De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 13 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-13-februari-2025
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 30 januari 2025, in het bijzonder artikel 23 tot en met 25.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 13 februari 2025 goed.
De algemene vergadering van Peva-vzw cultuurcentrum Coloma telt enkel effectieve leden die benoemd worden voor zes jaar.
Op de raad van 30/1/2025 werden naast de schepen van Cultuur eveneens An Speeckaert, schepen, als Kathleen D'Herde, raadslid, aangesteld als leden van de Algemene Vergadering.
De schepen van Cultuur is van ambtswege de voorzitter van de algemene vergadering. De algemene vergadering duidt twee ondervoorzitters aan waarvan een eerste ondervoorzitter wordt voorgedragen vanuit de gemeenteraad.
Raadslid Kathleen D'Herde, raadslid trok voorafgaand aan de vergadering op donderdag 27/2/2025 haar kandidatuur via mail naar de Algemeen Directeur in (zie bijlage). Bijgevolg dient er gestemd te worden voor de voordracht van An Speeckaert, schepen.
Artikel 1: Ondervoorzitter Algemene Vergadering
Fractie N-VA LvBurgemeester:
- schepen An Speeckaert
Statuten PEVA-vzw cultuurcentrum Coloma.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw An Speeckaert, schepen, af als ondervoorzitter van de PEVA-VZW cultuurcentrum Coloma en dit voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het bestuur zet zich in om voortdurend de kwaliteit van de speelpleinwerking te behouden en waar mogelijk te verbeteren. Het speelplein is voor veel kinderen en ouders een essentieel vakantie- en opvanginitiatief. Om dit in de toekomst te garanderen, willen we blijven inzetten op een breed bereik, kwaliteit en toegankelijkheid.
Op basis van evaluaties uit de afgelopen jaren en toekomstige uitdagingen vragen we het gemeentebestuur om goedkeuring voor de volgende aanpassingen:
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen in de conceptnota 2025 -2030 goed.
Deze gewijzigde nota is van toepassing vanaf speelpleinwerking 2025.
Het voormalige vredegerecht in Ruisbroek, gesitueerd te Villalaan 1 en eigendom van de gemeente Sint-Pieters-Leeuw, wordt verkocht via Notarishuis. De verkoop werd gepubliceerd op de website van Notarishuis.
Op deze verkoop wordt het algemeen kader inzake voorwaarden van lokale binding toegepast, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 september 2022.
Het gebouw staat intussen een aantal maanden te koop. De gemeente ontving slechts één bod, dat onder de minimumverkoopprijs ligt.
Een landmeter-expert aangesteld door de gemeente, heeft de venale waarde van het gebouw geschat op 300.000,00 euro. De gemeenteraad heeft vervolgens de minimumverkoopprijs vastgelegd op 320.000,00 euro. Volgens de vigerende wetgeving inzake onroerende transacties door lokale besturen, mag een gemeentelijk onroerend goed niet verkocht worden onder de schattingsprijs, behoudens afdoende motivering.
Aangezien de minimumverkoopprijs door de gemeenteraad werd vastgelegd op 320.000,00 euro en het uitgebrachte bod 200.000,00 euro bedraagt, kan de gemeenteraad het bod niet aanvaarden zonder de mededinging opnieuw te laten spelen. Het gebouw verkopen aan een prijs die lager is dan de minimumverkoopprijs, is wél mogelijk mits afdoende motivering, maar overige geïnteresseerden moeten ook de kans krijgen om aan een lagere prijs aan te kopen.
Gelet op voormelde elementen zoals o.a. weinig interesse in het gebouw, weinig bezoeken, de specifieke vorm van het gebouw en de toepassing van speciale verkoopsvoorwaarden, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de minimumverkoopprijs te verlagen naar 200.000,00 euro en de verkoop opnieuw open te stellen voor het ruime publiek van 28 februari 2025 t.e.m. 31 mei 2025. De publiciteit rond de verkoop zal ook in die zin worden aangepast.
Het advies om de verkoopprijs te laten dalen naar 200.000,00 euro is mede gebaseerd op een nieuw schattingsverslag van 12 september 2024 waarbij het gebouw gewaardeerd werd op 260.000,00 euro. Statbel, het Belgische statistiekbureau, publiceerde de Belgische woningprijzen voor het derde kwartaal 2024 op basis van de verkoopakten die werden geregistreerd door de FOD Financiën. In het Vlaamse Gewest kostten huizen in gesloten of halfopen bebouwing gemiddeld 305.000,00 euro en huizen in open bebouwing gemiddeld 419.900,00 euro.
De kandidaat-koper heeft een bod van 200.000,00 euro uitgebracht op 23 januari 2025 dat 45 dagen geldig is.
De juridische dienst adviseert om de minimumverkoopprijs aan te passen van 320.000,00 euro naar 200.000,00 euro en de mededinging opnieuw te laten spelen. Aan de kandidaat-koper zal worden gevraagd of hij zijn bod wenst te verhogen.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III (goederen).
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende eredienst.
De gemeenteraad legt de minimumverkoopprijs van het voormalige vredegerecht in Ruisbroek, gesitueerd te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Villalaan 1, vast op 200.000,00 euro t.o.v. de geactualiseerde schattingsprijs van 260.000,00 euro, om volgende redenen:
- het gebouw staat al een aantal maanden te koop en er waren weinig bezoeken/weinig interesse. De verkoop binnen een redelijke termijn voorkomt leegstand en verder verval van het gebouw;
- de gemeente ontving slechts één bod van 200.000,00 euro;
- de toepassing van speciale verkoopsvoorwaarden;
- de specifieke vorm van het gebouw.
De gemeenteraad beslist dat een nieuwe oproep zal worden gedaan van 28 februari 2025 t.e.m. 31 mei 2025, waarbij alle geïnteresseerden vrij zijn om hun beste bod in te dienen.
De school Don Bosco heeft aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw gevraagd om de loods, gesitueerd te Topstraat 11 en kadastraal gekend onder Sint-Pieters-Leeuw, 3e afdeling, sectie I, nr. 223W, tijdelijk te mogen gebruiken als turnzaal, alsook om er een deel van haar materiaal (o.a. kasten, rekken en turnmateriaal) te stockeren. Dit zou voor Don Bosco een enorme besparing van middelen betekenen.
Hiertoe werd een gebruiksovereenkomst opgesteld waarin alle voorwaarden en modaliteiten worden geregeld.
Het gebruiksrecht wordt toegestaan voor twee jaar. De overeenkomst treedt in werking op 1 april 2025 en eindigt van rechtswege op 31 maart 2027.
Er werd een maandelijkse vergoeding afgesproken van 568,13 euro.
De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Don Bosco wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het Burgerlijk Wetboek, boek III (goederen).
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, art. 41, §1, 11°.
De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de school Don Bosco voor het tijdelijk gebruik van een loods, gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Topstraat 11, zoals opgenomen als bijlage en integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
De Gemeenschappelijke Sociale Dienst Vlaanderen (GSD-V) deelde via een mail van 12 september 2024 mee dat zij een overheidsopdracht zal uitschrijven voor een nieuw raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering dat zal ingaan vanaf 1 januari 2026. Zij hanteren hierbij de mededingingsprocedure met onderhandeling. Naast de prijs zullen ook de waarborgen (vergelijkbaar aan deze van het huidige contract) en de kwaliteit van de dienstverlening onderdeel zijn van de gunningscriteria.
Dit raamcontract zal enkel toegankelijk zijn voor de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Als aangesloten bestuur zullen wij zoals de wetgeving op overheidsopdrachten vereist moeten intekenen via een intekenformulier.
Het college ging op 12 november 2024 principieel akkoord om hierop in te tekenen van zodra dit mogelijk is.
Op 7 februari mailt de GSD-V een begeleidende nota (zie bijlage) en de mogelijkheid om effectief in te tekenen. Belangrijkste aandachtspunten uit deze nota:
Voor ons bestuur is het interessant hierop in te tekenen, zowel qua prijs als qua werkbelasting. Hiervoor is een beslissing van de gemeenteraad nodig.
De omzendbrief BA 2000/14 van 22.12.2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen.
Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001.
De omzendbrief BA 2001/03 betreffende de toelichting bij het Sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale sector.
Het protocol van akkoord van het bijzonder overleg- en onderhandelingscomité dd. 29 juni 2001 tot implementatie van maatregelen voorzien in het sectoraal akkoord 1999/2000/2001.
De raadsbeslissing van 30 augustus 2001 tot toetreding tot de collectieve hospitalisatieverzekering, die de Gemeenschappelijke Sociale Dienst met Ethias heeft afgesloten, voor de periode van 1 januari 2002 tot en met 31 december 2004 en alle latere beslissingen m.b.t. de verlengingen.
Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 11 december 2008 gewijzigd in latere raadszittingen.
De wet van 18 maart 2016 tot overname van in het bijzonder de Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) van de dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, door de federale pensioendienst (FPD).
De collegebeslissing van 18 september 2017 tot toetreding bij de collectieve verzekering "Verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte" via de Gemeenschappelijke Sociale Dienst vanaf 01/01/2018.
De gemeenteraad is akkoord om in te tekenen op het raamakkoord voor de collectieve hospitalisatieverzekering georganiseerd door GSD-V.
De gemeente is aangesloten bij de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moeten er 2 afgevaardigden van de gemeenteraad in het beheerscomité en een ambtelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid in de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: Veerle Seré, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: Jenna O, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw Veerle Seré, schepen, af als afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw Jenna O, raadslid, af als afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw Michelle Greitemann, projectbeheerder lokaal sociaal beleid, af als ambtelijk vertegenwoordiger in de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt de heer Erik Devillé, diensthoofd sociale en welzijnsdienst, af als plaatsvervangend ambtelijk vertegenwoordiger in de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking
voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Interlokale vereniging lokale gezondheidspreventiewerking, via e-mail: valerie.detobel@halle.be
De gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moeten er 2 afgevaardigden en plaatsvervangers van de gemeenteraad in het beheerscomité en een ambtelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid in de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: Olivier Huygens, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: Veerle Seré, schepen
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Artikel 3: plaatsvervangend afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: An Speeckaert, schepen
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Artikel 4: plaatsvervangend afgevaardigde gemeenteraad in het beheerscomité
Fractie N-VA LvBurgemeester: Jeroen Tiebout, schepen
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt de heer Olivier Huygens, schepen, af als afgevaardigde in het beheerscomité van de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand
voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw Veerle Seré, schepen, af als afgevaardigde in het beheerscomité van de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand
voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt mevrouw An Speeckaert, schepen, af als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt de heer Jeroen Tiebout, schepen, af als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt de heer Tom Pardaens, afdelingshoofd welzijn, af als ambtelijk vertegenwoordiger in de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad vaardigt de heer Erik Devillé, diensthoofd sociale en welzijnsdienst, af als plaatsvervangend ambtelijk vertegenwoordiger in de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Intergemeentelijke samenwerking Zuidwest Rand, via e-mail: valerie.detobel@halle.be
In de gemeenteraad van 2 maart 2023 werd er beslist om deel te nemen aan de Lokale Actiegroep (LAG) LEADER Pajottenland+ voor de opmaak en opvolging van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) 2023-2027. Ook werd er een effectief afgevaardigde en plaatsvervanger van de gemeente aangesteld.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet er een effectief afgevaardigde en een plaatsvervanger worden aangeduid voor de Lokale Actiegroep LEADER en voor de algemene vergaderingen van Pajottenland+ voor de resterende programmaperiode 2025-2027.
De leden die afgevaardigd worden voor de Lokale Actiegroep LEADER zijn dezelfde als voor de algemene vergaderingen.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief afgevaardigde Lokale Actiegroep en algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Jeroen Tiebout, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger Lokale Actiegroep en algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Agnetha Cnudde, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Bij geheime stemming:
Als effectief afgevaardigde van de gemeente wordt op de vergaderingen van de Lokale Actiegroep (LAG) LEADER en de algemene vergaderingen van Pajottenland+ de heer Jeroen Tiebout, schepen, aangeduid voor de de resterende programmaperiode 2025-2027.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de vergaderingen van de Lokale Actiegroep (LAG) LEADER en de algemene vergaderingen van Pajottenland+ mevrouw Agnetha Cnudde, raadslid, aangeduid voor de de resterende programmaperiode 2025-2027.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pajottenland+, Molenstraat 26 in 1760 Pamel (Roosdaal) of via e-mail: info@pajottenland.be
De hernieuwing van de bestuursmandaten in Het Vlaamse Woonanker bv zijn gekoppeld aan de gemeente- en provincieraadsverkiezingen die op 13 oktober 2024 plaatsvonden.
Conform artikel 15 §1 van de statuten van Het Vlaamse Woonanker wordt ten hoogte één bestuurder voorgedragen door de aandeelhouders, andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen.
De buitengewone algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting (huidige Het Vlaamse Woonanker bv) van 9 juni 2023 heeft, naast de bestuurders voorgedragen door de lokale besturen van het werkingsgebied en de provincie Vlaams-Brabant, de heer Guy Tordeur aangesteld als bestuurder van de vennootschap met ingang van 1 juli 2023 en dit voor de resterende periode van de toenmalige legislatuur.
In het kader van de hernieuwing van de bestuursmandaten ten gevolge van de gemeente- en provincieraadsverkiezingen (legislatuur 2025-2030), heeft de heer Guy Tordeur bevestigd bereid te zijn om een nieuw mandaat van bestuurder voor deze periode op te nemen.
Aan de gemeenteraad raad wordt gevraagd de heer Guy Tordeur als kandidaat-bestuurder voor te dragen zodat hij als kandidaat vertegenwoordiger van de andere aandeelhouders kan worden voorgedragen te benoeming door de algemene vergadering van 13 mei 2025.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Artikel 15 §1 van de statuten van Het Vlaamse Woonanker bv.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad draagt de heer Guy Tordeur voor als kandidaat-bestuurder door de andere aandeelhouders.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder het in kennis stellen daarvan aan Het Vlaamse Woonanker bv, Bezemstraat 83A, 1600 Sint-Pieters-Leeuw of per e-mail: Merveille@hvw.vlaanderen
De gemeente is aangesloten bij Dijle- en Zennebekken.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid in de algemene vergaderingen van Dijle- en Zennebekken voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers zijn bij voorkeur leden van het college met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid en bij voorkeur 2 personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet).
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1. het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2. het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3. het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4. advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5. advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6. advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7. het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer gëintegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8. indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 2: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Lieselot Vankeerberghen, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 3: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Bart Keymolen, schepen
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek).
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Dijle- en Zennebekken mevrouw Lieselot Vankeerberghen, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Dijle- en Zennebekken de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Dijle- en Zennebekken, Diestsepoort 6 bus 73, 3000 Leuven of via e-mail: secretariaat_dijlezenne@vmm.be
De gemeente is aangesloten bij Zender.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 vraagt Zender om een stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur aan te duiden.
De stemgerechtigde leden bestaan uit 1 lid van het college van burgemeester en schepenen van elke deelnemende gemeente. Dit is in de praktijk meestal de schepen bevoegd voor (cultureel) erfgoed.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: stemgerechtigd lid raad van bestuur
Fractie SAM&N: Wouter De Craen, schepen
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Huishoudelijk reglement van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Bij geheime stemming:
Als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van Zender wordt de heer Wouter De Craen, schepen, voorgedragen voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Zender, JC Castelhof, Molenstraat 102, 1700 Dilbeek of via e-mail: kristof@zender.be
De gemeente is aangesloten bij Zender.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 vraagt Zender om een stemgerechtigd lid met raadgevende tem voor de raad van bestuur aan te duiden.
De deelnemende gemeenten duiden elk 1 afgevaardigde aan als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde is steeds een raadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijke welzijn.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: stemgerechtigd lid raadgevende stem raad van bestuur
Fractie PF+: Pierre Mylemans, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Fractie Groen: Jeroen Steeman, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Huishoudelijk reglement van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
Bij geheime stemming:
Als stemgerechtigd lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Zender wordt de heer Jeroen Steeman, raadslid, voorgedragen voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Zender, JC Castelhof, Molenstraat 102, 1700 Dilbeek of via e-mail: kristof@zender.be
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid op de algemene vergaderingen van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duur van de huidige legislatuur.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Armand Ost, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Kim Paesmans, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de bepalingen van artikel 432 en 445.
De statuten van Intradura.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Intradura de heer Armand Ost, raadslid, aangeduid gedurende de huidige legislatuur.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Intradura mevrouw Kim Paesmans, raadslid, aangeduid gedurende de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos of per e-mail: info@intradura.be
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het werkingsgebied van Intradura dat onderverdeeld is in 5 subregio’s, volgens milieu- en ophaalzones:
In het kader van de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur vraagt Intradura de gezamenlijke voordracht van de 12 kandidaat-bestuurders te bevestigen zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de raad van bestuur. Alsook de individuele vertegenwoordiger van de gemeente uit de lijst kandidaat- bestuurders aan te duiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Intradura.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 12 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur:
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad duidt in de lijst van de 12 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: de heer Jeroen Tiebout, schepen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos of per e-mail: info@intradura.be
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur kan de gemeenteraad een kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Intradrua voordragen.
Iedere deelnemende gemeente heeft het recht om, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste drie bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien het aantal gemeenten meer dan drie bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen
en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde. In eerste
instantie komen de leden aan bod die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid
werden. In ondergeschikte orde gelden volgende criteria:
• de ononderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad waarbij voorrang gegeven wordt
aan de aangeduide leden met de hoogste anciënniteit;
• de leeftijd waarbij voorrang gegeven wordt aan in eerste instantie de oudste aangeduide leden in jaren die de leeftijd van zestig jaar niet bereikt hebben, in tweede instantie aan de jongste aangeduide leden die de leeftijd van zestig jaar hebben bereikt.
De eerste drie volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Fractie Groen: Jeroen Steeman, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en artikel 445.
Statuten van Intradura.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad draagt volgend kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Intradura voor: de heer Jeroen Steeman, raadslid
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos of per e-mail: info@intradura.be
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Bij brief van 30 januari 2025 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op woensdag 19 maart 2025 om 19.30 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van heden, 27 februari 2025, werd de heer Armand Ost, raadslid, aangeduid als effectief vertegenwoordiger en werd mevrouw Kim Paesmans, raadslid, aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Intradura voor de duur van de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 30 januari 2025 tot de algemene vergadering van Intradura van 19 maart 2025 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
De statuten van Intradura.
Op basis van de ontvangen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Intradura van 19 maart 2025, bezorgd per brief van 30 januari 2025, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Intradura van 19 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5, 1620 Drogenbos of via e-mail: info@intradura.be.
De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.
In de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25 maart 2025 werd de agenda meegedeeld.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid in de algemene vergaderingen van Creat Services dv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Bart Keymolen, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Brahim Harfaoui, schepen
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De statuten van Creat Services dv.
De beslissing 2021_GR_00069 van de gemeenteraad van 25 maart 2021 betreffende goedkeuring toetreding TMVS dv.
De beslissing 2023_GR_00194 van de gemeenteraad van 30 november 2023 betreffende goedkeuring statutenwijziging TMVS dv.
Bij geheime stemming:
De heer Bart Keymolen, schepen, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Creat Services dv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Creat Services dv wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Bij geheime stemming:
De heer Brahim Harfaoui, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Creat Services dv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Creat Services dv:
De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.
In de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25 maart 2025 werd de agenda meegedeeld.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 vraagt Creat Services dv een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur (Regio 2) voor te dragen.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: kandidaat bestuurder raad van bestuur
Fractie SAM&N: Bart Keymolen, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De statuten van Creat Services dv.
De beslissing 2021_GR_00069 van de gemeenteraad van 25 maart 2021 betreffende goedkeuring toetreding TMVS dv.
De beslissing 2023_GR_00194 van de gemeenteraad van 30 november 2023 betreffende goedkeuring statutenwijziging TMVS dv.
Bij geheime stemming.
De heer Bart Keymolen, schepen, wordt voorgedragen als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Creat Services dv (Regio 2).
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Creat Services dv:
De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.
Bij aangetekend schrijven van 9 december 2024 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 uur in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 in 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van heden werd de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Brahim Harfaoui, schepen, als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Creat Services dv voor de duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
De aangetekende oproepingsbrief van 9 december 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeenelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Creat Services dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Creat Services dv:
De gemeente is aangesloten bij De Watergroep.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 vraagt De Watergroep om voor de duur van deze legislatuur een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Brahim Harfaoui, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Jennifer Lombi, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van De Watergroep.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van De Watergroep de heer Brahim Harfaoui, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van De Watergroep mevrouw Jennifer Lombi, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan De Watergroep, Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel of via e-mail: vennoten@dewatergroep.be
De gemeente is aangesloten bij De Watergroep.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 dient er een vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst De Watergroep te worden aangesteld.
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst is de link tussen de gemeente en De Watergroep en dient lid te zijn van de gemeenteraad. Bij voorkeur is dit iemand met een sterke affiniteit met de activiteiten van De Watergroep.
De vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur vinden 4 keer per jaar plaats. De gemeentelijke vertegenwoordiger is niet verplicht de vergadering in zijn provincie te volgen maar mag de vergadering ook op een andere locatie bijwonen.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
Fractie SAM&N: Kathleen D'Herde, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Statuten van De Watergroep.
Bij geheime stemming:
Als vertegenwoordiger van de gemeente in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van De Watergroep wordt mevrouw Kathleen D'Herde, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan De Watergroep, Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel of via e-mail: vennoten@dewatergroep.be
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 1915165.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duur van de huidige legislatuur.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Kristof Beckers, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Kim Paesmans, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de bepalingen van artikel 432 en 445.
De statuten van Haviland Intercommunale.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale de heer Kristof Beckers, raadslid, aangeduid gedurende de huidige legislatuur.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale mevrouw Kim Paesmans, raadslid, aangeduid gedurende de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Haviland Intercommunale, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik of per e-mail: info@haviland.be
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 1915165.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Het werkingsgebied van Haviland is onderverdeeld in 4 categorieën volgens aandelen:
Cat. A: > 1.400 aandelen = 5 bestuurders
Cat. B: 1.001-1.400 aandelen = 2 bestuurders
Cat. C: 500-1.000 aandelen = 6 bestuurders
Cat. D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
In het kader van de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur vraagt Haviland Intercommunale de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders te bevestigen zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de raad van bestuur. Alsook de individuele vertegenwoordiger van de gemeente uit de lijst kandidaat- bestuurders aan te duiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Haviland Intercommunale.
De beslissing nr. 2019_GR_00218 van de gemeenteraad van 26 september 2019 betreffende de verlenging van de bestaansduur van Haviland Intercommunale.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de raad van bestuur:
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: de heer Bart Keymolen, schepen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder het in kennis stellen daarvan aan Haviland Intercommunale, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik of per e-mail: info@haviland.be.
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 1915165.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur kan de gemeenteraad een kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Haviland Intercommunale voordragen.
Iedere deelnemende gemeente heeft het recht, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen of aangesteld is als voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien het aantal gemeenten meer dan vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid werden. In ondergeschikte orde gelden als daar op volgende criteria:
De eerste vijf volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur
Fractie PF +: Georgios Karamanis, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en artikel 445.
Statuten van Haviland Intercommunale.
Bij geheime stemming:
De gemeenteraad draagt volgend kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Haviland Intercommunale voor: de heer Georgios Karamanis, raadslid.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder het in kennis stellen daarvan aan Haviland Intercommunale, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik of per e-mail: info@haviland.be
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 1915165.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Bij brief van 20 januari 2025 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op woensdag 19 maart 2025 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van heden, 27 februari 2025, werd de heer Kristof Beckers, raadslid aangeduid als effectief vertegenwoordiger en werd mevrouw Kim Paesmans, raadslid, aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale voor de duur van de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 20 januari 2025 tot de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 bevat volgende agendapunten:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432 dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke vergadering.
De statuten van Haviland Intercommunale.
Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025, overgemaakt per brief van 20 januari 2025, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Haviland, Brusselsesteenweg 617, 1731 Zellik of per e-mail: info@haviland.be
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15/12/2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Nu de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn en het duidelijk is wie welke bevoegdheid zal opnemen, wordt aan elke gemeente gevraagd om opnieuw de vertegenwoordiging van de gemeente in de vervoerregioraad vast te stellen. De aanduiding van de vertegenwoordiging van de gemeente in de vervoerregioraad gebeurt door de gemeenteraad.
De vereiste voor deze gemandateerde is dat hij/zij kan rapporteren en terugkoppelen over het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Daarnaast staat de gemeentelijke vertegenwoordiger ook in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college en/of de gemeenteraad. De gemeente kan ook verzoeken om te mogen worden uitgenodigd in de vervoerregioraad van aangrenzende vervoerregio’s. In dat geval dient ook deze vertegenwoordiging te worden vastgelegd.
Het wordt aanbevolen om louter de functie te vermelden van de vertegenwoordiger, zodat bij eventuele persoonswisseling er geen nieuwe beslissing moet worden genomen. De politiek vertegenwoordiger is een gemandateerde die kan rapporteren en terugkoppelen over het gemeentelijke mobiliteitsbeleid, bij voorkeur een lid van het college met de bevoegdheid mobiliteit.
Om continuïteit te verzekeren wordt zowel voor de politiek als ambtelijk vertegenwoordiger een plaatsvervanger aangeduid.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: politiek vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
Fractie SAM&N: Ismail Ertem, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse
Artikel 2: plaatsvervanger politiek vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
Fractie SAM&N: Lieselot Vankeerberghen, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°.
Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Bij geheime stemming:
De heer Ismail Ertem, raadslid, is de politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Bij geheime stemming:
Mevrouw Lieselot Vankeerberghen, raadslid, is de plaatsvervangend politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Bij geheime stemming:
De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Bij geheime stemming:
De deskundige mobiliteit is de plaatsvervangend ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Vlaamse Rand.
De gemeente is deelnemer van Cipal dv.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal dv recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan de gemeente ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) aanduiden.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Rikkes Van Dorpe, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger 1 in de algemene vergaderingen
Fractie N-VA LvBurgemeester: Veerle Moriau, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Artikel 3: plaatsvervanger 2 in de algemene vergaderingen
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur(“DLB”) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432 DLB dat de samenstelling en samenroeping van de algemene vergadering regelt.
De statuten van Cipal dv, inzonderheid artikel 32 van de statuten dat de samenstelling van de algemene vergadering bepaalt.
Bij geheime stemming.
De heer Rikkes Van Dorpe, raadslid, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Bij geheime stemming.
Mevrouw Veerle Moriau, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervanger (1) op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Bij geheime stemming.
Er werd geen meerderheid behaald voor deze stemronde.
De heer Eddy Longeval, raadslid, wordt niet weerhouden als plaatsvervanger (2) op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv, Cipalstraat 3 in 2440 Geel of via e-mail: info@cipal.be.
verdagen naar volgende gemeenteraad op 27/3 gezien ontbreken van kandidatenlijst
De gemeente is aangesloten bij Cipal dv.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur vraagt Cipal dv om een kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur voor te dragen.
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door ten hoogste één door een deelnemer-gemeente aangewezen afgevaardigde die lid is met raadgevende stem.
Overeenkomstig artikel 15bis van de statuten van Cipal heeft iedere deelnemende gemeente het recht, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te wijzen, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanwijzing voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Indien slechts één gemeente van dit recht gebruik maakt, neemt de algemene vergadering akte van deze gemeenteraadsbeslissing en woont het aldus aangewezen lid vanaf dat ogenblik met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien meer dan één gemeente van dit recht gebruik maakt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangewezen leden met raadgevende stem in afdalende volgorde als volgt:
Het eerste volgens deze rangorde aangewezen lid woont vanaf dat ogenblik met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij.
De duur van het mandaat van lid met raadgevende stem bedraagt zes jaar.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur
Fractie PF +: André Graillet, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Eddy Longeval, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en artikel 445.
Statuten van Cipal dv, artikel 15bis en artikel 17 §2.
Bij geheime stemming:
De heer André Graillet, raadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Cipal dv voor de duur van 6 jaar.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Cipal dv op 31 maart 2025, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voornoemde artikelen.
Het college van burgmeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal, Cipalstraat 3, 2440 Geel of per e-mail: infoavdv@cipal.be
Goedgekeurd mits aanpassing van datum AV naar 31/3 conform latere berichtgeving door Cipal.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Via schrijven van 4 februari 2025 werd de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering op donderdag 27 maart 2025 om 16.00 uur.
Via mailverkeer van 20 februari 2025 bevestigde Cipal dat er werd besloten de algemene vergadering te verplaatsen van donderdag 27 maart 2025 naar maandag 31 maart 2025 om 17.00 uur, aangezien de gezamenlijke voordrachtlijst voor de samenstelling van de raad van bestuur nog niet is afgerond.
Overeenkomstig artikel 36 van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zal deze vergadering op digitale wijze plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van heden werd de heer Rikkes Van Dorpe, raadslid, aangeduid als effectief vertegenwoordiger en werd mevrouw Veerle Moriau, raadslid, aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv voor de duur van de huidige legislatuur.
De oproepingsbrief van 19 februari 2025 tot de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 31 maart 2025 bevat volgende agendapunten:
De toelichtende nota bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De beslissing van de gemeenteraad van heden, met ref. 2025_GR_00088, inzake aanduiden effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangers van de gemeente op de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging Cipal voor de duur van de huidige legislatuur.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de gemeenteraad de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 31 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail op 20 februari 2025, goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv, Cipalstraat 3 in 2440 Geel of via e-mail: info@cipal.be.
De gemeente is aangesloten bij VVSG.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid in de algemene vergaderingen van VVSG voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Siebe Ruykens, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Nourhène El-Mowafy, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van VVSG.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van VVSG de heer Siebe Ruykens, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergaderingen van VVSG mevrouw Nourhène El-Mowafy, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan VVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel of vie e-mail: ingrid.vankelecom@vvsg.be
De gemeente is aangesloten bij Riobra.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 vraagt Riobra om een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de legislatuur 2025-2030.
De gemeenteraad van 30/01/2025 droeg Ismail Ertem, raadslid, naar voor als effectief vertegenwoordiger en Kathleen D'Herde, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Kathleen D'Herde werd in diezelfde gemeenteraad ook voorgedragen als kandidaat-lid regionaal bestuurscomité West en raad van bestuur.
Riobra heeft ons in kennis gesteld van de onverenigbaarheid betreffende het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger en kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité West en de raad van bestuur.
We stellen voor om de gemeenteraadsbeslissing van 30/1/2025 betreffende de aanduiding van plaatsvervangend vertegenwoordiger in te trekken en over te gaan tot een nieuwe stemming van een plaatsvervangend vertegenwoordiger op basis van de voordrachtsaktes.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 2: Plaatsvervangend vertegenwoordiger AV
Fractie SAM&N: Bart Keymolen, schepen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De aanduiding van Kathleen D'Herde, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur 2025-2030, zoals bepaald op de gemeenteraad van 30/01/2025, wordt ingetrokken vermits er zich een onverenigbaarheid voordoet. Er wordt overgegaan tot de aanduiding van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt op de algemene vergadering van Riobra de heer Bart Keymolen, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Riobra, ter attentie van het secretariaat via email: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Volgende aanpassingen van de statuten van de projectvereniging worden voorgesteld:
Art. 2: De zetel wordt verplaatst van Alsemberg naar Oudstrijdersplein 18 te 1500 Halle.
Art. 4: De duur van de projectvereniging (momenteel goedgekeurd tot eind 2027) wordt verlengd tot 31 maart 2031 gezien de meeste projecten nog doorlopen tot na 2027.
Art. 7: De namen van de afgevaardigden worden niet langer opgenomen in de statuten.
Art. 10: De raad van bestuur vergadert 4 keer per jaar en zo vaak als nodig is.
Art. 12:
- De bepaling i.v.m. externe deskundigen wordt versoepeld - experten kunnen deelnemen voor zover het nodig is;
- Het expertenoverleg vindt plaats zo vaak als nodig is;
- De bestaande opsomming van experten wordt behouden als voorbeeld.
Art. 13: De notulen van de raad van bestuur worden na goedkeuring bezorgd aan de algemeen directeurs van de deelnemers.
Art. 15: De financiering wordt niet langer opgenomen in de statuten, maar in het verslag van de raad van bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en alle latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten (o.a. art. 396-412).
De oprichtingsakte en statuten intergemeentelijke samenwerking Zennevallei Hergist (o.a. art. 16).
De voorgestelde aanpassingen aan de statuten van de projectvereniging Zennevallei Hergist worden goedgekeurd.
Bij gemeenteraadszitting van 31/01/2019 werd de delegatie verleend aan het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van de tarieven van de retributies voor in de tijd beperkte activiteiten en prestaties tot maximaal € 50,00 per persoon / per activiteit.
Een overzicht voor de periode januari 2024 tot december 2024 wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van 27/02/2025.
Dit bedrag werd bij gemeenteraadszitting van 30/1/2025 opgetrokken naar € 100,00 per persoon / per activiteit.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolging delegatiebevoegdheid 'vaststellen retributies door het college' voor de periode januari tot en met december 2024.
Elke brandweerzone stelt een meerjarenbeleidsplan op, onder meer op basis van een risicoanalyse. Dit programma wordt opgesteld voor een duur van zes jaar en is vatbaar voor veranderingen. Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het politiecollege en goedgekeurd door de zoneraad.
Het jaaractieplan 2025 wordt via deze video ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad, zoals verplicht door artikel 23, paragraaf 3 uit de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid: "Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het college en goedgekeurd door de raad. De jaarlijkse actieplannen worden ter advies voorgelegd aan de gemeenteraden van de zone."
Een overzicht van de voornaamste punten in dit jaaractieplan:
Artikel 23, paragraaf 3 uit de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
De gemeenteraad verleent positief advies aan het jaaractieplan 2025 van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Overeenkomstig artikel 166 decreet lokaal bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de decretale graden, zijnde algemeen directeur en financieel directeur regelen bij diens afwezigheid of verhindering. De vervanging moet gebeuren door een personeelslid van de gemeente. De gemeenteraad kan de vervanging en derhalve de aanduiding van een waarnemend algemeen directeur/financieel directeur toevertrouwen aan de functiehouder van het ambt.
De gemeenteraad besliste in vergadering van 28 februari 2019 over de vervanging van de financieel directeur en in geval van gelijktijdige afwezigheid van de vervangende financieel directeur, in diens vervanging.
De gemeenteraad besliste in vergadering van 25 april 2024 over om de algemeen directeur te vervangen bij afwezigheid of verhindering wegens ziekte of verlof door het afdelingshoofd Interne Zaken en regelde de vervanging bij gelijktijdige afwezigheid of verhindering van de afdelingshoofden.
Aangezien de waarneming van de functie van algemeen directeur en financieel directeur een niet te onderschatten bijkomende werkbelasting en -druk met zich meebrengt, is het aangewezen dat de functiehouders hun vervanging regelen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van o.a. gemeentepersoneel, en alle latere wijzigingen.
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 11 december 2008, en alle latere wijzigingen.
Aan de functiehouder van het ambt van algemeen directeur wordt de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering toevertrouwd.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2024 "2024_GR_00079 - Aanstelling personeelslid in een waarneming van het ambt van algemeen directeur en vervanging bij diens afwezigheid of verhindering" wordt ingetrokken.
Aan de functiehouder van het ambt van financieel directeur wordt de aanstelling van een waarnemend financieel directeur bij diens afwezigheid of verhindering toevertrouwd.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 "2019_GR_00099 - Vervanging financieel directeur bij afwezigheid of verhindering" wordt ingetrokken.
De samenstelling van de deontologische commissie wordt geregeld door artikel 44 van de deontologische code, zoals gewijzigd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 januari 2025.
Overeenkomstig het aangepaste artikel 44 bestaat de deontologische commissie uit 13 leden, met inbegrip van de voorzitter van de raad die voorzitter van de deontologische commissie is. De commissie is samengesteld volgens de verdeelsleutel van het systeem D’Hondt. De deontologische commissie bestaat minstens uit 1 vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De samenstelling van de commissie volgens het systeem D’Hondt, en rekening houdend dat elke fractie minstens 1 vertegenwoordiger heeft, is als volgt:
Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste zijn ondertekend door een meerderheid van de leden van de fractie of vereniging van fracties waar het kandidaat-commissielid deel van uitmaakt. Indien de fractie of vereniging van fracties van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van één van hen. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie of vereniging van fracties. De akte van voordracht bevat kandidaat-leden van verschillend geslacht, tenzij de fractie als resultaat van de berekening volgens de verdeelsleutel van het systeem D’Hondt maar één kandidaat-lid kan voordragen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 39.
De beslissing van de gemeenteraad 2019_GR_000129 van 31 januari 2019 betreffende de goedkeuring van de deontologische code voor lokale mandatarissen.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn 2025_GR_00026 van 30 januari 2025 betreffende de aanpassing van de deontologische code voor lokale mandatarissen met betrekking tot de samenstelling van de deontologische commissie.
Er wordt akte genomen van de voordrachten:
N-VA LvBurgemeester |
Voorgedragen kandidaten | 1 | Jan Desmeth |
2 | An Speeckaert | |
3 | Jeroen Tiebout | |
4 | Gunther Coppens | |
5 | Agnetha Cnudde | |
6 | Veerle Moriau | |
Plaatsvervanger | Olivier Huygens |
SAM&N |
Voorgedragen kandidaten | 1 | Kathleen D'Herde |
2 | Siebe Ruykens | |
3 | Ismail Ertem | |
4 | Jennifer Lombi | |
Plaatsvervanger | Nourhène El-Mowafy |
PF + |
Voorgedragen kandidaat | 1 | André Graillet |
Plaatsvervanger | Raimondo Palermo |
Vlaams Belang |
Voorgedragen kandidaat | 1 | Evelien L'Ecluse |
Plaatsvervanger | Mathieu Coffinet |
Groen |
Voorgedragen kandidaat | 1 | Jeroen Steeman |
Plaatsvervanger | / |
De deontologische commissie wordt als volgt samengesteld volgens de ontvangen ontvankelijke voordrachtaktes:
N-VA LvBurgemeester |
Leden | 1 | Jan Desmeth |
2 | An Speeckaert | |
3 | Jeroen Tiebout | |
4 | Gunther Coppens | |
5 | Agnetha Cnudde | |
6 | Veerle Moriau | |
Plaatsvervangend lid | Olivier Huygens |
SAM&N |
Leden | 1 | Kathleen D'Herde |
2 | Siebe Ruykens | |
3 | Ismail Ertem | |
4 | Jennifer Lombi | |
Plaatsvervangend lid | Nourhène El-Mowafy |
PF + |
Lid | 1 | André Graillet |
Plaatsvervangend lid | Raimondo Palermo |
Vlaams Belang |
Lid | 1 | Evelien L'Ecluse |
Plaatsvervangend lid | Mathieu Coffinet |
Groen |
Lid | 1 | Jeroen Steeman |
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
Perceel 1: Aankoop jeugdboeken, raming: € 31.404,95 excl. btw of € 38.000,00 incl. 21% btw;Perceel 2: Aankoop boeken voor volwassenen, raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
Perceel 3: Aankoop stripboeken, raming: € 8.264,46 excl. btw of € 10.000,00 incl. 21% btw;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 218.181,78 excl. btw of € 264.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2024-513 en de raming voor de opdracht “Aankoop collecties boeken voor de bibliotheken”, opgesteld door de ontwerper en zoals integraal opgenomen bij dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor drie jaar bedraagt € 218.181,78 excl. btw of € 264.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, onder budgetcode 6140600/03/0703 en in de daaropvolgende jaren.
In het kader van de opdracht “Aanleg voetpaden en aanpassingswerken” werd een bestek met nr. 2025-523 opgesteld door de dienst Openbare werken.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
Perceel 1 (AANPASSINGSWERKEN), raming: € 351.374,05 excl. btw of € 425.162,60 incl. 21% btw;
Perceel 2 (VOETPADEN), raming: € 219.420,80 excl. btw of € 265.499,17 incl. 21% btw;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.283.179,40 excl. btw of € 2.762.647,08 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2025-523 en de raming voor de opdracht “Aanleg voetpaden en aanpassingswerken”, opgesteld door de dienst Openbare werken en zoals integraal opgenomen bij dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.283.179,40 excl. btw of € 2.762.647,08 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcodes 2240007/04/0200 AC000154-RA301462 (perceel 1 aanpassingswerken) en 2241007/04/0200 AC000181-RA301463 (perceel 2 voetpaden) en in het budget van de volgende jaren voor de verlengingen. De uitvoering van de opdrachten is beperkt tot het beschikbaar krediet per jaar.
Klimaatpunt zet ism verschillende lokale partijen concrete acties op rond klimaat, hernieuwbare energie en duurzame mobiliteit. Dit project heeft als doelstelling om energiebesparing en hernieuwbare energie bij alle gezinnen van de 17 gemeenten van het Pajottenland en de Zennevallei te stimuleren. Uitgangspunt is 30-50-100 tegen 2040: 30 % CO2-uitstootreductie bij alle gezinnen door in te zetten op 50 % energiebesparing in de woning en door de overige energiebehoefte voor de woning voor 100 % uit lokale hernieuwbare energiebronnen te halen.
Dit wordt gerealiseerd a.d.h.v. vele activiteiten: het organiseren van informatie- en groepsaanbod acties rond dak-, zoldervloer-, muurisolatie, hoogrendementsbeglazing, zonnepanelen, warmtepompen, het individueel begeleiden van gezinnen rond energierenovaties. Binnen dit project is ook de sensibilisatie en begeleiding van gezinnen rond energierenovaties ontwikkeld. Deze laatste actie is het onderwerp van deze samenwerkingsovereenkomst.
De MVB is voor de inwoners in de laagste en middelste inkomenscategorie gratis. De inwoners in de hoogste inkomenscategorie vallen niet onder de MVB. De prijs voor deze inwoners bedraagt € 599. De gemeente kan er voor kiezen om ook deze categorie te ondersteunen met € 200. De particuliere bijdrage bedraagt dan € 399 voor inwoners in de hoogste inkomenscategorie.
Deze overeenkomst start op 01/01/2025 en loopt tot 31/12/2025. Op het einde van de samenwerking worden de resultaten door Klimaatpunt voorgesteld aan de gemeente.
De gemeente heeft nog recht op 43 benovaties, die na goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomt onmiddellijk kunnen uitgevoerd worden volgens de voorgelegde werkmethode.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de gemeenteraad dd 26/11/2020 ter ondertekening van de burgemeestersconvenant 2030.
Beslissing van de gemeenteraad dd 30/09/2021 voor het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Beslissing van de gemeenteraad dd 19/09/2022 ter goedkeuring van het Energie- en klimaatactieplan Beersel - Halle - Sint-Pieters-Leeuw.
De gemeenteraad beslist om de samenwerkingsovereenkomst 2025 Mijn Verbouwbegeleiding, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, te ondertekenen. Ze kiest ervoor om de inwoners in de laagste en middelste inkomenscategorie met 200 euro te ondersteunen.
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 mei 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht "Herinrichting Bergensesteenweg".
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 7 februari 2022 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan Willemen Infra nv, Booiebos 4 te 9031 Drongen tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 20.235.702,51 excl. btw. Het gemeentelijk aandeel bedraagt € 3.310.981,33 excl. btw.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 1M3D8F/07/23.
De schraalbetonfundering onder de lijnvormige elementen voldoet niet aan de vereisten. Rekening houdende met de grote hinder gepaard met de herstellingswerken en de gevolgen van de verminderde druksterkte heden onduidelijk zijn, wordt voorgesteld om een minwaarde van 100% toe te passen. Alsook wordt de waarborgtermijn verlengd.
Hiervoor werd de bijakte opgemaakt ter goedkeuring.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De bijakte fase 3 (fundering lijnvormige elementen) wordt goedgekeurd.
Vanuit de politiezone wordt de vraag gesteld om een politieverordening te nemen voor de periode vrijdag 28/2/2025 tem zondag 2/3/2025 gezien de aangekondigde actieperiode vanuit Code Rood. De targets zijn bedrijven die gelinkt zijn aan de AGRO-industrie. Concrete locaties zijn momenteel niet gekend, maar vanuit de politiezone wordt gevraagd (alsook aan Halle en Beersel) om een politieverordening goed te keuren dat hen in staat stelt om op te treden indien er problemen ontstaan.
Het besluit in kwestie kan in bijlage teruggevonden worden en besluit tot:
Conform artikel 119 van de gemeentewet kan de Bburgemeester dit besluit bij hoogdringendheid bekrachtigen maar moet dit altijd bevestigd worden door de eerstvolgende gemeenteraad.
Gezien de spoedeisendheid van het politiebesluit, wordt dit punt conform artikel 15 paragraaf 4 van het huishoudelijk reglement geagendeerd met de vraag tot behandeling. Hiertoe kan worden overgegaan indien minstens 2/3 van de aanwezige leden akkoord is.
Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet
Artikel 15 paragraaf 4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
De gemeenteraad beslist om over te gaan tot de hoogdringende behandeling van de tijdelijke politieverordening in kader van de aangekondigde actieperiode vanuit actiegroep Code Rood.
De gemeenteraad keurt de politieverordening voor de periode 28/2/2025 tem 2/3/2025 in het kader van de aangekondigde actieperiode van actiegroep Code Rood goed.