Terug college van burgemeester en schepenen

ma 15/07/2024 - 16:00 Roosezolder

Consensuspunten

Secretariaat

Burgerzaken

  • De burgers van een lidstaat van de Europese Unie kunnen een aanvraag tot inschrijving vragen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024.

  • De burgers van buiten de Europese Unie  kunnen een aanvraag tot inschrijving vragen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024.

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de concessie in het urnenveld voor 30 jaar – 2 personen – begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en haar hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland gevestigd hebben zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet vastgesteld worden.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

Juridische zaken

Maatschappelijke veiligheid

Personeel & onderwijs

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • Naar aanleiding van een aanvraag tot het inrichten van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning, dient gezien de hoogdringendheid van de aanvraag maatregelen genomen te worden om deze op korte termijn in te richten. Het betreft hier volgende locatie:

    • Félix Wittouckstraat 3, 1600 Sint-Pieters-Leeuw

    Voor het nemen van maatregelen tot regeling van niet blijvende of periodieke toestanden, zoals het wijzigen van de verkeerssignalisatie, dient het college van burgemeester en schepenen een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goed te keuren.

  • Bestuurders trachten vanuit de kiss and ride zones links af te slaan, maar kunnen dit manoeuvres vaak niet in één beweging uitvoeren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Om dit probleem aan te pakken wordt een volle witte aslijn aangebracht en worden bestuurders verplicht rechts af te slaan.

    Deze maatregelen worden genomen om de veiligheid in de schoolomgeving te garanderen en zullen geëvalueerd worden na één jaar. 

    Voor het nemen van maatregelen tot regeling van niet blijvende of periodieke toestanden moet het college van burgemeester en schepenen een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goedkeuren.

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

  • De opdracht behelst de aanleg van een nieuw park met bijhorende verharding en beplanting. Tevens worden in dit kader bufferbekkens aangelegd met bijhorende constructies. Door de aanwezigheid van een veenlaag (lokaal ter hoogte van de vlonderbrug en overstort) dient de fundering ondersteund te worden met palen constructies voor voldoende stabiliteit.

  • De ontwerpopdracht voor de renovatie van het oud gemeentehuis van Vlezenbeek, toevertrouwd aan Fast Forward architects, werd als onderdeel van de dadingsovereenkomst van 16 juli 2019 met de voormalig concessionaris, overgenomen door de gemeente Sint-Pieters-Leeuw. Na voorlopige oplevering van de 2e fase van de werken, vraagt de ontwerper goedkeuring voor de betaling van 97,5 % van het goedgekeurde ereloon. Hij vraagt daarbij om rekening te houden met het gunningsbedrag van de werken, dat hoger was dan de eindafrekening. 

Financiën

  • 37
    2024_CBS_01529 - Bestelbons - Beslissing

    De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
    Deze lijst moet door het college
    van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.

  • Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.

Bespreekpunten

Jeugd

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt de organisatie van twee kleuterworkshops op zondag 2 februari 2025 ter goedkeuring voorgelegd. De deelnameprijs dient tevens vastgelegd te worden.

Maatschappelijke veiligheid

Personeel & onderwijs

Omgeving

Patrimonium & Openbare ruimte

  • Een wijziging van de bestaande HVAC-installatie in de zone van de raadzaal van het gemeentehuis dringt zich op, aangezien de aannemer het goed functioneren van de bestaande installatie niet meer kan garanderen met een nieuwe warmteopwekker en na een lange periode buiten dienst. Het vervangen van de installaties biedt de mogelijkheid om bestaande lekkages van het dak structureel aan te pakken en een performantere isolatie aan te brengen. Het studiebureau, Sweco Belgium bv, vraagt bijkomend ereloon voor de studie en opvolging van deze werken. 

Welzijn

  • Jaarlijks staat de maand september in het teken van "STIP IT", de alom bekende actie tegen pesten. VRT bundelt de krachten en vraagt de lokale besturen om hieraan mee te werken. We kunnen bijdragen door stippen in het straatbeeld te plaatsen, een stippenlijn te vormen, te sensibiliseren en te mobiliseren. De welzijnsdienst formuleert een voorstel, in samenspraak met de dienst patrimonium, de technische dienst, de communicatiedienst, de dienst onderwijs en BRUL. 

  • Vanaf 1 juli 2023 werd de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) opgenomen in het kader van individueel maatwerk. De Vlaamse Regering heeft in haar regeerakkoord het engagement genomen dat de lokale diensteneconomie zich verder kan ontplooien binnen individueel maatwerk en dat een klaverbladfinanciering mogelijk blijft. Zo worden lokale besturen, met het kader voor de aanvullende lokale diensten (ALD) aangemoedigd om verder in te zetten op de lokale diensten van algemeen economisch belang (DAEB) waar de LDE-ondernemingen vandaag reeds op geënt zijn.

    Tijdens de overgangsfase (2023-2025) - in afwachting van een structurele verankering in de Vlaamse regelgeving - kan gemeente Sint-Pieters-Leeuw als lokaal bestuur beroep doen op een jaarlijkse werkingssubsidie. Deze werkingssubsidie werd vastgesteld op basis van een actueel uitgevoerde bevraging door het departement werk en sociale economie die de bestaande samenwerkingsverbanden tussen lokale diensteneconomie ondernemingen in kaart heeft gebracht.

Hoogdringende punten


Publicaties

Besluitenlijst