Terug
Gepubliceerd op 04/10/2023

2023_GR_00119 - Afname raamcontract "Inventarisatie, studie, ophaling, levering, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op project basis" - goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing

gemeenteraad
do 29/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Annie Mathieu; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Olivier Huygens; Veerle SerĂ©; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Ann Verheyen; Viviane De Gieter; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Lydie De Smet; Brahim Harfaoui; Daniel De Maeght; Walter Vastiau

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00119 - Afname raamcontract "Inventarisatie, studie, ophaling, levering, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op project basis" - goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing 2023_GR_00119 - Afname raamcontract "Inventarisatie, studie, ophaling, levering, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op project basis" - goedkeuring wijze van gunnen - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0001

Aanleiding en motivering

Het agentschap Facilitair Bedrijf, met bestuurszetel te 1000 Brussel, Havenlaan 88 bus 60, heeft een raamovereenkomst voorzien voor de inventarisatie, studie, ophaling, levering, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op projectbasis. De opdracht werd opgedeeld in twee percelen. Perceel 1: Nieuw materiaal en perceel 2: Refurbished meubilair. Ze werden georganiseerd via de openbare procedure. Beide percelen werden gegund aan de firma Nearly New Office Facilities.

Door toe te treden tot dit raamcontract is het lokaal bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat er een contractuele band tussen het lokaal bestuur en de dienstverlener Nearly New Office Facilities. Het lokaal bestuur kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen.

Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het lokaal bestuur:

  • men kan gebruik maken van dit raamcontract waardoor men is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
  • op grond van de gesloten raamovereenkomst zal de weerhouden inschrijver tijdens de looptijd ervan dezelfde voorwaarden ook aanbieden aan eventuele toekomstige afnemers, zoals het lokaal bestuur;
  • doordat men zelf geen gunningsprocedure moet voeren, levert dit een besparing aan tijd en geld op;
  • men kan gebruik maken van de expertise van een andere organisatie/ aanbestedende overheid;
  • de prijzen zijn door schaalgrootte van de aanbestedingen gunstiger;
  • de behoeftes van de gemeente stemmen voldoende overeen met de bepalingen in het bestek.

Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is. Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen. 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47. 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering'). 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing'). 

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de aansluiting bij de “raamovereenkomst voor inventarisatie, studie, ophaling, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op projectbasis”, dat werd uitgeschreven door het Facilitair Bedrijf, overeenkomstig de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek 2021/HFB/OP/83261.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt er kennis van dat de "raamovereenkomst voor inventarisatie, studie, ophaling, plaatsing en installatie van refurbished meubilair op projectbasis”, werd toegewezen aan de firma Nearly New Office Facilities.

Artikel 3

Het college voor burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.