De notulen van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-rmw-van-5-december-2024.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32 volgens artikel 74 DLB.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2022, in het bijzonder hoofdstuk 8, artikel 42 tot 44.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van 5 december 2024 goed.
Artikel 74. van het decreet lokaal bestuur stelt dat artikel 38 met uitzondering van het eerste lid 7° van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 38 met uitzondering van eerste lid 7° stelt:
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Op basis van een sjabloon ter beschikking gesteld door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) werd een ontwerp van huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn opgemaakt.
In de begeleidende leeswijzer bij het sjabloon van de VVSG wordt aangeraden om een apart huishoudelijk reglement op te maken voor gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, met een maximale afstemming van beide documenten.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 38 met uitzondering van eerste lid 7°, artikel 74, artikel 286, artikel 288 en artikel 304 §5.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ontwerp huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn goed zoals integraal opgenomen in dit besluit.
De deontologische commissie is bevoegd voor
De regels betreffende de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie werden door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 vastgesteld en onder de rubriek "Naleving en handhaving van de deontologische code" (artikel 44 tot en met 52) moeten opgenomen worden in de deontologische code.
De samenstelling van de deontologische commissie is dezelfde als de commissie mens, samenleving en ruimte en de commissie bestuurlijke en administratieve organisatie, vastgesteld in het huishoudelijk reglement goedgekeurd door de raad op 31 januari 2019, gewijzigd op 22 mei 2022 (bestuursperiode 2019/2024).
De gemeenteraad van heden heeft het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad vastgesteld. Overeenkomstig artikel 27 wordt voor de bestuursperiode 2025/2030 één gemeenteraadscommissie opgericht, samengesteld uit alle gemeenteraadsleden opgericht.
Het is aangewezen om de samenstelling van de deontologische commissie te wijzigen als volgt:
Daarenboven moet de voordrachtakte kandidaat-leden van verschillend geslacht bevatten, tenzij de fractie als resultaat van de berekening volgens de verdeelsleutel van het systeem D’Hondt maar één kandidaat-lid kan voordragen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 39 en 74.
Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraden, artikel 2.
De gewijzigde tekst van de deontologische code voor lokale mandatarissen, als bijlage toegevoegd aan en derhalve integraal deel uitmakend van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonbeleid Zennevallei werd opgericht op 24 maart 2011 tussen stad Halle, het OCMW Halle, gemeente Sint-Pieters-Leeuw en het OCMW Sint-Pieters-Leeuw. Op 13 juni 2018 werd de samenwerking uitgebreid met OCMW Beersel en gemeente Beersel.
IGS Woonbeleid Zennevallei is een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid en verkrijgt subsidies vanuit Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant. Stad Halle is de beherende gemeente.
De huidige subsidieperiode van het project loopt momenteel tot en met 31 december 2025. In werkingsjaar 2025 zal er een nieuwe subsidieaanvraag worden ingediend voor de periode 2026-2031. Het regelgevend kader vanuit Vlaanderen is hiervoor nog in opmaak.
Zoals bepaald in de statutaire overeenkomst en het huishoudelijk reglement wordt de interlokale vereniging bestuurd door een beheerscomité van politiek afgevaardigden uit de deelnemende besturen. De taken van het beheerscomité zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement. Daarbovenop bepalen de subsidievoorwaarden van Vlaanderen (BVR Vlaamse Codex Wonen 2021) dat het project moet begeleid en ondersteund worden door een stuurgroep waarin elke deelnemende gemeente is vertegenwoordigd door een gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen.
De stuurgroep komt minstens twee keer per werkingsjaar bijeen en plant de activiteiten van het project en volgt de uitvoering ervan op. Het agentschap Wonen in Vlaanderen wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de stuurgroep.
In de statutaire overeenkomst en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging werd bepaald dat de samenstelling van de stuurgroep samenvalt met de samenstelling van het beheerscomité van de interlokale vereniging (zie artikel 7). De stuurgroepvergaderingen vallen tevens samen met de vergadermomenten van het beheerscomité.
Gezien de nieuwe legislatuur dient er voor de periode 2025-2030 per deelnemend bestuur een nieuwe afgevaardigde en plaatsvervanger aangeduid te worden voor het beheerscomité/stuurgroep van het IGS Woonbeleid Zennevallei.
In de laatste versie van de statutaire overeenkomst (4 maart 2020 en addendum 24 januari 2023) en het huishoudelijk reglement (november 2022) wordt bepaald om met 2 afgevaardigden per lokaal bestuur te werken. Dit wordt als volgt omschreven in de overeenkomst (artikel 7) :
Het beheerscomité bestaat uit één vertegenwoordiger van elk deelnemend bestuur. De deelnemende stads/gemeentebesturen worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, burgemeester of schepenen, daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Door elke gemeenteraad wordt tevens een plaatsvervanger met hetzelfde mandaat afgevaardigd in geval van afwezigheid van de effectieve beheerder. De deelnemende OCMW's worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door OCMW-raadsleden, vast bureau leden of voorzitter, daartoe aangeduid door de OCMW-raad. Door elke OCMW-raad wordt tevens een plaatsvervanger met hetzelfde mandaat afgevaardigd in geval van afwezigheid van de effectieve beheerder.
Het mandaat van een beheerder wordt beëindigd indien de raad die hij vertegenwoordigt, zijn mandaat intrekt en in dezelfde raadsvergadering zijn vervanger aanduidt. Alle beheerders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de raden. Alle mandaten vallen samen met de duur van de zittingsperiode (legislatuur). In elk geval worden de mandaten in het beheerscomité beëindigd op de eerste vergadering van de gemeenteraad of OCMW-raad die volgt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad/OCMW-raad.
De aanduiding van een afgevaardigde in het beheerscomité van de interlokale vereniging “IGS Woonbeleid Zennevallei” dient te gebeuren door de OCMW- en gemeenteraad.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité:
Fractie SAM&N: schepen Brahim Harfaoui
Fractie Vlaams Belang: schepen Evelien L'Ecluse
Artikel 2: plaatsvervanger in het beheerscomité:
Fractie SAM&N: raadslid Jennifer Lombi
Fractie Vlaams Belang: raadslid Mathieu Coffinet
De statutaire overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging Woonbeleid Zennevallei.
BVR Vlaamse Codex Wonen 2021 artikel 2.26.
Bij geheime stemming:
De heer Brahim Harfaoui, schepen, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger van het OCMW Sint-Pieters-Leeuw in het beheerscomité van de interlokale vereniging IGS Woonbeleid Zennevallei.
Bij geheime stemming:
Mevrouw Jennifer Lombi, raadslid, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger van het OCMW Sint-Pieters-Leeuw in het beheerscomité van de interlokale vereniging IGS Woonbeleid Zennevallei.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan IGS Woonbeleid Zennevallei via e-mail: info@woonwinkelzennevallei.be.
De netbeheerder of waterleverancier die een verbruiker wil afsluiten, moet in bepaalde gevallen eerst advies vragen aan de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente.
Deze commissie is samengesteld uit:
1° de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de sociale dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
2° één lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst van het OCMW van de gemeente waar de huishoudelijke abonnee zijn woonplaats heeft;
3° één vertegenwoordiger van de betrokken netbeheerder, aardgasnetbeheerder, exploitant of warmte- of koude leverancier, naargelang van het geval;
4° één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de huishoudelijke afnemer, huishoudelijke aardgasafnemer, huishoudelijke abonnee of de huishoudelijke afnemer van thermische energie, naargelang van het geval voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling.
Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het OCMW.
Het OCMW onderzoekt eerst de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt het LAC het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. Het LAC beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld over te gaan tot de aanwijzing van een effectief lid en eventueel één of meerdere plaatsvervangers onder de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst in het LAC.
De leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst werden via mail uitgenodigd voor kandidaatstelling als effectief lid of plaatsvervangend lid binnen de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw. Kandidaturen konden ingediend worden uiterlijk dinsdagnamiddag 28 januari 2025.
De meerderheidsfractie diende volgende kandidaturen in:
LAC-periode | Kandidaat effectief lid | Kandidaat plaatsvervangend lid |
2025 | Nicolas Rousseau (SAM&N) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) |
2026 | Nicolas Rousseau (SAM&N) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) |
2027 | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) | Veerle Seré (N-VA LvBurgemeester) |
2028 | Marleen De Kegel (N-VA LvBurgemeester) | Gust Crabbe (N-VA LvBurgemeester) |
2029 | Gust Crabbe (N-VA LvBurgemeester) | Marleen De Kegel (N-VA LvBurgemeester) |
2030 | Veerle Seré (N-VA LvBurgemeester) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) |
Er werden geen andere kandidaturen ontvangen. Daarom kan, op basis van ingewonnen advies bij de VVSG, aan de raad voor maatschappelijk welzijn - voor wat betreft de vertegenwoordiging van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst binnen de Lokale Adviescommissie (LAC) - gevraagd worden om in zijn geheel te stemmen over de verdeling zoals ingediend door de meerderheidsfractie.
Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
Het energiedecreet 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, met name artikel 77 en artikel 113.
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Van rechtswege, volgens artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering, neemt de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de sociale dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, het voorzitterschap van de commissie waar.
Bij geheime stemming.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verdeling zoals ingediend door de meerderheidsfractie voor wat betreft de vertegenwoordiging van het bijzonder comité voor de sociale dienst in de Lokale Adviescommissie van de gemeente.
LAC-periode | Kandidaat effectief lid | Kandidaat plaatsvervangend lid |
2025 | Nicolas Rousseau (SAM&N) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgmeester) |
2026 | Nicolas Rousseau (SAM&N) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) |
2027 | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) | Veerle Seré (N-VA LvBurgemeester) |
2028 | Marleen De Kegel (N-VA LvBurgemeester) | Gust Crabbe (N-VA LvBurgemeester) |
2029 | Gust Crabbe (N-VA LvBurgemeester) | Marleen De Kegel (N-VA LvBurgemeester) |
2030 | Veerle Seré (N-VA-LvBurgemeester) | Eddy De Cock (N-VA LvBurgemeester) |
Bestek goedgekeurd in de GR 2025 01 30 mits de aanpassing dat ook moet gepreciseerd worden dat in bijlage C van het bestek het aantal afwastabletten per doos vermeld wordt als vergelijkingsbasis.
In het kader van de gezamenlijke aanbestedingsprocedure “Leveren van onderhoudsproducten en benodigdheden” werd een bestek met nr. 2024-512 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Onderhoudsproducten voor dagelijks gebruik alle diensten.), raming: € 165.289,26 excl. btw of € 200.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Onderhoudsproducten specifiek voor WZC.), raming: € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 231.404,96 excl. btw of € 280.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de deelname aan de gezamenlijke aanbesteding “Leveren van onderhoudsproducten- en benodigdheden”, conform het bestek voorgelegd op de gemeenteraad van 30 januari 2025 dat werd goedgekeurd mits aanpassingen en waarbij de gemeente optreedt als coördinerende aanbestedende overheid.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget.
In het college van burgermeester en schepenen van 5 december 2022 werd beslist akkoord te gaan met het plaatsen van mobiele woonunits op de parking gelegen rechtover de woontorens van de Volkshuisvesting aan de Bezemstraat.
Er werden 6 woonunits en 1 tellerlokaal geplaatst.
Het gaat om de woonunits met volgende adressen en serienummers:
Deze mobiele woonunits zijn eigendom van het Agentschap Wonen in Vlaanderen.
De mobiele units worden door het Agentschap Wonen in Vlaanderen ter beschikking gesteld van de Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei BV met als doel de huisvesting van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
Woonpunt Zennevallei stelt deze 6 woonunits en 1 tellerlokaal ter beschikking van het lokaal bestuur.
De voorwaarden waaronder de 6 woonunits ter beschikking worden gesteld van het lokaal bestuur maken deel uit van de overeenkomst die ter goedkeuring voorligt.
De woonunits worden ter beschikking gesteld van het lokaal bestuur om er tijdelijk ontheemden uit Oekraïners in te huisvesten.
In principe zullen de door Woonpunt Zennevallei gemaakte kosten ten laste genomen worden door Wonen Vlaanderen op voorwaarde dat elke woonunit minstens voor drie maanden ter beschikking werd gesteld van een tijdelijk ontheemde uit Oekraïne en de woonunits werden aangemeld.
Na drie maanden kunnen deze woonunits ingezet worden als noodwoning. Op dat moment is het reglement voor het tijdelijk ter beschikking stellen van een doorgangswoning van toepassing.
Vanaf het ogenblik dat de woontorens in de Bezemstraat worden gesloopt, zullen de woonunits – conform de visie van de Vlaamse Overheid (VLSW) - aansluitend kunnen gebruikt worden voor de herhuisvesting van de nog aanwezige bewoners. Op dat ogenblik zal de terbeschikkingstelling door Woonpunt Zennevallei worden opgezegd en zullen de woonunits door Woonpunt Zennevallei in hun werking worden ingeschakeld. Zij nemen vanaf dan alle administratieve taken op zich.
Deze overeenkomst ter beschikking stelling vervangt de reeds goedgekeurde hoofdhuurovereenkomst in de zitting van 26 september 2024.
De goedkeuring van de eerste versie op de gemeenteraad 26 september 2024 bewijst de wil van de partijen om vanaf 01.10.2024 de woonunits in gebruik te nemen. Dit heeft dan ook geleid tot de effectieve in gebruik name begin november 2024 van de eerste woonunit. Daarbij stuitten beide partijen op enkele praktische en administratieve problemen waardoor ervoor geopteerd is om een nieuwe versie voor te leggen aan de bevoegde organen. De engagementen die voortvloeiden uit de eerdere goedkeuring blijven echter gehonoreerd door beide partijen.
Het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen 5 december 2022.
De beslissing van de Raad van Bestuur Woonpunt Zennevallei 22 november 2022.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2024.
startdatum overeenkomst na te kijken - cfr. mail
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overeenkomst tussen de Woonmaatschappij en het lokaal bestuur m.b.t. de “Terbeschikkingstelling woonunits voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne “ goed zoals integraal opgenomen in dit besluit.
Deze overeenkomst ter beschikkingstelling vervangt de reeds goedgekeurde hoofdhuurovereenkomst goedgekeurd in de zitting van 26 september 2024.
Door de aankoop van de assistentiewoningen in Blok B van Zuunhof maakt het OCMW van rechtswege deel uit van de volgende (deel)verenigingen van mede-eigendom:
Voor deze VME's werd er door de syndicus een ontwerp gemaakt van het reglement van interne orde, conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek.
Dit ontwerp zal op de eerstvolgende algemene vergadering van de VME's worden voorgelegd.
Het burgerlijk wetboek, in het bijzonder de bepalingen inzake mede-eigendom.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ontwerp van reglement van interne orde van de VME's Zuunhof goed zoals integraal opgenomen in dit besluit.
De ambtelijk vertegenwoordiger in de VME krijgt de opdracht conform dit standpunt te stemmen in de algemene vergadering.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°. Zij verleent haar visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Zij kan voorwaarden koppelen aan haar visum. Als de financieel directeur weigert haar visum te verlenen, of als zij er voorwaarden aan koppelt, motiveert zij dat.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle, vermeld in het tweede lid, uitoefent. De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
Er wordt voorgesteld om net zoals de grensbedragen voor delegatie van raad voor maatschappelijk welzijn naar vast bureau, het bedrag van de vorige vrijstelling aan te passen, rekening houdend met economische realiteit. Sinds 2019 zijn de prijzen aanzienlijk gestegen, het is dan ook noodzakelijk om het bedrag van de vrijstelling aan te passen om een normale werking van het bestuur te kunnen bewerkstelligen.
Het voorstel is om de vrijstelling te verhogen van € 10.000,00 naar € 15.000,00.
De financieel directeur adviseert om, gelet op de interne administratieve organisatie, verrichtingen onder de €15.000,00 (excl. btw) vrij te stellen van visumverplichting.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Financiële verbintenissen betreffende werken, leveringen of diensten van minder dan € 15.000,00 (exclusief btw) worden vrijgesteld van visumplicht.
De aanstellingen van contractueel personeel voor een periode van maximaal 1 jaar worden vrijgesteld van visumplicht (deze vrijstelling betreft o.a. jobstudenten, tijdelijke vervangingen, ...).
De aanstellingen van personeelsleden met toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn worden vrijgesteld van visumplicht.
De aanstellingen van personeelsleden met toepassing van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan deze met toepassing van artikel 60 § 7 OCMW-wet, voor maximum vier jaar, ofwel in het kader van de opdracht van het OCMW, vermeld in hoofdstuk 4, afdeling 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ofwel in het kader van de opdracht van het OCMW, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, worden vrijgesteld van visumplicht.
Deze beslissing vervangt de beslissing van 31 januari 2019.
Aan het begin van de nieuwe legislatuur is het noodzakelijk om eventuele delegaties opnieuw te laten beslissen.
Er wordt voorgesteld om de bedragen van de vorige delegatie aan te passen, rekening houdend met economische realiteit. De vorige delegatie dateert van 2019. Sindsdien zijn de prijzen aanzienlijk gestegen, het is dan ook noodzakelijk om de grensbedragen van de delegaties aan te passen om een normale werking van het bestuur te kunnen bewerkstelligen.
Het voorstel is om voor alle rubrieken het vorige grensbedrag van € 30.000,00 op te trekken tot € 50.000,00.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
Als opdrachten van dagelijks bestuur overeenkomstig artikel 78 §1, 9° van het decreet over het lokaal bestuur worden gedefinieerd:
Deze beslissing vervangt de beslissing van 31 januari 2019.