De notulen van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/extranet/downloads/notulen-ocmw-raad-van-27-april-2023.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-rmw-van-27-april-2023.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32 volgens artikel 74 DLB.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot 44.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van 27 april 2023 goed.
Het OCMW is aangesloten bij Cipal dv.
Bij brief van 3 mei 2023 werd het OCMW uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op donderdag 22 juni 2023 om 16.00 uur in het Technologiehuis, Cipalstraat 3, 2440 Geel. Het is een fysieke vergadering maar er wordt tevens de mogelijkheid geboden de vergadering vanop afstand bij te wonen via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2021 werd raadslid Lucien Wauters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 werd raadslid Wim Peeters aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 3 mei 2023 tot de algemene vergadering van Cipal dv van 22 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
De toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal dv.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 betreffende aanduiding van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2021 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van effectief vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de raad voor maatschappelijk welzijn de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023, bezorgd per brief van 3 mei 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal via e-mail: infoavdv@cipal.be.
Het OCMW is aangesloten bij TMVS dv.
Bij aangetekend schrijven van 6 april 2023 wordt het OCMW uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering. Deze zal worden gehouden op dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2021 werd raadslid Kim Paesmans aangeduid als effectief vertegenwoordiger en werd raadslid Siebe Ruykens aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van TMVS dv gedurende de huidige legislatuur.
De aangetekende oproepingsbrief van 6 april 2023 tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De statuten van TMVS dv.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de raad voor maatschappelijk welzijn de agendapunten van de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023, bezorgt per aangetekend schrijven van 6 april 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 20 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 in 9000 Gent of per elektronische post op 20230620AVTMVS@farys.be.
De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor
De regels betreffende de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie moeten opgenomen worden in de deontologische code. Dit impliceert de aanpassing van de deontologische code.
Het ontwerp van aanpassing van de deontologische code, zoals deze voorligt, is gebaseerd op het addendum tot aanvulling en aanpassing van het model-deontologische code voor lokale besturen van VVSG.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39.
Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraden, artikel 2.
De gewijzigde tekst van de deontologische code voor lokale mandatarissen, als bijlage toegevoegd aan en derhalve integraal deel uitmakend van dit besluit, wordt goedgekeurd.
De aankoopcentrale Creat, met bestuurszetel te 9000 Gent, Stropstraat 1, heeft een raamovereenkomst voorzien voor de aankoop van incontinentiemateriaal.
Dit raamcontract werd georganiseerd als aankoopcentrale. Dit betekent dat Creat fungeert als tussenpersoon door het sluiten van een raamovereenkomst die door de aanbestedende overheden kunnen gebruikt worden. Door toe te treden tot dit raamcontract is het lokaal bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Na instap ontstaat er een contractuele band tussen het lokaal bestuur en de dienstverleners. Het lokaal bestuur kan rechtstreeks en voor eigen rekening opdrachten plaatsen.
Voorgesteld wordt om deze opdracht te gunnen i.h.k.v afname van een raamovereenkomst aan Creat. Hierbij wordt toepassing gemaakt van artikel 43 van de Wet van 17 juni 2016.
Toetreden tot het raamcontract levert o.a. de volgende voordelen op voor het lokaal bestuur:
Er moet worden benadrukt dat het raamcontract geen exclusiviteitscontract is. Om vermelde redenen wordt geadviseerd om toe te treden tot dit raamcontract.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en alle latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en alle latere wijzigingen, o.a. artikelen 2, 6°, 8°, 22°, 35°, 36, 43 en 47.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken en alle latere wijzigingen ('KB Uitvoering').
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en alle latere wijzigingen ('KB Plaatsing').
Goedkeuring wordt verleend aan de afname van de raamovereenkomst "Incontinentiemateriaal”, waarbij Creat optreedt als aankoopcentrale, overeenkomstig de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek CREAT-ALL-2021-005.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat de raamovereenkomst "Incontinentiemateriaal”, werd toegewezen aan de firma Essity.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
In het kader van de opdracht “Beheer centrale keuken” werd een bestek met nr. 2023-357 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.809.917,36 excl. btw of € 3.400.000,00 incl. 21 % btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-357 en de raming voor de opdracht “Beheer centrale keuken”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.809.917,36 excl. btw of € 3.400.000,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6040500/05/0869 (actie/raming RA300684) en in het budget van de volgende jaren.
De raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2022 keurde de uitbreiding van de samenwerking met Groep Intro goed m.b.t. het project energie op maat. In het kader van deze samenwerking traden zij voor de gemeente Sint-Pieters-Leeuw verder op als partner voor de uitvoering van energiescans. Op datum van 17 april 2023 heeft Groep Intro mondeling meegedeeld dat zij de samenwerking voor de uitvoering van de energiescans met onmiddellijke ingang stopzetten. 3Wplus heeft, als reeds actieve partner binnen het project energie op maat, aangeboden om deze taak van Groep Intro voor de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de stad Halle over te nemen.
3Wplus beschikt op dit moment over 5 actieve energiesnoeiers. Met dit aantal energiesnoeiers kan kort op de bal gespeeld worden, ondanks de grote regio waarin ze actief zijn. Een extra pluspunt voor de beoogde doelgroep is de makkelijke doorverwijzing naar verdere hulp rekening houdend met hun taken als Energiehuis.
Vanuit het Sociaal Huis blijft het belangrijk dat er intensief kan ingezet worden op het bestrijden van energiearmoede.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om met 3Wplus energiesnoeiers een samenwerkingsovereenkomst en verwerkingsovereenkomst af te sluiten vanaf 1 juni 2023, ter vervanging van de samenwerking met Groep Intro.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus in het kader van energiesnoeiers, die als bijlage werd opgenomen in het besluit en er integraal deel van uitmaakt, goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verwerkersovereenkomst met 3Wplus in het kader van energiesnoeiers, die als bijlage werd opgenomen in het besluit en er integraal deel van uitmaakt, goed.