogte huisnummer 43 ter hoogte van het deksel van hun pompstation een parkeerverbod aan te brengen.
Het deksel van het pompstation ligt deels in de parkeerhaven. Hierdoor is de pomp door geparkeerde wagens niet toegankelijk voor het interventieteam van Fluvius (pomp kan niet naar boven gehaald worden). Zie bijlage ter verduidelijking en visualisatie van het probleem dat zich daar voordoet.
Het is zo dat dit een groot pompstation is met een zeer hoge aanvoer. Op het plan in bijlage kan je in het geel terug vinden welke straten aangesloten zijn op het pompstation. Het betreft de L.A. Schockaertstraat, de Seringenstraat, de Meibloemstraat, een deel van de Gaston Deruyverstraat en de Pastoor Vendelmansstraat zelf.
Het parkeerverbod is van groot belang in geval van een storing, hier moet Fluvius onmiddellijk kunnen ingegrepen. Een tijdelijk parkeerverbod moet minimaal 48u op voorhand geplaatst worden en is hier geen optie. Ze willen vooral vermijden dat er wateroverlast ontstaat doordat het pompstation in storing staat en zij de storing niet kunnen oplossen.
Fluvius geeft aan dat dit parkeerverbod noodzakelijk is en zonder kunnen zij niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wateroverlast en de eventuele schade die hieruit voortvloeit.
Gezien er in de rest van de straat reeds gebruik gemaakt wordt van verdrijvingsvlakken als parkeerverbod, stellen we voor om in kader van harmonisering ook hier gebruik te maken van een verdrijvingsvlak. Voorstel is om in het uiteinde van het parkeerhaven een verdrijvingsvlak aan te brengen alsook het plaatsen van een paaltje om het verdrijvingsvlak te beschermen en er zo voor te zorgen dat Fluvius ten allen tijde aan het rooster kan in geval van panne van het pompstation. Zo kan ervoor gezorgd worden dat inwoners geen problemen krijgen van wateroverlast. Het verkleinde parkeervak kan dan enkel nog gebruikt worden voor kleinere voertuigen.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 14.
Artikel 1 tot en met 13, artikel 15 tot en met artikel 19 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Pastoor Vendelmansstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De Pastoor Vendelmansstraat maakt deel uit van de bebouwde kom “Negenmanneke Sint-Pieters-Leeuw”.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein eindigt de Schoolomgeving “zone 30 – Negenmanneke centrum”.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein eindigt de blauwe zone – weerstandplein.
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van het Weerstandsplein geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat vanaf het Weerstandsplein tot de Albert van Cotthemstraat aan beide kanten van de weg geldt,
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 16 over een lengte van +/- 8m50 geldt,
het is iedere bestuurder verboden de verhoogde doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 28 over een lengte van +/- 8m50 geldt,
het is iedere bestuurder verboden de verhoogde doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tegenover de parking ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tegenover de parking ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
is een doodlopende weg.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 38 geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat tussen huisnummer 40 en 42 ter hoogte van het plant vak geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van huisnummer 43 op het putdeksel geldt,
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte van de Zuunbeek geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Pastoor Vendelmansstraat ter hoogte verkeersgeleider op het kruispunt met de Albert van Cotthemstraat geldt,
de bestuurders zijn verplicht de hindernis (verkeersgeleider) langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De dienst mobiliteit ontving een aanvraag tot het verwijderen van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning.
Het aanvullend reglement van 26/02/2015 wordt hierbij opgeheven.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Steenbakkerijstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De Steenbakkerijstraat maakt deel uit van de bebouwde kom “Negenmanneke Sint-Pieters-Leeuw”.
Op de Steenbakkerijstraat aan het kruispunt met de Brusselbaan geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Steenbakkerijstraat aan het kruispunt met de Brusselbaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen;
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Steenbakkerijstraat aan beide zijde van de weg geldt:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
In 2021 besliste het gemeentebestuur om de eigen voertuigen ook te delen met haar inwoners op de momenten dat deze niet gebruikt worden door onze diensten. Na een normale procedure en vooral na een lange levertermijn, zijn deze wagens binnenkort beschikbaar.
Vanaf 1 januari 2024 zullen zes elektrische deelwagens van Gorgon Share in het straatbeeld geplaatst worden. Ze kunnen vooraf door het lokale bestuur kunnen gereserveerd worden, buiten de werkuren kunnen ze ook gedeeld worden met de inwoners van onze gemeente.
Met behulp van een reglement "autodelen" wensen we het ter beschikking stellen van parkeervergunningen "autodelen" en parkeerplaatsen voor deelwagens te reguleren.
Aangezien deze wagens elektrische roundtrip deelwagens zijn (ze worden op dezelfde plaats opgehaald en teruggeplaatst), hebben we nood aan vaste standplaatsen voor deze wagens aan een laadpaal. Deze parkeerplaatsen moeten aangeduid worden met het verkeersbord E9a met onderbord "autodelen". Volgens de wegcode mogen op parkeerplaatsen aangeduid met het onderbord "autodelen" enkel voertuigen parkeren waarvoor een gemeentelijke parkeervergunning "autodelen" werd bekomen.
De noodzaak voor standplaatsen, een gemeentelijke parkeervergunning "autodelen" en het reguleren van de erkenning van autodeelorganisaties vraagt de opmaak van een gemeentelijk reglement autodelen. Gebaseerd op reglementen rond autodelen van andere steden en gemeenten (Halle, Gent, Antwerpen,...), wordt een reglement autodelen voorgelegd.
Om het gebruik van de deelwagens te stimuleren, wordt voorgesteld om door de gemeente erkende autodeelorganisaties voor hun geregistreerde voertuigen een "abonnement vrijgestelden" te geven in onze blauwe zones Ruisbroek, Rink en Weerstandsplein (Negenmanneke) zodat zij onbeperkt in de tijd kunnen parkeren.
Daarnaast kunnen erkende autodeelorganisaties met eigen vloot voor hun geregistreerde voertuigen een vaste standplaats aanvragen. Hier kunnen zij parkeren zonder beperking van de parkeertijd. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord "autodelen".
Tevens is het de intentie om op basis van dit reglement in een volgende fase en op korte termijn ook verschillende autodeelorganisaties aan te schrijven. Door in te tekenen bieden we hen de mogelijkheid om een voorstel te doen om één of meerdere deelwagens op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw te voorzien.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het gemeentelijk reglement autodelen, waarvan de tekst integraal deel uitmaakt van onderhavig besluit, wordt goedgekeurd.
Wegens het stopzetten van zijn activiteiten stelt het college van burgemeester en schepenen ter vervanging van Thomas D'Hoker, destijds coördinator Intergemeentelijke Onroerende Erfgoeddienst, volgende deskundige voor:
De nieuwe deskundige heeft een gemotiveerde kandidaatstelling met C.V. ingediend.
Volgende verenigingen stellen een vervanger van hun vertegenwoordiger voor:
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, art. 1.3.3.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, dd. 19/05/2000 en latere wijzigingen
De aangepaste samenstelling van de Gecoro wordt als volgt goedgekeurd:
Als voorzitter en deskundigen:
Als vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen:
In de zitting van 12 december 2013 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed met de provincie Vlaams-Brabant inzake dienstverlening van de erosiecoördinator.
Via briefwisseling laat de provincie weten dat ze haar uurtarief voor erosiecoördinatie zal wijzigen. Er wordt sinds 2010 gewerkt met een uurtarief van €40,00. Dit uurtarief is nooit gewijzigd, wat niet langer marktconform is. Daarom heeft de deputatie op 6 juli 2023 beslist om het uurtarief vanaf 1 september 2023 op € 60,00 vast te leggen. Tegelijkertijd heeft de deputatie beslist dat dit uurtarief jaarlijks met 2% verhoogd wordt, zij het dat de provincie kan beslissen om de verhoging niet door te voeren.
Decreet lokaal bestuur, artikel 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse Regering van 8/05/2009 over de erosiebestrijding, gewijzigd bij:
De gemeenteraad neemt kennis van de herwerkte afsprakennota erosiecoördinator met de provincie Vlaams-Brabant.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw ondertekent de herwerkte afsprakennota met de Provincie Vlaams-Brabant inzake dienstverlening van de erosiecoördinator. De kost voor deze dienstverlening bedraagt €60,00 per uur met een geraamde tijdsbesteding van 112 uren per jaar.
De aangepaste afsprakennota erosiecoördinator maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Aan de gemeenteraad worden de nieuwe tarieven voor het taalstimulerend aanbod in 2024 voorgelegd. Alle activiteiten worden gekoppeld aan de UiTPAS zodat pashouders aan het kansentarief kunnen deelnemen.
Voor 2024 worden volgende initiatieven voorzien:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten
Vlaams inburgerings- en integratiedecreet 7 juni 2013
Meerjarenplan 2020-2025
De gemeenteraad keurt de tarieven voor het taalstimulerend aanbod voor de krokusvakantie 2024 als volgt goed:
De gemeenteraad keurt de tarieven voor het taalstimulerend aanbod voor de herfstvakantie 2024 als volgt goed:
Naar aanleiding van de overheveling van gemeentelijke taken inzake parkeerbeleid naar een private concessie en de nieuwe regels sinds 1 september 2023 bij laattijdige betaling door consumenten, moet het retributiereglement voor parkeren in de blauwe zone aangepast worden.
De wijzigingen zijn eigenlijk beperkt tot:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 5 juni 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en met name artikel 27 quinquies over het gebruik van de wielklem.
Wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht en alle latere wijzigingen.
Wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid en het koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd cfr. bijlage.
Huidig reglement heft alle vorige reglementen betreffende hetzelfde onderwerp, in casu de gemeenteraadsbeslissing van 28 september 2023 op.
De gemeenteraad heeft de rekening van de gemeente 2022 vastgesteld op 29 juni 2023.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen en werd goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 332 §1, derde lid.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022.
Los van de verplichting inzake leegstandsbestrijding in kader van de intergemeentelijke samenwerking Woonbeleid Zennevallei, blijft het wenselijk om langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeente te voorkomen en te bestrijden. Dit gezien de negatieve maatschappelijke gevolgen dat leegstand met zich mee kan brengen.
De meerderheidsfractie, N-VA/CD&V, dient een amendement in en dit naar aanleiding van de opmerking betreffende wat wordt bedoeld met “lineair” gegeven tijdens de commissie BAO op 13 december 2023 bij bespreking van dit punt.
Aanpassing artikel 9 reglement leegstand als volgt:
Per bijkomende nieuwe termijn van twaalf maanden dat het gebouw of de woning op de inventaris
staat wordt de belasting verhoogd met het betreffende basisbedrag (1.500,00 euro voor een
gebouw of eengezinswoning; 250,00 euro voor een kamer en 1.000,00 euro voor elke andere
woning). De belasting bedraagt maximaal 15.000 euro.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, hierna Decreet grond- en pandenbeleid genoemd.
Het besluit Vlaamse regering van 10 juli 2009 houdende nadere regelen betreffende het leegstandsregister en houdende wijzigingen van het besluit Vlaamse regering 2 april 1996 betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen.
Het decreet van 14 oktober 2016 ‘houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen’, dat artikel 2.2.6 tot en met artikel 2.2.9 inzake leegstand van het Decreet grond- en pandenbeleid wijzigt.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Stemming over het amendement:
Met 20 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Marc De Bosscher, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Raymond Stiens, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Daniel De Maeght, Guy Jonville, An Speeckaert), 5 onthoudingen (Jean Cornand, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Eddy Longeval)
Stemming over het ontwerpbesluit:
Met 19 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Marc De Bosscher, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Raymond Stiens, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Guy Jonville, An Speeckaert), 4 stemmen tegen (Jean Cornand, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul), 2 onthoudingen (Eddy Longeval, Daniel De Maeght)
Stemverklaring van de PF fractie: De PF gaat akkoord met het reglement in zijn geheel. De fractie is zeker niet tegen leegstandsbestrijding. We zijn niet tegen het principe van opleggen van een boete voor overtreders. Maar het maximumbedrag van € 15.000 is overdreven en daarom stemt de PF tegen.
Reglement registratie en belasting van leegstaande woningen en gebouwen als bijlage wordt goedgekeurd.
De aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan 2020-2025 door de raad van bestuur van het AGB.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC van de lokale en provinciale besturen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing nr. 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed.
De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en OCMW Sint-Pieters-Leeuw werd opgesteld en toegelicht tijdens de commissie van 13 december 2023.
De gemeente en OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben elk hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan.
De OCMW-raad moet eerst zijn aandeel vaststellen, vervolgens moet de gemeenteraad het gemeentelijk aandeel van het meerjarenplan vaststellen en tot slot moet de gemeenteraad het volledige meerjarenplan goedkeuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC van de lokale en provinciale besturen.
De gemeenteraad keurt haar eigen deel in de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 goed.
De gemeenteraad keurt het aandeel van het OCMW, dat eerst door de OCMW-raad werd goedgekeurd, goed.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst een perceel grond aan te kopen in de Pastorijstraat, gelegen langs de linkerzijde van de parking van het gemeentehuis, en eigendom van familie VAN OBBERGHEN.
Het perceel is kadastraal gekend als Sint-Pieters-Leeuw, 3e afdeling, sectie I, nr. 134T en heeft een kadastrale oppervlakte van 14a19ca.
Het perceel ligt volgens het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Sint-Pieters-Leeuw Centrum - art. 3 in gebied voor gemeenschapsvoorzieningen. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw kan dit perceel aanwenden voor diverse doeleinden in het kader van het algemeen welzijn van de bevolking, bijvoorbeeld uitbreiding van de parking aan het gemeentehuis, bouwen van een gebouw nuttig voor de gemeentelijke diensten, enzovoort.
Het goed werd geschat door een erkende landmeter-expert, de heer André CULUS, op 297.990,00 euro. Conform de vigerende wetgeving houdende onroerende transacties door lokale besturen is de schattingsprijs tevens de maximumprijs die het bestuur voor deze aankoop kan betalen. In een eenzijdige verkoopbelofte d.d. 12 oktober 2023 verklaarden de eigenaars hun goed aan de gemeente te willen verkopen tegen een prijs van 276.705,00 euro.
Gelet op het voorgaande wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de aankoop van voormelde grond goed te keuren. Onder voorbehoud van goedkeuring van de aankoop door de gemeenteraad zal in uitvoering van deze beslissing door het college van burgemeester en schepenen een notaris worden aangesteld voor de opmaak van de verkoopakte.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming ("Bodemdecreet”) van 27 oktober 2006, art. 101 e.v.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een perceel grond, gelegen te Pastorijstraat langs de linkerzijde van de parking aan het gemeentehuis en gekend ten kadaster als Sint-Pieters-Leeuw, 3e afdeling, sectie I, nr. 134T, voor een totaalbedrag van € 276.705,00.
De gemeenteraad dient de nominatieve gemeentelijke toelagen voorzien in het meerjarenplan 2024 goed te keuren.
Lijst nominatieve toelagen 2024:
Toelage aan de politiezone Zennevallei | € 3.916.172,06 |
Toelage aan de hulpverleningszone Vlaams-Brabant West | €
1.805.844,00 |
Toelage aan het cultureel centrum coloma vzw | €
360.000,00 |
Toelage aan het AGB Sint-Pieters-Leeuw | €
705.000,00 |
Toelage aan kerkfabriek OLV ten Hemel Opgenomen | €
22.799,40 |
Toelage aan kerkfabriek Sint Lutgardis | €
12.600,38 |
Toelage aan kerkfabriek Jan Ruusbroec | €
2.407,97 |
Investeringstoelage hulpverleningszone | €
179.073,00 |
Investeringstoelage politiezone | €
284.106,66 |
Investeringstoelage kerkfabriek Sint-Lutgardis | €
10.000,00 |
Toelage aan vriendenkring Leeuwse collega's | €
620,00 |
Toelage aan vriendenkring gepensioneerde gemeente en OCMW-collega's | € 620,00 |
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de nominatieve gemeentelijke toelagen voor 2024 goed.
Toelage aan de politiezone Zennevallei | €
3.916.172,06 |
Toelage aan de hulpverleningszone Vlaams-Brabant West | €
1.805.844,00 |
Toelage aan het cultureel centrum coloma vzw | €
360.000,00 |
Toelage aan het AGB Sint-Pieters-Leeuw | €
705.000,00 |
Toelage aan kerkfabriek OLV ten Hemel Opgenomen | €
22.799,40 |
Toelage aan kerkfabriek Sint Lutgardis | €
12.600,38 |
Toelage aan kerkfabriek Jan Ruusbroec | €
2.407,97 |
Investeringstoelage hulpverleningszone | €
179.073,00 |
Investeringstoelage politiezone | €
284.106,66 |
Investeringstoelage kerkfabriek Sint-Lutgardis | €
10.000,00 |
Toelage aan vriendenkring Leeuwse collega's | €
620,00 |
Toelage aan vriendenkring gepensioneerde gemeente en OCMW-collega's | € 620,00 |
De lijst met nominatieve toelagen voor 2023, cfr. gemeenteraad van 23 december 2022 wordt aangepast als volgt :
Toelage vriendenkring gepensioneerde gemeente en OCMW-collega's | € 620,00 |
Het huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst, die ouders onderteken wanneer opvang start, wijkt voor de noodopvang af op volgende rubriek:
Dit addendum vervangt specifieke bepalingen in het bestaande Huishoudelijk Reglement van de gemeentelijke kinderopvang, met betrekking tot de organisatie van noodopvang. In gevallen waarin geen specifieke vermelding wordt gemaakt, blijven de bepalingen uit het Huishoudelijk Reglement van kracht (bijlage).
Bijkomend werd een aangepaste schriftelijke overeenkomst opgemaakt (bijlage).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde addendum (huishoudelijk reglement) en schriftelijke overeenkomst.