Terug
Gepubliceerd op 04/04/2024

2024_GR_00048 - Aanvullend verkeersreglement Fabriekstraat - bekrachtigen Kiss&Ride en verwijderen van parkeerplaats voor mensen met een handicap - Beslissing

gemeenteraad
do 28/03/2024 - 20:00 Polyvalente zaal LDC Meander
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Jean Cornand; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Michel Miedzinski; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle SerĂ©; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Annie Mathieu; Lydie De Smet

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2024_GR_00048 - Aanvullend verkeersreglement Fabriekstraat - bekrachtigen Kiss&Ride en verwijderen van parkeerplaats voor mensen met een handicap - Beslissing 2024_GR_00048 - Aanvullend verkeersreglement Fabriekstraat - bekrachtigen Kiss&Ride en verwijderen van parkeerplaats voor mensen met een handicap - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

Het college van burgemeester en schepenen voerde een "Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: aanbrengen Kiss&Ride zone op Fabriekstraat t.h.v. Jan Ruusbroec school" in, die werd goedgekeurd op 28/08/2023. Tevens besliste het college van burgemeester en schepenen tot een "Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Fabriekstraat 324 - verwijderen parkeerplaatsen voor mensen met een handicap", die werd goedgekeurd op 20/11/2023.

Na positieve evaluatie van deze tijdelijke politieverordeningen, stellen we aan de gemeenteraad voor om dit definitief te bestendigen met een aanvullend verkeersreglement. 

Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 14 en 15. 

Artikel 1 tot en met 13 , en artikel 16 tot en met 31 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

Juridische gronden

De nieuwe gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Fabriekstraat te 1601 Ruisbroek.

Artikel 2

De Fabriekstraat maakt deel uit van de bebouwde kom “Ruisbroek Sint-Pieters-Leeuw”.

Artikel 3

De Fabriekstraat maakt deel uit van de “zonale tonnage beperking van 5 ton”.

Artikel 4

De Fabriekstraat maakt deel uit van de “blauwe zone van Ruisbroek - sector A”.

Artikel 5

De parking van het OCMW gesitueerd in de Fabriekstraat nummer 1 maakt deel uit van de “blauwe zone van Ruisbroek - sector B”.

Artikel 6

Op de parking van het OCMW gesitueerd in de Fabriekstraat nummer 1 rij je de blauwe zone van Ruisbroek – sector B binnen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  •  verkeersborden ZE9a en ZE9a/ met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met “max.4uur - van maandag tot en met vrijdag - van 4 tot 18u”

Artikel 7

Op de parking van het OCMW gesitueerd in de Fabriekstraat nummer 1 is de toegang links verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor mindervalide.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden C3
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderbord type V

Artikel 8

Op de parking van het OCMW gesitueerd in de Fabriekstraat tussen nummer 1 en nummer 1b over een lengte van 70 m geldt,

het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode

Artikel 9

Op de parking van het OCMW gesitueerd in de Fabriekstraat tussen nummer 1 en nummer 1b geldt,

voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode

Artikel 10

Op de Fabriekstraat op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van de inrit van de parking van het OCMW;
  • ter hoogte inkompoort van huisnummer 3 (Jan Ruusbroec school)
  • aan het kruispunt met de Alfons Vandenboschstraat;
  • ter hoogte van huisnummer 72;
  • aan het kruispunt met de Schoolstraat;
  • aan beide zijde van het kruispunt met de villalaan;
  • aan het kruispunt met de Laekebeeklaan;
  • aan het kruispunt met de Bevrijdingsstraat;
  • aan beide zijde van het kruispunt met de Kleine Brugstraat;
  • aan het kruispunt met de Hengststraat;
  • ter hoogte van huisnummer 352;
  • aan het kruispunt met de Terwenschoofstraat geldt;

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode;
  • de wegmarkeringen worden aangevuld met verkeersbord F49,
    • ter hoogte van huisnummer 3 (Jan Ruusbroec school);
    • ter hoogte van huisnummer 72;
    • ter hoogte van de Schoolstraat;
    • ter hoogte van huisnummer 352.

Artikel 11

Op de Fabriekstraat geldt,

het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode

Artikel 12

Op de Fabriekstraat ter hoogte van:

  • huisnummer 151, 155, 159, 167, 169, en 187 geldt,

het parkeren is verboden;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E1
  • de verkeersborden worden aangevuld met X-bord: Xa

Artikel 13

Op de Fabriekstraat van de Reystraat tot de Alfons Vandenboschstraat geldt,

de schoolomgeving wordt afgebakend. Het begin van de schoolomgeving wordt aangeduid; de toegang tot de school ligt in de zone; ook het einde van de schoolomgeving wordt aangeduid.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden A23
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderbord GIa 25m
  • verkeersbord F4a
  • verkeersbord F4b
  • deze signalisatie is dynamisch.

Artikel 14

Op de Fabriekstraat op de parkeerstrook langs huisnummer 3 en huisnummer 5 geldt:

het parkeren is verboden;

de maatregel geldt op schooldagen van 8.00 uur tot 9.00 uur;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E1
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderbord type V en
  • het onderbord “Kiss&Ride"
  • X-borden Xa, Xb

Artikel 15

Op de Fabriekstraat ter hoogte van:

  • de woning met huisnummer 96 (voor de bewonder van huisnummer 41 bus 6);
  • de woning met huisnummer 166;
  • de woning met huisnummer 181 (parkeerstrook voor de kapel Onze-Lieve-Vrouw van Vrede) geldt;

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden met onderbord type VIId en
  • X-bord Xc 6m

Artikel 16

Op de Fabriekstraat van huisnummer 96 tot huisnummer 71 geldt,

plaats waar speciaal veel kinderen komen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden A23

Artikel 17

Op de Fabriekstraat ter hoogte van huisnummer 140 wordt aangekondigd;

het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C31b
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M3

Artikel 18

Op de Fabriekstraat ter hoogte van huisnummer 79 wordt aangekondigd;

het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C31a
  • het verkeersbord wordt aangevuld met onderbord M3

Artikel 19

Op de parking van de voetbal gesitueerd in de Fabriekstraat ter hoogte van nummer 275 geldt,

verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden C1

Artikel 20

Op de parking van de voetbal gesitueerd in de Fabriekstraat ter hoogte van nummer 275 verlaat je de blauwe zone van Ruisbroek – sector A.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden ZE9a en ZE9a/ met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met “max.4uur - van maandag tot en met zondag - van 0 tot 24 u - Uitgez. bewoners en parkeerkaart”

Artikel 21

Op de parking van de voetbal gesitueerd in de Fabriekstraat ter hoogte van nummer 275 geldt,

het parkeren is toegelaten.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E9a

Artikel 22

Op de parking van de voetbal gesitueerd in de Fabriekstraat ter hoogte van nummer 275 worden geldt op 2 parkeerplaatsen,

het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden met onderbord type VIId

Artikel 23

Op de parking van de voetbal gesitueerd in de Fabriekstraat ter hoogte van nummer 275 worden geldt op 1 parkeerplaats,

het parkeren is toegelaten;

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden met onderbord type VIId

Artikel 24

Komende van Lot (Beersel) richting Ruisbroek centrum op de Fabriekstraat rij je de digitale vrachtwagensluis van Ruisbroek binnen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden ZC21T en ZC21T/ (t.h.v. nr 345)
  • aanwijzingsborden zone camerabewaking ANPR (t.h.v. nr 342 en 339)

Artikel 25

Komende van Lot (Beersel) richting Ruisbroek centrum op de Fabriekstraat ter hoogte van huisnummer 339 rij je de traject controle van Ruisbroek binnen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • het verkeersbord IF4c (traject controle)

Artikel 26

Komende van Lot (Beersel) richting Ruisbroek centrum op de Fabriekstraat ter hoogte van huisnummer 345 rij je de bebouwde kom van “Ruisbroek Sint-Pieters-Leeuw” binnen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden F1 en F3

Artikel 27

Komende van Lot (Beersel) richting Ruisbroek centrum op de Fabriekstraat ter hoogte van huisnummer 345 rij je de blauwe zone van Ruisbroek – sector A binnen.

Dit wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersborden ZE9a en ZE9a/ met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met “max.4uur - van maandag tot en met zondag - van 0 tot 24 u - Uitgez. bewoners en parkeerkaart”

Artikel 28

Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.

Artikel 29

De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Artikel 30

Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.