Terug
Gepubliceerd op 03/10/2023

2023_GR_00151 - Aanvullend verkeersreglement Philippe Destrykerlaan - invoeren parkeerverbod langs de even huisnummers - Beslissing

gemeenteraad
do 28/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Kathleen D'Herde; Wim Peeters; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Marina Bosmans

Afwezig

Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Steeman; Viviane De Gieter; Walter Vastiau

Secretaris

Marina Bosmans

Voorzitter

Siebe Ruykens
2023_GR_00151 - Aanvullend verkeersreglement Philippe Destrykerlaan - invoeren parkeerverbod langs de even huisnummers - Beslissing 2023_GR_00151 - Aanvullend verkeersreglement Philippe Destrykerlaan - invoeren parkeerverbod langs de even huisnummers - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

In de Philippe Destrykerlaan is het vandaag toegelaten om aan beide kanten van de straat te parkeren. Gezien de beperkte breedte van de straat zorgt dit voor problemen als de vuilniswagen langskomt omdat de autobestuurders rekening houden bij het parkeren met de doorgang van auto’s, maar niet met de doorgang van grotere voertuigen. Dit is niet enkel vervelend voor de vuilniswagen, maar gevaarlijk indien hulpdiensten niet door zouden kunnen.

In gelijkaardige naburige straten, nl. de Vredelaan en Alfons Vandenboschstraat, is er langs de oneven huisnummers parkeerverbod ingesteld. Dit garandeert te allen tijde een vlotte doorgang.

Analoog aan deze straten stellen we voor om in de Philippe Destrykerlaan parkeerverbod in te stellen. Dit langs de even huisnummers omdat dit zo meer parkeermogelijkheden biedt aan de bewoners.

Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 8.

Artikel 1 tot en met 7, artikel 9 tot en met artikel 11 worden hernomen vanuit een resum vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

Juridische gronden

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Philippe Destrykerlaan te 1601 Ruisbroek

Artikel 2

De Philippe Destrykerlaan maakt deel uit van de bebouwde kom “Ruisbroek Sint-Pieters-Leeuw”.

Artikel 3

De Philippe Destrykerlaan maakt deel uit van de blauwe zone van Ruisbroek - sector A.

Artikel 4

Op de Philippe Destrykerlaan aan het kruispunt met de Karel Gilsonstraat geldt, 

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 5

Op de Philippe Destrykerlaan ter hoogte van het kruispunt met de Karel Gilsonstraat geldt:

is een doodlopende weg.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F45

Artikel 6

Op de Philippe Destrykerlaan in beide richten geldt:

het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden ZC43 en ZC43/

Artikel 7

Op de Philippe Destrykerlaan ter hoogte van het kruispunt met de Karel Gilsonstraat geldt:

Einde van het verbod voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton massa, aangevuld met “Uitgezonderd plaatselijk bediening”.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden ZC21T en ZC21T/

Artikel 8

Op de Philippe Destrykerlaan van de Karel Gilsonstraat tot huisnummer 14 langs de even huisnummers geldt:

het parkeren is verboden;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E1
  • X-borden Xa, Xb

Artikel 9

Op de Philippe Destrykerlaan tussen huisnummer 15 en huisnummer 18 geldt:

het parkeren is verboden.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode

Artikel 10

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikel 11

Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.