Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur stelt:
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Op basis van een sjabloon ter beschikking gesteld door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) werd een ontwerp van huishoudelijk reglement gemeenteraad opgemaakt.
In de begeleidende leeswijzer bij het sjabloon van de VVSG wordt aangeraden om een apart huishoudelijk reglement op te maken voor gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, met een maximale afstemming van beide documenten. Er zal dus ook nog een ontwerp huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn opgemaakt worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, meer bepaald artikel 38, artikel 286, artikel 288 en artikel 304 §5.
Eddy Longeval, raadslid voor het Vlaams Belang, merkt expliciet op dat zij betreuren dat er niet ingegaan werd op het voorstel inzake vragenuurtje van de burger maar geeft wel aan dat de fractie Vlaams Belang dit punt finaal zal goedkeuren.
De gemeenteraad keurt het ontwerp huishoudelijk reglement gemeenteraad goed zoals integraal opgenomen in dit besluit.