De gemeenteraad van 28 maart 2023 besliste om parkeerstroken aan te brengen in de Laekebeeklaan en parkeerverbod in te stellen aan de overzijde van deze parkeervakken. Dit omwille van de beperkte breedte van de straat, die parkeren aan beide zijden niet toelaat. Hieronder de motivering van dit agendapunt:
"Het wegprofiel van de Laekebeeklaan is te smal om een vlotte toegang van en naar de garages/staanplaatsen te garanderen wanneer aan beiden kanten van de straat wordt geparkeerd.
Om een veilige doorgang en goede bereikbaarheid naar de woningen te bevorderen, stellen we om voor parkeerstroken aan te brengen om duidelijk aan te geven waar geparkeerd kan worden. Het aftekenen in parkeervakken moet voor een maximale benutting van de beschikbare parkeerruimte zorgen. Aan de overzijde van de parkeerstroken wordt voorgesteld om een parkeerverbod in te voeren."
De Laekebeeklaan is, met inbegrip van de straatgoten, 7m05 breed. Artikel 25.1.7° van de wegcode stelt dat het verboden is om een voertuig te parkeren wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. Om parkeren aan beide zijden te kunnen toelaten, hebben we eigenlijk een breedte nodig van 7m40 (3m + 2x 2,20m voor parkeren). We komen dus ongeveer 40cm te kort om te kunnen parkeren aan beide zijden.
Gezien de parkeerdruk in Ruisbroek werd gedurende 6 maanden uitgetest of parkeren deels op het trottoir een oplossing kan bieden in plaats van het aanwezige parkeerverbod. Op een afstand van 40cm wordt op het trottoir een witte lijn aangebracht, om de grens van het parkeren op het trottoir aan te geven. Voor deze test werd een tijdelijke politieverordening goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2024.
Het trottoir in de Laekebeeklaan is tussen de 2 en 2,20m breed. Door hier 40cm af te nemen, blijft nog 1,60-1,80m trottoir over. Dit is meer dan de opgelegde 1,50m binnen de bebouwde kom.
Deze maatregel wordt positief geëvalueerd en wordt daarom voorgelegd aan de gemeenteraad om definitief vast te leggen in het aanvullend verkeersreglement Laekebeeklaan.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 11.
Artikel 1 tot en met 10, en artikel 12 tot en met 14 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Laekebeeklaan te 1601 Ruisbroek.
De Laekebeeklaan maakt deel uit van de bebouwde kom “Ruisbroek Sint-Pieters-Leeuw”.
De Laekebeeklaan maakt deel uit van de blauwe zone van Ruisbroek - sector A.
Op de Laekebeeklaan aan het kruispunt met de Fabriekstraat geldt,
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Laekebeeklaan ter hoogte van het kruispunt met de Fabriekstraat geldt,
is een doodlopende weg.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Laekebeeklaan in beide richten geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Laekebeeklaan geldt,
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Laekebeeklaan geldt,
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
In de Laekebeeklaan tussen huisnummers 44 en 62, en tussen huisnummers 57 en de Fabriekstraat geldt:
het parkeren is toegelaten deels op de berm;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Op de Laekebeeklaan ter hoogte van de woning huisnummer 16 ter hoogte van de boom over een lengte van 3 meter geldt,
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt ter kennis gebracht door:
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.