Op 9 oktober 2023 vond een infoavond plaats voor de inwoners van de wijk Wilderveld.In de wijk Wilderveld is er steeds aandacht geweest rond snelheid en sluipverkeer. Zo werd in het jaar 2000 een kentekenonderozek uitgevoerd om sluipverkeer na te gaan. Aangezien 43% van het verkeer door de wijk sluipverkeer betrof, werden verschillende maatregelen genomen. Een nieuw kentekenonderzoek in 2022 toonde aan dat er op twee routes nog steeds veel sluipverkeer zit. Het betreft de route Ruisbroeksesteenweg - Acacialaan - Parkplein - Olmenlaan en Edward de Baerdemaekerstraat - Frans Baesstraat - Dennenlaan - Laurierplein.
Aan het einde van fase 4B van de werken aan de N6-Bergensesteenweg zullen er twee zaken wijzigen voor de wijk Wilderveld:
De vrees is echter dat in deze situatie de as Edward de Baerdemaekerstraat - Frans Baesstraat een sluipweg zal worden tussen de Groot-Bijgaardenstraat en Bergsensesteenweg. Vandaar dat de keuze reeds werd gemaakt in 2020 om de Frans Baesstraat te knippen ter hoogte van de Beukenlaan en het standpunt van het college van burgemeester en schepenen in 2023 om te werken met een dynamische knip met verzinkbare paaltjes. Deze sluipweg wordt hierdoor onmogelijk gemaakt.
De kans bestaat echter ook dat het verkeer zal sluipen doorheen de wijk, bijvoorbeeld vanaf de Acacialaan, het Parkplein, Generaal Lemanstraat, Palmenlaan, Laurierplein en Dennenlaan naar het nieuwe kruispunt aan de Frans Baesstraat (zie bijlage). Deze bezorgdheid werd ook geuit door bewoners tijdens de infoavond. Het toen voorgestelde circulatieplan werd daarom nog verfijnd. Het voorstel is om in twee fases enkele verkeersmaatregelen te testen, telkens gedurende drie maanden. Indien de maatregelen getest in fase 1 voldoende blijken om sluipverkeer te weren, worden ze bestendigd en wordt fase 2 niet meer getest. Indien ze niet voldoende blijken, wordt er overgegaan naar fase 2. Fase 2 bevat ook de maatregelen van fase 1.
Fase 1 loopt van mei tot december 2024. De volgende verkeersmaatregelen zullen worden getest in de periode van mei t.e.m. september 2024:
De evaluatie van fase 1 zal gebeuren op basis van de observaties in de periode oktober - december 2024.
Als de evaluatie uitwijst dat de maatregelen voldoende zijn, worden ze bestendigd.
Indien uit evaluatie van fase 1 blijkt dat de maatregelen niet tegemoet komen aan het vooropgestelde doel, zal fase 2 worden opgestart van januari te.m. juni 2025. De volgende verkeersmaatregelen zullen worden getest van januari t.e.m. maart 2025:
Evaluatie van fase 2 gebeurt van april t.e.m. juni 2025.
Er wordt voorgesteld om deze test toe te lichten aan de inwoners tijdens een nieuwe infoavond op maandag 25 maart 2024 in Zonnig Leven om 20 uur.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel besluit van 9 april 2021 tot wijziging van diverse bepalingen van het miniterieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Verbodsbepaling Dennenlaan - gemeenteweg:
§1 In de Dennenlaan wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen de Frans Baesstraat en Wilgenlaan, met verbod te rijden van de Wilgenlaan naar de Frans Baesstraat. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
§2 In de Dennenlaan wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen het Laurierplen en Wilgenlaan, met verbod te rijden van de Wilgenlaan naar het Laurierplein. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
Verbodsbepaling Wilgenlaan - gemeenteweg:
In de Wilgenlaan wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen de Dennenlaan en Beukenlaan, met verbod te rijden van de Beukenlaan naar de Dennenlaan. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
Verbodsbepaling Beukenlaan - gemeenteweg
In de Beukenlaan wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen de Wilgenlaan en Frans Baesstraat, met verbod te rijden van de Frans Baesstraat naar de Wilgenlaan. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
Verbodsbepaling Frans Baesstraat - gemeenteweg:
In de Frans Baesstraat wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen de Beukenlaan en Dennenlaan, met verbod te rijden van de Dennenlaan naar de Beukenlaan. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
Verbodsbepaling Generaal Lemanstraat - gemeenteweg:
In de Generaal Lemanstraat wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingesteld tussen de Olmenlaan en Verminktenstraat, met verbod te rijden van de Verminktenstraat naar de Olmenlaan. Deze maatregel word ter kennis gebracht middels de verkeersborden C1 en M3 en F19 en M5.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Onderhavig besluit is van kracht van 2 mei 2024 tot en met 31 december 2024.