Terug
Gepubliceerd op 06/07/2023

2023_GR_00112 - Aanvullend verkeersreglement N6 Bergensesteenweg thv nr 500 - aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Beslissing

gemeenteraad
do 29/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Lydie De Smet; Brahim Harfaoui; Daniel De Maeght; Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00112 - Aanvullend verkeersreglement N6 Bergensesteenweg thv nr 500 - aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Beslissing 2023_GR_00112 - Aanvullend verkeersreglement N6 Bergensesteenweg thv nr 500 - aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

Op de Bergensesteenweg ter hoogte van restaurant Nesta, nr. 500 begin de E9b: parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.

Als een eerste vrachtwagen zicht met zijn snuit tot net tegen de toegelaten parkeerzone parkeert, is het E9b-bord niet altijd even duidelijk zichtbaar. Dit heeft tot gevolg dat de volgende vrachtwagen zich parkeert tussen het E9b-bord en de in- en uitgang van het restaurant. Hierdoor wordt de zichtbaarheid op rijbaan onvoldoende om veilig de parking te kunnen verlaten.

In overleg met AWV is hier gekozen voor een verdrijvingsvlak. Door net voor het E9b-bord een verdrijvingsvlak aan te brengen, kunnen vrachtwagens zich niet meer zo dicht op het verkeersbord E9b parkeren. Hierdoor blijft het verkeersbord E9b altijd duidelijk zichtbaar.

Voorstel uitvoering: periode september - oktober 2023.

Juridische gronden

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Wegmarkering verdrijvingsvlak:

Op de Bergensesteenweg net voor huisnummer 500 geldt:

Over een lengte van 5 meter tot aan het E9b-bord wordt een verdrijvingsvlak op de grond aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen. De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

Dit wordt gesignaleerd door:

- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode

Artikel 2

Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.

Artikel 3

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikel 4

Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.