ma 03/04/2023 - 16:00 Collegezaal
De notulen van de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 27 maart 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd, overeenkomstig artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een verlenging van een grafkelderconcessie 50 jaar - 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder + toevoeging van een 2de begunstigde in deze bestaande concessie.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een verlenging van een grafkelderconcessie 50 jaar - 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder alsook de toevoeging van een tweede begunstigde in deze concessie.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 30 jaar met kelder voor 2 personen – begraafplaats Vlezenbeek toe te kennen aan de concessiehouder.
De in de beraadslaging vermelde persoon zou haar hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?
De in de beraadslaging vermelde persoon zou haar hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?
De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?
Betrokkene vraagt voor 1 jaar prestatievermindering met 1/5e in het kader van het Vlaams zorgkrediet.
Aanvraag kapvergunning voor het kappen van 2 bomen (Araucaria Araucana) te Albert van Cotthemstraat 33 - 1600 Sint-Pieters-Leeuw
De opmaak van het RUP Ruisbroek Centrum/ACV-site in kader van de V.C.R.O. wordt goedgekeurd.
De aanleg van de wegenisinfrastructuur binnen het project van de bouw van de Drie Fonteinenbrug is gerealiseerd. Goedkeuring kan worden verleend aan de eindafrekening van de werken.
Aantal artikelen: 1
Bedrag: 62,50 euro
Aantal artikelen: 1
Bedrag: 186 euro
Zie kohier in bijlage.
De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.
De participatieve analyse is toegespitst op de ervaringen van de werknemers. Hun beleving van ervaren knelpunten en buffers in een algemene of specifieke werksituatie inzake psychosociale belasting wordt in kaart gebracht aan de hand van de 5 A’s (arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden , arbeidsorganisatie). De betrokkenheid van de werknemers wordt gestimuleerd omdat men de mogelijkheid krijgt na te denken over constructieve en concrete oplossingen voor knelpunten op het vlak van het werk en de werkrelaties.
De participatieve analyse stelt de werknemers in staat om hun visie en hun beleving te geven op hun eigen werk. De participatieve analyse stelt de werkgever in staat om een keuze te maken uit de aangeboden voorstellen naar gelang van hun haalbaarheid en om een antwoord te bieden op concrete problemen die door de werknemers worden aangehaald.
Beslissingen van de organisatieleiding kunnen ondersteund worden door bevindingen van de werknemers zelf waardoor de betrokkenheid en het engagement vergroot. Het komt de betrokken leiding toe om de bevindingen te evalueren en om te zetten in de praktijk. Deze werkvorm kan helpen om spanningen, conflicten en ongewenst gedrag in het team te helpen opsporen en voorkomen.
Op datum van 28 april 2016 keurde de gemeenteraad de nieuwe vrijwilligerswerking goed, in voege te gaan vanaf 01 januari 2017.
In deze beslissing werd principieel beslist dat aan de vrijwilligers geen kostenvergoedingen worden betaald.
Er zijn 2 uitzonderingen vastgelegd die het mogelijk maken om de vrijwilligers die onder deze criteria vallen alsnog een kostenvergoeding toe te kennen.
Het college van burgemeester en schepenen werd gemachtigd vrijwilligers aan te stellen overeenkomstig de principes bepaald in deze beslissing, en ingeval van toepassing van artikel 2 van deze beslissing, de vergoeding te bepalen.
Bij zitting van 12 december 2016 werd voor de vrijwilligersactiviteit 'Baliemedewerker Coloma' een kostenvergoeding van € 5 /uur toegekend binnen de taak 'Toezicht en aanspreekpunt voor de bezoekers van het kasteel Coloma (buiten de kantooruren, indien er activiteiten zijn)'.
De dienst Cultuur vraagt een tijdelijke uitbreiding van deze vrijwilligersactiviteit.
Ingevolge de doorlichting van de technische diensten, de goede werking van de diensten en in uitvoering van het personeelsplan moet voor verschillende betrekkingen selectieprocedures worden opgestart.
Het college van schepenen en burgemeester moet de wijze van publicatie, de aanleg van de wervingsreserves en de selectietechnieken bepalen.
In collegezitting van 13 maart 2023 werd beslist om voor de contractuele betrekking van milieuambtenaar (B1-B3 niveau) over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure met aanleg van een werfreserve met een geldigheidsduur van 1 jaar, max. verlengbaar met 2 jaar.
Voorstel selectiecommissie.
In collegezitting van 27 februari 2023 werd beslist om voor de betrekking van deskundige Burgerlijke stand over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De betrekking wordt begeven bij procedure van aanwerving, bevordering, interne- en externe mobiliteit.
De uiterste inschrijvingsdatum werd vastgelegd op 29 maart 2023.
Ontvangen kandidaturen en voorstel van aanvaarding.
In collegezitting van 30 januari 2023 werd beslist om voor de statutaire betrekking van beleidsmedewerker organisatieontwikkeling, -beheersing en kwaliteitszorg over te gaan tot de organisatie van een selectieprocedure met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De betrekking wordt begeven bij procedure van aanwerving, bevordering, interne- en externe mobiliteit.
De uiterste inschrijvingsdatum werd vastgelegd op 29 maart 2023.
Ontvangen kandidaturen en voorstel van aanvaarding.
Het college van burgemeester en schepenen was in zitting van 27 februari 2023 akkoord om een beperkte selectie voor administratief medewerker op te starten.
Er hebben sollicitatiegesprekken plaatsgevonden op maandag 29 maart 2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 13 februari 2023 kennis genomen van het proces-verbaal van de selectieprocedure voor de contractuele betrekking van administratief/technisch medewerker en de werfreserve vastgesteld.
Er kan 1 voltijdse contractuele betrekking van administratief medewerker vacant worden verklaard bij de aankoopdienst en worden ingevuld door te putten uit de werfreserve.
Het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 was akkoord met de organisatie van een beperkte selectieprocedure voor administratief medewerker.
Hiervoor hebben op woensdag 29 maart 2023 sollicitatiegesprekken plaatsgevonden.
Door het ontslag van de milieuambtenaar was het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 maart 2023 akkoord met het organiseren van een selectieprocedure voor milieuambtenaar. De inschrijvingstermijn loopt tem. 12 april e.k. Tot op heden zijn er geen kandidaturen binnengekomen. Om deze reden werd tijdens de sollicitatiegesprekken bij de kandidaten gepolst naar interesse voor administratieve ondersteuning bij de dienst leefmilieu.
Op de dienst burgerzaken is momenteel 1 VTE vacant.
Bijkomend is een administratief medewerker op de dienst burgerzaken langdurig afwezig wegens ziekte.
In zitting van 23 januari 2023 werd een administratief medewerker aangesteld met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties tot en met 31 maart 2023. Vanaf 1 april 2023 wordt deze persoon aangesteld op de dienst communicatie. Hierdoor kan de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 was akkoord met de organisatie van een beperkte selectieprocedure voor administratief medewerker.
Er hebben hiervoor sollicitatiegesprekken plaatsgevonden op woensdag 29 maart 2023.
Voorstel is om een kandidaat aan te stellen met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties (38/38) vanaf 11 april 2023 tot en met 31 december 2023.
Een lid van het college van burgemeester en schepenen vraagt de toelating om deel te nemen aan een vorming/opleiding.
Een personeelslid wenst zijn ontslag aan te bieden in onderling akkoord met ingang van 11 augustus 2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 27 februari 2023 een principieel akkoord gegeven voor de organisatie van de fietsnamiddag op 22 september 2023.
De directie van de Leeuwse Kunstacademie stelt voor om naar jaarlijkse gewoonte een brochure te publiceren i.s.m. de muziekacademie van Anderlecht.
Op 24 september 2015 werd door de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de Muziekacademie Anderlecht en de gemeente Sint-Pieters-Leeuw goedgekeurd. Deze overeenkomst werd aangegaan voor twee schooljaren en is stilzwijgend hernieuwbaar voor eenzelfde duurtijd. Op 31 augustus 2021 eindigde de derde periode en is deze verlengd tot 31 augustus 2023.
De overeenkomst kan met het respecteren van een opzeggingstermijn van drie maanden door één der partijen per aangetekend schrijven worden opgezegd.
Indien er geen bezwaren worden gemaakt, zal de overeenkomst opnieuw verlengd worden voor de periode van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2025.
Betrokkene, vast benoemde zorgcoördinator en kleuteronderwijzeres aan de gemeentelijke basisschool Wegwijzer, verzoekt haar verlof tijdelijk andere opdracht toe te kennen van 17 april tot en met 30 juni 2023 voor 18/36.
Voor de goede werking van de diensten en in uitvoering van het personeelsplan moeten nieuwe selectieprocedures worden opgestart.
Het college moet de wijze van publicatie, de aanleg van de wervingsreserves en de selectietechnieken bepalen.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 werd de aanvraag om bij de TUD cel groen een student aan te stellen met een overeenkomst van alternerende opleiding voor de periode van 29 september 2022 tot en met 30 juni 2023, goedgekeurd.
Voorstel om de overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) met betrokken student stop te zetten met ingang van 1 april 2023.
Op de dienst burgerzaken is momenteel 1 VTE vacant.
Bijkomend is een administratief medewerker op de dienst burgerzaken langdurig afwezig wegens ziekte.
In zitting van 23 januari 2023 werd een administratief medewerker aangesteld met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties tot en met 31 maart 2023. Vanaf 1 april 2023 wordt deze persoon aangesteld op de dienst communicatie. Hierdoor kan de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 was akkoord met de organisatie van een beperkte selectieprocedure voor administratief medewerker.
Er hebben hiervoor sollicitatiegesprekken plaatsgevonden op woensdag 29 maart 2023.
Voorstel is om een kandidaat aan te stellen met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties (38/38) vanzodra het dossier administratief in orde is tot en met 31 december 2023.
Aanstellen van een beëdigd landmeter-expert voor het opstellen van schattingsverslagen en voor het uitvoeren van opmetingen (incl. opmaak en afleveren van de nodige pv's, plaatsen grenspalen, ...).
Het lokaal bestuur wenst voor de verkiezingen 145 stemhokjes aan te kopen. Er zal een procedure worden opgestart om deze aan te kopen.
Er zal een procedure worden opgestart voor de opmaak RUP Ruisbroek centrum/ACV-site en de herziening opmaak RUP Wautersstraat.
Het doel van het RUP Ruisbroek centrum/ ACV-site is het vervangen van de betreffende zone van het BPA Ruisbroek in functie van een verantwoorde ruimtelijke en stedenbouwkundige invulling
Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:
Het doel van de herziening RUP Wautersstraat is het vervangen van bestaande RUP Wautersstraat. Dit RUP werd goedgekeurd op 31/01/2013 en voldoet niet meer aan de huidige ruimtelijk-planologische en stedenbouwkundige noden.
Belangrijke aandachtspunten bij de herziening zijn:
In het meerjarenplan 2022 – 2025 staat onder de doelstelling “Sint-Pieters-Leeuw bouwt verder aan een performante en klantgerichte organisatie” het actieplan “De interne werking efficiënter organiseren door voluit in te zetten op digitalisering”.
Een actie daarbij staat gedefinieerd als “We verbeteren de IT-infrastructuur om de werking efficiënter te maken” en “We vervangen de netwerkapparatuur waar nodig”.
Hiervoor zullen 17 switches worden aangekocht. Deze aankoop kan gebeuren via afname van het raamcontract dat de Stad Brugge sloot.Aanvraag kapvergunning voor het kappen van 2 berken te Kleine Brugstraat 104 - 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Voorstel om aannemer De Meulemeester bvba aan te stellen op basis van het nazicht voor uitvoering van de opdracht “aanleg voetpaden en aanpassingswerken – perceel 1”.
Voorstel om aannemer De Meulemeester bvba aan te stellen op basis van het nazicht voor uitvoering van de opdracht “aanleg voetpaden en aanpassingswerken – perceel 2”.
Voorstel om aannemer Van Robays nv aan te stellen op basis van het nazicht voor uitvoering van de opdracht “Werken aan bitumineuze verhardingen”.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Woonpunt Zennevallei verkreeg op 17 januari 2023 zijn erkenning als de nieuwe woonmaatschappij voor Halle, St. Pieters Leeuw, Beersel, Pepingen, Sint Genesius Rode, Linkebeek en Drogenbos. Het decreet wijzigt verschillende bepalingen uit de Vlaamse Codex Wonen van 2021, waaronder bepalingen over toewijzing sociale huur. Deze nieuwe regelgeving gaat van kracht op 1 oktober 2023. Er dienen heel wat beslissingen genomen te worden, o.a. over de toewijzingsraad (samenstelling, opdrachten en werking), de verschillende reglementen (het toewijzingsreglement, het huishoudelijk reglement, het intern huurreglement) en lokale accenten m.b.t. de verschillende instroommogelijkheden (de standaardtoewijzingen, de versnelde toewijzingen, de toewijzingen aan specifieke doelgroepen, de toewijzingen omwille van interne mutatie of bijzondere toewijzingsregels).
We zijn momenteel in overleg met de 7 gemeenten over deze aspecten. Een uitgebreid verslag wordt binnenkort voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
Binnen de huidige regelgeving sociale huur was het mogelijk om af te wijken van het standaard toewijzingsreglement en een specifiek toewijzingsreglement op te stellen op basis van bepaalde behoeften en lokale noden. Het lokaal toewijzingsreglement lokale binding werd opgemaakt in onderling overleg tussen de gemeenten Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw en geeft voorrang aan kandidaat-huurders in volgende volgorde:
De nieuwe regelgeving bepaalt dat in het standaard toewijzingssysteem, na de criteria aangepastheid en de rationele bezetting van de woning, achtereenvolgens rekening wordt gehouden met:
De langdurige woonbinding, omschreven onder punt 2, is een verplichte voorrang. Punt 1 en punt 3 zijn optionele voorrangsregels. Gemeentes kunnen de algemene regel rond langdurige woonbinding dus op twee manieren uitbreiden:
Er kan dus slechts 1 strengere regel ingevoerd worden dan 5 jaar in de afgelopen 10 jaar.
In september 2022 nam de Stuurgroep van Toekomstforum Halle-Vilvoorde kennis van de intentie om het landschap van de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB) voor gas en elektriciteit grondig te hertekenen.
Alle DNB’s dienden zich voor 1 januari 2023 in regel te stellen met het Energiedecreet (8/5/2009) en het aanvullend Vlaams decreet (15/7/2022). Bij de start van de nieuwe legislatuur op 1 januari 2025 moet elke DNB beschikken over een aaneensluitend geografisch gebied, een gebundeld beheer van aardgas- en elektriciteitsdistributie realiseren en minimaal 200.000 aangesloten afnemers. De gemeentebesturen werd gevraagd om de nodige acties goed te keuren voor het einde van het jaar.
Aan de distributienetbeheerders in de regio Halle-Vilvoorde (PBE, Iverlek en Sibelgas) stelde Fluvius voor om op te gaan in Fluvius Zenne-Dijle, een nieuwe opdrachthoudende vereniging met 75 steden en gemeenten. Dat betekent een aanzienlijke vermindering van de bestuurlijke impact van de lokale besturen in Halle-Vilvoorde.
Op initiatief van de Stuurgroep van Toekomstforum Halle-Vilvoorde onderzocht Fluvius daarom de mogelijkheid en impact van de oprichting van één DNB op het niveau van de referentieregio, nl. Fluvius Halle-Vilvoorde. Daarin wordt de afstand tot de lokale besturen kleiner door een betere vertegenwoordiging in de bestuursorganen. Toekomstforum Halle-Vilvoorde schoof dit voorkeurscenario naar voor in de schoot van de themasessie Distributienetbeheerders van 15.03.2023.
Concreet houdt het voorkeurscenario een distributienetbeheer van gas en elektriciteit op niveau van Fluvius Halle-Vilvoorde in.
Deze DNB is een reële optie door het recent aangenomen voorstel van decreet in het Vlaams Parlement, dat distributienetbeheerders toch tot 1 september 2023 de tijd geeft om te voldoen aan de decretale bepalingen. Op basis van een breed politiek draagvlak en met voldoende positieve CBS beslissingen tegen vrijdag 21 april 2023, kan dit begin mei 2023 voorgelegd worden aan de Raden van Bestuur van de betrokken opdrachthoudende verenigingen en worden de bijzondere algemene vergaderingen (BAV) gepland in de laatste week van augustus 2023, dus vóór 1 september 2023. Tijdens deze 90 kalenderdagen, bij voorkeur op de gemeenteraad van juni 2023, leggen de gemeentebesturen het mandaat vast van hun vertegenwoordigers op de BAV.
Toekomstforum Halle-Vilvoorde roept de gemeenten op om gebruik te maken van deze opportuniteit, die aanzienlijk bijdraagt tot de slagkracht van een sterke (referentie)regio Halle-Vilvoorde. Het is een unieke kans om het pleidooi te versterken om Halle-Vilvoorde te erkennen als centrumregio. Het voorkeurscenario respecteert bovendien de eerder genomen beslissingen op de Algemene Vergaderingen van respectievelijk PBE en Iverlek en garandeert zo rechtszekerheid aan alle betrokken partijen ongeacht het resultaat.
Voor de goede werking van de diensten en in uitvoering van het personeelsplan moeten nieuwe selectieprocedures worden opgestart.
Het college moet de wijze van publicatie, de aanleg van de wervingsreserves en de selectietechnieken bepalen.
De participatieve analyse is toegespitst op de ervaringen van de werknemers. Hun beleving van ervaren knelpunten en buffers in een algemene of specifieke werksituatie inzake psychosociale belasting wordt in kaart gebracht aan de hand van de 5 A’s (arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden , arbeidsorganisatie). De betrokkenheid van de werknemers wordt gestimuleerd omdat men de mogelijkheid krijgt na te denken over constructieve en concrete oplossingen voor knelpunten op het vlak van het werk en de werkrelaties.
De participatieve analyse stelt de werknemers in staat om hun visie en hun beleving te geven op hun eigen werk. De participatieve analyse stelt de werkgever in staat om een keuze te maken uit de aangeboden voorstellen naar gelang van hun haalbaarheid en om een antwoord te bieden op concrete problemen die door de werknemers worden aangehaald.
Beslissingen van de organisatieleiding kunnen ondersteund worden door bevindingen van de werknemers zelf waardoor de betrokkenheid en het engagement vergroot. Het komt de betrokken leiding toe om de bevindingen te evalueren en om te zetten in de praktijk. Deze werkvorm kan helpen om spanningen, conflicten en ongewenst gedrag in het team te helpen opsporen en voorkomen.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 werd de aanvraag om bij de TUD cel groen een student aan te stellen met een overeenkomst van alternerende opleiding voor de periode van 29 september 2022 tot en met 30 juni 2023, goedgekeurd.
Voorstel om de overeenkomst van alternerende opleiding (OAO) met betrokken student stop te zetten met ingang van 1 april 2023.
Op de dienst burgerzaken is momenteel 1 VTE vacant.
Bijkomend is een administratief medewerker op de dienst burgerzaken langdurig afwezig wegens ziekte.
In zitting van 23 januari 2023 werd een administratief medewerker aangesteld met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties tot en met 31 maart 2023. Vanaf 1 april 2023 wordt deze persoon aangesteld op de dienst communicatie. Hierdoor kan de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023 was akkoord met de organisatie van een beperkte selectieprocedure voor administratief medewerker.
Er hebben hiervoor sollicitatiegesprekken plaatsgevonden op woensdag 29 maart 2023.
Voorstel is om een kandidaat aan te stellen met een contract van bepaalde duur met voltijdse prestaties (38/38) vanzodra het dossier administratief in orde is tot en met 31 december 2023.