De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-27-juni-2024
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 27 juni 2024 goed.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Bij brief van 12 september 2024 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal die zal plaatsvinden op donderdag 7 november 2024 om 16.00 uur.
Overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zal deze vergadering op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 27 mei 2021 werd raadslid Lucien Wauters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraad van 30 november 2023 werd raadslid Raymond Stiens aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 12 september 2024 tot de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 bevat volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Cipal dv.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 betreffende aanduiding van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2021 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2023 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van de plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024, bezorgd per brief van 12 september 2024, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv via e-mail: infoavdv@cipal.be.
De gemeente is aangesloten bij Iverlek.
Bij aangetekend schrijven van 17 september 2024 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek. Deze zal worden gehouden op dinsdag 12 november 2024 om 18.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 in 3001 Leuven.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Gust Crabbe aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Tiebout als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Iverlek gedurende de huidige legislatuur.
De aangetekende oproepingsbrief van 17 september 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Iverlek van 12 november 2024 bevat volgende agendapunten:
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Iverlek.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Iverlek.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dv van 12 november 2024, bezorgd per aangetekend schrijven van 17 september 2024, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dv op 12 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van 12 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Iverlek, ter attentie van het secretariaat via e-mail: vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Het college van burgemeester en schepenen leverde op 5 mei 2014 een stedenbouwkundige vergunning (2013/00195/BA) af voor het bouwen van 18 sociale huurwoningen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Paters van Scheutstraat 2.
De wegenis en het groen moeten worden overgedragen aan de gemeente. Het perceel dat het voorwerp uitmaakt van de kosteloze grondafstand is kadastraal gekend onder Sint-Pieters-Leeuw, 1e afdeling, sectie C, deel van nr. 320V25. Na prekadastratie kreeg het perceel het gereserveerd perceelnummer 320Y25.
In de stedenbouwkundige vergunning werd geen specifieke voorwaarde opgelegd betreffende de kosteloze grondafstand. In de vergunning wordt vermeld: "het overnemen van het openbaar domein zoals voorgesteld op de plannen, is niet opgenomen in deze stedenbouwkundige vergunning."
De kosteloze grondafstand betreft een daad van beschikking over een onroerend goed en wordt om voornoemde reden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Fluvius zal bij de akte worden betrokken voor de overdracht van de riolering.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal een notaris worden aangesteld door het college van burgemeester en schepenen om de overdracht te formaliseren via een notariële akte.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III 'Goederen'.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze grondafstand aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw van een perceel gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Paters van Scheutstraat 2 en kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C, nr. 320Y25.
Op basis van de input van meerdere partners en op basis van verschillende ervaringen door heel wat politie-inspecteurs van politiezone Zennevallei kon op basis van feiten en vaststellingen objectief vastgesteld worden dat er een verstoring van de openbare orde is ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek door overlast van minderjarige en meerderjarige jongeren.
Via een geïntensifieerd overleg tussen burgemeester enerzijds, de korpschef van de politiezone Zennevallei, het Parket van de Procureur des Konings, verschillende commissarissen en hoofdinspecteurs van politiezone Zennevallei en de gemeentelijke dienst Maatschappelijke Veiligheid, werd een globaal integraal veiligheidsplan tot stand gebracht, dat maandelijks zal besproken en geëvalueerd worden.
Het voorliggend tijdelijk politiereglement werd in zijn modaliteiten getoetst aan de verschillende toepassingsmodi naar inhoud (ratione materiae), naar plaats (ratione loci), naar tijd (ratione temporis) en naar personen (ratione personae). Hierbij werd zorgvuldig gewaakt over het feit dat het proportionaliteitsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel, de motiveringsplicht, het verbod op willekeur, alsook het verbod op misbruik van bevoegdheid werden gerespecteerd, met globale inachtname van het algemene “fair play”-beginsel.
Het systematisch controleren van identiteitsgegevens is een meer dan noodzakelijke maatregel teneinde uiterst objectief en waarheidsgetrouw dienstige vaststellingen te kunnen doen in het kader van het herstellen van de rust op het Kerkplein/Stationsplein.
Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 56.
De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis, 134 en 135§2.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeenteraad keurt het 'Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid', zoals integraal opgenomen als bijlage, goed.
Op 13 oktober 2024 vinden de verkiezingen plaats voor de gemeenteraad en de provincieraad.
Om de openbare orde te handhaven, wordt voorgesteld om een aantal beperkingen op te leggen, mede op basis van informeel overleg tussen vertegenwoordigers van alle lijsten, die aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen deelnemen.
Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 56
De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis, 134 en 135§2
Het decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet - LPK)
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De gemeenteraad stelt het 'Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de verkiezingen op zondag 13 oktober 2024', zoals integraal opgenomen als bijlage, vast.
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2024 en zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen of ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen. Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde voor elke academie.
Tot op heden gebruiken de leerkrachten van de Leeuwse kunstacademie het leerplan Speelveld van januari 2021, opgesteld door OVSG in samenwerking met DenkBeeld, directies en leraren Deeltijds Kunstonderwijs.
In het kader van het nieuw artistiek pedagogisch project, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 mei 2024, wenst de directeur met het leerkrachtenteam over te stappen naar het gebruik van het leerplan Kunstig competent, te raadplegen via https://kunstig-competent.be/
Kunstig Competent ontstond in 2013 uit twee pilootprojecten die een vernieuwing in het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen mee mochten voorbereiden. Na vier jaar werden de pilootprojecten afgerond en ging Kunstig Competent een eigen leven leiden. De ontwikkeling en bijsturing van het leerplan waarin de inzichten van de pilootprojecten verankerd werden, was een belangrijk deel daarvan. Ondertussen werd de groep van academies die het gedachtengoed van Kunstig Competent omarmde steeds groter. Op dit moment werkt een meerderheid van de academies in Vlaanderen met de leerplannen Kunstig Competent. Januari 2021 was een nieuw scharniermoment voor Kunstig Competent. De nieuwe versies van de twee raamleerplannen werden ingediend. Ook ondersteunende documenten zoals het academieluik kregen een grondige revisie. Aan de kernen van de leerplannen (de rollen/ontwikkelingsgebieden, artistieke competenties) is niet geraakt. Het tweeluik raamleerplan/academieluik geeft academies de kans om het eigen beleidsvormend vermogen aan te spreken en om het leerplan verder te concretiseren. De leerplannen omschrijven niet welke doelen een bepaald vak moet waarmaken. De teams kunnen vanuit het gemeenschappelijk raamwerk bepalen welke competenties in welk vak aan bod komen. Zo worden teams en academies eigenaar van de doelen van hun vakken en ontstaat er een grotere verbondenheid met de inhouden en doelen. Keuzes worden in het academieluik gedocumenteerd. De inspectie kan op deze manier zien op welke manier een academie voortdurend werkt aan haar onderwijskwaliteit en hoe ze de doelen van het leerplan waar maakt.
Niet tegenstaande de schrijvers van Kunstig competent net zoals andere leerplanauteurs een goedkeuring hebben tot 2025, bevestigt de inspecteur dat het in de toekomst enkel om kleine aanpassingen zou gaan omdat dit leerplan al met succes werd geïmplementeerd in meerdere academies.
Tijdens het huidige schooljaar gebeurt de overgang en wordt de nodige begeleiding voorzien vanuit de pedagogische coördinatie en op vormingsmomenten tijdens de pedagogische studiedagen. De helft van de leerkrachten, die naast de Leeuwse kunstacademie ook in een andere academie werkt, is reeds vertrouwd met het leerplan. Ook volgend schooljaar wordt verder ingezet op de verdieping van het werken met het leerplan.
Het werken met het leerplan Kunstig competent wordt op de agenda van het afzonderlijk bijzonder comité (ABC) van 27 september 2024 geplaatst.
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
De ministeriële omzendbrief DKO/2018/06 van 16 maart 2018 betreffende de programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs, hoofdstuk 3, afdeling 3
De gemeenteraad gaat akkoord met het gebruik van het leerplan 'Kunstig competent' door de Leeuwse kunstacademie vanaf het schooljaar 2024-2025.
In het kader van de opdracht “Inrichting vergaderzalen gemeentehuis” werd een bestek met nr. 2024-489 opgesteld door de dienst Aankoop.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-489 en de raming voor de opdracht “Inrichting vergaderzalen gemeentehuis”, opgesteld door de dienst Aankoop worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget.
Met het oog op het vlot en veilig verloop en het handhaven van de openbare orde tijdens de jaarmarkt van Sint-Pieters-Leeuw op 11 november 2024 wordt een specifieke politieverordening opgesteld waarbij het glasgebruik en de verkoop/het schenken van sterke drank beperkt wordt.
Steeds vaker bieden foorkramers (rook)bommetjes/voetzoekers aan als prijs in hun kraam. Naar aanleiding van de problematiek van voetzoekers tijdens de laatste editie van de jaarmarkt Sint-Pieters-Leeuw in 2023, wordt een verbod opgelegd aan foorkramers om pyrotechnisch materiaal te verkopen of als prijs aan te bieden tijdens de kermissen verbonden aan de jaarmarkten van Ruisbroek, Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw. Dit om te allen tijde de veiligheid en het comfort van kermis- en jaarmarktbezoekers te garanderen.
Artikel 2.6.2 van het GAS-reglement legt al een verbod op m.b.t. het afsteken van vuurwerk, voetzoekers en dergelijke:
Met behoud van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen is het verboden, zowel op de openbare plaats als op private domeinen, binnenplaatsen en op alle plaatsen die palen aan de openbare weg, om het even welk vuurwerk af te steken of voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen of andere zaken te laten ontploffen en wensballonnen op te laten.
In afwijking van het voorgaande is de burgemeester ertoe gemachtigd toestemming te verlenen om bij uitzonderlijke gebeurtenissen en op een beperkt aantal plaatsen vuurwerk af te steken of knal- en rookbussen te laten ontploffen. De aanvraag moet schriftelijk en minstens 30 kalenderdagen voor de geplande datum ingediend worden.
Ter ondersteuning en ter uitvoering van bovenvermelde bepaling uit het GAS-reglement, en naar analogie met bestaande kermisreglementen in andere Vlaamse steden, wordt voorgesteld om foorkramers strikt te verbieden om springstoffen, waaronder niet-limitatief vuurwerkartikelen, speelgoed(stink)bommetjes en voetzoekers te verkopen, bij te verkopen of als prijs te geven aan wie deelneemt aan een spel.
Artikel 135 van de Nieuwe gemeentewet bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. In datzelfde artikel worden dergelijke politietaken onder meer als volgt gedefinieerd:
3° het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen;
(...)
7° het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.
Artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet geeft de burgemeester de bevoegdheid om dergelijke politieverordeningen uit te vaardigen bij ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.
Artikel 134 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
Artikels 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 9 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank, en latere wijzigingen.
Algemene Politieverordening Sint-Pieters-Leeuw.
Het is aan foorkramers strikt verboden om tijdens de kermissen en jaarmarkten op het openbaar domein van het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw springstoffen, waaronder niet-limitatief vuurwerkartikelen, speelgoed(stink)bommetjes en voetzoekers te verkopen, bij te verkopen of als prijs te geven aan wie deelneemt aan een spel.
Ter bevordering van de openbare orde en veiligheid tijdens ‘Jaarmarkt Sint-Pieters-Leeuw’, worden vanaf maandag 11 november 2024 van 17:30 uur tot dinsdag 12 november 2024 tot 05:00 uur in de afgebakende activiteitenzone volgende maatregelen genomen:
Dit besluit treedt in werking op 30 september 2024 en geldt voor alle onder artikel 1 genoemde activiteiten tot en met 31 december 2024. Artikel 2 is specifiek van toepassing op maandag 11 en dinsdag 12 november 2024.
De lokale politie houdt toezicht op de uitvoering van deze politieverordening. Het negeren van artikels 1 en 2 uit dit politiebesluit kan met het oog op de vrijwaring van de openbare orde worden bestraft met een administratieve sanctie conform de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Tevens kan gebeurlijk overgegaan worden tot inbeslagname van de glazen flessen, glazen en sterke dranken en pyrotechnisch materiaal.
Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift wordt bezorgd aan de uitbaters van de handels- en horecazaken binnen de activiteitenzone en de standhouders die drank verkopen. Ook wordt een afschrift bezorgd aan de foorkramers die deelnemen aan de kermissen verbonden aan jaarmarkten Ruisbroek, Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw.
Het besluit wordt verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de griffie van de politierechtbank en de sanctionerend ambtenaar.
In het kader van de opdracht “Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede” werd een bestek met nr. 2024-478 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 47.000,00 excl. btw of € 56.870,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De waarde van de opdracht ligt lager dan het drempelbedrag.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-478 en de raming voor de opdracht “Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 47.000,00 excl. btw of € 56.870,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2210307/01/0790 van de gemeente.
Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Om de algemene zuiveringsgraad van de waterlopen gevoelig te verhogen is het nodig om gekende lozingspunten weg te werken. Dit wordt mogelijk gemaakt door het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel.
Fluvius dient een gescheiden rioolstelsel aan te leggen langsheen de JB Cardijnstraat, J Ameysstraat en deel Pepingensesteenweg. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst de bovenbouw van deze straten mee te vernieuwen.
Farys en stad Halle dienen riolerings- en wegeniswerken uit te voeren langs de Hollestraat.
Aquafin dient (collector) werken uit te voeren langs de Pijnbroekstraat.
Om de werken gecoördineerd en in het algemeen belang uit te voeren worden deze samengevoegd. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld ter goedkeuring.
Fluvius wordt aangeduid om als opdrachtgevend bestuur op te treden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/5 (niet-wezenlijke wijziging).
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De samenwerkingsovereenkomst, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
De betaling zal gebeuren met het krediet uit de gemeentelijk saneringsrekening bij Fluvius, desgevallend aangevuld met kredieten te voorzien in het investeringsbudget van het volgend meerjarenplan.
Fluvius wordt aangeduid om op te treden als opdrachtgevend bestuur.
In het kader van de opdracht “Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld” werd een bestek met nr. 2024-480 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-480 en de raming voor de opdracht “Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2280100/00/0050 van de gemeente.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek” werd een bestek met nr. 2024-486 opgesteld door de dienst Patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. 2024-486 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek”, opgesteld door de dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2210307/04/0990 (actie/raming AC000161).
De omschakeling van het huidige sui generis statuut naar een werknemersstatuut is een belangrijke ontwikkeling voor onthaalouders. Het biedt hen een vast loon (stabielere inkomensbasis en meer zekerheid) en betere sociaal rechterlijke bescherming en voordelen (eindejaarspremie, betaalde vakantiedagen, maaltijdcheques, haard en standplaatstoelage, opbouw sociale rechten,...), wat essentieel is voor hun professionele en persoonlijke welzijn. Bovendien kan het ervoor zorgen dat we de bestaande onthaalouders kunnen blijven behouden en maakt dit statuut het beroep onthaalouder aantrekkelijker, wat van cruciaal belang is gezien de grote nood aan opvangplaatsen.
Administratieve stappen die nodig zijn om de omschakeling mogelijk te maken:
Dit moet uiterlijk in november 2024 zijn afgerond, aangezien de subsidies toegekend werden op 27 juni 2024 en de onthaalouders binnen de 6 maanden na de toekenning zijnde dus 27 december 2024 moeten aangeworven zijn in het werknemersstatuut.
De gezinsopvang ontvangt momenteel zowel de basissubsidie als de subsidie op basis van inkomenstarief. Deze subsidies worden gebruikt om de kosten voor het sui generis-statuut te dekken. Voor alle organisatoren die met onthaalouders in een werknemersstatuut werken, blijven deze subsidies bestaan. Het bedrag varieert afhankelijk van het aantal opvangprestaties door de onthaalouders.
Om de extra kosten van een bijkomende werknemer te dekken, ontvangt de organisator een aanvullend subsidiebedrag van € 21.570,25 per VTE op jaarbasis. Deze subsidie is beschikbaar vanaf 1 september 2024, naast een extra vergoeding via GSD-V.
Volgens het VVSG (Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten) zouden deze drie subsidiecomponenten gezamenlijk voldoende moeten zijn om de loonkosten (op basis van loonschaal E1 trap 0), onkostenvergoedingen, betaalde vakanties en feestdagen, aanvullend vakantiegeld, en eventuele andere looncomponenten te betalen en de kosten te dekken. Het lokale bestuur heeft echter de vrijheid om het loon hoger in te schalen en de extra kosten zelf te financieren.
Voorstel is om de desbetreffende onthaalouders in te schalen op E-niveau (loonschaal E1-E2-E3) met toekenning van de geldelijke en schaalanciënniteit voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goedgekeurd door de raad op 11 december 2008 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Subsidiebesluit van 22 november 2013).
De gemeenteraad beslist tot het omschakelen van 2 VTE onthaalouders van het sui generisstatuut naar het werknemersstatuut.
De onthaalouders met het werknemersstatuut worden ingeschaald op E-niveau, loonschaal E1-E2-E3.
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Lutgardis werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Sint Lutgardis heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 16.100,18 en een investeringstoelage van € 10.000 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Lutgardis.
Het budget 2025 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 4.446,41 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw.
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Stefaan werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Sint Stefaan heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Stefaan.
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021.
Kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden heeft in 2025 geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden.
Het budget 2025 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 30.335,07 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen.
Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Pieter werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.
Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Kerkfabriek Sint Pieter heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Pieter.
De minimale inhoud wordt vastgelegd in artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018 en in artikel 5 MB BBC 26 juni 2018:
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het MB BBC van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2024.
Artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 legt een aantal rapporteringsverplichtingen op. Hieronder kan u kennis nemen van de rapportering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177.
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegde rapportering.