Terug college van burgemeester en schepenen

ma 08/05/2023 - 16:00 Collegezaal

Consensuspunten

Secretariaat

Burgerzaken

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 20 jaar – 1 persoon – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld  voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 30 jaar met kelder voor 2 personen  – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

Maatschappelijke veiligheid

Personeel & onderwijs

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

Financiën

Bespreekpunten

Burgerzaken

Cultuur & Toerisme & Erfgoed

  • 41
    2023_CBS_00989 - Babbelkar - Beslissing

    De stuurgroep Zorgzaam Leeuw, met een vertegenwoordiging van zowel de welzijns- als vrijetijdsdiensten, werkte aan een concept om alle inwoners van Sint-Pieters-Leeuw maximaal en laagdrempelig te bereiken en het sociaal contact te stimuleren. Aan het college wordt gevraagd het concept 'Babbelkar' goed te keuren.

  • 42
    2023_CBS_00990 - Drukken Lewe - Beslissing

    Het drukwerk van Lewe, de publicatie van de gemeentelijke werkgroep voor streek- en volkskunde, wordt intern gedaan. Vanaf nu wil de werkgroep dit, minstens voor de komende twee exemplaren, uitbesteden aan een externe drukker.

  • Pianist Daniël Verstappen contacteerde ons via zijn manager om een videoclip op te nemen in de rozentuin. Het gaat om een bewerking van het stuk 'Zomer' van Vivaldi.

    We verwezen voor een toelating naar Natuur en Bos. Zij gaan principieel akkoord, maar willen hun huurprijs voor gebruik van het domein niet laten vallen. De kostprijs bedraagt 350 euro + btw.

    Volgend jaar zou hij hier graag een vervolg aan breien met een concert, eventueel in openlucht, in Coloma of de rozentuin. Die mogelijkheid zal later worden bekeken met de Cultuurdienst.

Jeugd

Juridische zaken

  • In het kader van het project 'Ruysbroeckveld', waarbij de gemeente Sint-Pieters-Leeuw een publiek toegankelijk natuurpark wenst te realiseren, tussen de noordelijk gelegen industriezone en de zuidelijk gelegen woonzone langs de Groot-Bijgaardenstraat en de Frans Baesstraat, werd met de eigenaar van het perceel nr. 28A (OCMW Vorst) een akkoord bereikt betreffende de aankoop van voormeld perceel. OCMW Vorst heeft haar akkoord bevestigd in een aangetekend schrijven d.d. 21 april 2023 (ontvangen op 3 mei 2023).

    OCMW Vorst gaat akkoord met het aanbod van de gemeente en wenst het perceel nr. 28A te verkopen voor een bedrag van 15.061,41 euro.

    Voor de aankoop van deze grond moet een notaris worden aangesteld.

Personeel & onderwijs

Aankoop

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • De vervoerregio Vlaamse Rand informeerde de gemeenten omtrent de verdere uitrol van basisbereikbaarheid in de komende maanden/jaren. In bijlage de presentatie van De Lijn. De voorgestelde wijzigingen zijn in overeenstemming met het op 16 maart 2021 positief geadviseerde Kernnet en het goedgekeurde Aanvullend Net en Vervoer op Maat.

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

Welzijn

  • De flyer van UiTPAS Sint-Pieters-Leeuw is verouderd en bevat niet meer alle correcte informatie. De werkgroep Dagelijkse Werking UiTPAS (vertegenwoordiging van UiTPASpartners binnen ons lokaal bestuur) stelt bijgevoegde flyer voor ter vervanging. De flyer werd gemaakt door de communicatiedienst.

  • Via de nieuwe regelgeving geconventioneerd verhuren wil de Vlaamse regering private initiatiefnemers en woonmaatschappijen via een subsidie financieel motiveren om woonprojecten met sociale en geconventioneerde huurwoningen te realiseren. Op 23 december 2022 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit hierover een eerste keer principieel goed.

    Een geconventioneerde huurwoning is een woning die een private initiatiefnemer of een woonmaatschappij bouwt en nadien verhuurt aan een afgebakende doelgroep van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden (eigendoms- en inkomensvoorwaarden) aan een huurprijs die minimaal 15% onder de markthuurprijs ligt. Om de bouw van woonprojecten met sociale en geconventioneerde huurwoningen te bevorderen, komen er twee systemen: een open systeem uitgewerkt in de regelgeving en de oproep naar beschikbare gronden en gebouwen. 

    Binnen het open systeem kunnen private initiatiefnemers bij nieuwbouw/herbouw/grondige renovatie een maandelijkse subsidie verkrijgen van 30% van de markthuurprijs voor de gerealiseerde geconventioneerde huurwoningen en 40% van de markthuurprijs voor de gerealiseerde sociale huurwoningen voor een periode van maximaal 27 jaar. Voorwaarde is dat er een gemengd project wordt gerealiseerd met minstens 3 woonentiteiten volgens volgende verhouding:

    • 1/3de sociaal
    • 1/3de geconventioneerd
    • 1/3de vrij te bepalen

    De sociale woningen dienen aangeboden te worden aan de woonmaatschappij. Indien de woonmaatschappij weigert, moet er 2/3de geconventioneerde huur gerealiseerd worden.

    Ook woonmaatschappijen kunnen geconventioneerde huurwoningen realiseren en hiervoor een maandelijkse subsidie van 30% van de markthuurprijs verkrijgen, maar dit enkel bij nieuwbouwprojecten (geen renovatie).   De 1/3de regeling is niet van toepassing voor woonmaatschappijen.

    Middels de huidige oproep wenst de Vlaamse Regering in eerste fase de (semi-) publieke gronden en panden in kaart te brengen waarop deze gemengde huurprojecten mogelijk zijn. Hiervoor werd een schrijven gericht naar de lokale besturen en ook naar de woonmaatschappijen en andere lokale en Vlaamse (semi) publieke organisaties. Er wordt gevraagd om ten laatste op 30 april de gevraagde informatie door te geven en bij deelname een principiële beslissing hieromtrent te bezorgen.

    In de zomer 2023 zal het agentschap Wonen in Vlaanderen dan een oproep lanceren naar de private projectontwikkelaars om op de (semi-) publieke gronden en in (semi-) publieke panden gemende huurprojecten te realiseren. Het agentschap treedt op als aanbestedende overheid. De private initiatiefnemer moet zakelijke rechten krijgen op de grond of het gebouw om er woningen te kunnen realiseren of beheren. Dit gebeurt via een erfpacht- of opstalrecht, ofwel via de woonmaatschappij ofwel rechtstreeks door het lokaal bestuur.

Hoogdringende punten


Publicaties

Besluitenlijst