De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-27-april-2023
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 27 april 2023 goed.
In 2017 verleende de gemeente Sint-Pieters-Leeuw een recht van erfpacht aan het Parochiaal Schoolcomité Zuun op haar eigendom in Ruisbroek, voor de bouw van een nieuwe gesubsidieerde basisschool aan de Kanaaltuinen. In 2020 trad de scholengroep Korha in de rechten en verplichtingen van haar rechtsvoorganger, het Parochiaal Schoolcomité Zuun.
Hiervoor werd een nieuw erfpachtrecht afgesloten met scholengroep Korha onder dezelfde voorwaarden en lasten als vervat in de oorspronkelijke erfpachtakte d.d. 12 juni 2017, die werd verleden voor notaris Lode Leemans.
Door een wijziging in de subsidiëring voor de school zal de erfpachtakte moeten worden aangepast. De erfpachtakte is momenteel een overeenkomst tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de scholengroep Korha vzw. De nieuwe erfpachter wordt het bisdom Aartsbisschoppelijke colleges en gestichten. Gelet op het feit dat de wijziging van een contractspartij, een wijziging van een essentieel element van de overeenkomst betreft, moet de erfpachtakte worden aangepast. Alle voorwaarden en lasten zoals vervat in de oorspronkelijke erfpachtakte blijven behouden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van contractspartij en de opmaak van een nieuwe erfpachtakte.
Het nieuw Burgerlijk Wetboek, boek III (goederen), bepalingen inzake het recht van erfpacht.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging van contractspartij in de erfpachtakte voor de school Kanaaltuinen, waarbij het bisdom Aartsbisschoppelijke colleges en gestichten de nieuwe erfpachter wordt en in de rechten en verplichtingen treedt van de scholengroep Korha vzw. Er zal een nieuwe erfpachtakte worden verleden tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en het bisdom Aartsbisschoppelijke colleges en gestichten.
De gemeente is aangesloten bij Cipal dv.
Bij brief van 3 mei 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op donderdag 22 juni 2023 om 16.00 uur in het Technologiehuis, Cipalstraat 3, 2440 Geel. De vergadering is fysiek maar er wordt tevens de mogelijkheid geboden de vergadering vanop afstand bij te wonen via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 27 mei 2021 werd raadslid Lucien Wauters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Wim Peeters aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 3 mei 2023 tot de algemene vergadering van Cipal dv van 22 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
De toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal dv.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Cipal.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 betreffende aanduiding van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2021 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023, bezorgd per brief van 3 mei 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal via e-mail: infoavdv@cipal.be.
De gemeente is aangesloten bij Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035 en bekendgemaakt in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363.
Bij schrijven van 4 mei 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering. Deze zal doorgaan op woensdag 21 juni 2023 om 18.30 uur in het crematorium Daelhof (aula 2), Erasmuslaan 50, 1804 Zemst (Cargovil).
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 28 januari 2021 werd raadslid Kim Paesmans aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Olivier Huygens aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Havicrem gedurende de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 4 mei 2023 tot de algemene vergadering van Havicrem van 21 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Havicrem.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem van 21 juni 2023, bezorgd per mail van 4 mei 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Havicrem van 21 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Havicrem via e-mail: birgitte.emmerechts@havicrem.be
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Bij aangetekend schrijven van 26 april 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op woensdag 21 juni 2023 om 19.30 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Jeroen Tiebout aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Veerle Seré als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
De aangetekende oproepingsbrief van 26 april 2023 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeenelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
De statuten van Intradura.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023, bezorgd per aangetekend schrijven van 26 april 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5, 1620 Drogenbos of via e-mail: info@intradura.be.
De gemeente is aangesloten bij TMVS dv.
Bij aangetekend schrijven van 6 april 2023 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering. Deze zal worden gehouden op dinsdag 20 juni 2023om 17.30 uur in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1 in 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd raadslid Siebe Ruykens aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Kim Paesmans als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van TMVS dv gedurende de huidige legislatuur.
De aangetekende oproepingsbrief van 6 april 2023 tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeenelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzgingen.
De statuten van TMVS dv.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023, bezorgt per aangetekend schrijven van 6 april 2023, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 in 9000 Gent of per elektronische post op 20230620AVTMVS@farys.be
De gemeente is aangesloten bij ERSV Vlaams-Brabant.
Bij brief van 27 april 2023 stelt het Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant (ERSV) de deelnemers in kennis dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op dinsdag 30 mei 2023 om 17 uur in de Raadszaal van het Provinciehuis te Leuven.
De gemeenteraad dient het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente met betrekking tot de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant op 30 mei 2023 goed te keuren.
De oproepingsmail van 27 april 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant van 30 mei 2023 bevat volgende agendapunten:
1. Verslag algemene vergadering van 30 maart 2021.
2. Toelichting resultaten van het project 'Regionaal Zorgplatform' waarvan de laatste schijf werd uitbetaald in januari 2023.
3. Resultatenrekening en balans 2023.
4. Kwijting aan het vereffeningscomité.
5. Bestemming van de restmiddelen.
6. Varia.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd mevrouw Veerle Seré aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gust Crabbe als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van ERSV Vlaams-Brabant gedurende de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten en geeft opdracht aan de vertegenwoordiger van de gemeente deze op de buitengewone algemene vergadering op 30 mei 2023 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan ERSV Vlaams-Brabant, Provincieplein 1, 3010 Leuven of via e-mail: cil.cuypers@regioteam.be en gudrun.denhaen@vlaamsbrabant.be
De gemeenteraad van 28 februari 2019 duidde de heer Jan Desmeth aan als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van de heer Jan Desmeth van 9 mei 2023 waarin hij zijn ontslag aanbiedt als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Naar aanleiding van dit ontslag moet de gemeenteraad een stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei aanduiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van de heer Jan Desmeth van 9 mei 2023 waarin hij zijn ontslag aanbiedt als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Bij geheime stemming.
Mevrouw An Speeckaert, schepen, wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei, JC Castelhof, Molenstraat 102, 1700 Dilbeek of via email: info@zender.be
In gemeenteraadszitting van 28 februari 2019 werd mevrouw An Speeckaert aangesteld als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Ann De Ridder als plaatsvervanger van het schoolbestuur voor het Lokaal Overlegplatform.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 9 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van het schoolbestuur voor de algemene vergaderingen van het Lokaal Overlegplatform.
Voor het Lokaal Overlegplatform moet er een nieuwe effectief vertegenwoordiger worden aangesteld.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 9 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van het schoolbestuur in de algemene vergaderingen van het Lokaal Overlegplatform.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van het schoolbestuur voor het Lokaal Overlegplatform wordt de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan het Lokaal Overlegplatform via email: greet.marcelis@ond.vlaanderen.be
In gemeenteraadszitting van 28 februari 2019 werd mevrouw An Speeckaert aangesteld als effectief vertegenwoordiger van de gemeente en mevrouw Ann De Ridder als plaatsvervanger van de gemeente voor de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG).
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 10 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van OVSG.
Voor OVSG moet er een nieuwe effectief vertegenwoordiger worden aangesteld.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 10 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van OVSG.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente voor OVSG wordt de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel of via e-mail: info@ovsg.be
In gemeenteraadszitting van 28 november 2019 werd mevrouw An Speeckaert aangesteld als effectief vertegenwoordiger van de gemeente en als afgevaardigde in de raad van bestuur en in gemeenteraadszitting van 28 februari 2019 werd de heer Wim Peeters aangesteld als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergaderingen van 3Wplus Werk.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 11 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen en in de raad van bestuur van 3Wplus Werk.
Voor 3Wplus Werk moet er een nieuwe effectief vertegenwoordiger worden aangesteld.
Er moet geen afgevaardigde voor de raad van bestuur te worden aangesteld vermits 3Wplus Werk zelf de effectief vertegenwoordiger zal aanstellen in de raad van bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad neemt kennis van de email van mevrouw An Speeckaert van 11 mei 2023 waarin zij haar ontslag aanbiedt als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen en als afgevaardigde in de raad van bestuur van 3Wplus Werk.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente voor 3Wplus Werk wordt de heer Brahim Harfaoui, schepen, aangeduid voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan 3Wplus Werk via e-mail: erwin.cuyx@3wplus.be
De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:
De regels betreffende de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie moeten opgenomen worden in de deontologische code. Dit impliceert de aanpassing van de deontologische code.
Het ontwerp van aanpassing van de deontologische code, zoals deze voorligt, is gebaseerd op het addendum tot aanvulling en aanpassing van het model-deontologische code voor lokale besturen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39.
Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraden, artikel 2.
De gewijzigde tekst van de deontologische code voor lokale mandatarissen, als bijlage toegevoegd aan en derhalve integraal deel uitmakend van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Vanaf 1 juli 2023 tot einde verbouwingswerken zal de raadzaal niet meer toegankelijk zijn.
De vergaderingen zullen op de volgende locaties doorgaan:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 20.
De gemeenteraad neemt kennis van de locaties waar de vergadering vanaf 1 juli 2023 tot einde verbouwing gemeentehuis zullen doorgaan:
In het kader van de opdracht “Beheer centrale keuken” werd een bestek met nr. 2023-357 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.809.917,36 excl. btw of € 3.400.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2023-357 en de raming voor de opdracht “Beheer centrale keuken”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.809.917,36 excl. btw of € 3.400.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcodes 6131500/01/0119, 600000/02/0190, 6131900/01/0100 en 6140900/05/0945 en in het budget van de volgende jaren.
amendement ingediend door Jeroen Steeman = bijlage 4
1) stemming van het amendement: voor: 4 Groen/Open Vld/Vooruit - tegen: 25 rest- onthouding:1 Gemeentebelangen- niet weerhouden
2) stemming reglement: voor: 28 - tegen 1 Vlaams Belang - onthouding 1 Gemeentebelangen
Jean Cornand vraagt een evaluatie na deze zomer.
De gemeenteraad van 19 mei 2022 vroeg aan het college van burgemeester en schepenen om een project te onderzoeken voor speelstraten in de gemeente, vertrekkende van de bestaande Vlaamse wetgeving.
Een voorstel van reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Hieronder een opsomming van de voorwaarden voor het inrichten van een speelstraat. Daarnaast wordt verwezen naar het reglement in bijlage.
Een straat, of een deel van de straat, kan speelstraat worden als:
Wie in de straat woont:
Een speelstraat kan enkel ingericht worden van 1 juli tot en met 31 augustus voor een aaneensluitende periode van minimum 7 dagen en maximum 14 dagen (inclusief weekends).
Een speelstraat kan ingericht worden tussen 10 uur en 21 uur.
De aanvraag moet uiterlijk 1 mei van het jaar waarvoor de speelstraat wordt aangevraagd, digitaal ingediend worden. Voor 2023 zal hierop een uitzondering gemaakt worden en krijgt men de tijd tot uiterlijk 1 juli 2023.
In bijlage het volledige reglement, de informatieve tekst en het aanvraagformulier die op de website zullen geplaatst worden.
De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in.
Artikel 1.2, punt 6: Andere straten kunnen enkel en alleen in aanmerking komen als zowel 70% van de inwoners van de straat zelf als 70% van de inwoners van de omliggende straten schriftelijk akkoord gaan. Omliggende straten zijn die straten, exclusief lokale wegen type 1, waarbij het risico bestaat waar het verkeer zich vooral gaat verplaatsen;
vervangen door:
Andere straten kunnen enkel en alleen in aanmerking komen als de meerderheid van de inwoners schriftelijk akkoord gaat.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Stemming over het amendement:
Met 4 stemmen voor (Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Kathleen D’Herde, Guy Jonville), 25 stemmen tegen (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Eddy Longeval, An Speeckaert), 1 onthouding (Daniel De Maeght)
Het amendement is verworpen.
Stemming over het ontwerpbesluit:
Met 28 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Kathleen D’Herde, Guy Jonville, An Speeckaert), 1 stem tegen (Eddy Longeval), 1 onthouding (Daniel De Maeght)
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de inrichting van speelstraten, als bijlage bij dit besluit gevoegd en er integraal deel van uitmakende, goed.
De gemeenteraad keurt goed dat aanvragen voor speelstraten in 2023 kunnen ingediend worden tot uiterlijk 1 juli 2023. Vanaf 2024 en volgende moeten aanvragen uiterlijk 1 mei ingediend worden.
Het reglement speelstraten treedt in werking op 1 juni 2023.
Amendement Jeroen Steeman
1) stemming amendement: voor: 3 (Vooruit en Groen), tegen: 27 (rest)
2) stemming agendapunt: voor: 28 (rest) - tegen: / - onthouding 2: Open Vld & Vooruit
Op 19 april 2021 lanceerde de Vlaamse Overheid een oproep voor kandidaat Nationale Parken en Landschapsparken.
De Provincie Vlaams-Brabant diende op 15 september 2021 namens een coalitie bestaande uit RLPZ, Pajottenland+ en Boerenbond en de gemeenten en met steun van ZENDER en Toerisme Vlaams-Brabant, een kandidatuur Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland in onder de vorm van een conceptnota.
Uit dertien kandidaten werden door een onafhankelijke jury 7 kandidaat landschapsparken, waaronder Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland weerhouden voor indiening van een finale kandidatuur in een tweede ronde.
Bij ministerieel besluit werd aan de kernpartners, via de provincie, een projectsubsidie toegekend ter ondersteuning van de opmaak van een Masterplan en Operationeel plan, de opmaak van een ondertekende samenwerkingsovereenkomst tussen de kernpartners van de gebiedscoalitie en de opmaak van de organisatiestructuur, inclusief een voorstel voor het parkbureau, in het kader van de kandidatuur Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland.
Dit Masterplan en Operationeel plan, de samenwerkingsovereenkomst, organisatiestructuur en voorstel van parkbureau zijn voorwaarden voor de erkenningsaanvraag voor het Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland en moeten worden ingediend uiterlijk 31 mei 2023.
De landschapscoalitie die de kandidatuur voor Boerenlandschap Pajottenland draagt, bestaat uit verschillende regionale en lokale belanghebbenden die representatief zijn voor het gebied, met name de lokale besturen van 7 Pajotse gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Lennik, Sint-Pieters-Leeuw, Dilbeek en Roosdaal, het bestuur van Provincie Vlaams-Brabant, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw, het samenwerkingsverband voor plattelandsontwikkeling Leader Pajottenland+, het intergemeentelijk samenwerkingsverband Cultuurregio ZENDER, Toerisme Vlaams-Brabant vzw en de beroepsorganisatie voor landbouwers en tuinbouwers Boerenbond vzw.
Het Boerenlandschap Pajottenland heeft als centrale ambitie samenwerken aan een duurzaam Boerenlandschap waar landbouw, natuur en de unieke Pajotse identiteit elkaar versterken.
Het masterplan is opgebouwd aan de hand van vier strategische thema’s. De drie hoofdthema’s, productief landschap, natuurlijk landschap en levendig landschap, zetten in op het multifunctioneel gebruik van de ruimte en bouwen verder op de aanwezige dynamieken. Hierbij streven we steeds naar een win-win voor alle doelgroepen. Het landschapspark gaat de dialoog aan met de verstedelijkte randen als afzetmarkt van voedsel, als natuurlijke buffer en met de genieters van de cultuur, de open ruimte en de dorpen.
Aan de basis van dit alles ligt een integrale aanpak. Verschillende doelstellingen zijn immers niet te parkeren onder één thema. Zo kunnen bijvoorbeeld de kleine landschapselementen als biomassa of koolstofbron ingezet worden in de landbouwgronden, vormen ze een waardevol natuurnetwerk voor streekeigen fauna en flora en gidsen ze de wandelaar en fietser doorheen het glooiend landschap. Dit vraagt om een sterke samenwerking. Het landschapspark streeft naar een sterke landschapscoalitie.
De vier strategische thema's zijn:
Op 6 maart 2023 werd voor het college het masterplan en operationeel plan voor het Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland toegelicht en werden de verdere stappen voor het finaliseren van onze kandidatuur besproken.
Op 26 april 2023 ontvingen we het schrijven van de Vlaamse Overheid (Vlaamse Departementen Omgeving en Toerisme, VLM en ANB) m.b.t. de erkenning van Landschapsparken; meer bepaald inzake de meerwaarde en implicaties van een erkenning en waarbij antwoord wordt gegeven op een aantal bekommernissen:
Bovendien levert het goedkeuren van Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland financiële middelen op om het landschap van het Pajottenland verder te bewaren en versterken in al haar facetten, waaronder de landbouwgronden die hier integraal deel van uitmaken.
De heer Jeroen Steeman, Groen, dient een amendement in.
Artikel 4.2 tekst toevoegen: De historische creatoren van dit boerenlandschap, zijnde de traditionele landbouw, waarbij de landbouwer een fatsoenlijk inkomen verdient, in lokaal sterke voedselketens, zonder de biodiversiteit te schaden, mag niet verdrongen worden door eender welke andere vorm van landbouw.
Decreet op de Vlaamse Parken en Algemene landschapszorg, goedgekeurd op 30 april 2023.
Stemming over het amendement:
Met 3 stemmen voor (Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Guy Jonville), 27 stemmen tegen (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Eddy Longeval, Kathleen D’Herde, Daniel De Maeght, An Speeckaert)
Het amendement is verworpen.
Stemming over het ontwerpbesluit:
Met 28 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Eddy Longeval, Daniel De Maeght, An Speeckaert), 2 onthoudingen (Kathleen D’Herde, Guy Jonville)
Het Masterplan Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland wordt onder voorwaarden goedgekeurd en aan het projectbureau wordt het mandaat gegeven om de verdere uitwerking te doen rekening houdend met de opgesomde voorwaarden (verwerking evt. feedback, herformulering, redactie, lay-out…).
Het Operationeel Programma wordt onder voorwaarden goedgekeurd en aan het projectbureau wordt het mandaat gegeven om de verdere uitwerking te doen rekening houdend met de opgesomde voorwaarden (verwerking feedback, herformulering, redactie, lay-out…).
De samenwerkingsovereenkomst en het financiële engagement dat in de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen worden goedgekeurd.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wil twee voorwaarden vermelden:
Deze goedkeuring geldt enkel onder de gestelde voorwaarden en het recht wordt voorbehouden om conform de samenwerkingsovereenkomst onverwijld uit het samenwerkingsverband te treden en af te zien van de erkenning als Landschapspark Boerenlandschap Pajottenland indien in de toekomst blijkt dat deze werking rechtstreeks aanleiding geeft tot negatieve gevolgen voor de landbouw of andere sectoren.
De huidige gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27.04.2017.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
Het ontwerp van aanpassing werd in eerste lezing goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 januari 2023.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 6 maart 2023 tot en met 4 april 2023 en aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad, op de website van de gemeente en in het gemeentelijk infoblad Info Leeuw dat minstens in alle brievenbussen van de gemeente wordt verspreid.
De provincie Vlaams-Brabant verleende op 10 maart 2023 een gunstig advies zonder bemerkingen.
Het departement Omgeving verleende geen advies.
Op 12 april 2023 verleende de Gecoro een gunstig advies met volgende bemerkingen:
Deze bemerkingen worden als volgt behandeld:
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ingediend met volgende bemerkingen:
Deze bemerkingen worden als volgt behandeld:
Het ontwerp van verordening werd besproken in de gemeenteraadscommissie dd. 11 april 2023.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, hoofdstuk 3 Stedenbouwkundige verordeningen, art. 2.3.2. § 2
De aangepaste gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsenstallingen wordt goedgekeurd.
Dit besluit en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.
In het kader van de opdracht “Afdak kleuterafdeling Den Top” werd een bestek met nr. 2022-243 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2022-243 en de raming voor de opdracht “Afdak kleuterafdeling Den Top”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, meerbepaald op de budgetwijziging van juni en op budgetcode 2211207/05/0800/01.
amendement Jeroen Steeman
stemming amendement: voor: 2 Groen - tegen:25 (rest) - onthouding: 3 Gemeentebelangen, Vlaams Belang & Vooruit
stemming tegen verantwoording: fracties zijn niet tegen het voorstel, maar we doen dit allemaal al in de praktijk
Vlaamse imkers werden afgelopen winter weer geconfronteerd met een hoge bijensterfte. Eén op vier bijenpopulaties ging verloren. Dat is opnieuw meer dan de voorbije jaren. De oorzaak van deze wintersterfte blijkt complex, maar de achteruitgang van het voedselaanbod, het gebruik van pesticiden, parasieten en de oprukkende Aziatische hoornaar, hebben er zeker een aandeel in.
Dat steeds minder bijenvolken de winter overleven, vormt een probleem voor de natuur en de landbouw in Vlaanderen. Bijen zijn immers belangrijke bestuivers.
Vlaanderen heeft in kaart gebracht welke steden en gemeenten zich inspannen om de omgeving meer bijvriendelijk te maken. Daarbij wordt gekeken naar groenbeheer, aanplantingen, inrichten van bijeninstallaties, sensibiliseringsacties, enz. Onze gemeente staat blijkbaar niet op de kaart. Een stap in de goede richting is onder meer lid worden van het Vlaams Bijeninstituut, daar is heel wat informatie en ondersteuning te vinden omtrent het voeren van een bijenvriendelijk beleid, een lidmaatschap voor een lokaal bestuur bedraagt amper € 100.
De heer Jeroen Steeman, Groen dient een amendement in.
Het gaat niet goed met bijen in ons land. Ondanks dat hun bestuiving hard nodig is voor onze voedselvoorziening, hebben bijen het moeilijk om te overleven. Onze biodiversiteit neemt af, met als gevolg dat we allemaal minder kunnen genieten van onze mooie natuur.
Onze buren in Beersel hebben een paar jaar geleden een bijenplan opgesteld. Daarin werd niet alleen een inventarisatie gemaakt van de bijenstand in de gemeente, het plan geeft ook een leidraad om gemeenten echt bij-vriendelijk te maken.
Nu doet onze gemeente al veel om onze bijen een handje te helpen. Er staan bijenhotels en er zijn op verschillende plekken bloemenweides ingezaaid. Toch kunnen we nog een tandje bijsteken. We kunnen nadenken over het gemeentelijk maaibeleid (vooral van onze bermen), extra vormingen organiseren, zowel voor personeel als voor bewoners.
Diverse organisaties bieden ondersteuning in het verbeteren van de biodiversiteit, waaronder Natuurpunt, het Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei en de provincie Vlaams-Brabant.
Besluit:
Artikel 1. De gemeente engageert zich om een biodiversiteitsplan op te stellen in samenwerking met de Milieuraad, Natuurpunt en het Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei. Het plan bundelt bestaand biodiversiteitsbeleid en onderzoekt mogelijkheden voor nieuw beleid om de biodiversiteit en met name de bescherming van bijen te verbeteren.
Artikel 2. Het college onderzoekt op korte termijn of er projecten lopen of opgezet kunnen worden die in aanmerking komen voor de provinciale subsidie voor biodiversiteitsbeleid.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21.
Stemming over het amendement:
Met 2 stemmen voor (Jeroen Steeman, Ann Verheyen), 25 stemmen tegen (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Kathleen D’Herde, An Speeckaert), 3 onthoudingen (Eddy Longeval, Daniel De Maeght, Guy Jonville)
Stemverklaring: fracties zijn niet tegen het voorstel, maar we doen dit allemaal al in de praktijk
Het agendapunt werd niet weerhouden.
Sint-Pieters-Leeuw wordt lid van het Vlaams Bijeninstituut en tekent het charter bijenvriendelijke gemeente.
Sint-Pieters-Leeuw plaatst een banner op de gemeentelijke website die tijdens de zomermaandag aandacht vraagt over de aanwezigheid van Aziatische hoornaars.
Sint-Pieters-Leeuw rolt een bijvriendelijk beplantingsplan uit voor bermen, rotondes, perken, ….
Sint-Pieters-Leeuw zal aan de scholen de suggestie overmaken om een themadag over bijen te organiseren en zorgt voor didactisch materiaal.
Sint-Pieters-Leeuw onderzoekt de mogelijkheid van een plantgoedsubsidie of groepsaankoop van bijvriendelijke drachtbomen.
belangrijk voor bestuur: blauw op straat - meer belang dan een fysiek kantoor
Jean Cornand stelt de vraag naar wie bevoegd is voor deze vraag: is dat niet de politieraad? Kathleen: vraag naar plan van aanpak voor bepaalde wijken met zeer diverse populatie en beschikbaarheid Pepingensesteenweg voor aangiftes. Belangrijk= volwaardig politiekantoor in SPL.
Amendement Jeroen Tiebout: Vervanging van artikel 1:
“De gemeenteraad neemt kennis van de publieke antwoorden van de korpschef van onze politiezone Zennevallei en bevestigt haar vertrouwen in de politiediensten en haar aanpak op ons grondgebied en al haar deelgemeenten.”
ja: 20 (rest)- nee: / - onthouding: 10 Groen, Gemeentebelangen, Vlaams Belang, PF
Naar aanleiding van recente incidenten aan het Kerkplein in Ruisbroek sprak de Franstalige krant ‘La Dernière Heure’ van een ‘no go’-zone. Een gebied waar criminelen de baas zijn en waar de ordediensten geen vat meer op hebben. Waar een sfeer van straffeloosheid hangt en die zorgt voor een onveiligheidsgevoel en onleefbaarheid voor vele buurtbewoners.
Vlaams Belang Sint-Pieters-Leeuw is van mening dat een andere aanpak nodig is. Een verhoogde patrouille en aanwezigheid van gemeenschapswachten, een nultolerantie voor alle vormen van criminaliteit en een straatverbod voor overtreders. Tot slot zijn wij van mening dat, ondanks de intensieve inspanningen van de politieman en -vrouw ten velde, er nood is aan een blijvende zichtbare politiepost.
De heer Jeroen Tiebout, N-VA, dient een amendement in.
Vervanging van artikel 1: “De gemeenteraad neemt kennis van de publieke antwoorden van de korpschef van onze politiezone Zennevallei en bevestigt haar vertrouwen in de politiediensten en haar aanpak op ons grondgebied en al haar deelgemeenten.”
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21.
Stemming over het amendement:
Met 20 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Viviane De Gieter, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Wim Peeters, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Kathleen D’Herde, Guy Jonville, An Speeckaert), 10 onthoudingen (Jean Cornand, Annie Mathieu, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Eddy Longeval, Daniel De Maeght)
De gemeenteraad neemt kennis van de publieke antwoorden van de korpschef van onze politiezone Zennevallei en bevestigt haar vertrouwen in de politiediensten en haar aanpak op ons grondgebied en al haar deelgemeenten.
Steeds meer mensen krijgen de diagnose dementie. Door de vergrijzing wordt een verdubbeling verwacht tegen 2070. Er is dus nood aan een goed uitgewerkt dementiebeleid, ook op het lokale niveau. Vergeten we immers niet dat het merendeel van personen met dementie (70%) nog thuis woont.
Omdat er geen uitgeschreven draaiboek of label met vastgelegde criteria voor lokale besturen bestaat en steden en gemeenten zich dus niet moeten binden aan een vastgelegd kader, beschikken ze over een grote autonomie om zelf invulling te geven aan een dementievriendelijk beleid met eigen doelstellingen en prioriteiten. Dat maakt het echter ook een grote uitdaging. Om dit haalbaar(der) te maken, kunnen lokale besturen contact opnemen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) om hen hierin op weg te helpen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21.
Herwig Smeets, schepen, zegt dat Sint-Pieters-Leeuw al jaren bezig is met dementie-ondersteuning in de gemeente en wij hebben al verschillende jaren een ouderen-psycholoog. De gemeente staat hier al enorm ver in en VVSG is zelfs bij Sint-Pieters-Leeuw ten rade geweest om te informeren hoe wij dit aanpakken.
Rekening houdend met deze toelichting trekt Eddy Longeval zijn bijkomend agendapunt in.
Sint-Pieters-Leeuw contacteert de VVSG om een dementie-ondersteunend beleid te ontwerpen en de resultaten hiervan te publiceren op de gemeentelijke website en het gemeentelijk informatieblad.