Terug
Gepubliceerd op 06/07/2023

2023_GR_00114 - Aanvullend verkeersreglement Oudstrijdersstraat - invoeren beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A - Beslissing

gemeenteraad
do 29/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Lydie De Smet; Brahim Harfaoui; Daniel De Maeght; Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00114 - Aanvullend verkeersreglement Oudstrijdersstraat - invoeren beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A - Beslissing 2023_GR_00114 - Aanvullend verkeersreglement Oudstrijdersstraat - invoeren beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

1. In de Oudstrijdersstraat is het beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A niet ingevoerd in 2005 en als volgt gemotiveerd: Gelet op het zwaar verkeer aldaar en de beperkte omweg die fietsers en brommers klasse A via de Félix Wittouckstraat en Pierre Walkiersstraat moeten afleggen.

Naar aanleiding van het openstellen van de Drie Fonteinenbrug in 2022 is er in de Oudstrijdersstraat tussen de wijk Negenmanneke en het industriegebied een knip ingevoerd. Enerzijds om sluipverkeer komende van de Bergensesteenweg N6 uit de wijk Negenmanneke te weren, en anderzijds om zwaar verkeer gelinkt aan de bedrijvenzone uit de wijk te houden.

Deze knip maakt het nu mogelijk om op een veilig manier beperkt eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A in te voeren op de Oudstrijdersstraat van Bergensesteenweg naar de Pierre Walkiersstraat. Dit is een gunstige maatregel voor fietsers.

2. Op de Oudstrijdersstraat van de Pierre Walkiersstraat richting de Bergensesteenweg aan de rechterkant is er een parkeerverbod van maandag tot vrijdag van 7u30 tot 17u. Deze parkeerreglementering geldt over een afstand van 35m.  

Om te verduidelijken aan de mensen tot waar het parkeerverbod geldt, moet het einde van de verkeersmaatregel worden aangegeven met een eindbord.

3. Ondanks het verkeersbord F45 (weg loopt dood) rijden de mensen vanuit de Drie Fontainestraat de Oudstrijdersstraat in om dan tot de vaststelling te komen dat ze niet door kunnen net voor de Zuunstraat. Dit vormt een probleem op het moment dat ze over het privé terrein (Cantillana) rijden: deel van de Oudstrijdersstraat dat op privé terrein ligt met erfdienstbaarheid voor de achterliggende terreinen en waar bedrijvigheid aan de gang is.

In samenspraak met Cantillana hebben we afgesproken dat zij bij hun beter gaan aangeven vanaf waar het privé wordt.  Anderzijds gaan wij een onderbord met 200 m toevoegen aan het F45 bord (weg loop dood) om te verduidelijken dat het niet gewenst is dat ze verder doorrijden.

Voorstel uitvoering: periode september - oktober 2023.


Deze voorstellen wordt verwoord onder artikel 4, artikel 7, en artikel14. 

Artikel 1 tot en met 3, artikel 5 tot en met artikel 6, en artikel 8 tot en met 17 worden hernomen vanuit een resum vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

Juridische gronden

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Oudstrijdersstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw

Artikel 2

Op de Oudstrijdersstraat aan het kruispunt met de Bergensesteenweg geldt, 

de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige verkeerslichten opvolgen;

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
  • verkeerslichten overeenkomstig art.63 van de wegcode

Artikel 3

Op het kruispunt van de Oudstrijdersstraat met de Bergensesteenweg geldt:

de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;

de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B5
  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode

Artikel 4

Op de Oudstrijdersstraat van de Pierre Walkiersstraat richting de Bergensesteenweg geldt:

toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;

fietsers en bromfietsers Klasse A mogen in beide richtingen rijden.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden C1
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderbord M3
  • verkeersbord F19
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M5
  • verkeersbord C31b (Bergensesteenweg)
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M3

Artikel 5

Op de Oudstrijdersstraat ter hoogte van de woning huisnummer. 8 geldt:

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type VIId en 
  • X-bord Xc 6m

Artikel 6

Op de Oudstrijdersstraat ter hoogte van de woning huisnummer. 42 geldt:

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord Type VIId en 
  • X-bord Xc 6m

Artikel 7

Op de Oudstrijdersstraat van de Pierre Walkiersstraat richting de Bergensesteenweg aan de rechterkant geldt:

het parkeren is verboden;

de maatregel geldt van maandag tot vrijdag van 7u30 tot 17u;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E1
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderbord type V en
  • X-borden Xa, Xb

Artikel 8

Op de Oudstrijdersstraat op het kruispunt met Pierre Walkiersstraat richting de Zuunstraat is een doodlopende weg met uitzondering voor fietsers en voetgangers.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F45b

Artikel 9

Op de Oudstrijdersstraat ter hoogte van het bedrijf met huisnummer 31 (ILSA) geldt:

is een doodlopende weg.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F45

Artikel 10

De Oudstrijdersstraat vanaf Zuunstraat richting de Bergensesteenweg maakt deel uit van de bebouwde kom “Negenmanneke Sint-Pieters-Leeuw”.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden F1 en F3

Artikel 11

Op de Oudstrijdersstraat op 25 m van het kruispunt met de Drie Fonteinenstraat wordt aangekondigd:

de bestuurders moeten voorrang verlenen, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen;

fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;

de maatregel geldt over 25 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B1
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord GIa 25m
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M10

Artikel 12

Op de Oudstrijdersstraat vanaf het kruispunt met de Drie Fonteinenstraat over een lengte van 7 meter geldt:

het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode

Artikel 13

Op de Oudstrijdersstraat vanaf het kruispunt met de Drie Fonteinenstraat geldt:

het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode

Artikel 14

Komende van de Drie Fonteinenstraat op de Oudstrijdersstraat is na 200m een doodlopende weg;

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F45
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord GIa 200m

Artikel 15

Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.

Artikel 16

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikel 17

Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.