Gezien de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden de aanleg van nieuwe wegenis en nieuwe rooilijnen bevat, wordt de gewone procedure gevolgd en neemt de gemeenteraad een beslissing betreffende de zaak der wegen.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 04/04/2023 tot en met 03/05/2023, maar er werd een onregelmatigheid vastgesteld, gezien de aanplakking van de gele affiches van het openbaar onderzoek (van 04/04/2023 tem 03/05/2023) niet conform de vormvereisten van artikel 20 van het Omgevingsvergunningsbesluit werd uitgevoerd.
Om deze reden werd een administratieve lus opgestart, conform artikel 13 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Het lopende openbaar onderzoek werd gestopt en er werd een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 21/04/2023 tem 20/05/2023.
De aanpalende eigenaars werden opnieuw aangeschreven.
Er werden 28 bezwaarschriften (waarvan 22 inhoudelijk unieke) ingediend.
Deze zullen worden behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad is bevoegd om zich uit te spreken over de zaak der wegen.
De gemeenteraad gaat echter niet akkoord met het technisch dossier betreffende de aanleg van de wegenis en bijhorend rioleringsstelsel, aanleg rijweg, groenzones en grachtenstructuur, om volgende redenen:
Rioolbeheerder Fluvius heeft dd. 08/05/2023 een ongunstig advies uitgebracht betreffende de riolering.
De noodzakelijke brandweg als tweede ontsluiting wordt op het eigendom van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw aangelegd. Deze wordt deels op de bestaande wandelpaden naar het speelterrein voorgesteld. Het is niet aangetoond in het dossier of de draagkracht van de wandelpaden voldoende zal zijn in functie van de draaglast van een brandweerwagen.
Hiertoe zal ook een kast van een nutsmaatschappij moeten verplaatst worden aan de zijde van de Gladiolenlaan. Dit is evenmin in het dossier opgenomen.
Er werd op 13/04/2023 een (nieuw) advies gevraagd aan de brandweer (Hulpverleningszone West - Vlaams-Brabant). Zij hebben voorwaardelijk gunstig geadviseerd, gezien langsheen de wegenis in de verkaveling hydranten moeten bijgeplaatst worden.
Het is niet duidelijk waar deze kunnen geplaatst worden en of dit technisch mogelijk is.
De aanleg van de riolering, de brandweg en het verlengde van de wandelwegen in grind worden voorgesteld op eigendom van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw. Dit wordt voorgesteld zonder enige afstemming met de gemeente, laat staan dat hier een akkoord voor zou zijn. Hier kan niet mee ingestemd worden gezien dit de herinrichting van het speelterrein hypothekeert / beperkt qua inrichtingsmogelijkheden.
Er wordt voorgesteld de hoofdstraten volledig in uitgewassen beton uit te voeren. Dit wordt negatief geadviseerd gezien dit materiaal moeilijk opbreekbaar en herstelbaar is in geval van beschadiging / nodige aanpassingen. Riolering wordt hier evenwel niet voorgesteld, maar er zal wel openbare verlichting geplaatst worden en bijgevolg is de kans op herstellingen/aanpassingen bestaande.
Er wordt voorgesteld de hoeken van de zijstraten, ter hoogte van inritten van woningen aan te leggen met grasbetontegels Type Stradus-Hydro Lineo 0, Hydro Linea 22 en 24. Gezien op de hoeken de meeste draai- en wringbewegingen door (vuilnis)wagens zullen plaatsvinden, zijn hier verzakkingen en regelmatig nodige herstellingen te verwachten.
De wegenis aan de noordzijde is 5 m breed. Dit laat toe dat wagens zich kunnen langspakeren. Dit is niet wenselijk, gezien kruisend verkeer met langs geparkeerde wagens niet mogelijk is en loten 1 tem. 17 beperkt bereikbaar zullen zijn. Er is geen afstemming geweest met de gemeente omtrent het statuut van de voorgestelde straten.
Het is niet aangetoond dat een vuilniswagen een keerbeweging kan maken om de loten 1 tot en met 9 te bereiken.
De gemeente hanteert een beleid waar een vuilniswagen de vuilzak aan huis aan huis komt ophalen, dus dit is een vereiste.
Om deze redenen worden de voorgestelde rooilijnplannen en technische wegenisopbouw gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023006543 niet goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en later wijzigingen, meer bepaald artikel 57§2.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met inwerkingtreding op 1 september 2009, en latere wijzigingen.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning,
Het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (zgn. Codextrein).
Decreet houdende de gemeentewegen, in werking getreden 1 september 2019 (BS 12/08/2019)
De voorgestelde rooilijnplannen en technische wegenisopbouw gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023006543, worden niet goedgekeurd.