De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 21 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-21-december-2023
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 21 december 2023 goed.
Het voormalige gebouw van schooltje 'Puur Natuur', gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Gaasbeekstraat 2+, wordt te koop gesteld via Notarishuis. De verkoop werd gepubliceerd op de website van Notarishuis en via een aantal andere mediakanalen zoals de gemeentelijke website en sociale media vanaf 26 juli 2023.
Op deze verkoop wordt het algemeen kader inzake voorwaarden van lokale binding toegepast, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 september 2022.
Het gebouw staat intussen zes maanden te koop en werd slechts door acht personen bezocht. De gemeente ontving ook slechts één bod, dat onder de minimumverkoopprijs ligt. Er kan gesteld worden dat er dus relatief weinig interesse in het gebouw werd getoond.
Een landmeter-expert aangesteld door de gemeente, heeft de venale waarde van het gebouw geschat op 282.500,00 euro. De gemeenteraad heeft vervolgens de minimumverkoopprijs vastgelegd op 300.000,00 euro. Volgens de vigerende wetgeving inzake onroerende transacties door lokale besturen, mag een gemeentelijk onroerend goed niet verkocht worden onder de schattingsprijs, behoudens mits afdoende motivering.
Aangezien de minimumverkoopprijs door de gemeenteraad werd vastgelegd op 300.000,00 euro en het uitgebrachte bod onder de minimumverkoopprijs ligt, kan de gemeenteraad het bod niet aanvaarden zonder de mededinging opnieuw te laten spelen. Het gebouw verkopen aan een prijs die lager is dan de minimumverkoopprijs, is wél mogelijk mits afdoende motivering, maar overige geïnteresseerden moeten ook de kans krijgen om aan een lagere prijs aan te kopen.
Gelet op voormelde elementen zoals o.a. de weinige interesse die werd getoond in het gebouw, de weinige bezoeken, de toepassing van speciale verkoopsvoorwaarden, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de minimumverkoopprijs te verlagen naar 250.000,00 euro en de verkoop opnieuw open te stellen voor het ruime publiek van 26 januari 2024 t.e.m. 12 februari 2024. De publiciteit rond de verkoop zal ook in die zin worden aangepast.
De kandidaat-kopers hebben het reeds uitgebrachte bod niet verlengd. Dit bod is verstreken.
De juridische dienst adviseert om de minimumverkoopprijs aan te passen van 300.000,00 euro naar 250.000,00 euro.
Tijdens de toelichting ter zitting door An Speeckaert, schepen, wordt voorgesteld om de verkoop opnieuw openstellen voor het ruime publiek van 26 januari 2024 t.e.m. 30 april 2024 i.p.v. tot 12 februari 2024.
Raadslid Kathleen D'Herde, Open VLD dient het volgende amendement in.
"De verkoop van voormalig gebouw Puur Natuur kan blijkbaar op weinig kandidaat kopers rekenen, met de geldende voorwaarden en de ingestelde verkoopprijs van minimum € 300.000,00.
Er waren echter wel 8 kandidaten die een bezoek hebben gebracht aan het gebouw, waaruit blijkt dat er wel interesse is. Dat de minimumverkoopprijs te hoog is ingesteld, kunnen wij begrijpen, aangezien de schattingsprijs € 282.500 bedraagt. Er was maar 1 bod binnen gekomen, maar dat kan enkel verklaren dat de kandidaat-kopers niet bereid waren om € 300.000 te betalen, maar wil daarom niet zeggen dat ze geen lager bod hadden gedaan.
De minimumverkoopprijs onmiddellijk met 17% te laten dalen, lijkt ons onlogisch. Dit is een serieuze waardevermindering.
We staven dit met de cijfers van Statbel https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/vastgoedprijzen.
We stellen vast dat de vastgoedprijzen voor een 2-3 gevelwoning in Sint-Pieters-Leeuw een mediaanprijs van € 325.000 hebben, voor een 4-meer gevelwoning bedraagt die zelfs € 455.000. We moeten hierbij wel de kanttekening maken dat de recentste cijfers voor Sint-Pieters-Leeuw dateren van het 3de kwartaal 2022.
Maar volgens dezelfde bron zijn de prijzen in België gestegen ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Namelijk de mediaanprijzen van huizen in gesloten of halfopen bebouwing met 1,7% zijn gestegen, een toename van bijna 5.000 euro. Voor huizen in open bebouwing was er een prijsstijging van 1,4% of 5.000 euro.
Als we deze cijfers verfijnen naar het Vlaams Gewest, spreken we van dezelfde stijging van 1,7% of 5.000 euro voor huizen in gesloten of halfopen bebouwing ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Huizen in open bebouwing kenden zelfs een prijsstijging van 2,5% of 10.000 euro.
Laat ons dus duidelijk zijn, de woningmarkt is niet aan het afkoelen, integendeel.
Daarom stellen wij voor om de minimumverkoopprijs te bepalen op € 275.000, wat iets lager ligt dan het laatste schattingsverslag.
Daarnaast lezen we dat de verkoop zou verlengd worden tem. 12 februari 2024. Als we meer kopers willen aantrekken is het beter deze periode te verlengen tot 31 mei 2024.
Besluit
Artikel 1:
De gemeenteraad past de minimumverkoopprijs van het voormalig schoolgebouw 'Puur Natuur' aan van 300.000,00 euro naar 275.000,00 euro.
Artikel 2:
De verkoop wordt opnieuw open gezet voor het ruime publiek tot 31 mei 2024."
Bepalen van de periode van openstelling behoort tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen maar omdat deze periode expliciet in de toelichting en motivering van het voorgelegd voorstel staat, heeft Open VLD in dit amendement expliciet de verlening van de periode van openstelling opgenomen.
Ter zitting wordt akkoord gegaan met het voorstel om de verkoop opnieuw open te stellen voor het ruime publiek van 26 januari 2024 t.e.m. 31 mei 2024.
Kathleen D'Herde, raadslid, trekt het ingediende amendement in.
Het amendement wordt derhalve niet ter stemming voorgelegd.
Er wordt onmiddellijk overgegaan tot stemming over het voorliggend voorstel.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
Ik adviseer de verkoop van het pand aan een verkoopprijs die lager ligt dan de geraamde verkoopprijs positief gelet op een aantal specifieke factoren:
- de vastgoedhistoriek die ons aangeleverd werd ( slechts 8 bezoeken op ongeveer een half jaar tijd),
- de geruime tijd dat het pand al leeg staat,
- de extra verkoopsvoorwaarden die het bestuur oplegt ,
- de algemene economische situatie waaruit blijkt ( cijfers statbel) dat het aantal transacties in vastgoed in het Vlaams Gewest voor huizen gedaald is met 12,9% ( Q3/2023 tov Q3/2022)
Stemming over het ontwerpbesluit:
Met 23 stemmen voor: Nicole Billens, Gunther Coppens, Gust Crabbe, Kathleen D'Herde, Marc De Bosscher, Marleen De Kegel, Daniel De Maeght, Ann De Ridder, Jan Desmeth, Brahim Harfaoui, Olivier Huygens, Guy Jonville, Bart Keymolen, Eddy Longeval, Kim Paesmans, Siebe Ruykens, Veerle Seré, Herwig Smeets, An Speeckaert, Jeroen Steeman, Raymond Stiens, Jeroen Tiebout, Lucien Wauters.
Met 6 stemmen tegen: Jean Cornand, Lydie De Smet, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul.
De gemeenteraad past de minimumverkoopprijs van het voormalig schoolgebouw 'Puur Natuur' aan van 300.000,00 euro naar 250.000,00 euro.
De eigenaars van een perceel gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Hazeveld, wensen hun perceel kosteloos over te dragen aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw. Het perceel is kadastraal gekend als Sint-Pieters-Leeuw, 5e afdeling, sectie A, nr. 104G.
Volgens de kadastrale gegevens gaat het om een perceel weiland. Op de website 'Geopunt' is het echter duidelijk dat het gaat om een aanzienlijk deel van de straat 'Hazeveld', die de verkaveling Hazeveld verbindt met de Brabantsebaan.
De gemeenteraad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen. De kosteloze grondafstand wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vervolgens zal een notaris worden aangesteld door het college van burgemeester en schepenen om de overdracht te formaliseren via een notariële akte.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III 'Goederen'.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw van een perceel gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Hazeveld en kadastraal gekend onder 5e afdeling, sectie A, nr. 104G.
De gemeenteraad keurde op 2 maart 2023 de oprichting goed voor de optie schilderskunst in cluster 6 van het domein beeldende en audiovisuele kunsten.
Door de strakke timing in het voorjaar kon er geen protocol van akkoord worden opgesteld door de vakbondsorganisaties.
In bijlage bevindt zich het inhoudelijk dossier dat werd voorgelegd op het algemeen bijzonder comité (ABC) van het deeltijds kunstonderwijs dat doorging op 10 januari 2024. In tegenstelling tot het voorjaar van 2023 wordt de keuze gemaakt voor een 5 jaar durende opleiding.
Dit is het resultaat van een bevraging van de volwassen studenten alsook de kennis dat een opleiding van 10 jaar maar de helft lestijden genereert, die wel noodzakelijk zijn voor de organisatie.
De goedkeuring omvat:
- onderwijsbevoegdheid: cluster 6 (schilderkunst)
- programmatie : schilderkunst (5 jaar durende opleiding)
De ministeriële omzendbrief DKO/2018/06 betreffende de programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 december 2023 houdende de onderwijsbevoegdheid schilderkunst met ingang van 1 september 2024 in de Leeuwse Kunstacademie.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 december 2023 houdende de programmatie van schilderkunst als 5 jaar durende opleiding met ingang van 1 september 2024 in de Leeuwse Kunstacademie, onder voorbehoud van voldoende lestijden.
In het kader van de opdracht “Onderhoud hagen Brusselbaan, Postweg, Pedestraat, Vlezenbeeklaan, Nonnemansstraat, Rooselaerstraat en Lotstraat” werd een bestek met nr. 2024-420 opgesteld door de ontwerper.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 81.919,20 excl. btw of € 99.122,22 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-420 en de raming voor de opdracht “Onderhoud hagen Brusselbaan, Postweg, Pedestraat, Vlezenbeeklaan, Nonnemansstraat, Rooselaerstraat en Lotstraat”, opgesteld door de ontwerper en integraal openomen in het besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 81.919,20 excl. btw of € 99.122,22 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 6030000/04/0680 (actie/raming RA300569) en in het budget van de volgende jaren.
De gemeente is aangesloten bij Intradura, opgericht op 27 april 2017. Bovendien is Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur. Het Regiodecreet trad in werking op 19 maart 2023. Concreet houdt de inwerkingtreding van dit decreet het volgende in:
Zowel de afvalintercommunales als de gemeenten ontvingen een schrijven van OVAM en ABB, inzake de opstart van een gezamenlijk bottom-up traject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Intradura bevindt zich volledig in de referentieregio Halle-Vilvoorde zo blijkt. Met andere woorden: alle huidige gemeentelijke vennoten zijn dus in overeenstemming met de regiovorming. Er dient hierdoor geen afwijking aangevraagd te worden, wel een intentieverklaring waarin aangegeven wordt geen afwijking aan te vragen. Er wordt de gemeente gevraagd haar intentie kenbaar te maken aan Intradura, vóór 19 januari 2024. De gemeente zal dus geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering, gezien ze reeds conform is met de regiovorming. Zo kan Intradura de eigen intentieverklaring en die van de 19 vennoten over maken aan OVAM en ABB.
Het regiodecreet van 3/02/2023.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeente zal geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming
Deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura - Dorent 5 te 1620 Drogenbos, ter attentie van Ann Scheys of via mail aan ann.scheys@intradura.be
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeente ondersteunt haar burgers sinds 2002 in het composteren van afval en biedt haar inwoners de mogelijkheid aan om via de gemeente compostvaten en –bakken aan te kopen.
Met een schrijven in december 2023 liet Intradura weten dat de aankoopprijzen voor compostvaten en compostbakken worden aangepast. De gemeente wil deze goederen verkopen niet met het oogmerk om winst te maken maar met onze huidige prijzen maken we een groot verlies per verkocht product. Het is dus wenselijk de verkoopprijs aan te passen i.f.v. de nieuwe aankoopprijzen die Intradura ons zal aanrekenen.
| nieuwe aankoopprijs intradura | huidige verkoopprijs | voorstel nieuwe verkoopprijs | |
| compostvat | 37,39 | 30,00 | 40,00 |
| compostbak | 157,00 | 70,00 | 160,00 |
| aanbouwmodule | 45,82 | 25,00 | 50,00 |
Het Materialendecreet (23/12/2011) – decreet betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen.
Het uitvoeringsbesluit VLAREMA (17/12/2012) - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het schrijven van Haviland inzake de aanpassing van de aankoopprijzen voor compostvaten en compostbakken.
De financiële toestand van de gemeente.
Voor de jaren 2024 tot en met 2025 worden uitsluitend aan de inwoners van Sint-Pieters-Leeuw compostvaten en -bakken te koop aangeboden.
De verkoopprijs wordt vastgesteld als volgt:
Elk gezin kan maximaal 2 stuks van één van beide types of 1 exemplaar van elk type aankopen.
Huidig reglement heft alle vorige reglementen betreffende hetzelfde onderwerp op.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers te verhalen op de aanvrager ervan.
Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Artikel 173, van de Grondwet.
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Sint-Pieters-Leeuw een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 60,00 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Sint-Pieters-Leeuw wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Sint-Pieters-Leeuw via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Dit reglement vervangt vanaf 26/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.