Terug
Gepubliceerd op 06/07/2023

2023_GR_00089 - Aanpassing van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - volledige depenalisering - Beslissing

gemeenteraad
do 29/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Lydie De Smet; Brahim Harfaoui; Daniel De Maeght; Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00089 - Aanpassing van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - volledige depenalisering - Beslissing 2023_GR_00089 - Aanpassing van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - volledige depenalisering - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Aanleiding en motivering

Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan de lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg. 

Het lokaal bestuur opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen, dit na voorafgaandelijk overleg met de politiezone Zennevallei en de sanctionerend ambtenaar. Het feit dat de dienstverlening bij Haviland op vlak van sanctionerende ambtenaren – in tegenstelling tot de gewestelijke verwerkingscentra bij strafrechtelijke PV’s - niet beperkt wordt door quota, geeft hierbij de doorslag. In eerste instantie werden in 2022 een aantal trajectcontroles gedepenaliseerd. Na een jaar werd dit geëvalueerd en werd in het politiecollege voorgesteld om het hele grondgebied te depenaliseren, samen met de stad Halle en de gemeente Beersel.   Het doel is om het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk te zien dalen zodat ook het aantal verkeersongelukken daalt en de verkeersveiligheid verhoogt.

Juridische gronden

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en alle latere wijzigingen.

Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater.

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikelen 119 en 135 §2.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het onderhavige reglement vervangt het voorgaande reglement, goedgekeurd d.d. 2 maart 2023 op 1 september 2023.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.