Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen of ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen. Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde voor elke academie.
Tot op heden gebruiken de leerkrachten van de Leeuwse kunstacademie het leerplan Speelveld van januari 2021, opgesteld door OVSG in samenwerking met DenkBeeld, directies en leraren Deeltijds Kunstonderwijs.
In het kader van het nieuw artistiek pedagogisch project, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 mei 2024, wenst de directeur met het leerkrachtenteam over te stappen naar het gebruik van het leerplan Kunstig competent, te raadplegen via https://kunstig-competent.be/
Kunstig Competent ontstond in 2013 uit twee pilootprojecten die een vernieuwing in het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen mee mochten voorbereiden. Na vier jaar werden de pilootprojecten afgerond en ging Kunstig Competent een eigen leven leiden. De ontwikkeling en bijsturing van het leerplan waarin de inzichten van de pilootprojecten verankerd werden, was een belangrijk deel daarvan. Ondertussen werd de groep van academies die het gedachtengoed van Kunstig Competent omarmde steeds groter. Op dit moment werkt een meerderheid van de academies in Vlaanderen met de leerplannen Kunstig Competent. Januari 2021 was een nieuw scharniermoment voor Kunstig Competent. De nieuwe versies van de twee raamleerplannen werden ingediend. Ook ondersteunende documenten zoals het academieluik kregen een grondige revisie. Aan de kernen van de leerplannen (de rollen/ontwikkelingsgebieden, artistieke competenties) is niet geraakt. Het tweeluik raamleerplan/academieluik geeft academies de kans om het eigen beleidsvormend vermogen aan te spreken en om het leerplan verder te concretiseren. De leerplannen omschrijven niet welke doelen een bepaald vak moet waarmaken. De teams kunnen vanuit het gemeenschappelijk raamwerk bepalen welke competenties in welk vak aan bod komen. Zo worden teams en academies eigenaar van de doelen van hun vakken en ontstaat er een grotere verbondenheid met de inhouden en doelen. Keuzes worden in het academieluik gedocumenteerd. De inspectie kan op deze manier zien op welke manier een academie voortdurend werkt aan haar onderwijskwaliteit en hoe ze de doelen van het leerplan waar maakt.
Niet tegenstaande de schrijvers van Kunstig competent net zoals andere leerplanauteurs een goedkeuring hebben tot 2025, bevestigt de inspecteur dat het in de toekomst enkel om kleine aanpassingen zou gaan omdat dit leerplan al met succes werd geïmplementeerd in meerdere academies.
Tijdens het huidige schooljaar gebeurt de overgang en wordt de nodige begeleiding voorzien vanuit de pedagogische coördinatie en op vormingsmomenten tijdens de pedagogische studiedagen. De helft van de leerkrachten, die naast de Leeuwse kunstacademie ook in een andere academie werkt, is reeds vertrouwd met het leerplan. Ook volgend schooljaar wordt verder ingezet op de verdieping van het werken met het leerplan.
Het werken met het leerplan Kunstig competent wordt op de agenda van het afzonderlijk bijzonder comité (ABC) van 27 september 2024 geplaatst.
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
De ministeriële omzendbrief DKO/2018/06 van 16 maart 2018 betreffende de programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs, hoofdstuk 3, afdeling 3
De gemeenteraad gaat akkoord met het gebruik van het leerplan 'Kunstig competent' door de Leeuwse kunstacademie vanaf het schooljaar 2024-2025.