De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/extranet/gemeenteraad/audio-opnames/gemeenteraad-geluidsopnames-2024.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot en met 44.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 25 januari 2024 goed.
De gemeenteraad keurde in zitting van 25 februari 2021 kasteel Coloma goed als 2de locatie voor de voltrekking van huwelijken.
Op zaterdag 14 september 2024 wordt de wielerwedstrijd Bolero Gravelseries georganiseerd in samenwerking met Goladzo. Start en aankomst vinden plaats in het Colomapark. Het is dus onmogelijk om op die dag huwelijken te voltrekken in het kasteel Coloma. Aangezien er geen alternatieve locatie is, stellen we dienstencentrum de Wilg voor als back up locatie tot wanneer de renovatiewerken aan het gemeentehuis zijn beëindigd. De alternatieve locatie zal ook gebruikt worden als er stormweer is (code oranje en rood).
Artikel 165/1 Burgerlijk Wetboek: de gemeenteraad is bevoegd om de locatie van een huwelijk - andere dan het gemeentehuis - vast te leggen.
De gemeenteraad keurt dienstencentrum de Wilg, Hendrik Vanhouchestraat 1, goed als back up locatie voor kasteel Coloma voor de duur van de renovatiewerken aan het gemeentehuis.
Gelet op de expertise opgedaan in de organisatie van wielerwedstrijden, had het lokaal bestuur interesse voor de organisatie van een fietswedstrijd in Sint-Pieters-Leeuw.
We kregen het voorstel van Golazo om de start en aankomst te organiseren van een nieuw Gravelbike criterium: de Bolero Gravel Series. Deze bestaat uit 4 wedstrijden, waarbij Sint-Pieters- Leeuw de laatste wedstrijd (Pajot Gravel) zou zijn.
Wanneer: zaterdag 14 september 2024.
Waar: start en aankomst op de dreef in het Colomapark.
Wie: voor profwielrenners en recreanten.
Wat: het parcours zou gaan richting Halle (Hallerbos, waar drie weken later het wereldkampioenschap ook zal gereden worden), om dan via het Pajottenland terug naar Sint-Pieters-Leeuw te komen. De profs vertrekken eerst en nadien vertrekken de recreanten in golven (volgens niveau).
Niet van toepassing.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Golazo voor de organisatie van de start en aankomt van de Pajot Gravel op zaterdag 14 september 2024, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht waarbij het instaat voor de opmaak van een ontwerp toewijzingsreglement waarin een strengere woonbindingsbepaling (pijler 1) en voorrangsbepalingen voor specifieke doelgroepen (pijler 3) kunnen worden opgenomen. Over deze bepalingen van pijler 1 en pijler 3 heeft de gemeente telkens het laatste woord. Een ontwerp van het toewijzingsreglement wordt bezorgd aan de gemeenten die het dan al dan niet geamendeerd moeten goedkeuren. Wat betreft de specifieke afspraken rond de voorrangsregels voor de versnelde toewijzingen (pijler 2) hebben de gemeenten niet het laatste woord, hoewel ze wel bij de totstandkoming van deze beslissingen worden betrokken in de toewijzingsraad. Om die reden worden deze beslissingen dan ook niet in het toewijzingsreglement opgenomen, maar wel in het intern huurreglement.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad een operationele opdracht met betrekking tot de praktische uitvoering van de toewijzingsregels inzake versnelde toewijzingen (pijler 2) en toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 3). De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad.
De nieuwe regelgeving rond toewijzing sociale huur zou oorspronkelijk ingaan op 1 oktober 2023, om nadien uitgesteld te worden naar 1 januari 2024. Eind 2023 werd beslist om opnieuw een laatste keer uit te stellen tot 29 februari 2024 omdat het centraal inschrijvingsregister (CIR) nog niet volledig operationeel is.
Voor werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Zuid verkreeg Woonpunt Zennevallei op 17 januari 2023 haar erkenning als woonmaatschappij. Dit werkingsgebied omvat de gemeenten Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Drogenbos, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek en Pepingen.
In functie van de wettelijke bepalingen en om tijdig in orde te zijn met alle reglementen in functie van de oorspronkelijke deadline werd er begin 2023, op initiatief van Woonpunt Zennevallei (WPZ), een ‘toewijzingsraad in oprichting’ samengeroepen. In de loop van 2023 kwam deze raad een aantal keren samen en werden volgende beslissingen genomen in consensus tussen de deelnemende besturen
De toewijzingsraad zal minimaal 2 keer per jaar samenkomen.
Woonpunt Zennevallei presenteerde op het overleg van 7 september 2023 een samenstelling van de toewijzingsraad met daarbij volgende vertegenwoordigers (dit werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Woonpunt Zennevallei op 6 juni 2023). Voor de deelnemende gemeenten zijn dat afgevaardigden in de Raad van Bestuur:
De bestuurders die afgevaardigd zijn in de Raad van Bestuur kunnen echter niet automatisch worden afgevaardigd op de toewijzingsraad. Er dient hiervoor een aparte beslissing genomen te worden door de gemeenteraad. Het effectieve lid van de Raad van Bestuur van Woonpunt Zennevallei, aangesteld door de gemeenteraad van 28 februari 2019, zetelt in de toewijzingsraad.
Naast een politieke afvaardiging wordt er voorgesteld om ook ambtelijke afvaardiging te voorzien. Het is namelijk van belang dat de sociale- en woondiensten van de gemeenten betrokken blijven in de uitwerking en opvolging van het toewijzingsbeleid, wat een belangrijke taak is van de toewijzingsraad van de woonmaatschappij. Op deze manier wordt de toewijzingsraad politiek voorgezeten inzake een goede afstemming met de Raad van Bestuur maar verder ambtelijk samengesteld uit vertegenwoordigers van de sociale diensten van elk lokaal bestuur, de intergemeentelijke samenwerkingen rond woonbeleid en andere welzijnspartners. De input van deze partners met de nodige kennis van praktijkvoorbeelden is nodig in functie van de adviserende rol van de toewijzingsraad.
Wat betreft de voorrangsregels en de lokale afspraken rond de wijze van aanmelden en toewijzen werd alles gebundeld in het intern huurreglement en huishoudelijk reglement. De definitieve ontwerpen, die ter goedkeuring worden voorgelegd op de Raad van Bestuur van 13 februari 2024, zijn opgenomen in bijlage van dit besluit, alsook het verslag van de vergadering van 20 december 2023. Tot op heden is er nog geen nieuw toewijzingsreglement en wordt er gebruik gemaakt van de wettelijke overgangsbepaling voor wat betreft lokale binding (pijler 1) en doelgroepen (pijler 3).
De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de beslissingen die genomen werden in het intern huurreglement en huishoudelijk reglement van de woonmaatschappij en toewijzingsraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van Woonpunt Zennevallei.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de toewijzingsraad van Woonpunt Zennevallei de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de toewijzingsraad van Woonpunt Zennevallei mevrouw Veerle Seré, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Als ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente wordt op de toewijzingsraad van Woonpunt Zennevallei het afdelingshoofd welzijn, diensthoofd sociale en welzijnsdienst en de coördinator van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonbeleid Zennevallei aangeduid voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp intern huurreglement van de woonmaatschappij en het ontwerp huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Woonpunt Zennevallei, Molenborre 26/01, 1500 Halle of via e-mail: info@wpz.be
De Vlezenbeekse beroepsvereniging ‘De Verenigde Aardbezienplanters’ van Vlezenbeek wordt binnenkort ontbonden. Om deze reden wenst ze haar archief en verenigingsvlag aan de gemeente te schenken om ze op deze manier te bewaren voor toekomstige generaties.
De stukken voldoen aan de voorwaarden die in het acquisitieplan, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 30/04/2015, werden geformuleerd. Zoals in de adviezen van de archivaris, de erfgoeddeskundige en de werkgroep streek- en volkskunde aan bod komt, gaat het om stukken van een vereniging die 120 jaar bestaan heeft en een zeer sterke lokale verbondenheid heeft. Het archief heeft enerzijds een belangrijke culturele waarde en biedt anderzijds ook inzicht in de economische groei en teloorgang van deze sector in Vlezenbeek.
Er werd een schenkingsovereenkomst opgesteld tussen het lokaal bestuur en de vereniging. De volle eigendom van de stukken zal hierdoor overgaan op het lokaal bestuur. Het archief zal een plaats krijgen binnen de gemeentelijke archiefruimten. Voor wat betreft de vlag is het de wens van de vereniging dat deze een plekje krijgt in het oude gemeentehuis van Vlezenbeek, bij Krok en Ko. Hiervoor kan een bewaargevingscontract afgesloten worden tussen het lokaal bestuur en Krok en Ko.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41 §1 12°: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten.
Het acquisitieplan (reglement voor bewaargevingen en schenkingen), goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 april 2015.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van archief en vlag van de beroepsvereniging 'De Verenigde Aardbezienplanters' uit Vlezenbeek volgens de bepalingen van de opgestelde schenkingsovereenkomst.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw bereikte na lange onderhandelingen een akkoord met het OCMW Vorst om een terrein van het OCMW aan te kopen voor het openbaar nut. De aankoop kadert binnen de realisatie van het project 'Ruysbroeckveld'. Het perceel is gelegen te 1601 Ruisbroek, Groot-Bijgaardenstraat en kadastraal gekend als 7e afdeling, sectie A, nr. 28A, en heeft kadastrale oppervlakte van 23a 82ca.
Het perceel maakt momenteel nog het voorwerp uit van een onteigeningsprocedure, die voor dit specifieke perceel gepauzeerd werd omdat er tijdens de procedure een minnelijk akkoord tot verkoop tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en OCMW Vorst kon worden bereikt. Na ondertekening van de notariële aankoopverkoopakte zal de onteigeningsprocedure definitief worden beëindigd.
Het perceel wordt verpacht, maar het voorkooprecht van de pachter speelt in casu niet. Zowel onder de oude pachtwetgeving, als het huidige pachtdecreet is er géén voorkooprecht dat moet aangeboden worden aan de zittende pachter wanneer de overdracht gebeurt om concrete redenen van algemeen belang (in casu: de aanleg van de groenzone die zal dienen als buffer- en openbare parkzone).
De totale aankoopprijs bedraagt 15.601,41 euro (incl. wederbeleggingsvergoeding).
Het ontwerp van akte wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming ("Bodemdecreet”) van 27 oktober 2006, art. 101 e.v.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°
Het decreet tot bepaling van de specifieke regels over de pacht ("Pachtdecreet"), art. 65, §1, 3°
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een perceel grond, gelegen te 1601 Ruisbroek, Groot-Bijgaardenstraat, en kadastraal gekend als Sint-Pieters-Leeuw, 7e afdeling, sectie A, nr. 28A, voor een totaalbedrag van € 15.601,41.
De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerp van notariële akte, opgesteld door notaris Jan MEERSMAN.
In het kader van de opdracht “Leveren van kantoorbenodigdheden” werd een bestek met nr. 2024-421 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-421 en de raming voor de opdracht “Leveren van kantoorbenodigdheden”, opgesteld door de ontwerper en integraal opgenomen in dit besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 6130600/01/0119/00 (actie/raming RA300451) en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Masterplan en RUP Makro-site” werd een bestek met nr. 2024-432 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-432 en de raming voor de opdracht “Masterplan en RUP Makro-site”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2140007/04/0610.
In het kader van de opdracht “Procesbegeleiding voor de Makro-site” werd een bestek met nr. 2024-431 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-431 en de raming voor de opdracht “Procesbegeleiding voor de Makro-site”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2140007/04/0610.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het verwijderen van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning. Deze zijn:
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt in de nabijheid van volgende woningen een parkeerplaats voor een persoon met een handicap verwijderd:
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning. Deze zijn:
De algemene en specifieke criteria voor de aanleg van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning werden door de commissie Mobiliteit en Openbare Werken op 14 januari 2016 vastgesteld.
De ingediende aanvragen voldoen aan de criteria in verband met het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van hun woning.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt in de nabijheid van volgende woningen een parkeerplaats voor een persoon met een handicap aangelegd:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van de verkeersborden E9a (aangevuld met een onderbord "symbool dat een mindervalide voorstelt" en het onderbord type Xc - 6m) en een grondmarkering.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
In de gemeente Sint-Pieters-Leeuw is de uitrol van publieke laadpalen volop aan de gang. Bij deze eerste uitrol zullen 30 ladenpalen worden geplaatst, goed voor 60 parkeerplaatsen. Om te verhinderen dat elektrische/hybride wagens geparkeerd blijven aan de laadpaal lang nadat de laadbeurt reeds voorbij is, wordt voorgesteld om een beperkte parkeertijd in te stellen op parkeerplaatsen aan laadpalen.
Voorstel is om het parkeren te beperken tot maximum 4 uur van maandag t.e.m. zondag, van 9 uur tot 21 uur. Tussen 21 uur en 9 uur kan men onbeperkt geparkeerd blijven. Met deze maatregel wordt een hogere rotatie beoogd voor het parkeren aan een laadpaal. Op deze manier krijgen meer mensen de kans om hun voertuig op te laden.
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Op parkeerplaatsen voor elektrische en hybride wagens, op de locaties hieronder opgelijst, geldt een beperkte parkeertijd: maximum 4 uur, van maandag tot en met zondag, van 9 uur tot 21 uur.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruiker door de verkeersborden E9a, onderbord GVIId "elektrisch laden" en onderbord GV met vermelding "max. 4 uur, van maandag t.e.m. zondag, van 9 uur tot 21 uur".
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het RUP bestaat uit twee delen. Het eerste deel “site parking” bevindt zich langs de Bezemstraat en het tweede deel “site gebouwen Gewestelijke Maatschappij voor
Volkshuisvesting (GMVH)” bevindt zich tussen de Bezemstraat en de Dauw-Defossezlaan.
Het RUP heeft volgende doelstellingen:
Het RUP is de vertaling van volgende visie:
Het ontwerp-RUP werd onderworpen aan een onderzoek tot milieueffectenrapportage. De resultaten hiervan zijn opgenomen in de toelichtingsnota. Er dient geen plan-MER opgesteld te worden voor dit RUP.
Het ontwerp-RUP Reysveld, bestaande uit een procesnota, toelichtingsnota, stedenbouwkundige voorschriften, register planschade/planbaten, een plan feitelijk-juridische toestand, scopingnota en een grafisch plan , werd voorgelegd aan schriftelijk adviesronde en bijgestuurd overeenkomstig het verslag en de adviezen met beperkte bemerkingen. Het ontwerp-RUP Reysveld kan aldus voorgesteld worden aan de gemeenteraadscommisie van 1 februari 2024 en worden aan de gemeenteraad van 29 februari 2024 voor voorlopige vaststelling.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De collegebeslissing dd. 21 september 2020 houdende opmaak van het RUP Reysveld.
De collegebeslissing dd. 3 juli 2023 houdende goedkeuring van het voorontwerp van het RUP Reysveld.
Het ontwerp-RUP Reysveld, bestaande uit een procesnota, toelichtingsnota, scopingnota, stedenbouwkundige voorschriften, register planschade/planbaten, een plan feitelijk-juridische toestand en een grafisch plan, wordt voorlopig vastgesteld.
Het ontwerp-RUP Reysveld wordt voor advies overgemaakt aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, Ruimte Vlaanderen en de Vlaamse Regering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het decretaal voorgeschreven openbaar onderzoek.
Voorliggend Provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan heeft als doel om een gedifferentieerd ruimtelijk beleid mogelijk te maken voor de verdere ontwikkeling van de woongebieden binnen de historisch gegroeide kernen in de gemeenten Beersel, Halle, Sint-Pieters-Leeuw en hun respectievelijke centrumgebieden en alle gebieden erbuiten te vrijwaren van een al te hoge verdichting en meersgezinswoningen. Daarbij wordt er in deze kernen een verdere selectieve en kwalitatieve verdichting van het bestaande woonweefsel voorgestaan.
Een hoger ruimtelijk rendement ontstaat wanneer meer activiteiten op eenzelfde oppervlakte georganiseerd worden zonder afbreuk te doen aan de leefkwaliteit. Een verhoogd ruimtelijk rendement voor wonen kan bereikt worden door verkavelen van percelen (al dan niet gekoppeld aan nieuwe wegenis) zodat meer grondgebonden eengezinswoningen op dezelfde site worden gerealiseerd, en/of door het voorzien van meerdere woonentiteiten op één kavel (meergezinswoningen, cohousing,…). Dit hoger rendement willen we met dit PRUP sterk beperken tot de afbakening van de kernen, zodat dit daarbuiten uitgesloten wordt.
Daarnaast heeft dit ruimtelijk uitvoeringsplan als doel een ander ruimtelijk beleid mogelijk te maken voor de woongebieden buiten de kernen. Hier is verdichting immers niet wenselijk omwille van de perifere ligging ten opzichte van het openbaar vervoersnetwerk en het lage voorzieningenniveau in de omgeving. Binnen deze gebieden staat het versterken van de relatie met de omliggende open ruimte voorop.
De startnota van het PRUP werd door het college in zitting van 30/01/2023 gunstig geadviseerd.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw stemt in met de aanleiding en het doel van de opmaak van dit PRUP. Het is een instrument om tot een kwalitatief gebiedsgerichte en gedifferentieerde kernversterking te komen.
Het ontwerp PRUP is bovendien in overeenstemming met, en verfijnt de gemeentelijke visie inzake kernverdichting en behoud open ruimte zoals vertaald in:
Bestaande gemeentelijke RUP’s (Sint-Pieters-Leeuw Centrum en Vlezenbeek), waar reeds een afbakening van de kern opgenomen is en ook gedetailleerde voorschriften voor verdichtingslocaties binnen de kern vastgelegd werden, blijven behouden. Voor Sint-Pieters-Leeuw gaat dit reeds over 77 % van haar grondgebied. De voorschriften van dit PRUP kunnen door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen worden vervangen en aangevuld.
Tijdens de opmaak van het voorontwerp PRUP werden op de bilaterale overlegmomenten tussen gemeente en provincie de stedenbouwkundige voorschriften, het grafisch plan met de afbakeningen van stedelijke kernen, kernen buitengebied, centrumgebieden en projectzones besproken en afgestemd.
De bemerkingen van de gemeente naar aanleiding van een informeel schriftelijk inspraakmoment werden opgenomen in het voorontwerp PRUP.
Het voorontwerp PRUP Kernafbakeningen Zennevallei werd gunstig geadviseerd mits verdere verduidelijking, afstemming en/of verfijning van de afbakening van de Centrumgebieden. Hiermee werd na een bilateraal overleg in het voorliggend ontwerp PRUP rekening gehouden.
Door de heer Jeroen Tiebout (N-VA) en mevrouw Ann De Ridder (CD&V) wordt, namens de meerderheidsfractie, het hieronder opgenomen en opgeladen amendement PRUP Kernafbakeningen Zennevallei, ingediend.
Motivering als volgt aanvullen :
Op dit ogenblik lopen er twee planningsprocessen die met elkaar interfereren.
Dit provinciaal RUP heeft als doel om een gedifferentieerd ruimtelijk beleid mogelijk te maken voor de verdere ontwikkeling van de woongebieden binnen de historisch gegroeide kernen in de gemeenten Beersel, Halle, Sint-Pieters-Leeuw en hun respectievelijke centrumgebieden en alle gebieden erbuiten te vrijwaren van een al te hoge verdichting en meersgezinswoningen. Daarbij wordt er in deze kernen een verdere selectieve en kwalitatieve verdichting van het bestaande woonweefsel voorgestaan.
Het doel van het RUP Reysberg is het naar grotendeels open ruimte herbestemmen van de zone die in het VSGB sinds 1 januari 2017 als woongebied (art. A2.1) bestemd werd.
Het PRUP doet een uitspraak over het plangebied van het gemeentelijk RUP Reysberg en neemt dit gebied op in een Projectzone in overdruk op de bestemming ‘Stedelijke Kernen’ waar het algemeen doel is om tot een hoger ruimtelijk rendement te komen.
In beide RUP’s is het echter steeds de intentie geweest om hier geen verhoging van het ruimtelijk rendement na te streven en in tegendeel te komen tot omzetting naar grotendeels open ruimte.
Om de verwarring inzake doelstellingen van beide RUP’s te ontkrachten en de gemeentelijke planningsbevoegdheid te benadrukken in het algemeen wordt een voorwaardelijk gunstig advies voorgesteld.
Artikel 1 als volgt vervangen.
Artikel 1: De gemeenteraad adviseert het Provinciaal RUP Kernafbakening Zennevallei voorwaardelijk gunstig. De voorwaarde bestaat uit de volgende toevoegingen :
te vervangen door:
“De bestaande voorschriften kunnen door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen worden vervangen en aangevuld in functie van een kwalitatieve inrichting en ruimtelijke kwaliteit door voorschriften voor een verhoging van het ruimtelijk rendement, verweving, vergroening, ontharding en ontpitting.”
2. In het voorschrift van art. 5 Projectzone de zin “De gemeente kan de voorschriften voor de projectzones ook verder verfijnen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of via een stedenbouwkundige verordening.”
te vervangen door:
“De gemeente kan de voorschriften voor de projectzones ook vervangen en aanvullen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of via een stedenbouwkundige verordening in functie van een kwalitatieve inrichting en ruimtelijke kwaliteit door voorschriften voor een verhoging van het ruimtelijk rendement, verweving, vergroening, ontharding en ontpitting.”
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Stemming over het amendement en het nieuwe besluit:
Met 27 stemmen voor (Jan Desmeth, Gunther Coppens, Herwig Smeets, Marleen De Kegel, Nicole Billens, Gust Crabbe, Olivier Huygens, Veerle Seré, Jeroen Tiebout, Kim Paesmans, Marc De Bosscher, Bart Keymolen, Siebe Ruykens, Ann De Ridder, Brahim Harfaoui, Lucien Wauters, Raymond Stiens, Jean Cornand, Georgios Karamanis, Michel Miedzinski, Raimondo Palermo, Godefroid Pirsoul, Jeroen Steeman, Ann Verheyen, Kathleen D’Herde, Guy Jonville, An Speeckaert), 1 stem tegen (Eddy Longeval), 1 onthouding (Daniel De Maeght)
De gemeenteraad adviseert het Provinciaal RUP Kernafbakening Zennevallei voorwaardelijk gunstig. De voorwaarde bestaat uit de volgende toevoegingen :
te vervangen door:
“De bestaande voorschriften kunnen door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen worden vervangen en aangevuld in functie van een kwalitatieve inrichting en ruimtelijke kwaliteit door voorschriften voor een verhoging van het ruimtelijk rendement, verweving, vergroening, ontharding en ontpitting.”
2. In het voorschrift van art. 5 Projectzone de zin “De gemeente kan de voorschriften voor de projectzones ook verder verfijnen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of via een stedenbouwkundige verordening.”
te vervangen door:
“De gemeente kan de voorschriften voor de projectzones ook vervangen en aanvullen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of via een stedenbouwkundige verordening in functie van een kwalitatieve inrichting en ruimtelijke kwaliteit door voorschriften voor een verhoging van het ruimtelijk rendement, verweving, vergroening, ontharding en ontpitting.”
Het bestuur wenst het fiets- en wandelwegennetwerk verder te optimaliseren. De wegenis langs de Alfons Fleurusstraat dient vernieuwd te worden door een veilige en comfortabele verbinding aangepast aan de noden van de gebruikers (landbouwvoertuigen, fietsers, wandelaars). Deze opdracht komt in aanmerking voor subsidiëring. Tevens zal rioolbeheerder Fluvius het rioolstelsel vernieuwen langs de J. Malderusstraat en een deel van de Alfons Fleurusstraat. Hierdoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waarbij gemeente Sint-Pieters-Leeuw optreedt als leidend bestuur.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het samenwerkingsakkoord tussen rioolbeheerder Fluvius System Operator cvba en Gemeente Sint-Pieters-Leeuw wordt principieel goedgekeurd.
Het samenwerkingsakkoord treedt in werking op datum van de ondertekening en dit voor onbepaalde duur.
Per initiatief (samen aankoop, raamovereenkomst) zal de gemeente Sint-Pieters-Leeuw gemandateerd worden om de procedure te voeren in naam van Fluvius System Operator cvba.
Het samenwerkingsakkoord tussen Fluvius System Operator cvba en Gemeente Sint-Pieters-Leeuw als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De Vlaamse Regering besliste op 14 maart 2022 om naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne haar verantwoordelijkheid als sterke en solidaire regio op te nemen en heeft een taskforce 'Noodopvang Oekraïne' opgericht die de beleidscoördinatie van de vluchtelingen-uitdaging in Vlaanderen opneemt. De taskforce Noodopvang Oekraïne heeft als taak onder andere relevante informatie te verzamelen en ontsluiten voor de lokale besturen, de Vlaamse beleidssectoren en het federale niveau alsook de verschillende domeinen bijstaan om via flexibele kaders tijdelijke maatregelen uit te werken.
In het 'Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382' wordt vastgesteld dat er zich een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne voordoet in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen (Pb L 7 augustus 2001, afl.212, 12-23; hierna: “Richtlijn 2001/55/EG” of “Richtlijn Tijdelijke Bescherming”). In Richtlijn Tijdelijke Bescherming wordt onder meer bepaald dat de mensen die tijdelijke bescherming hebben gekregen, recht hebben op een fatsoenlijk onderkomen (artikel 13, 1 Richtlijn 2001/55/EG).
Met het oog op de toekenning van de rechten die verbonden zijn aan de tijdelijke bescherming, in dit geval het recht op behoorlijke huisvesting, is het noodzakelijk om de persoonsgegevens van tijdelijk ontheemden te verwerken. Derhalve werd er binnen de Vlaamse overheid door de taskforce Noodopvang Oekraïne, die door de Vlaamse Regering opgericht is, beslist om een Vlaamse Huisvestingtool (“VHT”) te ontwikkelen. De lokale besturen zijn de centrale actor in de opvang van personen die niet in een asielprocedure zitten. De lokale coördinatoren staan in voor het registreren van het eigen aanbod en het aanbod van andere aanbieders en voor het beheren van toewijzingen en maken daardoor gebruik van de VHT.
Het doeleinde van de gegevensverwerking in de VHT, door ABB en W-VL en het lokaal bestuur, is het organiseren van het aanbod van opvangplaatsen voor tijdelijk ontheemden. Meer bepaald heeft de verwerking van persoonsgegevens binnen de VHT als oogmerk opvang te organiseren en te verlenen aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne. In dit kader wisselen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken van de Vlaamse Huisvestingstool en het lokaal bestuur, op basis van het territorium van het lokaal bestuur, persoonsgegevens uit.
De partijen dienen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens.
Het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan en alle latere wijzigingen.
Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen en alle latere wijzigingen.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Het decreet lokale besturen van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het protocol goed voor de wederzijds elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur en het Agentschap Wonen in Vlaanderen en het lokaal bestuur - in het kader van de Vlaamse Huisvestingstool(HVT) en de huisvesting van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, om het Vlaams aanbod van opvangplaatsen in kaart te brengen.
De voorzitter en waarnemend algemeen directeur worden gemachtigd dit protocol te ondertekenen.