De notulen van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-rmw-van-29-juni-2023
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32 volgens artikel 74 DLB.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot 44.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van 29 juni 2023 goed.
Het OCMW Sint-Pieters-Leeuw wenst haar bouwgrond gelegen te 1700 Dilbeek, in de Doylijkstraat 99, te verkopen met lokale binding. Het goed is kadastraal gekend onder Dilbeek, 4e afdeling, sectie D, nr. 4e met een kadastrale oppervlakte van 14a 70ca of 1470m².
Rekening houdende met het (geactualiseerde) schattingsverslag, opgesteld op 5 september 2023 door landmeter-expert André Culus, beëdigd landmeter-expert voor de REA Brussel, LAN 04 0983, wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgesteld om de minimumverkoopprijs vast te leggen op 250.000,00 euro.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in zitting van 29 september 2022 een algemeen kader goed betreffende de verkoop van onroerende goederen van het lokaal bestuur met lokale binding. Het doel van dit algemeen kader is om onroerende goederen van het lokaal bestuur met voorrang te verkopen aan natuurlijke personen die op zoek zijn naar een eerste woning en die een sterke maatschappelijke en socioculturele binding hebben met de gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Het OCMW vroeg, specifiek voor deze verkoop, in een brief gericht aan het college van burgemeester en schepenen van Dilbeek of Dilbeek verkiest dat het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw het goed openbaar verkoopt, dan wel met het algemeen kader inzake lokale binding met de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de voorwaarden die in dit kader werden opgenomen, mag uitbreiden met de gemeente Dilbeek.
Op 5 juli 2023 ontving het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw de collegebeslissing van 3 juli 2023 van de gemeente Dilbeek. Het college van burgemeester en schepenen van Dilbeek ging akkoord dat bij de verkoop van bovenvermeld perceel, de voorwaarden uit het algemeen kader houdende de verkoop van onroerende goederen met lokale binding, worden uitgebreid naar lokale binding met de gemeente Dilbeek.
De collegebeslissing van 3 juli 2023 van de gemeente Dilbeek wordt als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de verkoop van de bouwgrond in de Doylijkstraat conform het algemeen kader houdende de verkoop van onroerende goederen van het lokaal bestuur met lokale binding, goed te keuren.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming d.d. 27 oktober 2006 ('het Bodemdecreet').
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verkoop via een onderhandse verkoopprocedure van een onroerend goed gelegen te 1700 Dilbeek, Doylijkstraat 99, en kadastraal gekend onder Dilbeek, 4e afdeling, sectie D, nr. 4e.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om voornoemd onroerend goed te koop aan te bieden tegen een minimumverkoopprijs van 250.000,00 euro.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om voornoemd onroerend goed te verkopen conform het algemeen kader houdende de verkoop van onroerende goederen van het lokaal bestuur met lokale binding, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 september 2022.
Het college van burgemeester en schepenen van Dilbeek ging akkoord dat bij de verkoop van voornoemd onroerend goed door het OCMW van Sint-Pieters-Leeuw, de voorwaarden uit het algemeen kader houdende de verkoop van onroerende goederen met lokale binding, worden uitgebreid naar een lokale binding met de gemeente Dilbeek.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Bij e-mail en aangetekende zending van 14 juli 2023 werd het OCMW opgeroepen tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023, met het oog op het doorvoeren van een wijziging van de statuten van Cipal dv.
De oproepingsbrief van 14 juli 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 bevat volgende agendapunten:
1. Wijziging van de statuten
De toelichtende nota bij de agenda van de buitengewone algemene vergadering.
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal dv werd goedgekeurd in de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023.
De statuten van Cipal dv moeten gewijzigd worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van de vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal dv te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal dv en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigingen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De raad van bestuur van Cipal dv stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren zodat de raad voor maatschappelijk welzijn kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2021 werd raadslid Lucien Wauters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 werd raadslid Wim Peeters aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 427.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De huidige statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 betreffende aanduiding van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2021 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van effectief vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal dv (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal dv) goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal dv (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal dv) goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal dv overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal dv om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan de volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv.
Overwegende dat het OCMW deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd, dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd.
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt.
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland Intercommunale op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd.
Bij brief van 22 augustus 2023 stelt Haviland Intercommunale de deelnemers in kennis van het voorstel van statutenwijziging.
De agenda van de Buitengewone Algemene vergadering van Haviland Intecommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 omvat ondermeer volgend agendapunt:
De raad voor maatschappelijk welzijn moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari werd raadslid Wim Peeters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Ann De Ridder als plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de artikelen 427 en 432.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
De van kracht zijnde statuten van Haviland Intercommunale zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, in zonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel van statutenwijziging van Haviland Intercommunale zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 19 juni 2023 goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik of via e-mail: info@haviland.be.
De aankoopcentrale CREAT, met bestuurszetel te 9000 Gent, Stopstraat 1, heeft een raamovereenkomst voorzien voor het leveren van medisch materiaal. Deze opdracht werd gegund aan Arseus Medical. Ze werd georganiseerd via de de openbare procedure en werd bekendmaking in het Bulletin der Aanbestedingen en het Publicatieblad van de Europese Unie.
Dit raamcontract werd georganiseerd als aankoopcentrale. Dit betekent dat CREAT fungeert als tussenpersoon door het sluiten van een raamovereenkomst die door de aanbestedende overheden kunnen gebruikt worden. Door toe te treden tot dit raamcontract is het lokaal bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat er een contractuele band tussen het lokaal bestuur en de dienstverlener Arseus Medical. Het lokaal bestuut kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen.
Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het lokaal bestuur:
Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is. Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering').
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing').
De gemeenteraad gaat akkoord met de aansluiting bij de "raamovereenkomst voor het leveren van medisch materiaal", waarbij CREAT optreedt als aankoopcentrale, overeenkomstig de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat de "raamovereenkomst voor het leveren van medisch materiaal”, via CREAT als aankoopcentrale, werd toegewezen aan de firma Arseus Medical.
Het college voor burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Het Vlaams EnergieBedrijf nv, met bestuurszetel te 1000 Brussel, Havenlaan 88 bus 301, heeft een raamovereenkomst voorzien voor een studieopdracht relighting. Deze diensten gebeuren volgens verschillende fases. Ze werden georganiseerd via de openbare procedure.
Door toe te treden tot dit raamcontract is het lokaal bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat er een contractuele band tussen het lokaal bestuur en de dienstverlener die zal worden toegewezen door het Vlaams EnergieBedrijf. Het lokaal bestuur kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen.
Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het lokaal bestuur:
• men kan gebruik maken van dit raamcontract waardoor men is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
• op grond van de gesloten raamovereenkomst zal de weerhouden inschrijver tijdens de looptijd ervan dezelfde voorwaarden ook aanbieden aan eventuele toekomstige afnemers, zoals het lokaal bestuur;
• doordat men zelf geen gunningsprocedure moet voeren, levert dit een besparing aan tijd en geld op;
• men kan gebruik maken van de expertise van een andere organisatie/ aanbestedende overheid;
• de prijzen zijn door schaalgrootte van de aanbestedingen gunstiger;
• de behoeftes van de gemeente stemmen voldoende overeen met de bepalingen in het bestek.
Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is. Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering').
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing').
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aansluiting bij de “Raamovereenkomst voor studieopdracht voor de verledding van WZC Zilverlinde”, dat werd uitgeschreven door het Vlaams EnergieBedrijf, overeenkomstig de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek EE-2021-O-027.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat de "raamovereenkomst voor studieopdracht voor de verledding WZC Zilverlinde”, werd toegewezen aan 5 studiebureaus en zal worden toegewezen overeenkomst het bestek.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
In het kader van de opdracht “Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk” werd een bestek met nr. 2023-389 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 247.933,88 excl. btw of € 300.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-389 en de raming voor de opdracht “Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in dit besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 247.933,88 excl. btw of € 300.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6132600/01/0115 (actie/raming RA300104) en in het budget van de volgende jaren.
Om de contractuele verhouding tussen de Groep van Assistentiewoningen (GAW) Zuunhof en de toekomstige bewoners vast te leggen dient er een opnameovereenkomst en een afsprakennota te worden opgemaakt. De opnameovereenkomst werd reeds goedgekeurd in juni 2023. Het ontwerp van afsprakennota wordt hierbij ook voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Deze afsprakennota moet maar op het moment van opname aan de bewoner worden overhandigd.
De interne afsprakennota omvat diverse verplichte elementen, die in het document werden verwerkt, met name:
1° de identificatie- en contactgegevens van de groep van assistentiewoningen, de beheersinstantie en de initiatiefnemer ervan;
2° het erkenningsnummer van de groep van assistentiewoningen;
3° de contactgegevens en de bereikbaarheid van de woonassistent;
4° de bijzondere verblijfsvoorwaarden;
5° de regels over het houden van huisdieren;
6° de procedure bij brand en ernstige gebeurtenissen met impact op de dagelijkse werking;
7° de procedure bij grensoverschrijdend gedrag;
8° de omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot het verbreken of opzeggen van de overeenkomst en de procedure voor opzegging of verbreking en de opzeg- of verbrekingsvergoeding zoals vermeld in de schriftelijke overeenkomst;
9° de wijze waarop en door wie het noodoproepsysteem en de crisiszorg en overbruggingszorg worden georganiseerd, en of die worden aangerekend en op welke wijze;
10° de wijze waarop individuele en collectieve participatie van de bewoner in de werking van de voorziening wordt georganiseerd, met inbegrip van de samenstelling en het functioneren van de gebruikersraad;
11° de procedure voor de behandeling van suggesties, opmerkingen en klachten en de contactgegevens van de persoon aan wie ze kunnen worden meegedeeld;
12° een verwijzing naar de instanties die toezicht uitoefenen op de erkenning van de groep van assistentiewoningen en een verwijzing naar de toepasselijke erkenningsvoorwaarden.
Een aantal van deze gegevens (met name de gegevens van de woonassistent, het erkenningsnummer en de gegevens van de dienstverleners van crisis- en overbruggingszorg) zijn op heden nog niet gekend. Voorgesteld wordt het vast bureau te machtigen om deze bij te voegen, zodra deze gekend zijn.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van mantelzorgers en gebruikers.
De interne afsprakennota voor GAW Zuunhof, zoals gevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd.
Het vast bureau wordt gemachtigd om de volgende gegevens later toe te voegen:
OCMW Sint-Pieters-Leeuw sloot op 11 juni 2019 een aankoop-/verkoopbelofte (de “Overeenkomst”) met IPON en I&S CONSTRUCT (de “Private partij”), m.b.t. een projectzone met (o.a.) op te richten assistentiewoningen en parking (de “Onroerende Goederen”). Eind september deelde de Private partij mee dat de opschortende voorwaarden uit de Overeenkomst niet meer tijdig kunnen worden vervuld en er geen geldige koop-verkoopovereenkomst meer tot stand kan komen. Gelet de huidige economische marktomstandigheden (o.a. sterke stijging van de bouwkosten), achtte de Private partij het onmogelijk om de Onroerende Goederen (tijdig) te realiseren en te vervreemden aan de initiële prijs uit de Overeenkomst.
Na het inwinnen van juridisch advies bleken de juridische slaagkansen om van de Private partij een uitvoering van de initiële afspraken af te dwingen onzeker. Op basis van soortgelijke precedenten uit recente rechtspraak kan immers niet volledig worden uitgesloten dat het OCMW in geval van een juridisch conflict zou kunnen worden verplicht door een rechter tot heronderhandeling of matiging van de huidige contractuele afspraken, en dit op basis van de rechtsbeginselen van het verbod op rechtsmisbruik resp. de uitvoering ter goeder trouw van overeenkomsten.
De Private partij was echter bereid de Onroerende Goederen te realiseren en te vervreemden mits herziening van de contractuele modaliteiten. De ideale ligging van de projectzone van de Private partij (belendend aan en met doorsteek naar het huidige Woonzorgcentrum Zilverlinde), evenals het feit dat de oprichtingswerken voor het complex van assistentiewoningen reeds zijn gevorderd en de opportuniteit voor het OCMW om -op dergelijke korte termijn- een nieuw complex assistentiewoningen in Sint-Pieters-Leeuw te kunnen aanbieden, maken dat de Private partij zich in een unieke positie bevindt om de Onroerende Goederen aan het OCMW te verkopen. Aldus werden er gesprekken opgestart met de Private partij, niettemin rekening houdend met het voorziene financiële budget voor het OCMW.
Op basis van voornoemde gesprekken werd een principeovereenkomst voorgelegd aan en goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van januari 2023. Hierin werd voorzien in twee pistes: één waarbij een (publieke) partner samen met het OCMW het geheel van de GAW Zuunhof zou aankopen, en een tweede waarbij 15 assistentiewoningen door de ontwikkelaar publiek zouden worden verkocht. In beide scenario's zouden er 30 assistentiewoningen worden aangeboden, met één beheerder en met dezelfde prijzen voor gelijkaardige woningen, ongeacht de eigenaar. Voor alle 30 assistentiewoningen zal het toewijzingsreglement van het OCMW van toepassing zijn, met uitzondering van de private assistentiewoningen die door de eigenaar(s) zelf zouden worden bewoond.
Begin april 2023 werd duidelijk dat piste twee van toepassing zou worden. Op basis van deze piste werd een definitieve koopovereenkomst opgesteld, die wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Deze vervangt alle vorige overeenkomsten tussen het OCMW en de ontwikkelaar. Tevens van toepassing hierop zijn de hoofd- en deelbasisaktes van de mede-eigendommen die reeds notarieel werden verleden.
Het aan te kopen deel van de GAW Zuunhof zal bestaan uit volgende elementen:
De eigendom zal pas overgaan naar het OCMW vanaf de notariële akte, die zal verleden worden binnen 1 maand na de voltooiing van de onroerende goederen, uiterlijk 30 april 2024. Vanaf 1 juni 2024 zullen deze dan kunnen worden uitgebaat als groep van assistentiewoningen.
Burgerlijk wetboek, o.a. artikel 5.74 en Boek 3 'Goederen'.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aankoop van de GAW Zuunhof, conform de bepalingen vastgesteld in de koopovereenkomst die integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed.
Het bestuur verklaart het in artikel 1 vermelde onroerend goed aan te kopen voor openbaar nut.
Naar aanleiding van een aantal wijzigingen in de geldende regelgeving, moeten de opnameovereenkomst en de afsprakennota van het woonzorgcentrum worden aangepast, met name:
Van de gelegenheid wordt tevens gebruik gemaakt om een aantal andere wijzigingen door te voeren:
De aanpassingen ten gevolge het nieuwe MB tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs werden al toegepast vanaf 1 september 2023, de overige wijzigingen aan de opnameovereenkomst zullen worden toegepast vanaf 1 oktober 2023. De afsprakennota wordt aangepast met ingang van 1 januari 2024, zodat de bewoners op voorhand kunnen worden ingelicht van de aanpassing ervan.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Het besluit van 28/6/2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
Het ministerieel besluit van 7 juni 2023 tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs, de extra vergoedingen en de voorschotten ten gunste van derden aangerekend in de woonzorgcentra en de centra voor kortverblijf type 1
De opnameovereenkomst voor het woonzorgcentrum, zoals gevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd met ingang van 1 oktober 2023.
De opnameovereenkomst voor het centrum voor kortverblijf, zoals gevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd met ingang van 1 oktober 2023.
De afsprakennota voor het woonzorgcentrum en het centrum voor kortverblijf, zoals gevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd met ingang van 1 januari 2024.