De aandeelhouders van Woonpunt Zennevallei worden uitgenodigd om de algemene vergadering bij te wonen. Deze zal worden gehouden op maandag 26 mei 2025 om 17 uur in het FeliX Art&Eco museum, Kuikenstraat 6 in 1620 Drogenbos.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de agenda van de algemene vergadering van Woonpunt Zennevallei op maandag 26 mei 2025 goed.
Op het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2025 werd beslist om over te gaan tot de organisatie van een selectie voor de contractuele betrekking van HR partner met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De vacature werd opengesteld via procedure van aanwerving, bevordering, interne en externe mobiliteit.
Op 24/02/2025 keurde het college een maatregelenpakket (individueel als collectief) goed na advies formeel onderzoek.
Een element ervan betreft een audit naar de werking van de TUD alsook de verdere veranderingsbegeleiding.
Hiervoor willen we een externe partner onder de arm nemen.
De notulen van de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 5 mei 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd, overeenkomstig artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De aandeelhouders van De Lijn worden uitgenodigd om de algemene vergadering van aandeelhouders bij te wonen. Deze zal worden gehouden op dinsdag 27 mei 2025 om 14.00 uur in Lamot Congress and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10 in 2800 Mechelen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de agenda van de algemene vergadering van De Lijn op dinsdag 27 mei 2025 goed.
De vennoten van Zefier cv worden uitgenodigd om de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) bij te wonen. Deze zal worden gehouden op donderdag 12 juni 2025 om 14 uur in het AuditoRium4, CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 in Gent.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Zefier cv op donderdag 12 juni 2025 goed.
De aandeelhouders van Woonpunt Zennevallei worden uitgenodigd om de algemene vergadering bij te wonen. Deze zal worden gehouden op maandag 26 mei 2025 om 17 uur in het FeliX Art&Eco museum, Kuikenstraat 6 in 1620 Drogenbos.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de agenda van de algemene vergadering van Woonpunt Zennevallei op maandag 26 mei 2025 goed.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de grafconcessie voor 30 jaar met kelder voor 2 personen – begraafplaats Vlezenbeek toe te kennen aan de concessiehouder.
De in de beraadslaging vermelde personen zouden hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd zonder hiervan aangifte te hebben gedaan in de vorm en binnen de vastgestelde termijn en hun hoofdverblijfplaats kan niet worden vastgesteld.
Geen enkele gevangenis in België heeft ons op de hoogte gesteld van een eventuele opsluiting en/of vrijlating van voornoemde inwoners en dit in het kader van artikel 18 § 5 van het KB van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Is het college akkoord om deze personen van ambtswege af te voeren?
Op zaterdag 17 en zondag 18 mei 2025 worden de 'Ruisboat Open Door Workshops' georganiseerd te 1601 Ruisbroek, Groot-Bijgaardenstraat 151.
Het evenement start op zaterdag 17 mei 2025 om 14.00 uur en eindigt om 23.00 uur.
Het evenement start op zondag 18 mei 2025 om 14.00 uur en eindigt om 19.00 uur.
De organisatoren vragen de toelating voor het brengen van elektronisch versterkte muziek met een maximum toegestaan geluidsniveau tussen 85-95 dB(A).
De organisatoren van het evenement 'RuisBoat Open Door Workshops' d.d. 17+18.05.2025 vragen de toelating tot het schenken van sterke dranken (cocktails).
De OVAM ontving op 6 maart 2025 het verslag van het bodemsaneringsproject voor de grond aan de Vaartkant-oost z/n in Sint-Pieters-Leeuw. Emelia NV stelde op 4 maart 2025 dit verslag op met als titel 'Bodemsaneringsproject: Administration communal d'Anderlecht, Vaartkant-Oost z/n te 1600 Sint-Pieters-Leeuw'.
Het digitale rapport van het bodemsaneringsproject kunt u downloaden via volgende link: https://services.ovam.be/webloket-bodem/bsd/publicViews/bsps.seam
Het openbaar onderzoek loopt tot 2/06/2025. Het advies van het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd.
Aanvraag kapvergunning voor het kappen van 2 bomen te Kleine Brugstraat 104, 1601 Sint-Pieters-Leeuw.
Aantal artikelen februari: 20.
Bedrag: € 17.209,33.
Zie kohier als bijlage.
De bestelbons die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
Het college van burgemeester en schepenen werd aangeduid als budgethouder en aan hen wordt de lijst van kosten voorgelegd ter goedkeuring.
De opbrengsten die werden opgemaakt staan op de lijst als bijlage.
Deze lijst moet door het college van burgemeester en schepenen in de hoedanigheid van hoofdbudgethouder goedgekeurd worden.
De gemeente wenst de huurovereenkomsten van voetbalveld 2 en 3 op de site Brucom te beëindigen.
Wijziging sluitingsdagen zwembad tijdens de kerstvakantie.
In het kader van onze ambitie om als lokaal bestuur sterker in te zetten op burgerparticipatie, kregen we van onze partner Govocal een interessante aanbieding. Momenteel beschikken we over een 'Standaard'-licentie, maar tot eind juni loopt er een early migration-actie die het mogelijk maakt om tegen een verlaagde prijs over te stappen naar de 'Standaard +'-licentie.
Het OCMW Brussel heeft twee verkavelingen aan de Frans Baesstraat. In het kader van deze verkavelingen moeten er nog vier percelen kosteloos worden overgedragen aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
Er moet een notaris worden aangesteld voor de akte van kosteloze grondafstand.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 16 december 2024 een kindbegeleider aangesteld met een vervangingsovereenkomst ter vervanging van de afwezigheid van een personeelslid verwijderd ingevolge moederschapsbescherming en bevallingsverlof.
Deze vervangingsovereenkomst stopt op 26 mei 2025. Voorstel om betrokkene een nieuwe vervangingsovereenkomst aan te bieden ter vervanging van een personeelslid verwijderd ingevolge moederschapsbescherming en bevallingsverlof vanaf 26 mei 2025 tot einde bevallingsverlof.
De decretale graden worden geëvalueerd door het evaluatiecomité bestaande uit het college van burgemeester en schepenen en de voorzitter van de gemeenteraad.
Die evaluatie vindt plaats op basis van een voorbereidend rapport, opgesteld door externe deskundigen in het personeelsbeleid.
Het verloop van het evaluatieproces en de evaluatiecriteria moeten worden bepaald.
Op het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2025 werd beslist om over te gaan tot de organisatie van een selectie voor de contractuele betrekking van HR partner met aanleg van een werfreserve voor de duur van 1 jaar en maximaal verlengbaar met 2 jaar. De vacature werd opengesteld via procedure van aanwerving, bevordering, interne en externe mobiliteit.
De notulen van de raad van bestuur van 24 maart 2025 en de documenten met oa. de jaarrekening 2024 van Projectvereniging Zennevallei Hergist worden ter goedkeuring voorgelegd.
De dagorde van de gemeenteraad van 22 mei 2025 wordt als bijlage voorgelegd.
Het lokaal bestuur wil een studiebureau aanstellen voor het uitvoeren van een parkeeronderzoek en de opmaak van een parkeerstudie voor Negenmanneke en de N6.
Er dient een procedure opgestart te worden waarbij we de raadzaal van microfoons kunnen voorzien, bestaande uit 1 voorzitter microfoon en 34 bijhorende, die geïntegreerd kunnen worden in de huidige omgeving.
De opdracht behelst de aanleg van een nieuw park met bijhorende verharding en beplanting. Tevens worden in dit kader bufferbekkens aangelegd met bijhorende constructies. Wegens de afwijkende grondwaterstand tijdens de uitvoering heeft de aannemer uiteindelijk een grondwaterverlagingsinstallatie moeten plaatsen. Bijkomend werd ook een buffercontainer geplaatst zodat landbouwers het bemalingswater konden hergebruiken. De meerprijs voor het gemeentelijk aandeel bedraagt € 4.312,44 incl. btw. Voor de gemaakte kosten betreffende de grondwaterverlaging wordt uiteindelijk een verdeling goedgekeurd waarbij de opdrachtnemer € 23.139,77 excl. btw en de opdrachtgevers € 26.703,77 excl. btw financieren.
De opdracht behelst vooral de aanleg van een nieuw park met bijhorende verharding en beplanting. Tevens worden in dit kader bufferbekkens aangelegd met bijhorende constructies. Om het buffervolume te garanderen is het nodig om de twee wandafsluiters open te stellen. Om afkalving van de berm te voorkomen is een lokale oeverversteviging noodzakelijk.
In het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen de nv Aquafin, de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de provincie Vlaams-Brabant rond de buffering en het hergebruik van regenwater aan de Brabantsebaan, werd een overheidsopdracht voor werken uitgeschreven. Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde Bruggeman-Maes, Ellermanstraat 14 te 2060 Antwerpen.
Het sociaal beheer geeft de gemeente het recht om het beheer over te nemen van woningen die minstens twee jaar zijn opgenomen in het leegstandsregister, de inventaris van ongeschikte- en onbewoonbare woningen of het register van verwaarloosde woningen/gebouwen met het doel om deze te renoveren en te verhuren als sociale huurwoningen.
Op de collegezitting van 9 december 2024 werd goedkeuring verleend om de procedure sociaal beheersrecht op te starten voor de leegstaande woning te Drogenbosstraat 8.
De gemeente dient nu een definitieve beslissing te nemen over het al dan niet in beheer nemen van de woning.
Tijdens het college van 24/2/2025 werd de vervanging van het afdelingshoofd Interne Zaken goedgekeurd. Zij gaat begin juli 2025 op pensioen.
Momenteel lopen er binnen het MAT gesprekken m.b.t. de aanpassing van het organogram.
Ten einde de continuïteit in dienstverlening te waarborgen en rekening houdend met een eerste resultaat van een voorliggende oefening wordt een voorstel ter zake gedaan in functie van de diensten die onder dit afdelingshoofd zullen vallen en dit in functie van de vacantverklaring van de vacature en verduidelijking bijhorend takkenpakket.
Op 24/02/2025 keurde het college een maatregelenpakket (individueel als collectief) goed na advies formeel onderzoek.
Een element ervan betreft een audit naar de werking van de TUD alsook de verdere veranderingsbegeleiding.
Hiervoor willen we een externe partner onder de arm nemen.
Van 23 tot 25 juni 2025 gaan de boerderijklassen door voor het tweede leerjaar van basisschool Den Top.
De directie dient een aanvraag in om de vergoeding van de begeleiders ten laste te nemen van het bestuur.
Het lokaal bestuur Sint-Pieters-Leeuw werkt aan de uitrol van het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA), dat vanaf september 2026 een structureel kader biedt voor de organisatie van buitenschoolse opvang en activiteiten voor kinderen tussen 2,5 en 12 jaar. In dat kader werd door de BOA-coördinator in samenwerking met de kerngroep BOA, een lokale visietekst opgemaakt waarin de uitgangspunten, kernwaarden en ambities voor de BOA-regie op het grondgebied worden vastgelegd.
Deze visietekst vormt de basis voor verdere beleidsacties en samenwerking met scholen, opvangpartners en andere actoren in het lokaal netwerk.
Het decreet van 29 maart 2019 betreffende de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) bepaalt dat elk lokaal bestuur vanaf 2026 de regierol opneemt voor buitenschoolse opvang en activiteiten. De Vlaamse Regering verlengde de overgangstermijn en voorziet de mogelijkheid om in plaats van op 1 januari pas op 1 september 2026 in te stappen in de volledige uitvoering van het decreet.
Het lokaal bestuur Sint-Pieters-Leeuw wenst van deze keuzevrijheid gebruik te maken en stelt voor om de regierol op te nemen vanaf 1 september 2026.
Als bijlage de nieuwsbrief rond het decreet BOA, specifiek voor onze gemeente Sint-Pieters-Leeuw.
De huidige organisatie van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) in Sint-Pieters-Leeuw gebeurt via een externe dienstverlener. Deze laat toe dat het lokaal bestuur zich kan focussen op regie en beleidsmatige coördinatie. In het kader van het nieuwe decreet BOA dat vanaf september 2026 van kracht wordt en de daarmee gepaarde organisatie van buitenschoolse kinderopvang, is het noodzakelijk om de toekomstige organisatie van de BKO opnieuw te bekijken.
Het voorstel is om als lokaal bestuur vast te houden aan de uitbesteding aan een externe partner. Hiervoor is het opstarten van een marktonderzoek nodig om het actuele aanbod, de voorwaarden en de samenwerkingservaringen van mogelijke partners in kaart te brengen.
In het kader van het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) werd reeds eerder beslist om een sub-website en een digitaal platform voor het vrijetijds- en vakantieaanbod voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar op te richten. De sub-website www.boaspl.be werd ondertussen gelanceerd.
Voor de uitwerking van het digitale platform werd verder gezocht naar een geschikte partner. Op basis van de huidige marktverkenning wordt voorgesteld om te kiezen voor Toekan, een intergemeentelijk digitaal platform dat specifiek ontwikkeld is voor het verzamelen, ordenen en ontsluiten van buitenschools aanbod.