Terug college van burgemeester en schepenen

ma 09/12/2024 - 16:00 Roosezolder

Consensuspunten

Burgerzaken

  • Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een verlenging van een grafkelderconcessie 50 jaar -  2 personen  –  begraafplaats Zuun toe te kennen aan de concessiehouder.

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

  • De in de beraadslaging vermelde persoon zou zijn hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en zijn hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.

    Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoner en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

    Is het college van burgemeester en schepenen akkoord om deze persoon van ambtswege af te voeren?

Maatschappelijke veiligheid

Personeel & onderwijs

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • De gemeenteraad verleende in de zitting van 22 december 2022 goedkeuring aan de uitrol van laadinfrastructuur op haar grondgebied door een laadpaaloperator 'Charge Point Operator' (CPO) aangesteld door het departement MOW. Voor de cluster van vervoersregio's Leuven en Vlaamse Rand werd TotalEnergies door MOW via een plaatsingsprocedure geselecteerd voor de installatie, het onderhoud en de commerciële exploitatie van laadpunten voor elektrische voertuigen voor normaal (AC) en hoog (DC) vermogen op het openbaar domein. 

    Voor de uitrol van de normale (AC) laadpalen op het openbaar domein worden drie strategieën gevolgd: paal volgt wagen, paal volgt paal en strategische plaatsing. Er wordt aan de gemeente gevraagd om in hoedanigheid van wegbeheerder goedkeuring te verlenen aan de installatie van één laadpaal. Het betreft een plaatsing in kader van een strategische plaatsing. Op het college van 4 maart 2024 werd de plaatsing van twee laadpalen ter hoogte van Pastorijstraat 21 (gemeentehuis) goedgekeurd. Op vraag van het college wordt een aanpassing van de locatie voorgesteld. Deze wordt toegevoegd in bijlage.

  • Verwijzend naar de organisatie van het loop- en wandel evenement door de Sint-Stevensschool op woensdag 18 december 2024 van 10u30 tot 11u45 in 1600 Sint-Pieters-Leeuw, dienen dringend maatregelen genomen om de veiligheid van de deelnemers en bezoekers te garanderen en een vlot en veilig verkeer te waarborgen. Overwegende dat het gaat om maatregelen tot regeling van niet blijvende of periodieke toestanden, vragen we aan het college van burgemeester en schepenen hiervoor een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goed te keuren.

  • Verwijzend naar de organisatie van de wedstrijd toestelturnen op zaterdag 11 januari 2025 en zondag 12 januari 2024 in 1600 Sint-Pieters-Leeuw, dienen dringend maatregelen genomen om de veiligheid van de deelnemers en bezoekers te garanderen en een vlot en veilig verkeer te waarborgen. Overwegende dat het gaat om maatregelen tot regeling van niet blijvende of periodieke toestanden, vragen we aan het college van burgemeester en schepenen hiervoor een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer goed te keuren.

Omgeving

Financiën

  • 17
    2024_CBS_02566 - Bestelbons - Beslissing

    De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
    Deze lijst moet door het college
    van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.

  • 18
    2024_CBS_02567 - Opbrengsten - Beslissing

    De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
    Deze lijst moet door het college
    van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.

  • Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.

Bespreekpunten

Sport

Maatschappelijke veiligheid

Personeel & onderwijs

Secretariaat

Aankoop

Omgeving

Welzijn

  • Vanaf 31 december 2024 is er in België een nieuwe rookwetgeving van kracht. De wet van 2009 [Wet betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook] wordt op deze manier uitgebreid naar verschillende publiek toegankelijke plekken in openlucht. Het rookverbod in afgesloten ruimtes blijft ook nog van toepassing. Er zijn enkele aanpassingen nodig om aan deze wetgeving te voldoen. 

  • Het sociaal beheer geeft de gemeente het recht om het beheer over te nemen van woningen die minstens twee jaar zijn opgenomen in het leegstandsregister, de inventaris van ongeschikte- en onbewoonbare woningen of het register van verwaarloosde woningen/gebouwen met het doel om deze te renoveren en te verhuren als sociale huurwoningen.

    Sinds 2020 gebeurt er op periodieke basis een selectie van woningen uit de gemeentelijke leegstandsinventaris. Er worden brieven verstuurd naar eigenaars en bezichtigingen uitgevoerd in deze woningen. Voor één van deze woningen wordt er voorgesteld aan het college van burgemeester en schepenen om de formele procedure tot het in sociaal beheer nemen van de woning verder te zetten.

Financiën

Burgerzaken

  • Artikel 18 van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16/01/2004, zoals tot op heden gewijzigd, voorziet een procedure tot ontruiming van niet-geconcedeerde begravingen van asurnen in het columbarium en urnenveld welke de wettelijke termijn van 10 jaar overschrijden en waarin wordt gesteld dat voor men tot ontruiming kan overgaan van dit soort graven men de ontruiming 1 jaar vooraf aan het graf en aan de ingang van de betrokken begraafplaats moet bekendmaken..

    Wanneer niet-geconcedeerde gronden moeten worden ontruimd, zal een afschrift van de beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar voor het vervallen van de termijn bekendgemaakt worden aan het graf en aan de ingang van de betrokken begraafplaats.  

    • niet-discriminatieprincipe: het geregeld ontruimen van niet-geconcedeerde graven houdt in dat de termijn van begraving, op een paar maanden na, dezelfde is voor iedereen die de optie begraven heeft gekozen.  Bij sporadische en willekeurige ontruimingen geldt dit gelijkheidsbeginsel niet.  Daarnaast vervalt men, bij het geregeld ontruimen van niet-geconcedeerde graven, niet in een systeem waar geconcedeerde, betalende begravingen een gelijke of kortere duurtijd hebben dan deze van de niet-betalende, niet-geconcedeerde percelen;
    • ruimtelijke motieven: een regelmaat in frequentie van de ontruimingen heeft een gunstig gevolg op het ruimtelijk beleid van de begraafplaatsen (ruimte voor herinrichting, vermijden van noodgedwongen uitbreidingen en onteigeningen…)
    • esthetische motieven: wanneer niet-geconcedeerde graven niet regelmatig worden geruimd, ontstaan situaties waarbij men te maken krijgt met verwaarloosde, vervallen en omgevallen grafmonumenten;
    • verantwoordelijkheid: wanneer de lokale overheid nalaat regelmatig de niet-geconcedeerde graven te ontruimen en er doet zich, omwille van vervallen grafmonumenten een ongeval voor, dan kan zij voor de schade aansprakelijk worden gesteld;
    • emotionaliteit: door het geregeld ontruimen van niet-geconcedeerde graven, ontstaat er een vorm van solidariteit onder de betrokken nabestaanden.  In tegenstelling tot willekeurige termijnen van begraving, weet men op het ogenblik van overlijden reeds met welke termijn van begraving men rekening moet houden en moet men niet meer gissen of hopen op een langere begravingstermijn.  Emotionele en niet-rationele reacties op de uitgevoerde ontruimingen worden op die manier geminimaliseerd en blijven op termijn zelfs uit.
  • Het is nodig geregeld over te gaan tot het ontruimen van niet-geconcedeerde (gratis) graven op onze begraafplaatsen.

  • De procedure betreffende de hernieuwing van de (eeuwigdurende) concessies moet worden gestart.

  • De procedure betreffende de hernieuwing van de 50/60 jarige concessies moet worden gestart.


Publicaties

Besluitenlijst