Terug college van burgemeester en schepenen

ma 17/04/2023 - 16:00 Collegezaal

Consensuspunten

Secretariaat

Burgerzaken

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

Maatschappelijke veiligheid

Omgeving

Financiën

Bespreekpunten

Cultuur & Toerisme & Erfgoed

Jeugd

Personeel & onderwijs

Aankoop

Patrimonium & Openbare ruimte

Vlaams beleid en integratie

  • Het doel van de Zomerscholen is om maatwerk op individueel niveau aan te bieden aan kleine groepen kinderen en jongeren zodat zij (en hun leerkrachten en ouders) zich bij de aanvang van het volgend schooljaar gesterkt weten. 

    Om de leerlingen uit het basisonderwijs in Sint-Pieters-Leeuw deze kans te bieden, zal het lokaal bestuur een Zomerschool inrichten van 31 juli tot en met 11 augustus in de Groene Parel. De conceptnota van deze Zomerschool werd als bijlage toegevoegd en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

    In dezelfde periode zal ook op de Ziekenhuisschool Inkendaal een Zomerschool doorgaan. De directeur zal de coördinatie opnemen, maar de voorbereidingen zullen in goed overleg gebeuren met de coördinator van de andere Zomerschool. De conceptnota van de Zomerschool in Inkendaal werd als bijlage toegevoegd.

Welzijn

  • Europa WSE wil vanaf 2024 een dienstverlening faciliteren om werkzoekenden en niet-beroepsactieven met een complexe multi-problematiek te bereiken. Het gaat om niet-beroepsactieven en werkzoekenden in een kwetsbare situatie die hun weg niet vinden naar de reguliere trajectbegeleiding of geen aanbod vinden op maat.

    Europa WSE zal in 2023 in het kader van het ESF-programma 2021-2027 een oproep 'Lokale partnerschappen' lanceren. Deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1/1/2024 met een looptijd tot 31/12/2029. Het Capacity Building ondersteuningsteam bereidt de invulling en uitwerking van het project mee voor. Het ondersteuningsteam bestaat uit coaches, relatiebeheerders en projectondersteuners van VVSG en VDAB. Het ondersteuningsteam faciliteert de opstart & vorming van de lokale partnerschappen, zodat ze optimaal van start kunnen gaan vanaf januari 2024. Gezien de focus op niet-beroepsactieven en kwetsbare werkzoekenden, zijn zowel het lokale bestuur als VDAB kernpartners in de toekomstige partnerschappen.

    Om het indienen van een projectvoorstel voor deze WSE oproep lokale partnerschappen mogelijk te maken zijn volgende voorbereidende stappen noodzakelijk:

    • bepalen van het toekomstig werkgebied voor elk lokaal partnerschap. (regiegebied sociale economie en werk);
    • bepalen welke doelgroepen en problematieken in het lokale partnerschap zullen aangepakt worden, aan de hand van casuïstiek oefeningen, een arena-analyse en een verrijkingsoefening. Verder, samen met het Capacity Building ondersteuningsteam, waarmee Europa WSE een ‘call for interest’ op maat van de regio kan uitsturen;
    • op basis van de resultaten van de ‘call for interest’ voor het afgeklopte werkingsgebied van het lokaal partnerschap bepalen welke andere actoren en partners mee worden opgenomen in het partnerschap, vertrekkend vanuit de lokale context en de noden van de doelgroep. Dit samen met VDAB en het Capacity Building ondersteuningsteam.

    Om inzicht te krijgen in welk type expertise VDAB en lokale besturen zoeken, wordt er per werkingsgebied een lokaal addendum ter beschikking gesteld via de website van WSE Europa.

    Dit addendum geeft aan hoe het werkingsgebied is afgebakend en welke lokale noden er zijn geïdentificeerd.

    In het addendum zijn volgende zaken opgenomen:

    • afbakening werkingsgebied
    • lokale noden van de doelgroep
    • lokale timing (deadline kandidatuur, pitch-momenten, verwacht beslissingsmoment)
    • lokale contactpersoon

    Het addendum wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

  • Via de nieuwe regelgeving geconventioneerd verhuren wil de Vlaamse regering private initiatiefnemers en woonmaatschappijen via een subsidie financieel motiveren om woonprojecten met sociale en geconventioneerde huurwoningen te realiseren. Op 23 december 2022 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit hierover een eerste keer principieel goed.

    Een geconventioneerde huurwoning is een woning die een private initiatiefnemer of een woonmaatschappij bouwt en nadien verhuurt aan een afgebakende doelgroep van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden (eigendoms- en inkomensvoorwaarden) aan een huurprijs die minimaal 15% onder de markthuurprijs ligt. Om de bouw van woonprojecten met sociale en geconventioneerde huurwoningen te bevorderen, komen er twee systemen: een open systeem uitgewerkt in de regelgeving en de oproep naar beschikbare gronden en gebouwen. 

    Binnen het open systeem kunnen private initiatiefnemers bij nieuwbouw/herbouw/grondige renovatie een maandelijkse subsidie verkrijgen van 30% van de markthuurprijs voor de gerealiseerde geconventioneerde huurwoningen en 40% van de markthuurprijs voor de gerealiseerde sociale huurwoningen voor een periode van maximaal 27 jaar. Voorwaarde is dat er een gemengd project wordt gerealiseerd met minstens 3 woonentiteiten volgens volgende verhouding:

    • 1/3de sociaal
    • 1/3de geconventioneerd
    • 1/3de vrij te bepalen

    De sociale woningen dienen aangeboden te worden aan de woonmaatschappij. Indien de woonmaatschappij weigert, moet er 2/3de geconventioneerde huur gerealiseerd worden.

    Ook woonmaatschappijen kunnen geconventioneerde huurwoningen realiseren en hiervoor een maandelijkse subsidie van 30% van de markthuurprijs verkrijgen, maar dit enkel bij nieuwbouwprojecten (geen renovatie).   De 1/3de regeling is niet van toepassing voor woonmaatschappijen.

    Middels de huidige oproep wenst de Vlaamse Regering in eerste fase de (semi-) publieke gronden en panden in kaart te brengen waarop deze gemengde huurprojecten mogelijk zijn. Hiervoor werd een schrijven gericht naar de lokale besturen en ook naar de woonmaatschappijen en andere lokale en Vlaamse (semi) publieke organisaties. Er wordt gevraagd om ten laatste op 30 april de gevraagde informatie door te geven en bij deelname een principiële beslissing hieromtrent te bezorgen.

    In de zomer 2023 zal het agentschap Wonen in Vlaanderen dan een oproep lanceren naar de private projectontwikkelaars om op de (semi-) publieke gronden en in (semi-) publieke panden gemende huurprojecten te realiseren. Het agentschap treedt op als aanbestedende overheid. De private initiatiefnemer moet zakelijke rechten krijgen op de grond of het gebouw om er woningen te kunnen realiseren of beheren. Dit gebeurt via een erfpacht- of opstalrecht, ofwel via de woonmaatschappij ofwel rechtstreeks door het lokaal bestuur.

Secretariaat


Publicaties

Besluitenlijst