Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Notulen  gemeenteraad

do 26/09/2024 - 20:00 LDC De Wilg

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens

Agendapunten

1.

2024_GR_00145 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 27 juni 2024 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
1.

2024_GR_00145 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 27 juni 2024 - Beslissing

2024_GR_00145 - Notulen openbare zitting gemeenteraad van 27 juni 2024 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0005
Aanleiding en motivering

De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.

De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.

De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-27-juni-2024

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 1° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van deel 2, titel 1, hoofdstuk 1 uit het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 27 juni 2024 goed.

2.

2024_GR_00154 - Cipal dv - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering van 7 november 2024 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
2.

2024_GR_00154 - Cipal dv - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering van 7 november 2024 - Beslissing

2024_GR_00154 - Cipal dv - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering van 7 november 2024 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

Bij brief van 12 september 2024 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal die zal plaatsvinden op donderdag 7 november 2024 om 16.00 uur. 

Overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zal deze vergadering op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.

De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.

In de gemeenteraad van 27 mei 2021 werd raadslid Lucien Wauters aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraad van 30 november 2023 werd raadslid Raymond Stiens aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.

De oproepingsbrief van 12 september 2024 tot de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 bevat volgende agendapunten:

  1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen.
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025.
  3. Goedkeuring van het verslag staande de vergadering.

De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.

De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.

De statuten van Cipal dv.

De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 betreffende aanduiding van effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de legislatuur 2019-2024.

De beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2021 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.

De beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2023 betreffende kennisname ontslag en aanduiding van de plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024, bezorgd per brief van 12 september 2024, goed.

Artikel 2

De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv via e-mail: infoavdv@cipal.be.

3.

2024_GR_00167 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van 12 november 2024 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
3.

2024_GR_00167 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van 12 november 2024 - Beslissing

2024_GR_00167 - Iverlek - vaststelling van mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van 12 november 2024 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

De gemeente is aangesloten bij Iverlek.

Bij aangetekend schrijven van 17 september 2024 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek. Deze zal worden gehouden op dinsdag 12 november 2024 om 18.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 in 3001 Leuven.

De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.

In de gemeenteraad van 28 februari 2019 werd raadslid Gust Crabbe aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Tiebout als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Iverlek gedurende de huidige legislatuur.

De aangetekende oproepingsbrief van 17 september 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Iverlek van 12 november 2024 bevat volgende agendapunten: 

  1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
  2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
  3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven) activiteiten.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Iverlek.

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.

De statuten van Iverlek.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dv van 12 november 2024, bezorgd per aangetekend schrijven van 17 september 2024, goed.

Artikel 2

De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dv op 12 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van 12 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Iverlek, ter attentie van het secretariaat via e-mail: vennootschapssecretariaat@fluvius.be

4.

2024_GR_00146 - Kosteloze grondafstand Paters van Scheutstraat 2 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
4.

2024_GR_00146 - Kosteloze grondafstand Paters van Scheutstraat 2 - Beslissing

2024_GR_00146 - Kosteloze grondafstand Paters van Scheutstraat 2 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0015
Aanleiding en motivering

Het college van burgemeester en schepenen leverde op 5 mei 2014 een stedenbouwkundige vergunning (2013/00195/BA) af voor het bouwen van 18 sociale huurwoningen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Paters van Scheutstraat 2. 

De wegenis en het groen moeten worden overgedragen aan de gemeente. Het perceel dat het voorwerp uitmaakt van de kosteloze grondafstand is kadastraal gekend onder Sint-Pieters-Leeuw, 1e afdeling, sectie C, deel van nr. 320V25. Na prekadastratie kreeg het perceel het gereserveerd perceelnummer 320Y25. 

In de stedenbouwkundige vergunning werd geen specifieke voorwaarde opgelegd betreffende de kosteloze grondafstand. In de vergunning wordt vermeld: "het overnemen van het openbaar domein zoals voorgesteld op de plannen, is niet opgenomen in deze stedenbouwkundige vergunning."

De kosteloze grondafstand betreft een daad van beschikking over een onroerend goed en wordt om voornoemde reden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Fluvius zal bij de akte worden betrokken voor de overdracht van de riolering.

Na goedkeuring door de gemeenteraad zal een notaris worden aangesteld door het college van burgemeester en schepenen om de overdracht te formaliseren via een notariële akte.

Juridische gronden

Het Burgerlijk Wetboek, Boek III 'Goederen'.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze grondafstand aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw van een perceel gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Paters van Scheutstraat 2 en kadastraal gekend onder 1e afdeling, sectie C, nr. 320Y25.

5.

2024_GR_00147 - Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00147 - Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing
Aanwezig
Siebe Ruykens, Bart Keymolen, Jan Desmeth, Gunther Coppens, An Speeckaert, Marleen De Kegel, Kathleen D'Herde, Georgios Karamanis, Eddy Longeval, Michel Miedzinski, Guy Jonville, Nicole Billens, Gust Crabbe, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Steeman, Kim Paesmans, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Ann Verheyen, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Patricia Dereymaeker
Stemmen voor 24
Gunther Coppens, Godefroid Pirsoul, Bart Keymolen, Nicole Billens, Kathleen D'Herde, Kim Paesmans, Jan Desmeth, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Veerle Seré, Marleen De Kegel, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Eddy Longeval, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Gust Crabbe, Ann De Ridder, Guy Jonville, An Speeckaert, Raimondo Palermo, Siebe Ruykens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ann Verheyen, Jeroen Steeman
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00147 - Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing

2024_GR_00147 - Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

Op basis van de input van meerdere partners en op basis van verschillende ervaringen door heel wat politie-inspecteurs van politiezone Zennevallei kon op basis van feiten en vaststellingen objectief vastgesteld worden dat er een verstoring van de openbare orde is ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek door overlast van minderjarige en meerderjarige jongeren.

Via een geïntensifieerd overleg tussen burgemeester enerzijds, de korpschef van de politiezone Zennevallei, het Parket van de Procureur des Konings, verschillende commissarissen en hoofdinspecteurs van politiezone Zennevallei en de gemeentelijke dienst Maatschappelijke Veiligheid, werd een globaal integraal veiligheidsplan tot stand gebracht, dat maandelijks zal besproken en geëvalueerd worden. 

Het voorliggend tijdelijk politiereglement werd in zijn modaliteiten getoetst aan de verschillende toepassingsmodi naar inhoud (ratione materiae), naar plaats (ratione loci), naar tijd (ratione temporis) en naar personen (ratione personae). Hierbij werd zorgvuldig gewaakt over het feit dat het proportionaliteitsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel, de motiveringsplicht, het verbod op willekeur, alsook het verbod op misbruik van bevoegdheid werden gerespecteerd, met globale inachtname van het algemene “fair play”-beginsel.

Het systematisch controleren van identiteitsgegevens is een meer dan noodzakelijke maatregel teneinde uiterst objectief en waarheidsgetrouw dienstige vaststellingen te kunnen doen in het kader van het herstellen van de rust op het Kerkplein/Stationsplein.

Juridische gronden

Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 56.

De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis, 134 en 135§2.

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het 'Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 2 augustus 2024 tot en met 2 oktober 2024 ter hoogte van Kerkplein Ruisbroek ter handhaving van de openbare orde en veiligheid', zoals integraal opgenomen als bijlage, goed.

6.

2024_GR_00166 - Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de verkiezingen op zondag 13.10.2024 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
6.

2024_GR_00166 - Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de verkiezingen op zondag 13.10.2024 - Beslissing

2024_GR_00166 - Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de verkiezingen op zondag 13.10.2024 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

Op 13 oktober 2024 vinden de verkiezingen plaats voor de gemeenteraad en de provincieraad.

Om de openbare orde te handhaven, wordt voorgesteld om een aantal beperkingen op te leggen, mede op basis van informeel overleg tussen vertegenwoordigers van alle lijsten, die aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen deelnemen.

Juridische gronden

Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 56

De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis, 134 en 135§2

Het decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet - LPK)

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het 'Tijdelijk politiereglement naar aanleiding van de verkiezingen op zondag 13 oktober 2024', zoals integraal opgenomen als bijlage, vast.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2024 en zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

7.

2024_GR_00149 - Nieuw leerplan - Leeuwse kunstacademie - vanaf 2024-2025 - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
7.

2024_GR_00149 - Nieuw leerplan - Leeuwse kunstacademie - vanaf 2024-2025 - Beslissing

2024_GR_00149 - Nieuw leerplan - Leeuwse kunstacademie - vanaf 2024-2025 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen of ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend. 

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen. Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde voor elke academie.

Tot op heden gebruiken de leerkrachten van de Leeuwse kunstacademie het leerplan Speelveld van januari 2021, opgesteld door OVSG in samenwerking met DenkBeeld, directies en leraren Deeltijds Kunstonderwijs.

In het kader van het nieuw artistiek pedagogisch project, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 mei 2024, wenst de directeur met het leerkrachtenteam over te stappen naar het gebruik van het leerplan Kunstig competent, te raadplegen via https://kunstig-competent.be/

Kunstig Competent ontstond in 2013 uit twee pilootprojecten die een vernieuwing in het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen mee mochten voorbereiden. Na vier jaar werden de pilootprojecten afgerond en ging Kunstig Competent een eigen leven leiden. De ontwikkeling en bijsturing van het leerplan waarin de inzichten van de pilootprojecten verankerd werden, was een belangrijk deel daarvan. Ondertussen werd de groep van academies die het gedachtengoed van Kunstig Competent omarmde steeds groter. Op dit moment werkt een meerderheid van de academies in Vlaanderen met de leerplannen Kunstig Competent. Januari 2021 was een nieuw scharniermoment voor Kunstig Competent. De nieuwe versies van de twee raamleerplannen werden ingediend. Ook ondersteunende documenten zoals het academieluik kregen een grondige revisie. Aan de kernen van de leerplannen (de rollen/ontwikkelingsgebieden, artistieke competenties) is niet geraakt. Het tweeluik raamleerplan/academieluik geeft academies de kans om het eigen beleidsvormend vermogen aan te spreken en om het leerplan verder te concretiseren. De leerplannen omschrijven niet welke doelen een bepaald vak moet waarmaken.  De teams kunnen vanuit het gemeenschappelijk raamwerk bepalen welke competenties in welk vak aan bod komen. Zo worden teams en academies eigenaar van de doelen van hun vakken en ontstaat er een grotere verbondenheid met de inhouden en doelen. Keuzes worden in het academieluik gedocumenteerd. De inspectie kan op deze manier zien op welke manier een academie voortdurend werkt aan haar onderwijskwaliteit en hoe ze de doelen van het leerplan waar maakt.

Niet tegenstaande de schrijvers van Kunstig competent net zoals andere leerplanauteurs een goedkeuring hebben tot 2025, bevestigt de inspecteur dat het in de toekomst enkel om kleine aanpassingen zou gaan omdat dit leerplan al met succes werd geïmplementeerd in meerdere academies.

Tijdens het huidige schooljaar gebeurt de overgang en wordt de nodige begeleiding voorzien vanuit de pedagogische coördinatie en op vormingsmomenten tijdens de pedagogische studiedagen. De helft van de leerkrachten, die naast de Leeuwse kunstacademie ook in een andere academie werkt, is reeds vertrouwd met het leerplan. Ook volgend schooljaar wordt verder ingezet op de verdieping van het werken met het leerplan. 

Het werken met het leerplan Kunstig competent wordt op de agenda van  het afzonderlijk bijzonder comité (ABC) van 27 september 2024 geplaatst.

Juridische gronden

Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs

Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen

De ministeriële omzendbrief DKO/2018/06 van 16 maart 2018 betreffende de programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs, hoofdstuk 3, afdeling 3

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het gebruik van het leerplan 'Kunstig competent' door de Leeuwse kunstacademie vanaf het schooljaar 2024-2025.

8.

2024_GR_00150 - Inrichting vergaderzalen gemeentehuis - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00150 - Inrichting vergaderzalen gemeentehuis - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing
Aanwezig
Siebe Ruykens, Bart Keymolen, Jan Desmeth, Gunther Coppens, An Speeckaert, Marleen De Kegel, Kathleen D'Herde, Georgios Karamanis, Eddy Longeval, Michel Miedzinski, Guy Jonville, Nicole Billens, Gust Crabbe, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Steeman, Kim Paesmans, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Ann Verheyen, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Patricia Dereymaeker
Stemmen voor 22
Gunther Coppens, Bart Keymolen, Ann Verheyen, Nicole Billens, Kathleen D'Herde, Kim Paesmans, Jan Desmeth, Veerle Seré, Marleen De Kegel, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Eddy Longeval, Lucien Wauters, Daniel De Maeght, Raymond Stiens, Marc De Bosscher, Gust Crabbe, Ann De Ridder, Guy Jonville, An Speeckaert, Jeroen Steeman, Siebe Ruykens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Godefroid Pirsoul, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00150 - Inrichting vergaderzalen gemeentehuis - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2024_GR_00150 - Inrichting vergaderzalen gemeentehuis - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Inrichting vergaderzalen gemeentehuis” werd een bestek met nr. 2024-489 opgesteld door de dienst Aankoop.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2024-489 en de raming voor de opdracht “Inrichting vergaderzalen gemeentehuis”, opgesteld door de dienst Aankoop worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.586,78 excl. btw of € 60.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget.

9.

2024_GR_00143 - Tijdelijke politieverordening inzake de openbare orde, rust en veiligheid, naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen voor de jaarmarkten - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
9.

2024_GR_00143 - Tijdelijke politieverordening inzake de openbare orde, rust en veiligheid, naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen voor de jaarmarkten - Beslissing

2024_GR_00143 - Tijdelijke politieverordening inzake de openbare orde, rust en veiligheid, naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen voor de jaarmarkten - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en motivering

Met het oog op het vlot en veilig verloop en het handhaven van de openbare orde tijdens de jaarmarkt van Sint-Pieters-Leeuw op 11 november 2024 wordt een specifieke politieverordening opgesteld waarbij het glasgebruik en de verkoop/het schenken van sterke drank beperkt wordt. 

Steeds vaker bieden foorkramers (rook)bommetjes/voetzoekers aan als prijs in hun kraam. Naar aanleiding van de problematiek van voetzoekers tijdens de laatste editie van de jaarmarkt Sint-Pieters-Leeuw in 2023, wordt een verbod opgelegd aan foorkramers om pyrotechnisch materiaal te verkopen of als prijs aan te bieden tijdens de kermissen verbonden aan de jaarmarkten van Ruisbroek, Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw. Dit om te allen tijde de veiligheid en het comfort van kermis- en jaarmarktbezoekers te garanderen.

Artikel 2.6.2 van het GAS-reglement legt al een verbod op m.b.t. het afsteken van vuurwerk, voetzoekers en dergelijke:

Met behoud van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen is het verboden, zowel op de openbare plaats als op private domeinen, binnenplaatsen en op alle plaatsen die palen aan de openbare weg, om het even welk vuurwerk af te steken of voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen of andere zaken te laten ontploffen en wensballonnen op te laten. 

In afwijking van het voorgaande is de burgemeester ertoe gemachtigd toestemming te verlenen om bij uitzonderlijke gebeurtenissen en op een beperkt aantal plaatsen vuurwerk af te steken of knal- en rookbussen te laten ontploffen. De aanvraag moet schriftelijk en minstens 30 kalenderdagen voor de geplande datum ingediend worden.

Ter ondersteuning en ter uitvoering van bovenvermelde bepaling uit het GAS-reglement, en naar analogie met bestaande kermisreglementen in andere Vlaamse steden, wordt voorgesteld om foorkramers strikt te verbieden om springstoffen, waaronder niet-limitatief vuurwerkartikelen, speelgoed(stink)bommetjes en voetzoekers te verkopen, bij te verkopen of als prijs te geven aan wie deelneemt aan een spel.

Artikel 135 van de Nieuwe gemeentewet bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. In datzelfde artikel worden dergelijke politietaken onder meer als volgt gedefinieerd:

3° het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen;

(...)

7° het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

Artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet geeft de burgemeester de bevoegdheid om dergelijke politieverordeningen uit te vaardigen bij ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.

Juridische gronden

Artikel 134 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.

Artikels 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 9 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank, en latere wijzigingen.

Algemene Politieverordening Sint-Pieters-Leeuw.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het is aan foorkramers strikt verboden om tijdens de kermissen en jaarmarkten op het openbaar domein van het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw springstoffen, waaronder niet-limitatief vuurwerkartikelen, speelgoed(stink)bommetjes en voetzoekers te verkopen, bij te verkopen of als prijs te geven aan wie deelneemt aan een spel.

Artikel 2

Ter bevordering van de openbare orde en veiligheid tijdens ‘Jaarmarkt Sint-Pieters-Leeuw’, worden vanaf maandag 11 november 2024 van 17:30 uur tot dinsdag 12 november 2024 tot 05:00 uur  in de afgebakende activiteitenzone volgende maatregelen genomen:

  • Het gebruik van glazen flessen en glazen bij het verkopen van drank op 11 en 12 november 2024, wordt verboden vanaf 17:30 uur op 11 november tot 12 november 3:00 uur voor dranken verkocht buiten de cafés, zijnde het openbaar domein en/of in tenten. Dranken die binnen de cafés worden verkocht en geconsumeerd, mogen op verantwoordelijkheid van de caféuitbater in glazen worden geschonken.
  • De verkoop, het schenken en het bezit van sterke drank, zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de tarieven van de accijnsrechten op alcohol en op alcoholhoudende drank, op 11 en 12 november 2024, wordt verboden vanaf 11 november 17:30 uur tot 12 november 3:00 uur. Dit verbod geldt eveneens voor horeca- en handelszaken.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op 30 september 2024 en geldt voor alle onder artikel 1 genoemde activiteiten tot en met 31 december 2024. Artikel 2 is specifiek van toepassing op maandag 11 en dinsdag 12 november 2024.

Artikel 4

De lokale politie houdt toezicht op de uitvoering van deze politieverordening. Het negeren van artikels 1 en 2 uit dit politiebesluit kan met het oog op de vrijwaring van de openbare orde worden bestraft met een administratieve sanctie conform de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Tevens kan gebeurlijk overgegaan worden tot inbeslagname van de glazen flessen, glazen en sterke dranken en pyrotechnisch materiaal.

Artikel 5

Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift wordt bezorgd aan de uitbaters van de handels- en horecazaken binnen de activiteitenzone en de standhouders die drank verkopen. Ook wordt een afschrift bezorgd aan de foorkramers die deelnemen aan de kermissen verbonden aan jaarmarkten Ruisbroek, Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw.

Artikel 6

Het besluit wordt verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de griffie van de politierechtbank en de sanctionerend ambtenaar.

10.

2024_GR_00158 - 2024-478 - Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
10.

2024_GR_00158 - 2024-478 - Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2024_GR_00158 - 2024-478 - Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0014
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede” werd een bestek met nr. 2024-478 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 47.000,00 excl. btw of € 56.870,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De waarde van de opdracht ligt lager dan het drempelbedrag. 

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2024-478 en de raming voor de opdracht “Renovatie kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 47.000,00 excl. btw of € 56.870,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2210307/01/0790 van de gemeente.

Artikel 4

Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.

 

11.

2024_GR_00156 - Collector Pijnbroekstraat - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
11.

2024_GR_00156 - Collector Pijnbroekstraat - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst - Beslissing

2024_GR_00156 - Collector Pijnbroekstraat - goedkeuren samenwerkingsovereenkomst - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Om de algemene zuiveringsgraad van de waterlopen gevoelig te verhogen is het nodig om gekende lozingspunten weg te werken. Dit wordt mogelijk gemaakt door het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel.

Fluvius dient een gescheiden rioolstelsel aan te leggen langsheen de JB Cardijnstraat, J Ameysstraat en deel Pepingensesteenweg. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw wenst de bovenbouw van deze straten mee te vernieuwen. 

Farys en stad Halle dienen riolerings- en wegeniswerken uit te voeren langs de Hollestraat.

Aquafin dient (collector) werken uit te voeren langs de Pijnbroekstraat.

Om de werken gecoördineerd en in het algemeen belang uit te voeren worden deze samengevoegd. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld ter goedkeuring.

Fluvius wordt aangeduid om als opdrachtgevend bestuur op te treden.

Juridische gronden

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/5 (niet-wezenlijke wijziging).

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De betaling zal gebeuren met het krediet uit de gemeentelijk saneringsrekening bij Fluvius, desgevallend aangevuld met kredieten te voorzien in het investeringsbudget van het volgend meerjarenplan.

Artikel 3

Fluvius wordt aangeduid om op te treden als opdrachtgevend bestuur.

12.

2024_GR_00152 - 2024-480 - Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
12.

2024_GR_00152 - 2024-480 - Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2024_GR_00152 - 2024-480 - Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0014
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld” werd een bestek met nr. 2024-480 opgesteld door de Technische Dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2024-480 en de raming voor de opdracht “Technisch ontwerp padenstructuur en ecologische inrichting natuurpark Ruysbroeckveld”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2280100/00/0050 van de gemeente.

13.

2024_GR_00157 - Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
13.

2024_GR_00157 - Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

2024_GR_00157 - Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

In het kader van de opdracht “Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek” werd een bestek met nr. 2024-486 opgesteld door de dienst Patrimonium.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische gronden

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2024-486 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen dak wachthuisje kerkhof Vlezenbeek”, opgesteld door de dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.719,01 excl. btw of € 65.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2210307/04/0990 (actie/raming AC000161).

14.

2024_GR_00148 - Omschakelen van 2 VTE onthaalouders naar het werknemersstatuut en inschaling - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
14.

2024_GR_00148 - Omschakelen van 2 VTE onthaalouders naar het werknemersstatuut en inschaling - Beslissing

2024_GR_00148 - Omschakelen van 2 VTE onthaalouders naar het werknemersstatuut en inschaling - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

De omschakeling van het huidige sui generis statuut naar een werknemersstatuut is een belangrijke ontwikkeling voor onthaalouders. Het biedt hen een vast loon (stabielere inkomensbasis en meer zekerheid) en betere sociaal rechterlijke bescherming en voordelen (eindejaarspremie, betaalde vakantiedagen, maaltijdcheques, haard en standplaatstoelage, opbouw sociale rechten,...), wat essentieel is voor hun professionele en persoonlijke welzijn. Bovendien kan het ervoor zorgen dat we de bestaande onthaalouders kunnen blijven behouden en maakt dit statuut het beroep onthaalouder aantrekkelijker, wat van cruciaal belang is gezien de grote nood aan opvangplaatsen.

Administratieve stappen die nodig zijn om de omschakeling mogelijk te maken:

  • selectiecriteria en een functiebeschrijving opstellen 
  • RPR aanpassen 
  1. Onkostenvergoeding:  De kinderbegeleiders in de gezinsopvang-werknemer ontvangen naast een loon, ook een maandelijkse (onbelaste) kostenvergoeding voor de kosten verbonden aan huisarbeid. Het lokaal bestuur dient deze vergoeding in de lokale rechtspositieregeling in te schrijven.
  2. Arbeidsduur:  Voor onthaalouders in het werknemersstatuut bedraagt een voltijdse werkweek 50 uur. Voor deze categorie van werknemers moet het bestuur een uitzondering in het arbeidsreglement opnemen.
  • selectieprocedure organiseren
  • arbeidsovereenkomst ikv huisarbeid opstellen

Dit moet uiterlijk in november 2024 zijn afgerond, aangezien de subsidies toegekend werden op 27 juni 2024 en de onthaalouders binnen de 6 maanden na de toekenning zijnde dus 27 december 2024 moeten aangeworven zijn in het werknemersstatuut. 

De gezinsopvang ontvangt momenteel zowel de basissubsidie als de subsidie op basis van inkomenstarief. Deze subsidies worden gebruikt om de kosten voor het sui generis-statuut te dekken. Voor alle organisatoren die met onthaalouders in een werknemersstatuut werken, blijven deze subsidies bestaan. Het bedrag varieert afhankelijk van het aantal opvangprestaties door de onthaalouders.

Om de extra kosten van een bijkomende werknemer te dekken, ontvangt de organisator een aanvullend subsidiebedrag van € 21.570,25 per VTE op jaarbasis. Deze subsidie is beschikbaar vanaf 1 september 2024, naast een extra vergoeding via GSD-V.

Volgens het VVSG (Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten) zouden deze drie subsidiecomponenten gezamenlijk voldoende moeten zijn om de loonkosten (op basis van loonschaal E1 trap 0), onkostenvergoedingen, betaalde vakanties en feestdagen, aanvullend vakantiegeld, en eventuele andere looncomponenten te betalen en de kosten te dekken. Het lokale bestuur heeft echter de vrijheid om het loon hoger in te schalen en de extra kosten zelf te financieren.

Voorstel is om de desbetreffende onthaalouders in te schalen op E-niveau (loonschaal E1-E2-E3) met toekenning van de geldelijke en schaalanciënniteit voorzien in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goedgekeurd door de raad op 11 december 2008 en latere wijzigingen.

Juridische gronden

Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Subsidiebesluit van 22 november 2013).

Adviezen
Visum financieel directeur Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist tot het omschakelen van 2 VTE onthaalouders van het sui generisstatuut naar het werknemersstatuut. 

Artikel 2

De onthaalouders met het werknemersstatuut worden ingeschaald op E-niveau, loonschaal E1-E2-E3.

15.

2024_GR_00159 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Lutgardis - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
15.

2024_GR_00159 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Lutgardis - Kennisgeving

2024_GR_00159 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Lutgardis - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Lutgardis werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019. 

Kerkfabriek Sint Lutgardis heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 16.100,18 en een investeringstoelage van € 10.000 nodig om het budget sluitend te maken.

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Lutgardis.

16.

2024_GR_00160 - Budget 2025 kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
16.

2024_GR_00160 - Budget 2025 kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw - Kennisgeving

2024_GR_00160 - Budget 2025 kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021. 

Kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 4.446,41 nodig om het budget sluitend te maken.

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw.

17.

2024_GR_00161 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Stefaan - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
17.

2024_GR_00161 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Stefaan - Kennisgeving

2024_GR_00161 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Stefaan - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Stefaan werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021. 

Kerkfabriek Sint Stefaan heeft  geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Stefaan.

18.

2024_GR_00162 - Budget 2025 kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
18.

2024_GR_00162 - Budget 2025 kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden - Kennisgeving

2024_GR_00162 - Budget 2025 kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 oktober 2021. 

Kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden heeft in 2025 geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden.

19.

2024_GR_00163 - Budget 2025 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
19.

2024_GR_00163 - Budget 2025 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen - Kennisgeving

2024_GR_00163 - Budget 2025 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019. 

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen heeft in 2025 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 30.335,07 nodig om het budget sluitend te maken.  

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen.

20.

2024_GR_00164 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Pieter - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
20.

2024_GR_00164 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Pieter - Kennisgeving

2024_GR_00164 - Budget 2025 kerkfabriek Sint Pieter - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Het budget 2025 van kerkfabriek Sint Pieter werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 22 augustus 2024. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen akte te nemen van het budget.

Het budget 2025 past in het MJP 2020-2025 dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 24 oktober 2019. 

Kerkfabriek Sint Pieter heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.

Juridische gronden

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.

Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van kerkfabriek Sint Pieter.

21.

2024_GR_00155 - Opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2024 - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
21.

2024_GR_00155 - Opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2024 - Kennisgeving

2024_GR_00155 - Opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2024 - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

De minimale inhoud wordt vastgelegd in artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018 en in artikel 5 MB BBC 26 juni 2018:

  • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
  • een overzicht van de laatste stand van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (minstens schema J1 en schema T2, cf. art 5 MB BBC);
  • in voorkomend geval, de wijziging van de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
  • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
Juridische gronden

Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 29 van het BVR BBC van 30 maart 2018.

Artikel 5 van het MB BBC van 26 juni 2018.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020/2025, boekjaar 2024.

22.

2024_GR_00153 - Rapportering door de financieel directeur aan college en gemeenteraad- artikel 177 DLB - Kennisgeving

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker
Afwezig
Herwig Smeets; Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Jeroen Tiebout
Secretaris
Patricia Dereymaeker
Voorzitter
Siebe Ruykens
22.

2024_GR_00153 - Rapportering door de financieel directeur aan college en gemeenteraad- artikel 177 DLB - Kennisgeving

2024_GR_00153 - Rapportering door de financieel directeur aan college en gemeenteraad- artikel 177 DLB - Kennisgeving

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0001
Aanleiding en motivering

Artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 legt een aantal rapporteringsverplichtingen op. Hieronder kan u kennis nemen van de rapportering. 

Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 177.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegde rapportering.

23.

2024_GR_00144 - Mondelinge vragen - Kennisgeving

Kennis genomen
23.

2024_GR_00144 - Mondelinge vragen - Kennisgeving

2024_GR_00144 - Mondelinge vragen - Kennisgeving