Terug college van burgemeester en schepenen

ma 03/04/2023 - 16:00 Collegezaal

Consensuspunten

Secretariaat

Burgerzaken

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een verlenging van een grafkelderconcessie 50 jaar -  2 personen  –  begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder + toevoeging van een 2de begunstigde in deze bestaande concessie.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een verlenging van een grafkelderconcessie 50 jaar -  2 personen  –  begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder alsook de toevoeging van een tweede begunstigde in deze concessie.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 30 jaar met kelder voor 2 personen  – begraafplaats Vlezenbeek toe te kennen aan de concessiehouder.

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou haar hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou haar hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

Personeel & onderwijs

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

Financiën

Preventie

  • De participatieve analyse is toegespitst op de ervaringen van de werknemers. Hun beleving van ervaren knelpunten en buffers in een algemene of specifieke werksituatie inzake psychosociale belasting wordt in kaart gebracht aan de hand van de 5 A’s (arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden , arbeidsorganisatie). De betrokkenheid van de werknemers wordt gestimuleerd omdat men de mogelijkheid krijgt na te denken over constructieve en concrete oplossingen voor knelpunten op het vlak van het werk en de werkrelaties.

    De participatieve analyse stelt de werknemers in staat om hun visie en hun beleving te geven op hun eigen werk. De participatieve analyse stelt de werkgever in staat om een keuze te maken uit de aangeboden voorstellen naar gelang van hun haalbaarheid en om een antwoord te bieden op concrete problemen die door de werknemers worden aangehaald.

    Beslissingen van de organisatieleiding kunnen ondersteund worden door bevindingen van de werknemers zelf waardoor de betrokkenheid en het engagement vergroot.  Het komt de betrokken leiding toe om de bevindingen te evalueren en om te zetten in de praktijk. Deze werkvorm kan helpen om spanningen, conflicten en ongewenst gedrag in het team te helpen opsporen en voorkomen.

Bespreekpunten

Maatschappelijke veiligheid

  • Op datum van 28 april 2016 keurde de gemeenteraad de nieuwe vrijwilligerswerking goed, in voege te gaan vanaf 01 januari 2017. 

    In deze beslissing werd principieel beslist dat aan de vrijwilligers geen kostenvergoedingen worden betaald.  
    Er zijn 2 uitzonderingen vastgelegd die het mogelijk maken om de vrijwilligers die onder deze criteria vallen alsnog een kostenvergoeding toe te kennen.
    Het college van burgemeester en schepenen werd gemachtigd vrijwilligers aan te stellen overeenkomstig de principes bepaald in deze beslissing, en ingeval van toepassing van artikel 2 van deze beslissing, de vergoeding te bepalen.

    Bij zitting van 12 december 2016 werd voor de vrijwilligersactiviteit 'Baliemedewerker Coloma' een kostenvergoeding van € 5 /uur toegekend binnen de taak 'Toezicht en aanspreekpunt voor de bezoekers van het kasteel Coloma (buiten de kantooruren, indien er activiteiten zijn)'.

    De dienst Cultuur vraagt een tijdelijke uitbreiding van deze vrijwilligersactiviteit.

Personeel & onderwijs

Aankoop

  • Aanstellen van een beëdigd landmeter-expert voor het opstellen van schattingsverslagen en voor het uitvoeren van opmetingen (incl. opmaak en afleveren van de nodige pv's, plaatsen grenspalen, ...).

  •  Het lokaal bestuur wenst voor de verkiezingen 145 stemhokjes aan te kopen. Er zal een procedure worden opgestart om deze aan te kopen.

  • Er zal een procedure worden opgestart voor de opmaak RUP Ruisbroek centrum/ACV-site en de herziening opmaak RUP Wautersstraat.

    Het doel van het RUP Ruisbroek centrum/ ACV-site is het vervangen van de betreffende zone van het BPA Ruisbroek in functie van een verantwoorde ruimtelijke en stedenbouwkundige invulling 

    Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: 

    • Efficiënt ruimtegebruik /Selectieve kernverdichting en verhoging ruimtelijk rendement/verhogen aantal bouwlagen
    • Integratie, behoud en versterken van bestaande groenstructuren
    • Kwalitatieve publieke ruimtes
    • Ruimtelijk verantwoorde bestemmingsmix wonen (gedifferentieerd aanbod) en aanvullende buurtvoorzieningen
    • Relatie Stationsplein en afstemming met Masterplan Stationsomgeving in opmaak.
    • Ontsluiting autoverkeer i.f.v. autoluw binnengebied en ondergronds parkeren  en aandacht voor trage weg-verbindingen
    • Relatie Kerkplein 

    Het doel van de herziening RUP Wautersstraat is het vervangen van bestaande RUP Wautersstraat. Dit RUP werd goedgekeurd op 31/01/2013 en voldoet niet meer aan de huidige ruimtelijk-planologische en stedenbouwkundige noden.  

    Belangrijke aandachtspunten bij de herziening zijn: 

    • Optimalisatie van de ontsluiting van de bedrijvenzone naar de N6 met aansluiting op het verkeerslichten geregeld kruispunt.
    • Optimalisatie van de interne circulatie, groene verbindingen en parkeerbehoeften binnen de bedrijvenzone.
    • Aanpassing van het Recreatiegebied aan de gewijzigde noden. Hierbij dient afstemming te gebeuren met de Behoeftenstudie Buitensportinfrastructuur in opmaak.
    • Optimalisatie van zones voor bedrijvigheid aan gewijzigde noden en dit  i.f.v. efficiënte bedrijfsvoering, ruimtelijke inkadering en visuele buffering, ontsluiting en mobiliteit en zuinig ruimtegebruik.
    • Efficiënt ruimtegebruik en verhoging ruimtelijk rendement.
    • Landschappelijke inkadering en buffering hemelwater.
  • In het meerjarenplan 2022 – 2025 staat onder de doelstelling “Sint-Pieters-Leeuw bouwt verder aan een performante en klantgerichte organisatie” het actieplan “De interne werking efficiënter organiseren door voluit in te zetten op digitalisering”.

    Een actie daarbij staat gedefinieerd als “We verbeteren de IT-infrastructuur om de werking efficiënter te maken” en “We vervangen de netwerkapparatuur waar nodig”.

    Hiervoor zullen 17 switches worden aangekocht. Deze aankoop kan gebeuren via afname van het raamcontract dat de Stad Brugge sloot.

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

Welzijn

  • Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.  Woonpunt Zennevallei verkreeg op 17 januari 2023 zijn erkenning als de nieuwe woonmaatschappij voor Halle, St. Pieters Leeuw, Beersel, Pepingen, Sint Genesius Rode, Linkebeek en Drogenbos. Het decreet wijzigt verschillende bepalingen uit de Vlaamse Codex Wonen van 2021, waaronder bepalingen over toewijzing sociale huur. Deze nieuwe regelgeving gaat van kracht op 1 oktober 2023.  Er dienen heel wat beslissingen genomen te worden, o.a. over de toewijzingsraad (samenstelling, opdrachten en werking), de verschillende reglementen (het toewijzingsreglement, het huishoudelijk reglement, het intern huurreglement) en lokale accenten m.b.t. de verschillende instroommogelijkheden (de standaardtoewijzingen, de versnelde toewijzingen, de toewijzingen aan specifieke doelgroepen, de toewijzingen omwille van interne mutatie of bijzondere toewijzingsregels). 

    We zijn momenteel in overleg met de 7 gemeenten over deze aspecten. Een uitgebreid verslag wordt binnenkort voorgelegd aan het college en de gemeenteraad. 

    Binnen de huidige regelgeving sociale huur was het mogelijk om af te wijken van het standaard toewijzingsreglement en een specifiek toewijzingsreglement op te stellen op basis van bepaalde behoeften en lokale noden. Het lokaal toewijzingsreglement lokale binding werd opgemaakt in onderling overleg tussen de gemeenten Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw en geeft voorrang aan kandidaat-huurders in volgende volgorde:

    • kandidaat-huurders die sinds hun geboorte wonen in de gemeente waar de toe te wijzen woning gelegen is. 
    • kandidaat-huurders die voor de leeftijd van 18 jaar minimaal 10 jaar in de gemeente gewoond hebben en de kandidaat-huurders die minimaal 20 jaar in de gemeente wonen of gewoond hebben 
    • kandidaat-huurders die minimaal 10 jaar in de gemeente waar de toe te wijzen woning gelegen is, wonen of gewoond hebben.
    • kandidaat-huurders die in de periode van 6 jaar voor de toewijzing minstens 3 jaar inwoner zijn of geweest zijn van de gemeente waar de toe te wijzen woning gelegen is. 
    • kandidaat-huurders die  minstens 3 jaar in het werkgebied van Woonpunt Zennevallei wonen of er in een periode van 6 jaar voorafgaand de toewijzing gewoond hebben. 

    De nieuwe regelgeving bepaalt dat in het standaard toewijzingssysteem, na de criteria aangepastheid en de rationele bezetting van de woning, achtereenvolgens rekening wordt gehouden met:

    1. in voorkomend geval, indien de gemeente hiervoor opteert, de strengere woonbinding
    2. de langdurige woonbinding met de gemeente waarbij in de nieuwe regelgeving kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in de gemeente woonden waar de toe te wijzen woning ligt, voorrang krijgen
    3. in voorkomend geval, indien de gemeenten van het deelgebied/werkingsgebied hiervoor opteren, de langdurige woonbinding met het deelgebied of werkingsgebied waarbij de kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in het deelgebied of werkingsgebied van de woonmaatschappij woonden, voorrang krijgen
    4. het verlenen of krijgen van mantelzorg van of aan een persoon die woont in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt
    5. de chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister

    De langdurige woonbinding, omschreven onder punt 2, is een verplichte voorrang. Punt 1 en punt 3 zijn optionele voorrangsregels. Gemeentes kunnen de algemene regel rond langdurige woonbinding dus op twee manieren uitbreiden:

    1. Een gemeente kan voorrang geven aan kandidaat-huurders die in de afgelopen 10 jaar langer dan 5 jaar in de gemeente wonen of gewoond hebben. De gemeente specifieert het aantal jaar in het toewijzingsreglement. 
    2. Gemeenten uit het (deel)werkingsgebied kunnen beslissen dat in het volledige (deel)werkingsgebied ook rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van kandidaat-huurders met het (deel)werkingsgebied. De toepassing van deze woonbinding  geldt dan voor alle gemeenten van het (deel)werkingsgebied. 

    Er kan dus slechts 1 strengere regel ingevoerd worden dan 5 jaar in de afgelopen 10 jaar.

Secretariaat

  • In september 2022 nam de Stuurgroep van Toekomstforum Halle-Vilvoorde kennis van de intentie om het landschap van de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB) voor gas en elektriciteit grondig te hertekenen.

    Alle DNB’s dienden zich voor 1 januari 2023 in regel te stellen met het Energiedecreet (8/5/2009) en het aanvullend Vlaams decreet (15/7/2022). Bij de start van de nieuwe legislatuur op 1 januari 2025 moet elke DNB beschikken over een aaneensluitend geografisch gebied, een gebundeld beheer van aardgas- en elektriciteitsdistributie realiseren en minimaal 200.000 aangesloten afnemers. De gemeentebesturen werd gevraagd om de nodige acties goed te keuren voor het einde van het jaar.

    Aan de distributienetbeheerders in de regio Halle-Vilvoorde (PBE, Iverlek en Sibelgas) stelde Fluvius voor om op te gaan in Fluvius Zenne-Dijle, een nieuwe opdrachthoudende vereniging met 75 steden en gemeenten. Dat betekent een aanzienlijke vermindering van de bestuurlijke impact van de lokale besturen in Halle-Vilvoorde.

    Op initiatief van de Stuurgroep van Toekomstforum Halle-Vilvoorde onderzocht Fluvius daarom de mogelijkheid en impact van de oprichting van één DNB op het niveau van de referentieregio, nl. Fluvius Halle-Vilvoorde. Daarin wordt de afstand tot de lokale besturen kleiner door een betere vertegenwoordiging in de bestuursorganen. Toekomstforum Halle-Vilvoorde schoof dit voorkeurscenario naar voor in de schoot van de themasessie Distributienetbeheerders van 15.03.2023.

    Concreet houdt het voorkeurscenario een distributienetbeheer van gas en elektriciteit op niveau van Fluvius Halle-Vilvoorde in.

    Deze DNB is een reële optie door het recent aangenomen voorstel van decreet in het Vlaams Parlement, dat distributienetbeheerders toch tot 1 september 2023 de tijd geeft om te voldoen aan de decretale bepalingen. Op basis van een breed politiek draagvlak en met voldoende positieve CBS beslissingen tegen vrijdag 21 april 2023, kan dit begin mei 2023 voorgelegd worden aan de Raden van Bestuur van de betrokken opdrachthoudende verenigingen en worden de bijzondere algemene vergaderingen (BAV) gepland in de laatste week van augustus 2023, dus vóór 1 september 2023. Tijdens deze 90 kalenderdagen, bij voorkeur op de gemeenteraad van juni 2023, leggen de gemeentebesturen het mandaat vast van hun vertegenwoordigers op de BAV.

    Toekomstforum Halle-Vilvoorde roept de gemeenten op om gebruik te maken van deze opportuniteit, die aanzienlijk bijdraagt tot de slagkracht van een sterke (referentie)regio Halle-Vilvoorde. Het is een unieke kans om het pleidooi te versterken om Halle-Vilvoorde te erkennen als centrumregio. Het voorkeurscenario respecteert bovendien de eerder genomen beslissingen op de Algemene Vergaderingen van respectievelijk PBE en Iverlek en garandeert zo rechtszekerheid aan alle betrokken partijen ongeacht het resultaat.

Hoogdringende punten

  • Voor de goede werking van de diensten en in uitvoering van het personeelsplan moeten nieuwe selectieprocedures worden opgestart.

    Het college moet de wijze van publicatie, de aanleg van de wervingsreserves en de selectietechnieken bepalen.

  • De participatieve analyse is toegespitst op de ervaringen van de werknemers. Hun beleving van ervaren knelpunten en buffers in een algemene of specifieke werksituatie inzake psychosociale belasting wordt in kaart gebracht aan de hand van de 5 A’s (arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden , arbeidsorganisatie). De betrokkenheid van de werknemers wordt gestimuleerd omdat men de mogelijkheid krijgt na te denken over constructieve en concrete oplossingen voor knelpunten op het vlak van het werk en de werkrelaties.

    De participatieve analyse stelt de werknemers in staat om hun visie en hun beleving te geven op hun eigen werk. De participatieve analyse stelt de werkgever in staat om een keuze te maken uit de aangeboden voorstellen naar gelang van hun haalbaarheid en om een antwoord te bieden op concrete problemen die door de werknemers worden aangehaald.

    Beslissingen van de organisatieleiding kunnen ondersteund worden door bevindingen van de werknemers zelf waardoor de betrokkenheid en het engagement vergroot.  Het komt de betrokken leiding toe om de bevindingen te evalueren en om te zetten in de praktijk. Deze werkvorm kan helpen om spanningen, conflicten en ongewenst gedrag in het team te helpen opsporen en voorkomen.

  • In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 werd de aanvraag om bij de TUD cel groen een student aan te stellen met een overeenkomst van alternerende opleiding voor de periode van 29 september 2022 tot en met 30 juni 2023, goedgekeurd.

    Voorstel om de overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) met betrokken student stop te zetten met ingang van 1 april 2023. 

  • Op de dienst burgerzaken is momenteel 1 VTE vacant.
    Bijkomend is een administratief medewerker op de dienst burgerzaken langdurig afwezig wegens ziekte.
    In zitting van 23 januari 2023 werd een administratief medewerker aangesteld met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties tot en met 31 maart 2023. Vanaf 1 april 2023 wordt deze persoon aangesteld op de dienst communicatie. Hierdoor kan de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd worden.  

    Het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 was akkoord met de organisatie van een beperkte selectieprocedure voor administratief medewerker.

    Er hebben hiervoor sollicitatiegesprekken plaatsgevonden op woensdag 29 maart 2023. 

    Voorstel is om een kandidaat  aan te stellen met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties (38/38) vanzodra het dossier administratief in orde is tot en met 31 december 2023.


Publicaties

Besluitenlijst