De notulen van de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 15 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd, overeenkomstig artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Burgers van een lidstaat van de EU die in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente zijn ingeschreven, kunnen zich inschrijven op de kiezerslijst voor de Europese verkiezingen.
De burgers van een lidstaat van de Europese Unie kunnen een aanvraag tot inschrijving vragen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024.
Bij schrijven van 13 augustus 2023 liet betrokkene ons weten de concessieovereenkomst van de Koetsier die startte op 01 mei 2016 te willen stopzetten omwille van ernstige gezondheidsproblemen van de uitbater.
De gemeenteraad ging in zitting van 6 november 2023 akkoord met de overname van dit concessiecontract met ingang van 01 februari 2024.
Op 27 december 2023 vond de plaatsbeschrijving en de overhandiging van de sleutels plaats in aanwezigheid van André Culus, landmeter-expert. Na betaling door de voormalige uitbaters van de laatste factuur met resterende kosten mag de huurwaarborg worden opgeheven na 01 februari 2024. Het college moet de vrijgave van de bankwaarborg goedkeuren.
Een belastingplichtige diende bezwaar in tegen de belasting op leegstand voor het aanslagjaar 2023.
De belastingplichtige motiveerde het bezwaar als volgt: de woning werd onterecht opgenomen in het leegstandsregister.
De belastingplichtige vraagt om ontheven te worden.
Een belastingplichtige diende bezwaar in tegen de belasting op leegstand voor het aanslagjaar 2023.
De belastingplichtige motiveerde zijn bezwaar als volgt: de woning wordt verbouwd. Omwille van corona verkozen wij om deze investering uit te stellen.
De belastingplichtige vraagt om hiermee rekening te houden en vraagt om ontheven te worden.
Een belastingplichtige diende bezwaar in tegen de belasting op leegstand voor het aanslagjaar 2023.
De belastingplichtige motiveerde het bezwaar als volgt: de woning werd onterecht opgenomen in het leegstandsregister.
De belastingplichtige vraagt om ontheven te worden.
Op zondag 12 mei 2024 wordt het evenement 'Eagles Nest', een motortreffen, georganiseerd te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Bergensesteenweg 201 (parking Colruyt)
Het evenement start om 09.00 uur en eindigt om 18.00 uur.
De organisatoren vragen de toelating voor het brengen van elektronisch versterkte muziek met een maximum toegestaan geluidsniveau tussen 85-95 dB(A).
Er wordt akkoord gevraagd voor onderstaande stageaanvraag.
Aanvraag kapvergunning voor het kappen van 1 den - Jan Ruusbroecstraat 30, 1601 Ruisbroek (afd. 7, sectie A, nr 150N2)
Elk jaar wordt een deel van de meerkost voor de ophaling van selectief ingezameld afval dmv Moloks in sociale woonwijken teruggevorderd van de huisvestingsmaatschappijen (omdat de gebruikers van de moloks geen huisvuilzakken gebruiken).
Voor de huisvestingsmaatschappijen wordt 35 euro per woongelegenheid aangerekend.
Hetzelfde geldt voor de appartementen in de Molens van Ruisbroek. Aangezien dit geen sociale woningen zijn, wordt er 50 euro per appartement aangerekend.
Omdat het aantal woningen van jaar tot jaar verschilt (bij bouwen, verkoop, renovatie, …) wordt jaarlijks een overeenkomst opgesteld om de kosten terug te vorderen van het voorbije jaar.
De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.
18 februari 2024 is het exact 125 jaar geleden dat in Vorst twee treinen botsten. Daarbij vielen 23 doden, waarvan er in Ruisbroek 13 samen begraven zijn in een ereperk, bij de ingang van de begraafplaats. De ramp had een grote impact op het dorp, niet in het minst omdat 8 van de 15 slachtoffers kinderen waren. Ook uit de aanpak van de gemeente en de organisatie van de plek op de begraafplaats blijkt hoe groot het drama was.
We willen dit 125 jaar later herdenken en brengen duiding bij de ramp en de slachtoffers.
Het college van burgemeester en schepenen besliste om voor de volgende betrekkingen een wervingsreserve vast te stellen:
Aan het college wordt gevraagd of de wervingsreserves wel of niet moeten worden verlengd.
In collegezitting van 20 november 2023 werd beslist om over te gaan tot de organisatie van een selectie voor de betrekking van informatiebeheerder (A niveau) met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De betrekking werd begeven bij procedure van aanwerving, bevordering, interne en externe mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het proces-verbaal dd. 22 januari 2024 en stelt de werfreserve vast.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 22 januari 2024 kennis genomen van het proces-verbaal van de selectieprocedure voor de statutaire betrekking van informatiebeheerder en de werfreserve vastgesteld.
Er kan 1 VTE in statutair verband worden aangesteld en ingevuld door te putten uit de werfreserve.
Voorstel tot tijdelijke aanstelling van bepaalde duur van betrokkene in het ambt van administratief medewerker aan de gemeentelijke basisschool Den Top en kinderverzorgster aan de gemeentelijke basisschool 't Populiertje.
In zitting van de algemeen directeur van 15 januari 2024 werd aan een deskundige bibliotheek deeltijdse (1/5e) prestatievermindering in het kader van het Vlaams zorgkrediet toegestaan met ingang van 1 februari 2024 tot en met 30 april 2024.
Een bibliotheekmedewerker met een contract van deeltijdse prestaties 9/38ste is langdurig ziek.
In zitting van 13 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen kennis genomen van het proces-verbaal van bibliotheekmedewerker en de werfreserve vastgesteld.
Voorstel om de deeltijdse afwezigheid van de deskundige bibliotheek evenals de langdurige afwezigheid wegens ziekte van de bibliotheekmedewerker tijdelijk halftijds (19/38) in te vullen door te putten uit de werfreserve van bibliotheekmedewerker (C1-C3 niveau) en dit voor de periode van 1 februari 2024 tot en met 30 april 2024.
Voorstel tot tijdelijke aanstelling van betrokkene in de gemeentelijke basisschool 't Populiertje in het ambt van kleuteronderwijzer.
Voorstel tot tijdelijke aanstelling van bepaalde duur van betrokkene in het ambt van kleuteronderwijzer aan de gemeentelijke basisschool 't Populiertje.
Een personeelslid vraagt om 1/10de onbetaald verlof als recht (prestaties verminderen tot 50% van een voltijdse betrekking) op te nemen vanaf 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025.
Een personeelslid vraagt om 1/5de onbetaald verlof als recht op te nemen vanaf 1 mei 2024 tot en met 31 december 2024.
Een personeelslid wenst haar ontslag aan te bieden in onderlinge toestemming.
Een personeelslid wenst haar ontslag aan te bieden.
In het kader van de uitrol van het decreet BOA wordt aan het bestuur de goedkeuring gevraagd om een overheidsopdracht te mogen uitschrijven. De opdracht moet als uitkomst een externe partner bieden om een begeleidingstraject op te zetten van de BOA-coördinator. Enerzijds zullen zij onderzoek verrichten die de invulling van het decreet BOA op lange termijn waardevol maakt en anderzijds ondersteuning bieden bij de uitrol van het decreet BOA op vlak van kwaliteitslabel, subsidiereglement en bewaking van de kwaliteitsvoorwaarden.
Er is een grote reserve-aanleg van subsidies die absoluut ingezet moeten worden om binnen het decreet BOA een antwoord te bieden op de lokale noden. Een bevraging en omgevingsanalyse alsook een ondersteuningstraject van de BOA-coördinator zijn belangrijke en nuttige acties die nodig en cruciaal zijn om een goede uitrol van het BOA-decreet te garanderen en die met deze middelen kunnen bekostigd worden.
Op 1 januari 2024 werden een aantal personeelsleden in een wervingsambt vast benoemd. Hierdoor wijzigt de personeelsformatie in de gemeentelijke basisscholen.
Het huidig contract voor het huren van koffieautomaten loopt af. Voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst kan het bestuur gebruik maken van het raamcontract dat Creat sloot met de firma Selecta. Er werd een testtoestel geplaatst in het gemeentehuis. De koffie werd goed bevonden door het personeel.
In zitting van 17 juni 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen de studieopdracht voor het verbreden en verdiepen van het gemeentelijk mobiliteitsplan te gunnen aan ARCADIS BELGIUM SA, Koningsstraat 80 te 1000 Brussel, tegen het onderhandelde bedrag van € 48.034,00 excl. btw of € 58.121,14 incl. 21% btw.
Voor het uitvoeren van een extra duurmeting, de uitwerking van het bijkomende thema wegencategorisering (en verwerking hiervan in de beleidsnota) zullen extra kosten aangerekend worden die niet voorzien waren in het eerder gegunde bedrag. Ook wordt gevraagd of de prijzen kunnen geïndexeerd worden met 10%, aangezien de oorspronkelijke gunning dateert van 2019.
Organiseren van de 3 jaarmarkten.
De provincie Vlaams-Brabant stelde een studiebureau aan voor het ontwerp en de uitvoering van rust-en belevingsplekken langsheen de fietssnelweg F20. Dit om de toeristisch-recreatieve potenties langsheen de F20 in de verf te zetten.
Na enkele overlegmomenten met de betrokken partners (gemeente Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en stad Halle), wordt een voorontwerp van rust- en belevingsplekken voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Betrokkene vraagt een vergunning aan voor het exploiteren van een dienst van individueel bezoldigd personenvervoer.
Op 9 oktober 2023 vond een infoavond plaats voor de inwoners van de wijk Wilderveld. Er werd een voorstel toegelicht voor de aanpassing van de circulatie in bepaalde straten van de wijk na afwerking fase 4 van de werken aan de N6-Bergensesteenweg. Naar aanleiding van de bemerkingen die toen werden geuit, werd het plan in overleg met de politie nog wat bijgesteld.
Het voorstel is om een aantal verkeersmaatregelen te testen in 3 fases, elke fase gedurende 3 maanden. Indien fase 1 voldoende blijkt, moet er niet verder gegaan worden naar fase 2 of fase 3.
Deze tijdelijke politieverordening regelt alvast de maatregelen voor fase 1 van de test.
Door de komst van meer en meer elektrische en hybride voertuigen in het straatbeeld, komen er steeds meer vragen van bewoners omtrent de plaatsing van laadpalen aan de woning.
Daarom werd een visie uitgewerkt omtrent laadpalen voor elektrische voertuigen. Op deze manier kunnen bewoners steeds hiernaar verwezen worden.
Gunning van een studieopdracht voor de opmaak van twee bestekken, zijnde enerzijds voor de aanstelling van een studiebureau/ontwerper voor de opmaak van een masterplan en een RUP op de voormalige Makro-site én anderzijds voor een procesbegeleider om deze opmaak te begeleiden.
De wijk Kapelleveld voldoet niet meer aan de vereisten van een hedendaagse woonwijk. Vooral op vlak van waterbeheersing is er nood aan verbetering. Het meerjarenplan voorziet een investeringskost voor de opmaak van een studie voor de heraanleg van het openbaar domein. Heden zijn er geen actieve oproepen voor subsidiering mogelijk, maar Fluvius is van mening dat het project kans maakt tot subsidiering (duurzame klimaatprojecten) bij toekomstige oproepen. Fluvius zal voor het aanstellen van een studiebureau een bestek opstellen.
Ten gevolge van de officiële opening van het Brabbelbos en de Wilg, op 8/2/2024, die zal starten om 16u30, zouden we het sluitingsuur van de kinderdagverblijven die dag willen aanpassen.
Op woensdag 3 april 2024 organiseren BruL, de integratiedienst, LDC De Wilg en Huis van het Kind een creatieve paasnamiddag voor gezinnen. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt goedkeuring gevraagd.
Er dient een nieuwe contactpersoon van de gemeente te worden aangesteld voor Dijle-Zennebekken.
Er dient een nieuwe ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente te worden aangesteld voor het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei.
Een van de kerncompetenties van onze medewerkers betreft klantgerichtheid.
We verwachten van onze medewerkers dat ze op een beleefde, vriendelijke en hulpvaardige manier omgaan met onze klanten.
We moeten jammer genoeg vaststellen dat dit niet altijd het geval is in de omgekeerde richting.
Vooral de medewerkers die rechtstreekse contacten hebben met de burgers, worden soms onheus en respectloos behandeld en incasseren de frustraties, soms via verbaal en/of fysiek geweld van klanten die zich op deze manier uiten omdat ze niet (onmiddellijk) krijgen wat ze hadden verwacht.
Dit heeft een impact op het welzijn en het functioneren van onze medewerkers met soms uitval tot gevolg.
We willen met een werkgroep een campagne op touw zetten om onze medewerkers te ondersteunen om het respect te krijgen dat ze verdienen. De campagne zal van start gaan gedurende de hele maand maart 2024, en opnieuw in belicht worden in de maand november naar aanleiding van de 'Week van Respect', maar kan wel gedurende het hele jaar in de kijker blijven.