De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 september 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-28-september-2023
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 28 september 2023 goed.
Bij mail dd. 13/08/2023 liet de huidige uitbater van de Koetsier, Adriaan Goossens, ons weten de concessieovereenkomst te willen stopzetten omwille van ernstige en langdurige gezondheidsredenen. Hij stelde een dading voor met stopzetting van het betalen van de huur m.i.v. 1 oktober 2023 om een nieuwe concessie uit te schrijven.
De concessieovereenkomst voorziet 2 mogelijkheden voor een vroegtijdige stopzetting van de overeenkomst nml. artikel 5 § 4 " De concessionaris kan de concessie te allen tijde stopzetten mits het in acht nemen van een opzegperiode van achttien maanden. De opzegging moet gebeuren met een aangetekende brief" en artikel 17 - overdracht van de concessie: " Een volledige of gedeeltelijke overdracht van de concessie is mogelijk, mits de gedeeltelijke overdracht wordt bedongen dat alle bepalingen van de huidige overeenkomst van kracht blijven , behalve voor die wijzigingen die door de gemeenteraad worden toegestaan".
In zitting van het college dd. 21 augustus 2023 aanvaardde het college de stopzetting m.i.v. 01 november 2023 onder voorbehoud van het aanvaarden van een overname door de gemeenteraad. Geïnteresseerde overnemers werden over het huidig concessiecontract geïnformeerd en gevraagd een businessplan voor te leggen.
Ze kregen hiervoor de tijd tot 30 september 2023. Er werd één kandidatuur voor overname ingediend door Mathias Scheppers en Wendy De Moté. Zij mochten hun businessplan toelichten in de commissiezitting die doorging op dinsdag 03 oktober 2023. De commissie gaf een gunstig advies over de kandidatuur. Dit advies werd aan het college voorgelegd in zitting van 09 oktober jl. Een stand van zaken werd gegeven aan de commissie BAO op 12 oktober 2023.
De gemeenteraad keurde het bestek voor de uitbating van de Koetsier goed in zitting van 25 februari 2016.
De gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van het concessiecontract met Adriaan Goossens, bv Taste and More met ingang van 01 februari 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van de nieuwe concessionaris door het college van burgemeester en schepenen.
Tijdens het Rozenfestival werden diverse workshops geprogrammeerd die een link hadden met rozen en groen. We zetten tijdens het Rozenfestival ook de glas-in-loodramen in de rozentoren in de kijker en organiseerden aanvullend een workshop om zelf glas-in-loodramen te maken.
De deelnemers vroegen zelf om een vervolmakingsworkshop. Wij organiseren deze graag. In de voormiddag plannen we nog een beginnerscursus glas-in-lood.
De bijdrage wordt vastgesteld op 125 euro per deelnemer. Het minimum aantal deelnemers per workshop bedraagt 5 personen; indien dit aantal niet gehaald wordt, wordt de workshop geannuleerd. De bijdrage aan de lesgever is gelijk aan het aantal deelnemers x125 euro. De kost wordt dus gedekt door de deelnemersbijdrage.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad legt de prijs voor de workshop glas-in-lood vast op 125 euro per ticket.
De bijdrage aan de lesgever wordt bepaald door het aantal deelnemers en bedraagt dus 125 euro x het aantal deelnemers.
Bij minder dan 5 inschrijvingen wordt de workshop geannuleerd.
In het kader van de opdracht “Aanstellen bouwtechnisch adviseur - stabiliteit - technieken” werd een bestek met nr. 2023-393 opgesteld door de Technische Dienst.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,30 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw voor een periode van 2 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-393 en de raming voor de opdracht “Aanstellen bouwtechnisch adviseur - stabiliteit - technieken”, opgesteld door de Technische Dienst en integraal opgenomen bij dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,30 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw voor een periode van 2 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024.
In het kader van de opdracht “Opmaak RUP Eikveld” werd een bestek met nr. 2023-402 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-402 en de raming voor de opdracht “Opmaak RUP Eikveld”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in het besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2140007/04/0610.
In kader van het Strategisch project Zennevallei werd een visie ontwikkeld voor het Damiaanpark als stapsteen in het groen-blauwe netwerk van de Zuunbeek. Voor de verwerving van de gronden werd een subsidie bekomen van het Agentschap Natuur en Bos voor openbaar toegankelijk groen.
Inmiddels werd een groot deel van de gronden verworven en werd het park grotendeels ingericht.
Voor nog ontbrekende aanplantingen kan een beroep gedaan worden op het voorstel van Forest Fwd, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ondersteunen van bedrijven die natuur wensen te creëren op terreinen van derden.
Het betreft een éénrichtingsponsoring via Forest Fwd van het bedrijf met garantie dat de aangeplante natuur er 20 jaar blijft en het bedrijf er communicatie mag rond voeren. Forest Fwd zelf zal geen diensten verlenen voor de planning ervan, de uitvoeringswerken of het onderhoud. Dit neemt de gemeente op zich.
Dit wordt gekoppeld aan een communicatie evenement in de vorm van een aanplantactie en publiciteitsbord en het recht om nog iets van activiteiten te organiseren in de toekomst door het bedrijf (enkel mits expliciete goedkeuring door de gemeente).
Afsprakennota Forest Fwd in bijlage.
Er wordt een aanplantactie voorzien op 6 december 2023.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en diens latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De gemeenteraad beslist de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Forest Fwd en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw, voor de inrichting van een deel van het Damiaanpark, gelegen tussen de J. Vanderstraetenstraat en de Zuunbeek, met als bestemming bedrijfsbos en -natuur binnen het openbaar toegankelijk groen, goed te keuren.
In kader van het Strategisch project Zennevallei werd een visie ontwikkeld voor het Ruysbroeckveld als onderdeel van de groene verbindingen Wildersport en Ruysbroeckveld. Voor de verwerving van de gronden werd een subsidie bekomen van het Agentschap Natuur en Bos voor openbaar toegankelijk groen.
Inmiddels werd een deel van de gronden verworven en kan op dit deel de inrichting van het park starten.
HIervoor kan een beroep gedaan worden op het voorstel van Forest Fwd, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ondersteunen van bedrijven die natuur wensen te creëren op terreinen van derden.
Het betreft een éénrichtingsponsoring via Forest Fwd van het bedrijf met garantie dat de aangeplante natuur er 20 jaar blijft en het bedrijf er communicatie mag rond voeren. Forest Fwd zelf zal geen diensten verlenen voor de planning ervan, de uitvoeringswerken of het onderhoud. Dit neemt de gemeente op zich.
Dit wordt gekoppeld aan een communicatie evenement in de vorm van een aanplantactie en publiciteitsbord en het recht om nog iets van activiteiten te organiseren in de toekomst door het bedrijf (enkel mits expliciete goedkeuring door de gemeente).
Afsprakennota Forest Fwd in bijlage.
Er wordt een aanplantactie voorzien op 1 en 2 december 2023.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en diens latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De gemeenteraad beslist de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Forest Fwd en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw, voor de inrichting van fase 1 van Ruysbroeckveld, gelegen tussen de Ed. de Baerdemaekerstraat en de bedrijvenzone 'Buitenplas', met als bestemming bedrijfsbos en -natuur binnen het openbaar toegankelijk groen, goed te keuren.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Het is aangewezen om met rioolbeheerder Fluvius samen te werken in het kader van samenaankopen.
Er wordt een samenwerkingsakkoord voorgesteld tussen Fluvius en Gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Fluvius zal steeds de procedure voeren en in naam van Gemeente Sint-Pieters-Leeuw bij de gunning van de opdracht optreden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het samenwerkingsakkoord tussen rioolbeheerder Fluvius System Operator cvba en Gemeente Sint-Pieters-Leeuw wordt principieel goedgekeurd.
Het samenwerkingsakkoord treedt in werking op datum van de ondertekening en dit voor onbepaalde duur.
Per initiatief (samenaankoop, raamovereenkomst) zal Fluvius System Operator cvba gemandateerd worden om de procedure te voeren in naam van Gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Het samenwerkingsakkoord tussen Fluvius System Operator cvba en Gemeente Sint-Pieters-Leeuw als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Na de inwerkingtreding van het decreet voor opvang van baby's en peuters (2012) en haar uitvoeringsbesluiten werden de huishoudelijke reglementen van de gemeentelijke kinderopvang en dienst voor onthaalouders reeds een aantal keren gewijzigd en aangevuld.
Ingevolge de nieuwe regelgeving BVR (Besluit Vlaamse Regering) vergunning vanaf 1/1/2024, het afschaffen van de gezinsvakantie vanaf 1/1/2024, het werken in verticale leefgroepen sinds 2023, … werden de twee huishoudelijk reglementen licht aangepast, en samengevoegd tot 1 huishoudelijk reglement voor de kinderopvang in Sint-Pieters-Leeuw.
Er wordt voorgesteld om de jaarlijkse gezinsvakantie te schrappen (zie gekoppeld besluit). In heel Vlaanderen hebben ouders recht op 18 respijtdagen. Respijtdagen zijn dagen dat de kinderen een reservatie hebben maar toch afwezig zijn in de kinderopvang en de ouders niet hoeven te betalen. Respijtdagen worden gebruikt voor de dagen dat het kind onverwacht ziek is of het gezin een uitstap buiten het seizoen plant. Wij geven ouders 20 respijtdagen en deze komen bovenop de dagen dat de kinderopvang collectief gesloten is. Op heden is dat tussen kerst en nieuwjaar en een volledige maand tijdens de grote vakantie.
De standaard regeling in de overgrote meerderheid van de kinderdagverblijven is dat er geen extra gezinsvakantie voorzien wordt bovenop de respijtdagen. We deden een dubbelcheck bij enkele besturen uit onze regio Halle-Vilvoorde (Halle, Dilbeek, Hoeilaart) en ook daar werkt men volgens de standaardregeling, en dus geen extra “gezinsvakantie” bovenop de respijtdagen. Deze extra gezinsvakantie is een extra kost, die eigenlijk door de Leeuwse belastingbetaler wordt betaald.
Er wordt voorgesteld ons reglement aan te passen aan het gebruik in de omliggende gemeenten en bijgevolg de extra gezinsvakantie te schrappen vanaf 01/01/2024. Uiteraard blijven de collectieve sluitingsdagen en de 20 respijtdagen behouden. Gezien de aard van deze wijziging hebben de ouders het recht om binnen de 2 maanden na kennisname van deze wijziging, de schriftelijke overeenkomst op te zeggen, zonder schade- of opzegvergoeding, op voorwaarde dat ze dit doen binnen de twee maanden nadat ze op de hoogte werden gebracht. Deze wijziging moet ten laatste 31/10/2023 gecommuniceerd worden aan de ouders, opdat deze kan ingaan op 01/01/2024.
Als bijlagen het ontwerp huishoudelijk reglement kinderopvang, en het huishoudelijk reglement met gemarkeerde wijzigingen.
Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters dd 20 april 2012.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters ('vergunningsbesluit') dd 22 november 2013.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters ('subsidiebesluit') dd 22 november 2013.
Ministerieel Besluit tot uitvoering van het subsidiebesluit dd 23 april 2014.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke kinderopvang, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Leeuw Mondiaal adviseert aan de dienst Ontwikkelingssamenwerking en aan het college van burgemeester en schepenen welke derde wereldprojecten in aanmerking komen voor een gemeentelijke toelage (zie verslag van 13 september als bijlage).
Er zijn dit jaar 7 aanvragen ingediend voor gelijkwaardige projecten, die allemaal aan de voorwaarden voldoen.
Budgettair is voor ontwikkelingssamenwerking € 9.400 voorzien. Zo kan elk project een toelage van € 1.342 krijgen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Stemverklaring van de heer Eddy Longeval, Vlaams Belang: 'Leeuw Mondiaal adviseert aan de dienst Ontwikkelingssamenwerking en aan het college van burgemeester en schepenen welke derde wereldprojecten in aanmerking komen voor een gemeentelijke toelage. Het verslag van Leeuw Mondiaal van 12 september 2023 is alles behalve lovend voor het bestuur. Toelage voor Campement toursitique Durable, Senegal: deze organisatie voldoet niet aan de opgelegde doelstellingen."
Overeenkomstig het advies van Leeuw Mondiaal wordt een bedrag van € 9.400 verdeeld over de verschillende projecten:
Om het indienen van een projectvoorstel voor deze oproep lokale partnerschappen mogelijk te maken werden voorbereidende stappen uitgevoerd (met strikte deadlines):
Stappen 1 tot en met 3 (lokaal addendum en matchingsproces) werden al voorgelegd aan het college van burgemeester en schepen op 17/04/2023 en 17/07/2023).
In stap vier werd bekeken welke rol welke partner opneemt en hoe de financiering hiervan verloopt. Dit heeft zich vertaald naar een projectvoorstel, in te dienen bij Europa WSE voor 31/10/2023 opdat de lokale partnerschappen van start zouden kunnen gaan vanaf 01/01/2024.
Het huidige lokale partnerschap (STEAM), binnen Europa WSE, stopt op 31/12/2023. In dit partnerschap worden mensen met multiproblematieken begeleid. Deze multiproblematieken maken dat deze doelgroep een verre afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Het is belangrijk om een nieuw partnerschap op te starten anders dreigen we in ons werkgebied geen specifieke dienstverlening te kunnen aanbieden voor deze doelgroep.
De sterkte van dit nieuwe lokaal partnerschap is dat de verschillende partners binnen het lokaal partnerschap voor het werkingsgebied van Zuidwest Rand (Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw) elk hun eigen expertise inbrengen om de drempels die te doelgroep ervaren mee aan te pakken. Vanuit Europa WSE wordt binnen de oproep ook de nadruk gelegd op multidisciplinaire dienstverlening vanuit de partners.
Vandaar werd de keuze gemaakt voor deze 5 partners: Emino, Arktos, De Spiegel, LIGO en AIF+.
Om deze doelgroepen binnen het lokaal partnerschap te begeleiden zal elke partner een eigen expertise inzetten: zie bijlage voor de expertise van elke partner en de specifieke doelgroep die we met dit partnerschap willen bereiken.
Het projectvoorstel moet worden ingediend voor 31/10/2023 opdat het lokaal partnerschap Zuidwest Rand kan starten vanaf 01/01/2024.
Goedkeuring van het projectvoorstel Capacity Building lokale partnerschappen door het beheerscomité Zuidwest Rand van 20 september 2023.
De gemeenteraad keurt het projectvoorstel lokale partnerschappen Zuidwest Rand, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
De aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB van 28 september 2023 .
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen, artikel 242.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de BBC van de lokale en provinciale besturen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing nr. 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB goed.
De minimale inhoud wordt vastgelegd in artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018 en in artikel 5 MB BBC 26 juni 2018:
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het MB BBC van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2023.
Artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 legt een aantal rapporteringsverplichtingen op. Hieronder kan u kennis nemen van de rapportering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177.
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegde rapportering.
Bij schrijven van 4 juli 2023 stelt de heer Wim Peeters, gemeenteraadslid, ons in kennis van zijn ontslag als gemeenteraadslid met ingang van 1 november 2023.
Het ontslag van een gemeenteraadslid wordt definitief door het loutere feit van de ontvangst door de voorzitter van de gemeenteraad van de kennisgeving van dit ontslag.
Decreet lokaal beleid van 22 december 2017.
De omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag aangeboden door de heer Wim Peeters. Het ontslag gaat in op 1 november 2023.
De heer Wim Peeters heeft zijn ontslag als gemeenteraadslid aangeboden met ingang van 1 november 2023.
Voor de opvolging van een ontslagnemend gemeenteraadslid moet de opvolger van de lijst waarop hij of zij werd verkozen, tot de eedaflegging worden opgeroepen.
De eerste opvolger van de lijst waarop de heer Wim Peeters werd verkozen, is de heer Raymond Stiens.
De heer Raymond Stiens bevestigt via zijn schrijven dd 13 september 2023 het mandaat van opvolgend gemeenteraadslid te aanvaarden ingevolge het ontslag van de heer Wim Peeters.
Na onderzoek van de geloofsbrieven waaruit blijkt dat de heer Raymond Stiens nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoen en zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt voor het uitoefenen van het ambt van gemeenteraadslid, kan hij worden aangesteld als opvolgend gemeenteraadslid ingevolge de ontslagaanvaarding van de heer Wim Peeters.
De heer Raymond Stiens heeft niet opgehouden al de verkiesbaarheidsvoorwaarden te vervullen zoals bepaald bij artikel 65 van de gemeentekieswet, m.n.:
Hij bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid wegens ambtsbekleding of verwantschap, voorzien door de artikelen 67, 68, 69, 70 en 71 van de gemeentekieswet.
Er is bijgevolg geen bezwaar om de geloofsbrieven van de heer Raymond Stiens goed te keuren, en hem als opvolgend gemeenteraadslid toe te laten om de eed af te leggen, bepaald bij artikel 6, § 3 van het decreet over het lokaal bestuur.
De heer Raymond Stiens zal op de ranglijst worden ingeschreven na mevrouw Viviane De Gieter.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De geloofsbrieven van de heer Raymond Stiens als gemeenteraadslid, worden geldig verklaard.
Het nieuwe gemeenteraadslid zal de decretaal voorziene eed afleggen in openbare zitting van heden in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Derhalve wordt de heer Raymond Stiens met ingang van 1 november 2023 aangesteld als opvolgend gemeenteraadslid ter vervanging van de heer Wim Peeters die zijn ontslag heeft ingediend.
De heer Raymond Stiens zal op de ranglijst worden ingeschreven na mevrouw Viviane De Gieter.
De gemeenteraad besliste in zitting van 31 januari 2019 over de samenstelling van de gemeenteraadscommissies op basis van voordrachtsakten (aktename).
De gemeenteraadscommissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
Ingevolge het ontslag van gemeenteraadslid de heer Wim Peeters, tijdens de gemeenteraad van heden en met ingang van 1 november 2023, dient de samenstelling van de raadscommissie 'Mens, Samenleving en Ruimte' en 'Bestuurlijke en administratieve organisatie' te worden aangepast. Ook dient er een nieuwe plaatsvervangend voorzitter voor de commissie 'Bestuurlijke en administratieve organisatie' te worden aangeduid.
De CD&V fractie wenst de heer Raymond Stiens aan te stellen als lid van de raadscommissie 'Mens, Samenleving en Ruimte' en 'Bestuurlijke en administratieve organisatie' ter vervanging van de heer Wim Peeters die zijn ontslag heeft aangeboden tijdens de gemeenteraad van heden en met ingang van 1 november 2023
De CD&V fractie wenst de heer Raymond Stiens aan te stellen als plaatsvervangend voorzitter van de commissie 'Bestuurlijke en administratieve organisatie' ter vervanging van de heer Wim Peeters die zijn ontslag heeft aangeboden tijdens de gemeenteraad van heden en met ingang van 1 november 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 37.
Gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad.
Gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2019 houdende samenstelling van de gemeenteraadscommissies op basis van voordrachtsakten (aktename) en de verkiezing van de voorzitters en plaatsvervangende voorzitters van de raadscommissies.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2021 houdende aanduiding plaatsvervangend voorzitter raadscommissie Bestuurlijke en administratieve organisatie.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de CD&V vertegenwoordiger in de commissie 'Mens, Samenleving en Ruimte' en in de commissie 'Bestuurlijke en administratieve organisatie'.
De heer Wim Peeters zal vervangen worden door de heer Raymond Stiens in de commissie 'Mens, Samenleving en Ruimte' en in de commissie 'Bestuurlijke en administratieve organisatie'.
De heer Wim Peeters zal vervangen worden door de heer Raymond Stiens als plaatsvervangend voorzitter, in de commissie 'Bestuurlijke en administratieve organisatie'.