Terug
Gepubliceerd op 31/05/2023

Notulen  gemeenteraad

do 27/04/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens

Agendapunten

HD 1.

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing

Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
HD 1.

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing
1.

2023_GR_00053 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 30 maart 2023 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
1.

2023_GR_00053 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 30 maart 2023 - Beslissing

2023_GR_00053 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 30 maart 2023 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0005
Aanleiding en motivering

De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 maart 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

De notulen zijn raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/notulen-gemeenteraad-van-30-maart-2023

De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.

De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-30-maart-2023

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van deel 2, titel 1, hoofdstuk 1 uit het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 30 maart 2023 goed.

2.

2023_GR_00054 - Kennisgeving houdende ontslag uit CD&V fractie - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
2.

2023_GR_00054 - Kennisgeving houdende ontslag uit CD&V fractie - Kennisgeving

2023_GR_00054 - Kennisgeving houdende ontslag uit CD&V fractie - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Aan de gemeenteraad wordt kennis gegeven van het schrijven van 4 april 2023 van mevrouw An Speeckaert waarin zij meedeelt ontslag te nemen uit de CD&V fractie en voortaan als onafhankelijke te zetelen.

Mevrouw An Speeckaert werd op 3 januari 2019 geïnstalleerd als raadslid namens de fractie CD&V en zij werd voorgedragen als schepen.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt er akte van dat mevrouw An Speeckaert ontslag neemt uit de CD&V fractie en voortaan als onafhankelijke zetelt in de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.

3.

2023_GR_00067 - Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
3.

2023_GR_00067 - Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen - Beslissing

2023_GR_00067 - Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0004
Aanleiding en motivering

De aanpassing van artikel 4 van het huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De overgangsbeslissing vervalt (deze hield in dat een niet-geconcedeerde begraving niet kon worden omgezet in een concessie behalve tijdens de eerste 3 jaren na het overlijden) . Een niet-geconcedeerde teraardebestelling kan worden omgezet in een concessie vanaf de periode van bekendmaking (aanplakking) van het verval van dit niet-geconcedeerd graf en mits betaling van de geldende retributie.

Juridische gronden

Het decreet van 16 januari 2004  betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging en latere wijzigingen en de uitvoeringsbesluiten.

De omzendbrief BA 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten.

Besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria.

Wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed. Het vervangt alle voorgaande.

Artikel 2

Dit reglement gaat in voege op 1 mei 2023.

4.

2023_GR_00055 - Toetreding tot de aankoopcentrale C-Smart van Cipal dv - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
4.

2023_GR_00055 - Toetreding tot de aankoopcentrale C-Smart van Cipal dv - Beslissing

2023_GR_00055 - Toetreding tot de aankoopcentrale C-Smart van Cipal dv - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0014
Aanleiding en motivering

De gemeente Sint-Pieters-Leeuw is geïnteresseerd in een aantal raamovereenkomsten in het aanbod van aankoopcentrale C-smart. Het is een organisatie die lokale besturen helpt bij alle uitdagingen van de digitale transformatie. Zij bieden interessante raamovereenkomsten aan zoals o.a. rond lokale e-inclusie, een Smart City Cloud platform en Geografische Informatiesystemen (GIS). Daarnaast adviseren zij ook rond digitalisering en IT-investeringen en bewerkstelligen veilige informatiestromen, en dit in het kader van smart cities en slimme technologie.

Om te kunnen afnemen van de raamovereenkomsten van C-smart, moet de gemeente eerst toetreden tot de aankoopcentrale. C-smart fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamcontracten die door aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt. Door toe te treden tot de aankoopcentrale en vervolgens tot specifieke raamcontracten van C-smart, wordt de gemeente vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. 

C-smart is eigenlijk de merknaam voor de eigen dienstverlening van Cipal dv. Cipal dv levert namelijk proces- en beleidsondersteunende diensten, ondersteunt innovatieprojecten, faciliteert samenaankopen en adviseert lokale overheden in Vlaanderen inzake informatieveiligheid en strategisch informatiemanagement. Deze dienstverlening wordt aangeboden onder de merknaam C-smart en beoogt de tastbare ondersteuning van de digitale transformatie van lokale overheden en een betekenisvolle bijdrage aan de uitbouw van een slimme data-economie in Vlaanderen. Midden 2015 nam de raad van bestuur van Cipal dv beslissingen inzake de kerntaken en strategische (her)positionering van de vereniging. De raad van bestuur besliste om met C-smart lokale besturen te verenigen en vanuit één stem hun belangen op vlak van digitalisering, IT en smart cities te behartigen. C-smart creëert een community van lokale besturen, kennisinstellingen, bedrijfsleven en burgers, waar ontmoeting en kennisuitwisseling centraal staan.

Door toe te treden tot de aankoopcentrale en vervolgens gebruik te maken van de raamcontracten in het aanbod van C-smart, zal het lokaal bestuur worden ontzorgd van de werklast en de tijd die overheidsopdrachten vereisen. Zij vereenvoudigen de administratie en maken het hele proces minder complex door alle kennis en know how te centraliseren. Door gebruik te maken van de raamovereenkomsten van C-smart, kan het lokaal bestuur interessantere voorwaarden verkrijgen door de grotere aankoopvolumes.  

Als lokaal bestuur volstaat het om aan te sluiten bij de C-smart aankoopcentrale om eenvoudig en conform de wet op de overheidsopdrachten van de raamcontracten te kunnen afnemen. Dit blijft volledig vrijblijvend en zonder aankoopverplichting. 

Bovendien is aansluiting bij C-smart volledig gratis.

Om voormelde redenen adviseert de juridische dienst om toe te treden tot de aankoopcentrale C-smart.

Juridische gronden

De wet d.d. 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.

De wet d.d. 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47.

Het decreet over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen, art. 40-41 en 386.

Het koninklijk besluit d.d. 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering') en alle latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit d.d. 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing') en alle latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot C-Smart, een aankoopcentrale met een ruim aanbod aan interessante raamcontracten rond o.a. digitalisering, IT, slimme technologie en smart cities.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

5.

2023_GR_00063 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 23 juni 2023 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
5.

2023_GR_00063 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 23 juni 2023 - Beslissing

2023_GR_00063 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 23 juni 2023 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

De gemeente is aangesloten bij Iverlek.

Bij aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering. Deze zal worden gehouden op vrijdag 23 juni 2023 om 18 uur in Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 in 1702 Groot-Bijgaarden.

De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.

In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Gust Crabbe aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Tiebout als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Iverlek gedurende de huidige legislatuur.

De aangetekende oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek van 23 juni 2023 bevat volgende agendapunten: 

  1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2022.
  5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Statutaire mededelingen.
Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.

De statuten van Iverlek.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek van 23 juni 2023, bezorgd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023, goed.

Artikel 2

In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 23 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Iverlek, ter attentie van het secretariaat via e-mail: vennootschapssecretariaat@fluvius.be

6.

2023_GR_00064 - Haviland - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de gewone algemene vergadering van 21 juni 2023 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
6.

2023_GR_00064 - Haviland - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de gewone algemene vergadering van 21 juni 2023 - Beslissing

2023_GR_00064 - Haviland - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de gewone algemene vergadering van 21 juni 2023 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

De gemeente is aangesloten bij Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgische Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

Haviland als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.

Bij e-mail van 30 maart 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op woensdag 21 juni 2023 om 18 uur in de kantoren  in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik.

De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.

In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Wim Peeters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Ann De Ridder als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Haviland gedurende de huidige legislatuur.

De  oproepingsmail van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland van 21 juni 2023 bevat volgende agendapunten:

1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 20 december 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022.
3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41).
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41).
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2022: goedkeuring (art. 41).
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34).
7. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41).
8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (art. 8).
9. Varia.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

De statuten van Haviland.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland van 21 juni 2023, overgemaakt per e-mail van 30 maart 2023, goed.

Artikel 2

De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van Haviland van 21 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Haviland , Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik of via e-mail: info@haviland.be

7.

2023_GR_00065 - Riobra - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 28 juni 2023 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
7.

2023_GR_00065 - Riobra - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 28 juni 2023 - Beslissing

2023_GR_00065 - Riobra - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 28 juni 2023 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

De gemeente is aangesloten bij Riobra.

Bij aangetekend schrijven van 27 maart 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering. Deze zal worden gehouden op woensdag 28 juni 2023 om 18 uur in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 in 3210 Lubbeek.

De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.

In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd schepen Bart Keymolen aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Wim Peeters als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Riobra gedurende de huidige legislatuur.

De aangetekende oproepingsbrief van 27 maart 2023 tot de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 28 juni 2023 bevat volgende agendapunten:

  1. Goedkeuring van het voorstel tot verlenging van de duurtijd van Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 met o.m. goedkeuring van het evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging in de voorbije vier jaar en van het ondernemingsplan voor de periode 2023-2027.
  2. Statutenwijzigingen:
    • Kennisneming bijzonder verslag van de raad van bestuur met staat van activa en passiva per 31 december 2022 – in het kader van artikel 413 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen – ter verantwoording van de wijziging van het voorwerp.
    •  Goedkeuring van de statutenwijzigingen.
  3. Verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte vast te stellen.
  4. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
  5. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2022. 
  7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
  8. Activiteit rioleringen – wijziging deelnemerschap.
  9. Statutaire benoemingen.
  10. Benoeming van een commissaris. 
  11. Statutaire mededelingen.

Voorstel tot verlenging van de duurtijd van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037

De opdrachthoudende vereniging Riobra werd opgericht op 25 november 2005 voor een duur van 18 jaar. Deze duur verstrijkt op 24 november 2023.

Refererend aan artikel 6 van de statuten kan Riobra na afloop van deze duur opeenvolgende keren worden verlengd voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar. Riobra kan bijgevolg maximaal verlengd worden tot 24 november 2041.

De overige opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij hebben een duur die verstrijkt op 29 maart 2037. Daarom wordt voorgesteld dat als alternatief voor de maximale verlenging met 18 jaar, de duur van Riobra verlengd wordt tot en met 29 maart 2037. Zodoende zou de duurtijd van elk van de opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij op elkaar worden afgestemd en op dezelfde datum verstrijken in 2037.

Overeenkomstig artikel 423 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, de Algemene vergadering tot een verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen.
De gemeenteraads­beslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de Algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aandienen.
Uiterlijk negentig dagen voor de Algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.

De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de Algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist.  Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de Algemene vergadering.  Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.
De Raad van Bestuur heeft een evaluatierapport opgesteld over de werking van de Opdrachthoudende vereniging tijdens de voorbije vier jaar en eveneens een ondernemingsplan opgesteld voor de komende periode.  Deze documenten bevatten samen de motiveringselementen in functie van het onderzoek van het verlengingsvoorstel.  

Statutenwijzigingen

De voorgestelde statutenwijzigingen hebben vooreerst betrekking op de verlenging van de duurtijd (artikel 6). Daarnaast worden enkele aanpassingen voorgesteld ingevolge gewijzigde regelgeving. Tot slot worden ook een aantal tekstuele correcties en redactionele verfijningen voorgesteld. Door bovenvermelde wijzigingen wordt tevens het voorwerp van Riobra gewijzigd (artikel 3). De Raad van Bestuur heeft hiervoor een bijzonder verslag opgesteld overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Overeenkomstig het Decreet over het Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad onder meer op expliciete wijze zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde verlenging van de tijdsduur van de Opdrachthoudende vereniging (artikel 423) en aan de statutenwijzigingen (artikel 427). 

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.

De statuten van Riobra.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra van 28 juni 2023, bezorgd per aangetekend schrijven van 27 maart 2023, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om een verzoek te formuleren en goed te keuren tot verlenging van de Opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 en haar deelneming in de Opdrachthoudende vereniging Riobra te verlengen voor deze duurtijd na onderzoek van onder meer de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist om zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Riobra met bertekking tot de verlenging van de duurtijd en de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 met uitzondering van de wijziging van de duurtijd die in werking treedt op 28 juni 2023 (onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring van de verlenging door de algemene vergadering van Riobra).

Artikel 4

De gemeenteraad besluit om Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

Artikel 5

In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra op 28 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 28 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 6

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Riobra, ter attentie van het secretariaat via e-mail: vennootschapssecretariaat@fluvius.be

8.

2023_GR_00066 - NV Bedrijvencentrum Zennevallei - Aanduiding effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
8.

2023_GR_00066 - NV Bedrijvencentrum Zennevallei - Aanduiding effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente - Beslissing

2023_GR_00066 - NV Bedrijvencentrum Zennevallei - Aanduiding effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

De gemeente is aangesloten bij de NV Bedrijvencentrum Zennevallei.

In gemeenteraadszitting van 25 maart 2021 werd de heer Johan Persoons (diensthoofd lokale economie) aangesteld als effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van NV Bedrijvencentrum Zennevallei.

Naar aanleiding van de pensionering van de heer Johan Persoons dienen we een nieuwe effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente aan te duiden voor de algemene vergaderingen van NV Bedrijvencentrum Zennevallei, voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Bij geheime stemming:
Als effectief ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente voor de NV Bedrijvencentrum Zennevallei wordt mevrouw Annelien Baes, diensthoofd lokale economie, aangeduid voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 27
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 4
Ongeldige stemmen 0

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de NV Bedrijvencentrum Zennevallei, Bergensesteenweg 709, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.

9.

2023_GR_00060 - 2023-351 - Opmaak RUP Zenneveld - Kleine Kolder - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
9.

2023_GR_00060 - 2023-351 - Opmaak RUP Zenneveld - Kleine Kolder - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2023_GR_00060 - 2023-351 - Opmaak RUP Zenneveld - Kleine Kolder - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Opmaak RUP Zenneveld -   Kleine Kolder” werd een bestek met nr. 2023-351 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,77 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-351 en de raming voor de opdracht “Opmaak RUP Zenneveld -   Kleine Kolder”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in het besluit, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.586,77 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2140007/04/0610.

 

10.

2023_GR_00061 - 2023-355 - Opmaak RUP Laekebeemd - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
10.

2023_GR_00061 - 2023-355 - Opmaak RUP Laekebeemd - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2023_GR_00061 - 2023-355 - Opmaak RUP Laekebeemd - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Opmaak RUP Laekebeemd” werd een bestek met nr. 2023-355 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.  

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-355 en de raming voor de opdracht “Opmaak RUP Laekebeemd”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in het besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2140007/04/0610.

 

11.

2023_GR_00057 - Aankoop CSNestor 2.0 - Goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
11.

2023_GR_00057 - Aankoop CSNestor 2.0 - Goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing

2023_GR_00057 - Aankoop CSNestor 2.0 - Goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

Naar aanleiding van de veroudering van het huidige programma op de dienst Ruimtelijke Ordening, dient de vernieuwde versie, CSNestor 2.0 aangekocht te worden. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor deze opdracht te kiezen voor een in-houseopdracht. Deze aankoop kan gebeuren via een inhouseopdracht bij Cipal Schaubroeck nv. 

Voorgesteld wordt om deze opdracht te gunnen via een in-houseopdracht aan Cipal Schaubroeck nv. Hierbij wordt toepassing gemaakt van artikel 30, §3 van de Wet Overheidsopdrachten. Dit artikel stelt dat een aanbestedende overheid een overheidsopdracht kan plaatsen bij een rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. De aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
  2. Meer dan 80% van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
  3. Er is geen directe participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Aan de drie voorwaarden is voldaan:

De gemeente heeft al deelnemer medezeggenschap bij Cipal Schaubroeck nv en is tevens mede-eigenaar van alle ICT-toepassingen en ICT infrastructuur die Cipal Schaubroeck nv ontwikkelt en/of aanschaft. De gemeente is vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur, die enkel is samengesteld uit vertegenwoordigers van aanbestedende overheden.

  1. Het statutaire doel van Cipal Schaubroeck bestaat in “ de studie, de organisatie en de toepassing ervan ten behoeve van haar deelnemers”.
  2. De vennoten van Cipal Schaubroek zijn uitsluitend publiekrechtelijke rechtspersonen.

 De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 293.262,51 excl. btw of € 354.847,60 incl. 21% btw.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Bovenvermelde opdracht wordt gegund bij wijze van inhouseopdracht.

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend aan de offerte van Cipal Schaubroeck nv voor de aankoop van CSNestor 2.0 tegen de totaalprijs van  € 293.262,51 excl. btw of € 354.847,60 incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2410000/01/0119 en het exploitatiebudget van 2023, onder budgetcode 6130200/01/0119.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

12.

2023_GR_00059 - 2023-350 - Aankoop Geografisch Informatie Systeem - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
12.

2023_GR_00059 - 2023-350 - Aankoop Geografisch Informatie Systeem - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2023_GR_00059 - 2023-350 - Aankoop Geografisch Informatie Systeem - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Aankoop Geografisch Informatie Systeem” werd een bestek met nr. 2023-350 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2023-350 en de raming voor de opdracht “Aankoop Geografisch Informatie Systeem”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in het besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2410000/01/0119 en in het budget van de volgende jaren.

13.

2023_GR_00058 - Afname raamcontract C-Smart "Sitesurvey ANPR" - Lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
13.

2023_GR_00058 - Afname raamcontract C-Smart "Sitesurvey ANPR" - Lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Beslissing

2023_GR_00058 - Afname raamcontract C-Smart "Sitesurvey ANPR" - Lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

De aankoopcentrale C-Smart, met bestuurszetel te 2440 Geel, Cipalstraat 3, heeft een raamovereenkomst voorzien voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving.

Dit raamcontract werd georganiseerd als aankoopcentrale. Dit betekent dat C-Smart fungeert als tussenpersoon door het sluiten van een raamovereenkomst die door de aanbestedende overheden kunnen gebruikt worden. Door toe te treden tot dit raamcontract is het lokaal bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat er een contractuele band tussen het lokaal bestuur en de dienstverleners. Het lokaal bestuur kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen.

Voorgesteld wordt om deze opdracht te gunnen i.h.k.v afname van een raamovereenkomst aan Cipal dv. Hierbij wordt toepassing gemaakt van artikel 43 van de Wet van 17 juni 2016.

Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het lokaal bestuur:

  • men kan gebruik maken van dit raamcontract waardoor men is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
  • op grond van de gesloten raamovereenkomst zal de weerhouden inschrijver tijdens de looptijd ervan dezelfde voorwaarden ook aanbieden aan eventuele toekomstige afnemers, zoals het lokaal bestuur;
  • doordat men zelf geen gunningsprocedure moet voeren, levert dit een besparing aan tijd en geld op;
  • men kan gebruik maken van de expertise van een andere organisatie/ aanbestedende overheid;
  • de prijzen zijn door schaalgrootte van de aanbestedingen gunstiger;
  • de behoeftes van de gemeente stemmen voldoende overeen met de bepalingen in het bestek.

Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is. Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen. 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47. 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering'). 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing'). 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de afname van de Smart City cloud platform, waarbij C-Smart optreedt als aankoopcentrale, overeenkomstig de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek CSMRTI020.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt er kennis van dat de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving werd toegewezen aan de firma Smartville.

Artikel 3

Het college voor burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

14.

2023_GR_00062 - 2023-354 - Verzekeringsportefeuille GEM, OCMW, AGB en PEVA - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
14.

2023_GR_00062 - 2023-354 - Verzekeringsportefeuille GEM, OCMW, AGB en PEVA - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2023_GR_00062 - 2023-354 - Verzekeringsportefeuille GEM, OCMW, AGB en PEVA - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

  • Perceel 1 (Personenverzekeringen), raming: € 231.404,95 excl. btw of € 280.000,00 incl. 21% btw;
  • Perceel 2 (Verzekeringen materiële schade), raming: € 181.818,18 excl. btw of € 220.000,00 incl. 21% btw;
  • Perceel 3 (Verzekeringen Aansprakelijkheid), raming: € 198.347,10 excl. btw of € 240.000,00 incl. 21% btw;
  • Perceel 4 (Verzekeringen Auto ), raming: € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 677.685,93 excl. btw of € 820.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Gemeente Sint-Pieters-Leeuw treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Sint-Pieters-Leeuw, PEVA Sint-Pieters-Leeuw en AGB Sint-Pieters-Leeuw bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Verzekeringsportefeuille GEM, OCMW, AGB en PEVA”, opgesteld door de dienst Aankoop worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 677.685,93 excl. btw of € 820.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Artikel 3

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Gemeente Sint-Pieters-Leeuw optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : OCMW Sint-Pieters-Leeuw, PEVA Sint-Pieters-Leeuw en AGB Sint-Pieters-Leeuw.

Artikel 4

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 5

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget onder budgetcodes 6120300/0190, 6230300/0112.

HD 1.

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Lydie De Smet; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Walter Vastiau
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
HD 1.

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing

2023_GR_00068 - Bijkomend punt gemeenteraad 27 april 2023. Aandacht voor einde Tweede Wereldoorlog - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Op 8 mei 1945 gaf Nazi-Duitsland zich over en kwam er een einde aan de Tweede Wereldoorlog in Europa. Er kwam een eind aan een oorlog, gedreven door fascisme, waarin in België vele duizenden slachtoffers vielen. Donkere jaren in onze Europese geschiedenis, waarin mensen niet vrij waren om te zeggen en te doen wat ze wilden.

Ook in Sint-Pieters-Leeuw werden inwoners afgevoerd en vermoord om hun afkomst, geloof, geaardheid of drang naar vrijheid. Maar er werden ook inwoners gered: bekend is het verhaal van Zuster Marie Stanislas die veertig kinderen redde, maar er waren ook veel individuele initiatieven van families die kinderen opvingen.

Vandaag is er meer reden dan ooit om deze historische dag te herdenken, zeker nu we in Europa opnieuw met oorlog worden geconfronteerd. Onverdraagzaamheid tegen mensen die anders zijn, lijkt toe te nemen. Opkomen voor vrede en verdraagzaamheid en het vieren van onze vrijheid blijft meer dan ooit nodig. Er gaan stemmen op om van 8 mei opnieuw een officiële feestdag te maken.

Dit voorstel vraagt om in afwachting daarvan alvast als gemeente zelf initiatief te nemen om de gevolgen van fascisme te herdenken en vrijheid, vrede en verdraagzaamheid te vieren.

Het voorstel tot besluit is bewust breed geformuleerd, zodat de gemeente de ruimte en vrijheid krijgt om het idee een invulling te geven, het liefst in samenwerking met politieke fracties, verenigingen en het brede sociaal-culturele middenveld.

Enkele suggesties:

- De gemeente maakt in samenwerking met met de gemeentelijke werkgroep voor Streek- en Volkskunde, de archiefdienst en externe organisaties een zo volledig mogelijk overzicht van alle Leeuwse slachtoffers die in de Tweede Wereldoorlog vielen: Joodse inwoners, verzetsstrijders, militairen, etc.

- Plaatsen in Sint-Pieters-Leeuw die een rol speelden in de Tweede Wereldoorlog worden aangeduid door borden, een wandelroute of struikelstenen.

- De bibliotheek zet op 8 mei boeken over de Tweede Wereldoorlog en de strijd tegen fascisme in de kijker.

- De gemeente biedt een burgerbudget of personele ondersteuning aan activiteiten die inwoners of verenigingen organiseren in het kader van het vieren van het eind van de Tweede Wereldoorlog.

- De scholen in Sint-Pieters-Leeuw worden aangemoedigd om rond 8 mei te werken aan het thema van de Tweede Wereldoorlog, bijvoorbeeld rond de persoon van Zuster Marie Stanislas of families die kinderen opvingen.

- CC Coloma sluit zich aan bij de andere Vlaamse cultuurhuizen om een avondprogramma te voorzien rond de herdenking van de verzetshelden tijdens WOII en de bevrijding van de Duitse bezetting.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Jan Desmeth,  burgemeester zegt dat dit punt werd besproken in de meerderheidsfracties. De burgemeester vraagt of Jeroen bereid is om dit voorstel zonder voorwerp te plaatsen. Indien er toch gestemd wordt, zullen de meerderheidsfracties niet meestemmen. Laat het duidelijk zijn dat we niet tegen de herdenking van WOII zijn,  maar wel omwille van de twee volgende redenen.


De gemeentelijke diensten zijn reeds in 2021 gestart in hun middellange termijn denken met de voorbereiding (met o.a. opzoekingen en archiefwerk) om met publieke manifestaties het einde van WOII 80tig jaar geleden te herdenken en in het daglicht te plaatsen. We willen uit respect voor de diensten en de vrijwilligers van de werkgroep van Streek- en volkskunde die er al 1,5 jaar mee bezig zijn, verder hun rol te laten spelen en niet politiek laten kapen.

Tweede meer inhoudelijk punt. Het voorstel was om dit niet alleen met de inwoners en culturele organisaties te doen maar ook met de politieke fracties. Aan de werkgroep van Streek- en volkskunde werd eveneens ter zake een advies gevraagd. Burgemeester leest een stukje uit het advies voor: “Tenslotte verdient het in deze context ook de aandacht te stellen dat de Werkgroep aan heemkunde doet, aan geschiedschrijving, en hierbij geen politieke stellingnames onderschrijft. Dit zou een precedent zijn, zelfs bij een behoorlijk onbetwiste stelling. We willen niet in een positie geduwd worden dat we zouden moeten gaan verantwoorden waarom we nu wel, een andere keer niet het statement willen onderschrijven. Dat is niet onze rol en het zou slechts onze onpartijdigheid, onze onafhankelijkheid en onze geloofwaardigheid schaden, ook in onze publicaties. Om deze reden zien we onze rol in het kader van de herdenking van WOII dan ook eerder in een samenwerking met de erfgoeddeskundige en de archivaris van de gemeente". (lees: liefst niet politieke fracties).

De burgemeester leest nog een stukje voor uit de nota van de erfgoedcel: "Om een breed gedragen herdenking op poten te zetten, lijkt een apolitieke aanpak noodzakelijk. Een vredesboodschap uitdragen is voor iedereen belangrijk en willen we niet vermengen met politiek. De bevoegde schepen heeft ons wel gevraagd om iets te doen naar aanleiding van de 80ste verjaardag van het einde van WO II, maar we zijn blij dat ook de bevoegde schepen dit inhoudelijk niet stuurt. Wij zouden dit liefst zo houden.” 

Er is reeds een nauwe samenwerking met de gemeentelijke erfgoedcel om deze herdenking vorm te geven. We willen WO II sereen herdenken en niet politiek kapen. 

Jeroen Steeman juicht toe dat er al gewerkt wordt rond de herdenking van WO II in 2025 en gaat akkoord om het voorstel in te trekken. Hij vraagt om reeds in 2024 acties op kleine schaal met cultuurcentra, scholen etc. op touw te zetten om deze verjaardag reeds voldoende onder de aandacht te brengen.

Repliek burgemeester: 
We doen elk jaar iets rond de herdenking van de wereldoorlogen (8 mei en 11 november – leggen kransen neer, herdenken de gesneuvelden, worden uitgenodigd voor vieringen, …..) maar 2025 wordt een groots event georganiseerd.


Rekening houdend met deze toelichting trekt Jeroen Steeman zijn toegevoegd agendapunt in.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeesters en schepenen om een actieplan op te stellen met als doel om tegen 8 mei 2024 een aantal concrete acties uit te werken rond de herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog. We spreken politieke fracties, verenigingen en het brede sociaal-culturele middenveld aan om hieraan mee te werken.

15.

2023_GR_00052 - Mondelinge vragen - Kennisgeving

Kennis genomen
15.

2023_GR_00052 - Mondelinge vragen - Kennisgeving

2023_GR_00052 - Mondelinge vragen - Kennisgeving